Het grote BMW E39 topic !

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken ook een E39, een 523i uit '99. Ik ben gewend om grote auto's te rijden (Opel Omega, Mercedes E), maar wat rijdt dit lekker zeg! Ga nog wel even een ANWB keuring laten doen voordat de garantie afloopt, en voordat ik op vakantie ga.

Een paar dingetjes zijn me wel al opgevallen: als het erg koud is, dan schakelt de automaat heel erg houterig, de motor houdt dan ook onwijs in tijdens het schakelen. Maar zodra ie warm is, schakelt ie als een zonnetje. Is dit normaal? ik dacht zelf dat misschien de olie van de automaat vervangen moet worden?

Verder ziet het audiosysteem (ik heb de versie met dat vierkante schermpje waar ook de navi op zit) de cd's in m'n wisselaar niet. Misschien een losse stekker ergens? Heb het met zowel gebrande cd's als met gekochte cd's geprobeerd, maar hij blijft "no discs" aangeven :(

Ook zit er in m'n achterdeur (daar lijkt het in ieder geval vandaan te komen) af en toe een rammeltje, maar rammelt niet synchroon met oneffenheden in het wegdek. Dacht zelf misschien dat er iets los hangt in de deur? Komt dit iemand bekend voor?
 
Automaat = olie vervangen
Rammel: doet de bediening van het raam het nog wel? Wil nog wel eens een kabeltje kapot gaan.

Enne, foto's?
 
Bediening van het raam doet het nog. Althans via de knopjes bij de bestuurder. Maar ik neem niet aan dat je het kabeltje van het knopje achterin bedoelt, maar een mechanisch kabeltje, toch?

Veel foto's heb ik nog niet, maar hier is er eentje:

thebimmer.jpg
 
Grappig dit forum over de e39....

Ben al sinds 1,5 jaar de trotse eigenaar van een heerlijke 530i.
Tot nu toe weinig problemen gehad behalve wat defecte sensoren
van de pdc.

Sinds een paar dagen heb ik last van een spook airco, aan uit, aan uit,
zal wel het welbekende egeltje zijn.

Verder kan ik alleen maar lof spreken, wat een heerlijke auto is dit!
IMG_7258.jpg


IMG_7262.jpg
 
Wat is het welbekende egeltje? Mijn airco gaat de laatste dagen af en toe opeens vol op de middenopeningen in t dashboard staan blazen. Is dat zoiets?

Mooie bak trouwens!
 
Egeltje is de kachelweerstand, ziet eruit als een egeltje vandaar....

Zit linksonder, achter de bekleding bij het daschbordkastje...
 
hallo allemaal,
ik heb een paar vragen namelijk
ik wil dus de bmw e39 520i van men papa overkopen omdat hij door werk ongeval niet meer auto mag rijden
maar mijn vragen zijn dus of ik dit wel zal doen omdat de auto al iets van +-245000km op de teller heeft staan
niet dat ik er meer mee in de garage sta dan dat ik er mee rijdt
ik rij nog niet lang auto daarom dat ik hier nog niet zoveel van afweet als sommige onder jullie
men papa zelf zegt ook dat er door de tijd wel veel slijtage en stukken aan zullen komen en raad mij daarom de auto af maar ik wil gewoon zo graag een e39 hebben
en hoe zit het met het verbruik en wegen taxen van deze autos?
graag wil ik jullie mening hierover hebben
B.D.W de auto is altijd goed ongderhouden en 1 keer licht accidentje mee gehad en is toen weer volledig in orde gemaakt voor bijna 3700eu
met de auto is ook altijd netjes mee gereden en niet te wild, natuurlijk iedereen duwt hem soms wel eens tot onder in ma voor de rest is hij altijd op tijd voor onderhoud geweest enzo...
grtjs
 
Ha, die Nielsmon75;

Evert1 zei:
Hallo iedereen,
ben in het bezit van een e39 528i exc aut.
07-1997 schiefer grun.
Mijn vriendin heeft de auto gekocht in 2003
met 125.000 km. Hij heeft in de autoweek
gestaan, klokje rond.509.000 km.

