Het grote Autoweek poetstopic!

British Racing Green zei:
Kreidler zei:
Waar ik mee poets?

Meguiars Gold Class shampoo. (geweldige shampoo, mijn zwarte lak wordt gelijk weer een tint donkerder)
Meguiars step 1. (voor het verwijderen van het vorige wax laagje)
Meguiars step 2. (de kleur wordt er duidelijk beter van maar vreselijk om goed uit poetsen)
Meguiars Gold Class liquid car wax. (zeer gemakkelijk wax met een mooie diepe glans, maar een zeer beperkte duurzaamheid)
Meguiars lambswool wash mitt deluxe . (maakt naar mijn idee swirls in de lak, ook al gebruik ik de twee emmer methode)
PB shenille wash mitt (goede wash mitt die geen swirls maakt, zit alleen erg los om de hand)
PB SSR 1.0 ( zeer tevreden over de SSR producten)
PB SSR 2.5
PB trimrestorer ( geweldig voor interieur, niet duurzaam genoeg voor het exterieur)
PB super deluxe mega mega towel, of zoiets (heerlijke poetsdoek)
PB klei (er kwam overigens niets van de lak af bij mij)
PB spray and wipe (voor de klei en even oppoetsen naar een wasbeurt)
Pads, PB microfiber - Meguiars Gold Class foam - een stuk goedekopere foampad die net zo goed is als die van meguiars. (mijn voorkeur gaat hier uit naar de pads van Pb)
DAP 500
Lake country 5.5 inch pads (wit/zwart/blauw/oranje), (helaas erg lastig schoon te krijgen en ik vind de reinigingsproducten die hiervoor te krijgen zijn ook erg duur)
Diverse microfiber doeken
Autotaalglas glasreiniger
Collinite wax 845 (geweldige wax met een prachtige beading en goede duurzaamhied, alleen ben ik bang dat de wax lastig goed te verwijderen is en dus ´lagen´ gaat vormen bij een nieuwe laag)

En alles wat ik vergeten ben.

Mijn grootste ergenis tijdens het poetsen is als ik een onderliggende poetslaag zie die niet helemaal goed uitgepoetst is. Meestal is dit ook weer erg lastig te verwijderen. Dit probleem heb ik meestal op de motorkap.

Of eenvoudiger ...

SCW001(2).jpg

Je rijdt naar de dichtste doehetzelfcarwash,
je steekt een briefje van 5 EUR in de gleuf,
je krijgt 5 jetons,
en wassen maar ...

Dat staat er toch: En alles wat ik vergeten ben. :D

Ik ga er vanuit dat niemand op pagina 1 gata kijken, dus opnieuw:

Bijna de laatste post, maar ik waag het erop.. hopelijk leest men de "vorige" pagina nog.

Ik poets zoals sommigen misschien weten met meguiars. Totaal niet professioneel met de juiste pads, maar gewoon met valma microdoekjes. Eenmaal gepoetst is hij duidelijker dieper rood, vooral als je op de helft bent is dat duidelijk te zien. Echter heeft mijn auto altijd met links in de zon gestaan, als de zon erop schijnt zie je enig kleurverschil. Absoluut niet roze, maar wel minder diep rood. Meguiars (deep crystal stap 1,2 en 3) zou de uitkomst bieden, maar na 4x uitvoerig poetsen in ongeveer een jaar is er echt geen verbetering. Is er kans dat het ooit weer diep-diep-diep-rood word net als de rst van de auto, en zo ja: Hoe?

Verder: Swirls, heb er last van. na het poetsen verbetering, maar 50% zit er nog, en de krasjes (swirls) zijn niet voelbaar. Om de factor poetsdoek uit te sluiten, heb ik 1 plek met nieuwe schone doeken gepoetst, maar geen verbetering. What`s the way to go?

Op de motorkap heb ik wat diepere krassen, niet tot op de primer dus op het eerste gezicht valt het ook totaal niet op, maar zijn ze eruit te krijgen?

edit: De auto staat te koop, dus ik wil geen fortuin te spenderen aan nieuwe zooi. Wil best wat aanschaffen, maar een poetskit van 150 euro gaat me te ver.

@ Celica CS. Ook hier denk ik aan SSR van Poorboys World. Ik heb dit ook op de rode Starlet van mijn broer gedaan en die ging er weer mooi van glimmen. Ga dan minstens voor 2.5, en ook altijd als laatste doen met 1.0.

