Het grote BMW E39 topic !

haha bij de een kan het wel en bij de ander niet..

de de derde had er nog nooit van gehoord..
 
T. van Bakel zei:
haha bij de een kan het wel en bij de ander niet..

de de derde had er nog nooit van gehoord..

Ik ook niet, was van menig dat Xenonlampen altijd in zijn geheel moesten worden vervangen tot ik het zag, en diegene zei ja wat dacht je anders....................:D
 
Iemand in mijn vriendenkring heeft een 520 met 415000 kilometer op gas. Ik vind het bizar en bijzonder dat die auto nog steeds zo mooi rijdt.
 
techlo2 zei:
Iemand in mijn vriendenkring heeft een 520 met 415000 kilometer op gas. Ik vind het bizar en bijzonder dat die auto nog steeds zo mooi rijdt.


Een E39 en E34 kunnen die bizarre/vele kilometers met gemak aan mits je het onderhoudsprotocol volgt dan heb je een hele fijne auto onder je kont
 
gentlemen,

even een vraagje: ben op zoek naar een nieuw interieur voor mijn '96 528iA (heeft geen stoelverwarming of electrische stoelen, en leer is erg verweerd).

nu vind ik redelijk wat mooie interieurs op verkoopsites, maar weet niet zeker of ze passen

- past een interieur van na de facelift in een pre-facelift auto?
- past een interieur met neerklapbare achterbank in een auto zonder neerklapbare achterbank? (ga ervanuit dat het neerklappen sowieso niet zal werken, maar kan ik een interieur met die optie uberhaupt inbouwen?)

- weet iemand of er problemen zijn met het achteraf inbouwen van de schakelaars voor stoelverwarming en memoryknopjes in deur?

alvast bedankt!
 
Renier zei:
gentlemen,

even een vraagje: ben op zoek naar een nieuw interieur voor mijn '96 528iA (heeft geen stoelverwarming of electrische stoelen, en leer is erg verweerd).

nu vind ik redelijk wat mooie interieurs op verkoopsites, maar weet niet zeker of ze passen

- past een interieur van na de facelift in een pre-facelift auto?
- past een interieur met neerklapbare achterbank in een auto zonder neerklapbare achterbank? (ga ervanuit dat het neerklappen sowieso niet zal werken, maar kan ik een interieur met die optie uberhaupt inbouwen?)

- weet iemand of er problemen zijn met het achteraf inbouwen van de schakelaars voor stoelverwarming en memoryknopjes in deur?

alvast bedankt!


Even wat antwoorden

- past een interieur van na de facelift in een pre-facelift auto?

Ja zondermeer let alleen op handbediend versus elektrisch bediend maar dat spreekt voor zich

- past een interieur met neerklapbare achterbank in een auto zonder neerklapbare achterbank? (ga ervanuit dat het neerklappen sowieso niet zal werken, maar kan ik een interieur met die optie uberhaupt inbouwen?

Nee, dat gaat niet de neerklapbare versie heeft bepaalde beugels en sloten die er bij jou niet inzitten, het lukt in een E34 ook niet dus zal het bij de E39 niet anders zijn

- weet iemand of er problemen zijn met het achteraf inbouwen van de schakelaars voor stoelverwarming en memoryknopjes in deur?

Hierbij zul je moeten kijken of jou E39 daarvoor bekabeld is, BMW is daar niet altijd consequent mee vraag zonodig aan de Dealer of jou BMW met de kabels is uitgerust
 
thanks icebrain!

maarreh.. hoezo opletten met electrisch vs handbediend? heb nu handbediend en wil eigenlijk wel electrisch. is dit niet mogelijk? lijkt me een kwestie van de juiste kabels aansluiten en kabeltje trekken naar de deur (memoryknop). desnoods moet de garagist die het voor me gaat doen de kabels maar opnieuw trekken..
 
Renier zei:
thanks icebrain!

maarreh.. hoezo opletten met electrisch vs handbediend? heb nu handbediend en wil eigenlijk wel electrisch. is dit niet mogelijk? lijkt me een kwestie van de juiste kabels aansluiten en kabeltje trekken naar de deur (memoryknop). desnoods moet de garagist die het voor me gaat doen de kabels maar opnieuw trekken..


Ik bedoelde het niet lullig, alleen wil je van handbediend naar elektrisch kijk dan eerst of je de kabels hebt liggen, meestal wel maar de ervaring met mijn vorige (E34) leert dat die na 1992 niet meer werd bekabeld in het interieur voor elek. ramen en stoelen wegens kostenbesparing kijk dan ook niet raar op als dat bij de E39 ook gebeurt is
Daarom vraag het aan een BMW Dealer of specialist als alles bekabeld blijkt te zijn geen probleem, en oja de benodigde stekkers en kabels zouden onder je tapijt moeten liggen onder de stoelen, succes.......................
 
Mooi! Ik kan voor weinig een 525 tds op de kop tikken. Handbak uit '99. Heb er al mee gereden en reed prima. Heb jij nog speciale zaken waar ik even op moet letten? Banden, remmen etc weet ik.

Uiteraard; het is een oude auto en je weet het nooit maar enige verdere kennisdeling is nooit weg :cool:

Thanks alvast
 
gearhead zei:
Mooi! Ik kan voor weinig een 525 tds op de kop tikken. Handbak uit '99. Heb er al mee gereden en reed prima. Heb jij nog speciale zaken waar ik even op moet letten? Banden, remmen etc weet ik.