Ik rij hem nu als tweede auto, zij rijd nu in
een Volvo s60 d5 drivers edition,zakelijk.
De km stand is nu ongeveer 592.000 km.
Auto is in onderhoud bij de dealer in Duitsland,
er is een extra onderhoudsboekje, en de BMW
is sinds het verlaten van de fabriek dealer
onderhouden.

De motor loopt als een zonnetje,geweldige
zescilinder.

Alleen ben ik op zoek naar een nieuwe stoel.
Deze wordt nu iets minder.
Groeten

Evert's verhaal toont wel aan dat de kilometerstand absoluut geen bezwaar hoeft te zijn. Bezuinig echter niet op je onderhoud en besef goed dat je een E39 niet kunt rijden voor de kosten van een Toyota Corolla. Als je dat op een rijtje hebt kun je nog jarenlang met veel plezier van een Echte Auto genieten.
 
Jongens, ik zit met een probleem.

Ik ben op vakantie in Bulgarije met de E39. Alles helemaal top gegaan (alleen op de heenweg door de klote wegen een wiellager moeten vervangen, maar voor totaal 75 euro (materiaal+uurloon) lijkt me dat niet erg), maar vanmiddag kwam opeens de melding "Transmission Safe Prog" op m'n display. Auto rijdt verder perfect, komt gewoon in z'n toeren, schakelt gewoon goed, zowel in D als in S als in M. Hij gaat gewoon al z'n versnellingen door. Ik heb al even zitten zoeken op internet, en het kan het ATF level zijn, de dynamo of de accu. Nou heb ik vlak voordat ik weg gegaan ben de accu laten testen, en die gaf toen net ff boven de 12V aan. De garage zei dat dat geen probleem hoefde te zijn, maar nou lees ik toch hier en daar dat bij 12V de automaat al in Safe gaat.

Ik zit nu te dubben over wat te doen. 2600km hiermee terug rijden lijkt me geen optie. Er zit hier ook geen garage die een motormanagement uit kan lezen (volgens m'n Bulgaarse kennissen). Mechanisch zijn ze helemaal top, maar zodra er wat met elekctronica is, dan weten ze het niet :-( Ik ga morgen bij de Bosch Service vragen of ze m toch uit kunnen lezen. Er staat tenslotte "Diagnostika" op de muur :)
Anders maar bij de Mercedes dealer langs? Heb zelf een vermoeden dat het de accu wel zal zijn, en aangezien er in MB's ook flinke accu's gaan, zullen ze die daar wel hebben.

Heeft er iemand een wijze raad? Want ik zit met m'n handen in het haar... (wilde nml morgenochtend aan de terugreis beginnen)

Even een paar updates:

Ik was nog vergeten te melden dat de radio ook uitviel. Eerst de stuurbediening en later de hele radio.

Nu net gebeld met BMW Worldwide Service. Volgens hun is het meer een probleem dat ik erg veel in de bergen heb gereden vandaag (hij heeft het inderdaad vrij zwaar gehad). Maar blijft vreemd dat de radio uitviel. Zij gaan nu een dealer vinden die op de weg richting huis ligt, zodat daar even het een en ander uitgelezen kan worden. Ben benieuwd. Wil graag naar huis nml ;-)
 
Hansv2 zei:
Ha, die Nielsmon75;

Evert1 zei:
Hallo iedereen,
ben in het bezit van een e39 528i exc aut.
07-1997 schiefer grun.
Mijn vriendin heeft de auto gekocht in 2003
met 125.000 km. Hij heeft in de autoweek
gestaan, klokje rond.509.000 km.

Ik rij hem nu als tweede auto, zij rijd nu in
een Volvo s60 d5 drivers edition,zakelijk.
De km stand is nu ongeveer 592.000 km.
Auto is in onderhoud bij de dealer in Duitsland,
er is een extra onderhoudsboekje, en de BMW
is sinds het verlaten van de fabriek dealer
onderhouden.

De motor loopt als een zonnetje,geweldige
zescilinder.