SSR van poorboys, ik ga er even op googlen. Glimmen is het probleem niet, het is echt de kleur terug halen..

Ah oke, dat zou wel eens kunnen werken. Maar wat doet de polisch van meguiars dan?

Die haalt wel wat swirls weg maar is veel te licht om echt dat verschoten laagje van jouw lak te halen. Daarvoor heb je echt zwaardere producten nodig.

Oke, duidelijk. Ik ga eerst op zoek, mocht ik vragen hebben dan weet ik het topic wel te vinden! ;)

Dag mensen,

Ik heb deze auto op het oog. Het is in mijn eigen woonplaats, leuke prijs, dik onder mijn budget. Toch wil ik er een kijkje gaan nemen gezien het aantal kilometers wat hij heeft gelopen.

Nou is het wat je wel vaker ziet bij rode auto's dat de lak dof is geworden.
Kan je dit een stuk beter laten lijken door heb goed in te waxen oid?
Hier is een linkje ervan https://www.autotrack.nl/owa_dima/o...spr_id=158388862&p_type_lijst=RL&o_id=5833557
https://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.foto?p_spr_id=158388862&p_type_lijst=RL&o_id=5833557
Ik hoor het graag.

Greets

Die auto is na een poetsbeurt zeker weten weer mooi rood. Zoals ik in mijn post zei: Met mijn deep crystal stappenplan van meguiars word de auto weer een tintje roder. Echter weet ik niet of dat opgewassen is tegen een redelijk verkleurde wagen. Mijn auto was voor aankoop ook niet zo fraai, en is professioneel gepoetst. Na een meguiars beurt ziet hij er stralend uit.. dus het moet te doen zijn ;)

Trouwens.. verkoop je de NSR dan ook? :T

@ celica CS
De combinatie van swirl remover en pad bepaalt in hoeverre je de swirls kan wegkrijgen, niet de doeken. Knalrood is doorgaans vrij zachte lak, maar dat kan bij ieder merk verschillen. Mogelijk dat je de swirls dus handmatig kan weghalen, indien je de pads met de juiste slijpgraad gebruikt (dit geldt uiteraard ook voor machinaal detailen).

Mijn auto wordt overigens gedaan met voornamelijk Poorboys producten. Ze bevallen me goed, maar wat voor mij ook belangrijk is, dat de producten in de zon gemakkelijk aangebracht en uitgepoetst kunnen worden. Het welbekende boenen cq 'schrobben'- met uiteindelijk nog een onbevredigend resultaat - is gelukkig verleden tijd.

Ok, dan weet ik dat iig, dat ik de auto er wel wat frisser uit kan laten zien.

En ja zodra me rijbewijs binnen is en er een auto voor de deur staat gaat hij de verkoop in. Echter heeft iemand anders me ook al aangesproken voor de advertentie.

Dit is hem 1,5 jaar terug. Elke keer alsk hem nu schoonmaak is ie de volgende dag weer vies door het bagger weer dus ik laat je deze foto nu wel even zien. PM maarals je meer wil zien dan, anders spam ik deze topic weer.
[img=https://img23.imageshack.us/img23/592/715060.th.jpg]

Nu nog Honda NSR zei:
Dag mensen,

Ik heb deze auto op het oog. Het is in mijn eigen woonplaats, leuke prijs, dik onder mijn budget. Toch wil ik er een kijkje gaan nemen gezien het aantal kilometers wat hij heeft gelopen.

Nou is het wat je wel vaker ziet bij rode auto's dat de lak dof is geworden.
Kan je dit een stuk beter laten lijken door heb goed in te waxen oid?
Hier is een linkje ervan https://www.autotrack.nl/owa_dima/o...spr_id=158388862&p_type_lijst=RL&o_id=5833557
https://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.foto?p_spr_id=158388862&p_type_lijst=RL&o_id=5833557
Ik hoor het graag.