Uiteraard; het is een oude auto en je weet het nooit maar enige verdere kennisdeling is nooit weg :cool:

Thanks alvast

Km.stand......................????, automaat of handbak, opties....???, foto's
 
300.000 en handbak zoals vermeld. Tot 2009 dealer onderhouden, daarna2 keer naar de fastfitter.

En 1e eigenaar :D
 
Kom er op terug Gearhead, werk roept .............................:D
 
gearhead zei:
300.000 en handbak zoals vermeld. Tot 2009 dealer onderhouden, daarna2 keer naar de fastfitter.

En 1e eigenaar :D


Kijk dit is een pré, een sluitende onderhoudshistorie is wel een must, aan de handbak val je geen breuk die is goed en ik heb i.i.g nooit gehoord van enige klachten ik mag aannemen dat de versnellingsbak naar behoren functioneerde en jijzelf er geen mankementen aan voelde
De bak moet i.c.m de motor goed en vlot oppakken en ook zeker als je de snelheid wat verlaagt i.v.m het oppakken voor de rest is de km.stand geen reden om af te zien (ikzelf rijd een 523i met steptronic met km.stand 261.863 volledige onderhoudshistorie)
De voortrein is gelukkig wat sterker dan de E34 dit met betrekking tot sporing e.d, waar je zeker op moet letten is of alles het doet qua opties maar dat spreekt voor zich (de testrit is goed bevallen neem ik aan)
Hoe is de staat van het interieur..???, kun je zien of er idd 300k mee is weggereden of oogt het nog als netjes/nieuw
Wat een zwak punt is zijn de pixels v/h dashboard die willen gewoon wegvallen om daarna niet meer terug te keren maar dit is voor weinig te verhelpen
En als laatste, hoe is het met roest...??? en zoja waar zit dat dan
Al met al zul je je geen bult vallen aan deze zo uit mijn hoofd, echte specifieke dingen die kapot zouden kunnen gaan zullen meestal wel vervangen zijn
Wil je meer weten hoor ik het wel
 
Thanks Icebrain. Pixels doen het!! Interieur is niet heel netjes. Rook- en hondlucht. Verder idd een roestplek bij het linker achterspatbord. Niet doorgerot maar wel iets om aan te pakken. Roest aan de onderzijde; geen idee. Verder opties zijn klima en cc.

Tijdens de proefrit geen opmerkelijke zaken gezien/gehoord. Liep mooi, pakt goed op, geen zingend diff, geen luid fluitende turbo.

Ik denk dat ik mijn oude Audi 80, een schopje geef en tot aanschaf van dit apparaat over ga. Maar eea laat ik nog even bezinken.

In ieder geval dank Icebrain.
 
gearhead zei:
Thanks Icebrain. Pixels doen het!! Interieur is niet heel netjes. Rook- en hondlucht. Verder idd een roestplek bij het linker achterspatbord. Niet doorgerot maar wel iets om aan te pakken. Roest aan de onderzijde; geen idee. Verder opties zijn klima en cc.

Tijdens de proefrit geen opmerkelijke zaken gezien/gehoord. Liep mooi, pakt goed op, geen zingend diff, geen luid fluitende turbo.

Ik denk dat ik mijn oude Audi 80, een schopje geef en tot aanschaf van dit apparaat over ga. Maar eea laat ik nog even bezinken.

In ieder geval dank Icebrain.


Roest aan de onderzijde is er bijna niet, niet aan het carroseriewerk tenminste, het plaatwerk heeft meestal iets meer te verduren maar is repareerbaar (Sedan; Kofferbak is een pijnpunt qua roest evenals de kofferbakklep van een Touringen open het tankklepje even daar wil zich ook wel eens roest nestelen), de rook- en hondlucht is met een stevige schoonmaak er wel uit te krijgen
En Ohja mocht het zijn dat je Airbaglampje blijft branden dan is de mat in de bijrijdersstoel kapot (een euvel bij elk BMW model met bijrijdersairbag) dat s irritant maar zowel goedkoop als duur op te lossen

Succes met de overdenking............(y)
 
Icebrain zei:
Ik bedoelde het niet lullig,

Zo vatte ik het ook niet op hoor :)
Icebrain zei:
alleen wil je van handbediend naar elektrisch kijk dan eerst of je de kabels hebt liggen, meestal wel maar de ervaring met mijn vorige (E34) leert dat die na 1992 niet meer werd bekabeld in het interieur voor elek. ramen en stoelen wegens kostenbesparing kijk dan ook niet raar op als dat bij de E39 ook gebeurt is
Daarom vraag het aan een BMW Dealer of specialist als alles bekabeld blijkt te zijn geen probleem, en oja de benodigde stekkers en kabels zouden onder je tapijt moeten liggen onder de stoelen, succes.......................

ik zal het eerst eens zelf checken. heb een paar mooie stoelen op het oog. maar eerst eens even groot onderhoud: uitlaat, banden, stuurpomp..
 