Alleen ben ik op zoek naar een nieuwe stoel.
Deze wordt nu iets minder.
Groeten

Evert's verhaal toont wel aan dat de kilometerstand absoluut geen bezwaar hoetft te zijn. Bezuinig echter niet op je onderhoud en besef goed dat je een E39 niet kunt rijden voor de kosten van een Toyota Corolla. Als je dat op een rijtje hebt kun je nog jarenlang met veel plezier van een Echte Auto genieten.

oke merci maar denk jij dat een 19 jarige gast die vakantie werk en binnekort ook weekend werk zo een auto kan rijden? XD
grtjs
 
Ha, die Nielsmon75;

Dat kon wel eens moeilijk worden, vrees ik. Verzekering en wegenbelasting zijn al aan de forse kant en echt superzuinig zul je met een E39 waarschijnlijk ook nooit rijden. Doe het dan ook alleen als je zeker weet dat je het kunt betalen anders gaat het ten koste van de auto.
 
Ik heb een vraag over Check Control Display.
Er zijn blijkbaar 2 varianten een met Graphic Display Alphanumeric Display

Bij Graphic Display kan je bijv. zien welke deur open is. Maar hoe wordt die weergegeven bij Alphanumeric Display? Is het dan alleen met Door Open? Of wordt er ook aangegeven welke deur?

En als ik het goed begreep is de Alphanumeric Display uitgebreiden qua meldingen dan een Graphic Display, klopt dat? Als dat zo is waarom is geen combinatie met beide want vind zn Graphic Display mooier uitzien :cool:
 
Ha, die NiiMii3011;

De mijne heeft de uitgebreide boardcomputer met de alphanumerieke display. Daarin verschijnt alleen de melding 'Tür offen' en moet je verder zelf gaan zoeken. Dat de beide displays niet zijn gecombineerd hebben ongetwijfeld Bayerische Pfennigzähler beschlossen.
 
NiiMii3011 zei:
Bij Graphic Display kan je bijv. zien welke deur open is. Maar hoe wordt die weergegeven bij Alphanumeric Display? Is het dan alleen met Door Open? Of wordt er ook aangegeven welke deur?

Bij mij gaat het lampje branden bij de desbetreffende deur. :)

Bimmer vandaag weer eens naar de garage gebracht. Motor komt in de winter niet goed op temperatuur. Dat weet ik al een jaar, maar steeds vergeten. Van te voren nog even gegoogled op thermostaat en gevonden dat er twee inzitten. Magazijnman uitgelegd dat er twee inzitten en dat ze beiden vervangen moeten worden. Belt die vent vanmiddag: "er is niets aan de hand hoor, de thermostaat is niet kapot en de motor komt gewoon op temperatuur." Ik hem dus nogmaals uitgelegd dat er twee !!!! thermostaten in zitten, dat de motor bij koud weer niet op temperatuur komt en dat die tweede thermostaat in de buurt van de EGR klep zit. Belt hij om 10 over 5 nog een keer: ze hadden hem gevonden, maar ze kregen het niet meer af vandaag. Wat hij had moeten zeggen: ik heb het onderdeel pas morgen binnen. :(

Ik heb overigens nog een ander kwaaltje wat vaker voorkomt: het consumeren van stuurbekrachtigingsvloeistof. Als ik een bocht maak (en de olie is koud) maakt de pomp een gierend geluid. Dit komt wel vaker voor bij e39's.
 
renevdm zei:
Jongens, ik zit met een probleem.

Ik ben op vakantie in Bulgarije met de E39. Alles helemaal top gegaan (alleen op de heenweg door de klote wegen een wiellager moeten vervangen, maar voor totaal 75 euro (materiaal+uurloon) lijkt me dat niet erg), maar vanmiddag kwam opeens de melding "Transmission Safe Prog" op m'n display. Auto rijdt verder perfect, komt gewoon in z'n toeren, schakelt gewoon goed, zowel in D als in S als in M. Hij gaat gewoon al z'n versnellingen door. Ik heb al even zitten zoeken op internet, en het kan het ATF level zijn, de dynamo of de accu. Nou heb ik vlak voordat ik weg gegaan ben de accu laten testen, en die gaf toen net ff boven de 12V aan. De garage zei dat dat geen probleem hoefde te zijn, maar nou lees ik toch hier en daar dat bij 12V de automaat al in Safe gaat.