Greets

Deze auto krijg je wel weer diep rood. Het belangrijkste is (naast goed wassen) het kleien en polijsten. Daarmee verwijder je de dofheid en het haalt de kelur weer terug (en de swirls zijn weg). Wax is alleen een verzegeling / bescherming van de lak. In het oude topic staan foto's van een verweerde Ford Mondeo. Die was verweerder dan deze auto. Zie het resultaat. Als de auto je bevalt en je hebt geld over, besteed dan wat geld aan goede spullen voor je auto. Het is de investering zeker waard! (y)

Oke bedankt =]. Kan alleen die mondeo via zoekfunctie niet vinden, om nou 40 pagina's te gaan doorneuzen om die mondeo te vinden :p . Heb je misschien enig idee welke topic die stond en hoever er in ong?

Ik heb even snel voor je gekeken, maar zag nog een paar andere voorbeelden van rode auto's met verweerde lak. Kijk op het inmiddels gesloten detail topic in dit forum (nu nog bovenaan de lijst) op pagina 7. Daar worden een knalrode AR 156 en een Peugeot Partner weer tot leven gewekt (qua lak dan). Ik heb het dus niet over de producten die zijn gebruikt, maar meer over het te bereiken resultaat. Deze auto's zin van staal, op pag 17 van datzelfde topic staat een rode Corvette (was roze, nu weer rood). Echter, voro zover ik weet is hiervan iig de motorkap van kunststof. Mar ook hier geldt: het gaat om het bereikte resultaat.

Dat je rode doffe auto's weer kunt laten glimmen dat geloof ik wel maar hoelang blijven ze dan glimmen voordat ze weer dof zijn? Of kun je met een bepaalde laag de glans behouden?

FASt zei:
@Red
Morgen weet ik of ik nog White Diamond over heb. Je weet wel die Glaze die nu op de A4 Cabrio zit o_O Ik krijg dan uitsluitsel of dit met super-Scratch X hersteld gaat worden:
20090219ongevalcloseupok0.jpg

SMS ontvangen, goede Scratch-X hebben ze tegenwoordig zeg.
Beetje duur maar dan krijg je wel wat.

PS: Ben je er wel/niet blij mee, zou mij een vreemd gevoel meegeven :(

De reden waarom ik nooit de ruitensproeier gebruik:

dsc06465ub9.jpg

dsc06466za0.jpg

Gisteren na de beurt is er een proefritje gemaakt waarbij ook dus de sproeier gebruikt is. Nu staat de auto onder de carport en miezert het op de auto en worden de sporen van de ruitensproeiervloeistof goed zichtbaar. Maar goed dat ie bijna weer een flinke poetsbeurt gaat krijgen. Kan ik eindelijk mijn dodo juice banana armour uitproberen. Heb het potje al een half jaar in de kast staan.

A6-Red zei:

Blijft een beetje dubbel.

FASt zei:
A6-Red zei:

Blijft een beetje dubbel.

Vind de prijs van Scratch X en Meg in het algemeen een beetje dubbel. :D

Groet, Peter

dickey zei:
De reden waarom ik nooit de ruitensproeier gebruik:

dsc06465ub9.jpg

dsc06466za0.jpg

Gisteren na de beurt is er een proefritje gemaakt waarbij ook dus de sproeier gebruikt is. Nu staat de auto onder de carport en miezert het op de auto en worden de sporen van de ruitensproeiervloeistof goed zichtbaar. Maar goed dat ie bijna weer een flinke poetsbeurt gaat krijgen. Kan ik eindelijk mijn dodo juice banana armour uitproberen. Heb het potje al een half jaar in de kast staan.
Ja, zelf kan je ze natuurlijk niet gebruiken. Maar toch vaak meegemaakt dat je een plaatselijke regenbui krijgt van de auto voor je.

De Leon zat aardig onder de bagger en zand van het vieze weer:
washnwax03.jpg

washnwax04.jpg

washnwax05.jpg

washnwax06.jpg

washnwax07.jpg

washnwax08.jpg

Eerst de velgen maar eens met de EZ-Brush en washmitt:
washnwax09.jpg

washnwax10.jpg

washnwax11.jpg

washnwax12.jpg

Op de rand van de velg met de nieuwe band zat aardig wat zwart "spul":
washnwax13.jpg