E39 liefhebbers,

Mijn e39 530d touring uit 2000 (net vóór de facelift) is erg gevoelig voor verkeersdrempltjes, bulten, bobbels en andere ongein. Als ik die tegenkom ga ik er met de snelheid van een naaktslak overheen, maar dat is geen garantie voor een probleemvrije overtocht.
Bijna altijd schuurt de onderzijde van de auto hardhandig over het obstakel omdat de voorveren te laag lijken te zijn en niet stug genoeg
om het gewicht goed te kunnen opvangen. Ik mijd veel parkeergarages om die reden. Je zou denken dat de veren gebroken zijn, maar dat is niet het geval. De schokdempers lijken goed te functioneren. Wie komt dit verhaal bekend voor, of ben ik de enige onbedoelde 530-lowrider?
De remmen zijn ook een verhaal apart. Toen ik een keer bij hoge snelheid (190+) enthousiast de rem intrapte op een afrit van de Autobahn begon er na een paar seconden een grommend geluid van de remmen te komen en ik voelde in in het rempedaal de panische reactie van een stel overspannen remschijven. Het remvermogen liep langzaam terug en er drong een scherpe verbrande-remblokjes-lucht door in cabine. De afslag heb ik gehaald, maar vraag niet hoe. Dat doen we dus niet meer.
Ik heb van een dealer gehoord dat mijn model na de facelift is uitgerust met grotere schijven, dikkere remknijpers en 16 inch wielen. Yeah, right.
Hoe krijgen ze het in München in hun hoofd om een zware dieselbak met onderbemeten remmen uit te rusten? Hebben anderen op dit forum hier ook ervaring mee?
Ik lees graag reacties . . .
 
Mister Braun zei:
Ik heb van een dealer gehoord dat mijn model na de facelift is uitgerust met grotere schijven, dikkere remknijpers en 16 inch wielen. Yeah, right.


Dat weet ik niet, maar een 530D met onderbemeten remmen heb ik nog nooit van gehoord....??????, en als jij voor je gevoel te laag ligt aan de voorkant zou ik eens kijken of de E39 idd niet verlaagd is en hoe is het met de staat van je gehele remmerij incl. vloeistof.................????
 
GEweldig het topic leeft nog, 4 jaar geleden heb ik dit topic gemaakt, en nog steeds rij ik in de e39, ik ga binnenkort een paar foto's schieten van de beemer, die zal ik hier dan ook delen.

Een e39 remt trouwens als een beest, er is gewoon iet mis met de auto hierboven, zoiezo remvloeistof vervangen en dan nog eens kijken :)
 
Hallo mensen ik wou ook even mijn BMW foto's erop zetten ik ben nu al zo lang lid aleen het was er nooit van gekomen om ze er op te zetten dus bij deze nogmaals de foto's

hoop dat ze werken https://imageshack.us/g/836/dsc00170n.jpg/
https://img836.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=dsc00170n.jpg
<embed src="https://imageshack.us/slideshow/smilplayer.swf" width="426" height="320" name="smilplayer" id="smilplayer" bgcolor="FFFFFF" menu="false" wmode="transparent" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="https://www.macromedia.com/go/getflashplayer" flashvars="id=imageshack/"/>
 
Dag MedeBimmerz
Van mijn e39 uit 2000 (van nét voor de facelift) heb ik bij Molenaar-BMW in Heerhugowaard de voorveren laten vervangen. Dat scheelt bijna 2cm. in rijhoogte en daarbij is de auto nu ook wat stugger afgeveerd. Probleem opgelost. Remprobleem is er nog steeds. Na de winter gaan er schijven en remknijpers van de e39 ná de facelift er op. Ik moet dan noodgedwongen over naar de 16" velgen want de huidige 15" velgen passen dan niet meer. Banden in de maat 225 x 60 x 15 zijn ook al bijna niet meer te koop, ik vraag me af hoe anderen dat doen. Voorlopig diesel ik nog even op winterbandjes de komende koude maanden door . . .
 
Mister Braun zei:
Ik heb van een dealer gehoord dat mijn model na de facelift is uitgerust met grotere schijven, dikkere remknijpers en 16 inch wielen. Yeah, right.

Inmiddels kan ik dat onderschrijven, heb zelf een E39T 523iA gehad en die was met 15inch velgen uitgerust na de facelift werd dat 16 inch dus is de remmerij ook vergroot, ik moet zeggen dat ik met de remmerij tevreden was waar die mee was voorzien
 
AFW zei:
Een e39 remt trouwens als een beest

Dit mag misschien voor de standaard BMW's E39's zo zijn maar de remmen van een standaard E39 M5 zijn ZWAAR onder de maat voor de prestaties van de wagen. Het woord LEVENSGEVAARLIJK zou ik er zo voor kunnen te gebruiken zonder er over na te denken...

Voor normale snelheden voldoet het net, voor snelheden ruim boven de 200 (waar de wagen voor gemaakt is) is het bijna sucidaal te noemen, omdat de remmen bij afremmen gaan glazuren, worden veel te heet en de remkracht is weg. Heb dit zelf ook mogen ervaren en heb gelijk de standaard meuk weg laten halen en geupgrade voor dat soort werk. Overigens waren de remschijven nog goed, de blokken waren ook nog ruim voldoende en de remvloeistof was 10.000km daarvoor vervangen......

Nu kan ik zeggen dat de wagen naar behoren remt al ben ik nog niet helemaal 100% tevreden, veilig is het nu wel geworden, maar ik mag graag meer remkracht onder mijn rempedaal hebben hangen dan het overige verkeer, een big brake kit staat dus nog altijd in overweging....

Dan nu wat foto's voor dit topic van mijn E39 M5:D

407148_2404483126563_403951851_n.jpg

431700_2404493926833_645204615_n.jpg

166956_2404502847056_723397579_n.jpg

430547_2404500326993_750601668_n.jpg

430596_2531391659197_548890731_n.jpg


Op de kleur van de velgen na compleet orgineel, inmiddels staat ze op winterbanden met de orginel 17 inch wintervelgen, als ik weer eens in NL ben zal ik daar eens foto's van maken....

Groeten,
Eric
 
Hallo, leuk forum dit!
Heb zelf al enkele jaren een BMW 540i Touring die af fabriek M is uitgevoerd. We zijn er erg blij mee en hij rijdt fantastisch!
Hij heeft 225000 km op de teller, dus net ingereden.