Ik zit nu te dubben over wat te doen. 2600km hiermee terug rijden lijkt me geen optie. Er zit hier ook geen garage die een motormanagement uit kan lezen (volgens m'n Bulgaarse kennissen). Mechanisch zijn ze helemaal top, maar zodra er wat met elekctronica is, dan weten ze het niet :-( Ik ga morgen bij de Bosch Service vragen of ze m toch uit kunnen lezen. Er staat tenslotte "Diagnostika" op de muur :)
Anders maar bij de Mercedes dealer langs? Heb zelf een vermoeden dat het de accu wel zal zijn, en aangezien er in MB's ook flinke accu's gaan, zullen ze die daar wel hebben.

Heeft er iemand een wijze raad? Want ik zit met m'n handen in het haar... (wilde nml morgenochtend aan de terugreis beginnen)

Even een paar updates:

Ik was nog vergeten te melden dat de radio ook uitviel. Eerst de stuurbediening en later de hele radio.

Nu net gebeld met BMW Worldwide Service. Volgens hun is het meer een probleem dat ik erg veel in de bergen heb gereden vandaag (hij heeft het inderdaad vrij zwaar gehad). Maar blijft vreemd dat de radio uitviel. Zij gaan nu een dealer vinden die op de weg richting huis ligt, zodat daar even het een en ander uitgelezen kan worden. Ben benieuwd. Wil graag naar huis nml ;-)


Hoogst waarschijnlijk is het contactblokje niet goed meer, een bekend probleem dat voor vervelende storingen kan zorgen , voor nood kun je de contacten schoonmaken .
 
mike528 zei:
Hoogst waarschijnlijk is het contactblokje niet goed meer, een bekend probleem dat voor vervelende storingen kan zorgen , voor nood kun je de contacten schoonmaken .
Het was inderdaad het electrisch gedeelte van het contactslot. Nieuwe erin (5 tientjes) en sindsdien nergens meer last van gehad! :)
 
1150 euro lichter en een nieuwe pomp en thermostaat rijker. En het gevolg: schakelt beter, rijdt beter, en eindelijk werkt de climate control naar behoren. Het betrof dus de tweede (veelal) onbekende thermostaat, die de olie van de automaat op temperatuur houdt en ook een rol speelt in het verwarmingscircuit.
 
Dag allen!

Ben sinds een week trotse eigenaar van een BMW 523i Executive met sportautomaat uit '98 (151.000km). Echt helemaal blij met onze nieuwe auto! Rijdt geweldig, schakelt zijdezacht, goed weggedrag en voorzien van alle comfort (wat een stilte!). :cool:
De auto is door de eerste eigenaar dealeronderhouden tot eind 2009 en door de tweede eigenaar dit jaar bij een universele garage in onderhoud geweest. Nu dacht ik natuurlijk na aankoop van deze goed onderhouden auto even af te zijn van plotselinge reparaties... niet dus! Ik ga toevallig bij Van der Hengel (BMW specialist in A'dam) even langs om te informeren wat zij voor een normale grote beurt vragen, krijg ik bij wegrijden de melding 'Check coolant level'. Aargh! :( Aangezien de auto dit jaar ook gewoon zijn beurten heeft gehad ga ik er vanuit dat het koelvloeistof pijl gewoon op niveau zou moeten zijn. Echter, viel me bij de testrit van de auto al op dat er een beetje een zoetige lucht in de auto hing maar ging er vanuit dat het door een luchtverfrisser kwam die de vorige eigenaar misschien gebruikte. Een lekkage was me in eerste instantie niet echt opgevallen. Temperatuur gewoon normaal en rijdt zoals gezegd super. Maar na die melding van de boordcomputer legde ik de link. Nooit bij stil gestaan dat die zoetige geur koelvloeistof zou kunnen zijn! Iemand misschien een idee wat er aan het handje is? Misschien ervaring met een soortgelijk probleem?

Alvast dank.

Stan
 
Expansievat koelvloeistof schijnt, volgens BMW specialist Buursema, inderdaad een zwakke plek van de E39 te zijn. Ik heb mijn 523i, met 5-handbak overigens, nu bijna 8½ jaar. En toch al een keer of drie zo'n vat laten vervangen. En wacht daar niet te lang mee. Want druppelende en lekkende koelvloeistof heeft mij een jaar of zes geleden een nieuwe krukassensor gekost. Stond in het Ruhrgebied met stotterende, en soms afslaande, motor. Bleek achteraf dus daar aan te liggen.
 