Dit was het beste wat ik ervan kon maken na het kleien:
washnwax14.jpg

Tijd om te foamen met Meg's Hyperwash:
washnwax15.jpg

washnwax16.jpg

washnwax17.jpg

Even met de Mothers Fender Brush de wielkasten gedaan:
washnwax18.jpg

washnwax19.jpg

washnwax20.jpg

De Dodo jongens stonden al aardig te trappelen:
washnwax21.jpg

Nu is het water in de rode emmer nog helder...
washnwax22.jpg

Na het wassen een laagje van dittum:
washnwax23.jpg

De velgen een laagje Wheelguard:
washnwax24.jpg

De deurranden even leker met:
washnwax25.jpg

De nieuwe band in de Wolfgang Black Diamond Gel (de rest natuurlijk ook, geen zorgen!)
washnwax26.jpg

Weer mooi te zien waarom het 2 emmersysteem zo nuttig is:
washnwax27.jpg

De ramen met het volgende:
washnwax28.jpg

En tenslotte het kunstof mééééét:
washnwax29.jpg

Resultaat :cool:
washnwax30.jpg

washnwax31.jpg

washnwax32.jpg

washnwax33.jpg

washnwax34.jpg

washnwax35.jpg

washnwax36.jpg

washnwax37.jpg

washnwax38.jpg

Kan die er even weer tegenaan...hoop ik...

Zoo, je doet je velgen wel wat beter dan mij :D

Ik gebruik de EZ brush en een oude zachte wasborstel zodat de buitenkant en directe binnenkant goed schoon zijn en meer niet. Als in de winter/zomer de velgen gewisseld worden dan doe ik ze allemaal goed en zet ik ze in de was.

Vandaag m'n velgen weer gewisseld en de Sportec's in een laagje wax gezet met Meg's Step 3 en een oude pad.

Dat trim restorer spul moet ik ook nodig aanschaffen, want dat ziet er bij mij op sommige plekken ook niet uit :(

Wat is dat nou? Deurranden met Q. detailer? Die doe ik ook gewoon met wax, net zo makelijk en beter volgens mij.

@Dibbuz

WOLFGANG :eek:

Die geeft toch deze beading:

fuzion01.jpg

Heftig spul hoor.
Neem je die de 7e ook mee :rolleyes:

Neem ik de 7e ook mee maar het is niet de bedoeling dat iedereen ermee aan de haal gaat, daar is het iets te duur voor hehe.
Maar jij mag het zeker een keer proberen.

Dat ik Hyperwash gebruik is omdat die ook prima gaat en deze nog heb staan. De deurranden doe ik elke keer met QD+, gaat perfect zo.
Iedereen z'n manier ;)

Wolfgang is echt geweldig spul. Wolfgang Bath is echt mijn favo shampoo samen met Born to be Mild van Dodo Juice. Ook de bandengel is echt topspul en dan de Fuzion natuurlijk... zalig! Je krijg een gratis navulling dus dan vind ik het zeker de moeite waard.

Dibbuz zei:
Neem ik de 7e ook mee maar het is niet de bedoeling dat iedereen ermee aan de haal gaat, daar is het iets te duur voor hehe.
Maar jij mag het zeker een keer proberen.

:LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:

@ celica CS
De combinatie van swirl remover en pad bepaalt in hoeverre je de swirls kan wegkrijgen, niet de doeken. Knalrood is doorgaans vrij zachte lak, maar dat kan bij ieder merk verschillen. Mogelijk dat je de swirls dus handmatig kan weghalen, indien je de pads met de juiste slijpgraad gebruikt (dit geldt uiteraard ook voor machinaal detailen).

Mijn auto wordt overigens gedaan met voornamelijk Poorboys producten. Ze bevallen me goed, maar wat voor mij ook belangrijk is, dat de producten in de zon gemakkelijk aangebracht en uitgepoetst kunnen worden. Het welbekende boenen cq 'schrobben'- met uiteindelijk nog een onbevredigend resultaat - is gelukkig verleden tijd.

Oke, had niet gedacht dat de doek/pad wat uit zou maken. Welk type pad/doek is aan te raden?

En dan nog iets: Hoe wassen jullie je auto voor het poetsen? Ik jaag hem door de doe-het-zelf box en spuit hem schoon, en met een handdoek dep ik hem af zegmaar. Zal wel totaal verkeerd zijn, dus vandaar de vraag..

@NSR, jammer.. die brommer is te netjes voor mij (er blijft toch weinig van over ivm racen).. prachtmachine om op te rijden in elk geval ;)

Celica CS zei:
Oke, had niet gedacht dat de doek/pad wat uit zou maken. Welk type pad/doek is aan te raden?