Omdat hij dit jaar 11 is geworden, willen we de twee kleine probleempjes die hij heeft oplossen. Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die een oplossing hebben?

Onze BMW is uitgerust met een draadloze telefoon van Siemens. De houder van dit apparaat in de middenarmsteun is kapot. Is er iemand die weet waar je een dergelijke houder kunt kopen? De dealer kon wel leveren voor € 700 euro, maar dit is toch te gortig voor iets dat puur voor de sier is.

De elektrische bediening van stuur en stoelen werkt alleen als we de linkerkant van de bestuurdersstoel (waar de bediening zit) omhoog trekken. Is er iemand die zo'n stoel kan maken en ook het leer er weer als nieuw kan laten uitzien? Er zijn diverse adressen op internet, maar ik zoek er eentje waar een BMW met liefde wordt behandeld.

Hartelijk bedankt voor eventuele reacties
 
Mijn vader had een 520d(?) Touring. Was een fijne auto, alleen bleek de kilometer teruggedraaid te zijn en mankeerde dus er flink wat aan.
 
hey 205rallye

Ik had een vraagje hoe krijg ik net als jouw de foto's met een plaatje in het forum zelf te staan
ik had dat een hele tijd geleden ook al geprobeerd maar dat was me niet gelukt.
Wat moet ik precies intypen om de foto's er op te krijgen dan ? weet jij dat zo ?
Groeten Roland Piek
 
Roland Piek zei:
hey 205rallye

Ik had een vraagje hoe krijg ik net als jouw de foto's met een plaatje in het forum zelf te staan
ik had dat een hele tijd geleden ook al geprobeerd maar dat was me niet gelukt.
Wat moet ik precies intypen om de foto's er op te krijgen dan ? weet jij dat zo ?
Groeten Roland Piek

Even de forumuitleg geciteerd:

Afbeeldingen plaatsen
Om een afbeelding in een bericht te plaatsen, moet deze afbeelding al ergens beschikbaar zijn op het internet. Staat een afbeelding nog niet op internet, dan kun je gebruik maken van uploadsites, zoals Photobucket en Imageshack.

Om een afbeelding te kunnen plaatsen, heb je de adresregel nodig. Die kun je vinden door met de rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en dan naar ‘Eigenschappen’ te gaan.

Kopieer deze adresregel en klik vervolgens in de knoppenbalk bij je bericht op de knop ‘URL van een afbeelding invoegen’.
Er verschijnt dan een opdrachtvenster waar je de adresregel in plakt. Klik op ‘OK’, en de afbeelding wordt ingevoegd: er staat in je bericht nu iets als
naamvandeafbeelding.jpg
.

Met de knop ‘Bekijken’ kun je zien of de afbeelding goed in je bericht geplaatst is.

Denk er wel aan dat op sommige afbeeldingen auteursrechten rusten, en dat rechthebbenden niet altijd goedkeuring verlenen aan het plaatsen op websites.
 
Hallo!

Ik zou graag een 2e hands BMW 5 serie uit 1998 kopen (belastingvoordeel youngtimers). Nu had ik een paar vragen:

- zijn er goede exemplaren te vinden waarbij je maximaal 2500 euro aan onderhoud per jaar kwijt bent (of moet ik rekening houden met hogere onderhoudskosten)
- is een exemplaar met meer dan 200000km op de teller wel verstandig? Zoja, waar moet ik op letten?
- welke onderdelen verdienen extra aandacht voordat ik er eentje aanschaf?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

Grt,

Rinus
 
Het hangt er vanaf hoeveel je gaat rijden maar normaliter kom je niet aan 2500 per jaar. Maar dat is ook erg afhankelijk van de staat van onderhoud en kilometerstand. Mijn 740i uit 1997 kostte me bij 18000km per jaar aan onderhoud iets van 1600 euro per jaar. Kilometerstand was bij aanschaf 187.000. Met mijn 523i uit 1997 met 118k op de klok reken ik op 1000 per jaar. Heb 'm net dus kan er nog weinig over zeggen.

Autohan in Zwanenburg heeft een paar fraaie exemplaren met lage kilometerstand staan.
 
Hallo BMdoubleyou,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben van plan max 10000 km per jaar te gaan rijden.

Heb net even bij Autohan gekeken, maar helaas weinig uit 1998. Ik moet er een van 15 jaar of ouder hebben ivm bijtelling.

Wat vind je van deze? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m597158075-bmw-5-serie-3-5-i-535-aut-1998-blauw.html

Waar zou ik bij een dergelijke koop op moeten letten?

Alvast bedankt,

Rinus


BMdoubleyou zei:
Het hangt er vanaf hoeveel je gaat rijden maar normaliter kom je niet aan 2500 per jaar. Maar dat is ook erg afhankelijk van de staat van onderhoud en kilometerstand. Mijn 740i uit 1997 kostte me bij 18000km per jaar aan onderhoud iets van 1600 euro per jaar. Kilometerstand was bij aanschaf 187.000. Met mijn 523i uit 1997 met 118k op de klok reken ik op 1000 per jaar. Heb 'm net dus kan er nog weinig over zeggen.

Autohan in Zwanenburg heeft een paar fraaie exemplaren met lage kilometerstand staan.
 
Deze dubbeltest tussen een MVR en MK E39 mag eigenlijk niet in dit topic ontbreken. Ik bedoel, wanneer zie je nou een 6,1 liter V12 in een E39? Toch nooit.
 