Dank voor je reply! Hoop ook dat het slechts het expansievat is en niet een probleem met de koppakking of radiator.
Mag ik vragen wat je destijds voor de reparatie betaald heb? En voor de vervanging van de krukassensor?

Stan
 
Is al jaren geleden. Ik zou het echt niet meer weten. Maar een paar honderd euro was ik zeker kwijt. Dat gaat snel bij een BMW.:)
 
Auto gaat morgen naar de garage, ben benieuwd. Ook heb ik nieuwe koelvloeistof gehaald maar kreeg (medewerker had op kenteken gezocht) roze G12+ van MPM mee. Is dit te mengen met G11? Ik ga ervanuit dat er G11 in zit of gebruikt de e39 veelal synthetische koelvloeistof? Moet eerst nog een stuk met de auto af leggen namelijk voordat ik bij de BMW specialist ben.
 
Zo... hij is er. Vanmiddag opgehaald en wat een genot... (y)
273_1802-2.jpg


Een 530dA Exec. Special Edition. Bouwjaar 2003, eerste toelating 2004. Origineel Nederlands met maar liefst 122000 km op de teller.
273_1826%5B1%5D.jpg

273_1807-2.jpg

273_1809%5B1%5D.jpg


Black sapphire met. Beige leren bekleding.

Met in ieder geval de volgende opties:
SERVOTRONIC
249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL,
302 ALARM SYSTEM,
360 LT/ALY WHEELS/STAR SPOKE 81,
415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW,
422 WOOD TRIM,
423 FLOOR MATS, VELOUR,
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D,
ISOFIX ATTACHMENT,
SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER,
500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING,
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC),
521 RAIN SENSOR,
522 XENON LIGHT,
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING,
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL,
630 CAR TELEPHONE WITH CORDLESS RECEIVER,
694 PREPARATION FOR CD CHANGER,
723 EDITION EXCLUSIVE,
785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS,,
896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION,
 
Weide1 zei:
Mooie auto hoor. Gefeliciteerd. Heb je 235/45R17 rondom?

Thanks! Ja, op alle vier zit die maat. Voor de winter komt er 225/55/16 onder, op style 33 lichtmetaal. Vanmorgen de velgen gehaald, die worden nu gereinigd en bij de bmw-specialist van het juiste rubber voorzien.
 
De tijd gaat door, inmiddels is zo'n E39 echt een verouderde auto. Besteed er niet teveel geld aan, straks is zo'n BMW werkelijk niets meer waard. Geniet er wel van, het is absoluut een goede auto.
 
Fryske Hynder zei:
De tijd gaat door, inmiddels is zo'n E39 echt een verouderde auto. Besteed er niet teveel geld aan, straks is zo'n BMW werkelijk niets meer waard. Geniet er wel van, het is absoluut een goede auto.

Goh...wat een reactie weer.
 
Quote Fryske Hynder, E39 verouderd.

Deze reaktie verraad in ieder geval dat reageerder
niet in de gaten heeft dat op dit forum liefhebbers van
dit model elkaar op de hoogte houden van hun ervaringen
met deze auto.
Waarschijnlijk bezit hij of zij een Hyundai,en daar is ook
vast een forum voor.
 
Je moet goed lezen. ik zeg dus dat een E39 (met een beetje goede motor) een goede en fijn rijdende auto is. Maar ik zeg ook dat je er niet teveel geld in moet stoppen want die auto's schrijven af naar EUR 2500. En ik heb geen Hyundai.
 
Fryske Hynder zei:
De tijd gaat door, inmiddels is zo'n E39 echt een verouderde auto. Besteed er niet teveel geld aan, straks is zo'n BMW werkelijk niets meer waard. Geniet er wel van, het is absoluut een goede auto.

Geld voor een goede winterset is geen geld besteed aan de auto. Dat is geld besteed aan de veiligheid van mijn dochters. Zo simpel is het. En waarde is gelukkig in meer dan alleen euro's uit te drukken.
Dat genieten gaat helemaal goedkomen (y) en met de motor zit het wel snor.
 