@ Rinus: Mijn bijtellingsvriendelijke E39 (523i handgeschakeld 1997 met 270.000 km) heb ik nu een jaar, grootste kostenpost tot nu toe was de condensor van de airco. Voor de rest zeer betrouwbaar vervoer en een van de fijnste auto's die ik gehad heb. Bijtelling vorig jaar 1000 euro, dit jaar na afschrijving nog maar 500. Kijk, dan kun je wat extra onderhoud oplopen maar is het nog steeds zeer interessant.......

Het exemplaar dat je op het oog hebt ziet er zo op het eerste gezicht keurig uit, fraaie kleurstelling (mijn favoriet) en aantrekkelijk gemotoriseerd. Als er inderdaad geen achterstallig onderhoud is (even goed luisteren of er geen bijgeluiden uit het onderstel komen) lijkt me de prijs ook redelijk.
 
Ik heb de jacht ook geopend op een E39. Krijg diverse waarschuwingen vanuit mijn omgeving dat het oude beestjes zijn maar kan bijna geen slechte reviews over deze auto vinden.

Was eigenlijk op zoek naar een 325 of 330ci (E46) maar kwam per ongeluk een mooie 528i tegen het lijf. Donderdag eens bekijken en wellicht proefrijden. De 330 (E46/E90) ben ik mee bekend maar ik vind het uiterlijk van een originele E39 toch wel mooier. Zijn er nog specifieke problemen waar ik bij dit model op moet letten?
De auto die ik (eventueel) ga inruilen is een Golf IV die spik & span is. Volledig in onderhoud gehad bij VAG techniek in Nuenen dus ik ga hem zeker niet zomaar wegdoen. Respect voor auto's is tegenwoordig ver te zoeken.
 
Twingo1 zei:
Deze dubbeltest tussen een MVR en MK E39 mag eigenlijk niet in dit topic ontbreken. Ik bedoel, wanneer zie je nou een 6,1 liter V12 in een E39? Toch nooit.

Oei, dat interieur is wel erg fout. Kost nog 40.000 Mark ook.
 
Chilloz zei:
Ik heb de jacht ook geopend op een E39. Krijg diverse waarschuwingen vanuit mijn omgeving dat het oude beestjes zijn maar kan bijna geen slechte reviews over deze auto vinden.

Was eigenlijk op zoek naar een 325 of 330ci (E46) maar kwam per ongeluk een mooie 528i tegen het lijf. Donderdag eens bekijken en wellicht proefrijden. De 330 (E46/E90) ben ik mee bekend maar ik vind het uiterlijk van een originele E39 toch wel mooier. Zijn er nog specifieke problemen waar ik bij dit model op moet letten?
De auto die ik (eventueel) ga inruilen is een Golf IV die spik & span is. Volledig in onderhoud gehad bij VAG techniek in Nuenen dus ik ga hem zeker niet zomaar wegdoen. Respect voor auto's is tegenwoordig ver te zoeken.

Een E39 heeft niets specifieks dan menig ander auto, het onderstel moet geen geluiden produceren, de evt. automaat moet vloeiend schakelen zowel op af terug, er mogen geen trillingen tussen de 100 en 120 km p/u zijn, hij moet strak sturen dus zonder hapering/speling
Alle electronica testen dit voorkomt enig leed achteraf en er zit genoeg elektronica op en in
Voor de rest moet de motor zijdezacht stationair lopen zonder hikken of stoten en het enige specifieke is ROEST op de achterklep dat is helaas een zwak punt van de E39 maar voor de rest als je een goed hebt is het een prima (reis) wagen Ohja vergeet niet dat de onderhoudshistorie sluitend moet zijn
 
Icebrain zei:
Chilloz zei:
Ik heb de jacht ook geopend op een E39. Krijg diverse waarschuwingen vanuit mijn omgeving dat het oude beestjes zijn maar kan bijna geen slechte reviews over deze auto vinden.

Was eigenlijk op zoek naar een 325 of 330ci (E46) maar kwam per ongeluk een mooie 528i tegen het lijf. Donderdag eens bekijken en wellicht proefrijden. De 330 (E46/E90) ben ik mee bekend maar ik vind het uiterlijk van een originele E39 toch wel mooier. Zijn er nog specifieke problemen waar ik bij dit model op moet letten?
De auto die ik (eventueel) ga inruilen is een Golf IV die spik & span is. Volledig in onderhoud gehad bij VAG techniek in Nuenen dus ik ga hem zeker niet zomaar wegdoen. Respect voor auto's is tegenwoordig ver te zoeken.

Een E39 heeft niets specifieks dan menig ander auto, het onderstel moet geen geluiden produceren, de evt. automaat moet vloeiend schakelen zowel op af terug, er mogen geen trillingen tussen de 100 en 120 km p/u zijn, hij moet strak sturen dus zonder hapering/speling
Alle electronica testen dit voorkomt enig leed achteraf en er zit genoeg elektronica op en in
Voor de rest moet de motor zijdezacht stationair lopen zonder hikken of stoten en het enige specifieke is ROEST op de achterklep dat is helaas een zwak punt van de E39 maar voor de rest als je een goed hebt is het een prima (reis) wagen Ohja vergeet niet dat de onderhoudshistorie sluitend moet zijn

Jij bent een held. Dat is nog eens informatie waar ik wat mee kan. Onderhoudshistorie is gelukkig bekend van de auto die ik op het oog heb. Ben zelf ook niet van plan te beknibbelen op onderhoud. Mijn filosofie is dat wanneer je goed bent voor een auto, de auto goed is voor jou. Theoretisch klopt dat natuurlijk maar de praktijk kan altijd anders zijn. Ik neem deze informatie zeker mee, of de dealer het nou leuk vind of niet, don't care. Ik ga zeker geen 100% goede auto inruilen voor een veel duurdere (relatief) met allerlei gebreken namelijk.
 
Chilloz zei:
Icebrain zei:
Chilloz zei:
Ik heb de jacht ook geopend op een E39. Krijg diverse waarschuwingen vanuit mijn omgeving dat het oude beestjes zijn maar kan bijna geen slechte reviews over deze auto vinden.

Was eigenlijk op zoek naar een 325 of 330ci (E46) maar kwam per ongeluk een mooie 528i tegen het lijf. Donderdag eens bekijken en wellicht proefrijden. De 330 (E46/E90) ben ik mee bekend maar ik vind het uiterlijk van een originele E39 toch wel mooier. Zijn er nog specifieke problemen waar ik bij dit model op moet letten?
De auto die ik (eventueel) ga inruilen is een Golf IV die spik & span is. Volledig in onderhoud gehad bij VAG techniek in Nuenen dus ik ga hem zeker niet zomaar wegdoen. Respect voor auto's is tegenwoordig ver te zoeken.

Een E39 heeft niets specifieks dan menig ander auto, het onderstel moet geen geluiden produceren, de evt. automaat moet vloeiend schakelen zowel op af terug, er mogen geen trillingen tussen de 100 en 120 km p/u zijn, hij moet strak sturen dus zonder hapering/speling
Alle electronica testen dit voorkomt enig leed achteraf en er zit genoeg elektronica op en in
Voor de rest moet de motor zijdezacht stationair lopen zonder hikken of stoten en het enige specifieke is ROEST op de achterklep dat is helaas een zwak punt van de E39 maar voor de rest als je een goed hebt is het een prima (reis) wagen Ohja vergeet niet dat de onderhoudshistorie sluitend moet zijn

Jij bent een held. Dat is nog eens informatie waar ik wat mee kan. Onderhoudshistorie is gelukkig bekend van de auto die ik op het oog heb. Ben zelf ook niet van plan te beknibbelen op onderhoud. Mijn filosofie is dat wanneer je goed bent voor een auto, de auto goed is voor jou. Theoretisch klopt dat natuurlijk maar de praktijk kan altijd anders zijn. Ik neem deze informatie zeker mee, of de dealer het nou leuk vind of niet, don't care. Ik ga zeker geen 100% goede auto inruilen voor een veel duurdere (relatief) met allerlei gebreken namelijk.


Graag gedaan, welke heb je op het oog..........??? oftewel is daar een linkje van......??
En bovendien een E39 is met kwalitiet in elkaar gezet (tuurlijk heb je er ook bij die compleet op zijn), maar dat ligt aan de bestuurder)dit zijn gewoon handvaten die je nodig hebt bij aankoop waar je anders niet naar zou kijken/opmerken
 
Zie PM. Ik heb alleen nog bij anderen BMW mogen ervaren. Nooit privé in bezit gehad. Ben nu bijna klaar met opleiding maar al die tijd ook fulltime gewerkt dus ik vond het tijd worden mijn droom te realiseren. Zullen vast niet veel mensen hier met me eens zijn maar een vriend van mij die ietsje pietsje meer van auto's weet (automotive engineering studeert ie) wist me te vertellen dat de E39 en de E46 de best gebalanceerde BMW's zijn en een 6-cilinder hebben die top notch is. Daarbij wordt het binnenkort moeilijk een 'betaalbare' en 'betrouwbare' zes cilinder te scoren met al die downsizing tegenwoordig. Ik ben geen fan van turbo's op auto's maar rij nu ook maar een bescheiden Golf IV 1.6 highline.

Het gevoel wat ik in 2004 had toen ik voor het eerst plaatsnam in een BMW 330Ci is echter nooit meer verdwenen en recent weer aangewakkerd. De E39 vind ik echter nog mooier om te zien ook...MITS origineel. Die getunede rotzooi ben ik absoluut geen fan. Verder vind ik de E39 een tijdloze uitstraling hebben. Wellicht nog iets te groot voor mij maar daar geef ik niks om.
 
Hier vind je alles over eventuele problemen met de E39

Veelal zijn het kleine, maar wel irritante zaken als lekkende achterportieren, pixeluitval in dashboard, defecte achterklepsluiting, kapotte airbagsensor etc. Goed op te lossen maar wel handig als de auto die je op het oog hebt dit alvast niet heeft.......

In de basis is de E39 een heel goede en fijn rijdende auto, daar krijg je niet snel spijt van. Mooie exemplaren in de juiste leeftijd vind je bij 500e, autohan, autotimon, vandijkengeval etc.
 
Een E39 aanschaffen kan toch wel wat andere gevolgen hebben dan het aanschaffen van een Toyota Carina. Maar het zijn geen gewilde auto's meer en dat zie je terug in de prijzen maar een goed exemplaar bij een deugend bedrijf en met een redelijke kilometerstand vinden is een kunst. Dan kan je nog eisen gaan stellen aan motorisering en opties maar het kan zo een half jaar duren voordat je de voor jou perfecte 5er tegenkomt.

Deze heb ik onlangs bekeken en gereden en dat was zeer de moeite waard: https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/5-serie/9557087

Uiteindelijk niet gekocht omdat ik omdat moment nog blij genoeg ben met mn E46 automaat maar anders had ik deze gekocht.
 