Wat is er in godesnaam verouderd aan een E39? Zijn alle niet-aller-allerlaatste modelletjes dan 'verouderde' auto's? Dit is er in ieder geval nog eentje uit de auto-generatie. tegenwoordig (de laatste vijf, zes jaar) hebben we de 'wegwerp-generatie'. Auto's die je na twintig jaar gebruik gewoon weggooit. Omdat alle electronica verrot is én omdat er tegen die tijd geen laptop meer te vinden is die die dingen uit kan lezen. Dan gaat ook de waarde van een E39 vanzelf weer omhoog.
 
@500E: je weet dat ik jouw mening hoog acht en ben het over het algemeen ook met je eens. Maar een BMW 5-serie zal nooit een verzamelaarsobject worden als een W124 500E of een W126. En zo'n BMW krijgt ook allemaal van die lastige dingetjes als pixeluitval, uitval aircounits, motorolielekkages, zingende diffs, automaatbakken die tussen de 150 -200.000 kaduk gaan .....
 
In beide uitvoeringen gereden.
Code:
380 BMW 530dA E39 184 pk/390 nm BMW Oolbekkink Hoogenveen 26-10-2001
428 BMW 530dA 193 pk/410 nm E39 BMW Nordhorn, BRD 1-11-2002
 
Hij rijdt er niet minder om. Een kapotte lichtmodule afgelopen zomer was lastiger. Zul je weg, doen het licht en de richtingaanwijzers het niet. 350 euro verder was het weer klaar.
 
@500E: je weet dat ik jouw mening hoog acht en ben het over het algemeen ook met je eens. Maar een BMW 5-serie zal nooit een verzamelaarsobject worden als een W124 500E of een W126. En zo'n BMW krijgt ook allemaal van die lastige dingetjes als pixeluitval, uitval aircounits, motorolielekkages, zingende diffs, automaatbakken die tussen de 150 -200.000 kaduk gaan .....

I know. Maar dat valt allemaal nog best op te lossen. Vergeet niet dat een W126 of een W124 500 E ook verre van storingvrij is. die hebben ook hun onhebbelijkheden.
 
automaatbakken die tussen de 150 -200.000 kaduk gaan .....

Daar hebben W124's ook een handje van, soms. als je de auto slecht onderhouden hebt. soms ook spontaan, als je het niet verwacht van een bepaalde auto. En dat kost geld. Serieus geld.
 
Mijn auto wordt top onderhouden en automaat ook stuk met 163.000 km.
 
En dan hebben ze dat allemaal......
De mijne heeft het 350.000 kilometer volgehouden en nu waarschijnlijk nog (e39 530d) dus doen ze dat ook allemaal, als ik jouw gedachtegang volg.
 
Niet allemaal maar wel veel. Ik heb aantal jaren bij een BMW dealer gewerkt dus kan er denk ik wel een beetje over meepraten, maar dit geheel terzijde.
 
Fryske Hynder zei:
Niet allemaal maar wel veel. Ik heb aantal jaren bij een BMW dealer gewerkt dus kan er denk ik wel een beetje over meepraten, maar dit geheel terzijde.


Ik houd je op de hoogte van mijn bijna geheel elektronischloze dus storingsvrije E34 met Handbak.............................:D
 
Ik begrijp die hele discussie niet over de E39.Je bent een liefhebber of je bent het niet.
Als je geen liefhebber bent ga je geen geld in zo'n auto stoppen!
Ik vind het een geweldige auto en een mooi vormgegeven model.
Dat is puur persoonlijk en gaat niet over restwaarde en probleempjes en reparaties.
Een hobby kost geld.En voor de reageerder die bij de BMW dealer in Nederland heeft gewerkt
heb ik niet zoveel geloof,gezien mijn ervaringen met een 3 tal dealers, zondermeer slecht en geen verstand van zaken en service. Gelukkig heb ik de auto nu in Duitsland in onderhoud.
De auto heeft een respectabele leeftijd,hij is van 1997 528i en in de garage wordt hij "die Alte Lady"
genoemd,vanwege de km stand van 594.000!!
En nog steeds de eerste automaat en originele uitlaat.
Dus Het heeft geen zin om te discusieren over een liefhebberij waar ik graag wat voor over heb .
 
Terug
Bovenaan