Is alles onder de 525 eigenlijk niet een beetje langzaam? In combinatie met een automaat ben ik bang dat die wagens wat logger vooruit te branden zijn maar wellicht is dat een vooroordeel wat ik heb wat niet blijkt te kloppen. Het nadeel is alle ervaring die ik heb is met relatief zware motoren, BMW 330ci (E46), BMW 330i (E90), BMW 530 touring (E39), BMW M5 E39 (niet meer dan een ritje van Eindhoven naar Venlo en terug). Een 323ci (E46) daarentegen van mijn tante vond ik dan wel (met automaat) snel aanvoelen. Ik was oorspronkelijk ook niet echt op zoek naar een E39 maar de goede looks hebben me positief verrast. Tel daarbij op dat ik groot ben en dan zit het toch wat anders in zo'n auto (1.93m). Aangezien ik sinds augustus 30.000km gereden heb is wat meer comfort en luxe ook wel fijn.
 
Chilloz zei:
Is alles onder de 525 eigenlijk niet een beetje langzaam? In combinatie met een automaat ben ik bang dat die wagens wat logger vooruit te branden zijn maar wellicht is dat een vooroordeel wat ik heb wat niet blijkt te kloppen. Het nadeel is alle ervaring die ik heb is met relatief zware motoren, BMW 330ci (E46), BMW 330i (E90), BMW 530 touring (E39), BMW M5 E39 (niet meer dan een ritje van Eindhoven naar Venlo en terug). Een 323ci (E46) daarentegen van mijn tante vond ik dan wel (met automaat) snel aanvoelen. Ik was oorspronkelijk ook niet echt op zoek naar een E39 maar de goede looks hebben me positief verrast. Tel daarbij op dat ik groot ben en dan zit het toch wat anders in zo'n auto (1.93m). Aangezien ik sinds augustus 30.000km gereden heb is wat meer comfort en luxe ook wel fijn.


dat zul j met een proefrit moeten ondervinden, wat de 1 te langzaam vind is voor de ander snel genoeg, maar vermijd i.i.g de 520i uit de 1e bouwjaren die is eigenlijk te ondergemotoriseerd dit i.t.t dezelfde motor in de E34 die ik heb en voldoende vind
Ga je naar de faceliftmodellen dan zou een 520i kunnen (is feitelijk een 2.3 met 170pk) maar dan zit je wel aan de onderkant
Voor de meeste e39 rijders is een 525 toch meestal wel het minimale wat er in moet zitten dan heb je 193 pk en dat is vlot zo niet snel te noemen.Je kunt natuurlijk ook de 530 nemen dat is de laatste R6 alles daar boven is uitgerust met een V8
 
Proefrit staat deze week op het programma. Vanuit de omgeving nu wel allerlei vage verhalen mijn kant op over criminelen bak en dit en dat. Vooralsnog zijn dat mensen die Franse auto's rijden dus die kun je niet of nauwelijks serieus nemen. Als 27-jarige kun je rustig te spreken zijn over een auto daarbij acht ik mezelf goed genoeg in staat te bepalen of dit wat is. Vriend heeft echter wat meer verstand van het technische deel dus ik ben benieuwd.
Inruilwaarde voor mijn huidige auto was een beetje aan de lage kant maar de liefde voor de BMW lijkt groter....
 
Chilloz zei:
Proefrit staat deze week op het programma. Vanuit de omgeving nu wel allerlei vage verhalen mijn kant op over criminelen bak en dit en dat. Vooralsnog zijn dat mensen die Franse auto's rijden dus die kun je niet of nauwelijks serieus nemen. Als 27-jarige kun je rustig te spreken zijn over een auto daarbij acht ik mezelf goed genoeg in staat te bepalen of dit wat is. Vriend heeft echter wat meer verstand van het technische deel dus ik ben benieuwd.
Inruilwaarde voor mijn huidige auto was een beetje aan de lage kant maar de liefde voor de BMW lijkt groter....


Stigma's en BMW door de jaren heen is er niets veranderd...........................:D
 
Fryske Hynder 126560 zei:
@500E: je weet dat ik jouw mening hoog acht en ben het over het algemeen ook met je eens. Maar een BMW 5-serie zal nooit een verzamelaarsobject worden als een W124 500E of een W126. En zo'n BMW krijgt ook allemaal van die lastige dingetjes als pixeluitval, uitval aircounits, motorolielekkages, zingende diffs, automaatbakken die tussen de 150 -200.000 kaduk gaan .....

Ga helemaal mee met FryskeH. E39 zit in periode overstap 2 naar 4 kleppen bij een boxer-setup. Waar warmte zich opbouwt in blok, vroeg of laat barstjes door metaalmoeheid onder hoge temperaturen.
Gaat er iets lokaal mis in koeling, is het een afschrijver.
Garages die koelsysteem ontluchten vergeten nogal eens de kruisventieldoppen goed aan te draaien, met voorgaande als gevolg.
Zakelijk veel van verkocht, maar eerdere 5-modellen zullen de E39 in aantal gaan overstijgen.

In plaats van 4 kleppen, had BMW er beter aan gedaan voor een V6-ontwerp te kiezen met 2 kleppen en pas bij een doorontwikkeling van V6 op 4 kleppen over te gaan.

Overige dure kwetsbaarheden: handrem, uitdrogen remleidingen.
Verder, hoogteverstelling koplampen, idem condensvorming door scheuren in rubber afdekhoes van koplamp-unit.
Daarnaast is de koelvloeistof van inferieure kwaliteit die daardoor niet is te mixen met die van voor aluminium blok betere longlife koelvloeistof. Door de reactie ontstaat schuim oftewel gevoeligheid voor luchtbellen bij thermostaat, waardoor in blok meer hitte is, dan thermostaat bereikt - die daarom te laat openspringt.
Gevolg daarvan is weer, geduvel met radiator of overlopende reservoirdop.

Let ook op de klep voor de benzinedop. Daar blijft water in staan. Is daar door gebruikssporen eenmaal een begin van roestgevoeligheid, dan trekt het snel verder door.

Voor alle andere zaken is het natuurlijk een vrij degelijke Duitser, maar waar het technisch een Duitser had moeten zijn, het motor-design, kiest men liever een V6 ipv boxer.

Dat de automaatbak het begeeft is toch hoe men er mee rijdt. Kan liggen aan verbinding gaspedaal en motor-electronica. Dat is goed te merken door bv het verschil tussen op te plussen met de cruise control die direct naar de elektronica gaat versus met pedaal gas te geven. Normaliter maakt het aantal te maken toeren geen verschil, maar als er op die verbinding storing staat (door vuil of vochtigheid), rijdt hij op de gaspedaal te rijk, dan zou hoeven. En dat verschil is niet goed voor de bak, bij te veel / vaak, optrekken etc., vooral doordat dan de kick-down vaker onnodig in actie komt.

De E39 moet men zien als motor-ontwerp waarin voor EU markt nog niet werd afgestapt van Nikisal voor motorblokken van de E32, ondanks de problemen daarvan die 7 serie M60 motor - in het bijzonder de V8 hadden gegeven. Die moesten worden gereviseerd. Nicksal gaf vooral in landen als Brazilie reacties met de sulfaten in benzine.

In plaats van een V6 setup met klep-innovatie van 12 naar 24 is men stront eigenwijs met Nikisal aan de gang blijven gaan voor de M52, maar dan met verdubbeling van kleppen, ergo verdubbeling of erger van potentiele metaalspanningsproblemen. De liefhebber of hobbyist van de E39 mag daar dus de prijs voor betalen. Want de zakelijke rijders tot een stand van 160 K aan km's op de klok, zijn alle problemen voor. Tussen 160 K tot 250 K krijgt men een keer veel voor z'n kiezen en is dat uitgebleven, dan heeft men mazzel gehad.
Komt er in feite op neer, blijf ver van Nikisal blokken met 4 kleppen. Vroeg of laat gaat dat in de orde van 3000 of meer euro's kosten, down the drain, want dan is het dat niet meer waard.
 
Andere hinderlijkheden E39: slijtage isolatierubbers bestuurdersportier, idem, loslatende kunststof dorpellijst. Raamlijsten aan de zijkant van de voorruit willen nogal eens loslaten. Snelle verwering van BMW-embleem/logo. Beetje lullig (zwart) afwijkend reservewiel, als men geen extra 5de sportvelg daarvoor heeft genomen. Door een nogal uniek bevestigingssysteem, wissers niet omhoog te zetten, voor gemakkelijke reiniging voorruit en wisserbladen niet vervangbaar door universele setjes. Ergo gefriemel en gepriegelwerk met tangetjes voor vervangen van alleen losse gummi's of inserts of links en rechts afwijkende dure sets van gemiddeld rond de 40 euro per stuk, samen dus 80 euro. Tot slot: geldt voor alle BMW's en zwak puntje voor automaten en aandrijflijn: doorslippen achterwielen. Daarom is als extra ballast de accu in kofferruimte geplaatst. Het ontbreekt er nog net niet aan dat handboek vermeldt: gooi eerst benzinetank vol voor wegrijden om doorslippen achterwielen te minimaliseren. BMW dwingt haast wel een trekhaak te nemen, om voldoende druk op de achterwielen te hebben bij wegrijden. Of je moet steeds je schoonmoeder meenemen, maar dat wil toch niemand. BMW moet al het plastic achter vervangen door het degelijke staal van vroeger, voor goede wegligging tijdens optrekken.

Meest doordachte onderdeel is misschien nog wel de krik van BMW. Echt een genot om mee te werken. Je zou haast een lekke band willen hebben. Maar dan die verdomde plastic wielkapjes; erop zetten geen probleem, maar er weer afkrijgen, zonder te vervormen of beschadigen. Lijkt erom bedoeld om dus snel te doen besluiten in te ruilen voor lage sportvelgen.
 
Let naast de gebruikelijke motorische en technische zaken, vooral ook op oneffenheden in de lak aan de voorkant van de motorkap. Daar krijg je roestblaasjes als gevolg van steenslag medeweggebruikers bij veel hard rijden. Zegt iets over rijstijl eerdere bezitters. Op een klassiek vierkant en hoekig model, motorkap, komt de steenslag op de voorgril, maar bij deze ronde design komt alles dus op de voorkant, waar de gril in is verwerkt. Is daar dus gevoelig voor roestblaasjes. Geldt eigenlijk voor alle ontwerpen na de E39 met in de motorkap geintegreerde gril, die openen vanaf de voorkant ipv scharnierend aan de voorkant.

Ander minpunt: vaak in de wielkast voorwielen is beschadiging van plastic bescherm-beplating. Dit gebeurt als vorige eigenaren te vaak te veel hoge stoeprandjes hebben gepakt bij parkeren. Telt men alles bij elkaar op, en je wil toch een E39, moet je haast geld meekrijgen om hem nog te willen.

Persoonlijk wel weer mooi zijn de klepjes in de dakrails voor een imperiaal, maar daar koop je dus geen BMW voor, vooral omdat achterwielaandrijving niet handig is naar de wintersport met een skibox.
 
Terug
Bovenaan