En dan nog iets: Hoe wassen jullie je auto voor het poetsen? Ik jaag hem door de doe-het-zelf box en spuit hem schoon, en met een handdoek dep ik hem af zegmaar. Zal wel totaal verkeerd zijn, dus vandaar de vraag..
quote]
Celica CS zei:
Welke pad je nodig hebt is lastig. Ik vermoed een witte, eventueel een oranje icm met bijvoorbeeld de SSR1 (swirl remover) van Poorboys World. Ik ben hierbij uitgegaan dat je de auto met de hand poetst (vanwege de door jouw genoemde reden dat je geen 100-en euro's uit wilt geven). En als doek zou ik je de Mega Plush aanraden voor dit werk. Ga je verder met wax, dan zou ik nog iets dikkere doeken nemen. In ieder geval wel microvezel doeken en uiteraard niet die doeken die je voor het huishouden gebruikt o_O Vraag het eventueel direct aan Audi R8 driver of Dibbuz.

Wassen in ieder geval met 2 emmer en een washmitt. Absoluut geen spons of wasborstel, ook niet die in wasboxen. De wasboxen zijn handig voor het afspoelen, rest lekker met de hand en 2 emmers (een met schoon sop, de ander om je washmitt in schoon te maken). Vervolgens droogmaken met een speciale droogdoek. Ik werk tot nog toe met de Waffle Weave Drying towel van Poorboys, maar ga binnenkort met een nieuwe do van Bilt Hamber aan de slag. Schijnt dezelfde te zijn als de Miracle Dryer van Chemical Guys. De mensen die de Miracle dryer hebben, zijn uitermate enthousiast over deze doek. Een zeem is uiteraard no go!

Vandaag Red eindelijk maar een gewassen, was wel nodig ook;

DSC05553.jpg

DSC05554.jpg

De Nieuwe, niet gewenste Striping :(,

DSC05555.jpg

Vieze kont

DSC05556.jpg

Gewassen en Striping zit er nog steeds :(, zaterdag hopelijk met kleien etc....wel weg

DSC05557.jpg

DSC05558.jpg

Cabrio ook maar meteen gewassen

DSC05559.jpg

2 schone bolides :D

DSC05560.jpg

DSC05561.jpg

DSC05562.jpg

DSC05564.jpg

DSC05565.jpg

DSC05566.jpg

DSC05567.jpg

DSC05568.jpg

Beide auto's gewassen met Meq. Gold Class Car Wash en daarna nog nabehandeld met de Meq. Ultimate Quick Detailer.

Welke pad je nodig hebt is lastig. Ik vermoed een witte, eventueel een oranje icm met bijvoorbeeld de SSR1 (swirl remover) van Poorboys World. Ik ben hierbij uitgegaan dat je de auto met de hand poetst (vanwege de door jouw genoemde reden dat je geen 100-en euro's uit wilt geven). En als doek zou ik je de Mega Plush aanraden voor dit werk. Ga je verder met wax, dan zou ik nog iets dikkere doeken nemen. In ieder geval wel microvezel doeken en uiteraard niet die doeken die je voor het huishouden gebruikt Vraag het eventueel direct aan Audi R8 driver of Dibbuz.

Wassen in ieder geval met 2 emmer en een washmitt. Absoluut geen spons of wasborstel, ook niet die in wasboxen. De wasboxen zijn handig voor het afspoelen, rest lekker met de hand en 2 emmers (een met schoon sop, de ander om je washmitt in schoon te maken). Vervolgens droogmaken met een speciale droogdoek. Ik werk tot nog toe met de Waffle Weave Drying towel van Poorboys, maar ga binnenkort met een nieuwe do van Bilt Hamber aan de slag. Schijnt dezelfde te zijn als de Miracle Dryer van Chemical Guys. De mensen die de Miracle dryer hebben, zijn uitermate enthousiast over deze doek. Een zeem is uiteraard no go!

Een hoop namen en merken, ik zal eens googlen en dan opnieuw lezen. In elk geval bedankt (y)

Mooi topic! Ben ook een behoorlijke poets-freak. Wil binnenkort wel wat spulletjes kopen van andere merken maar wel iets waar ik echt wat aan heb. Misschien hebben jullie nog tips om mijn blauwe Swift nog mooier te krijgen.

Wat ik nu in bezit heb van Meguiar's:
- M16 paste wax (erg tevreden over)
- 3 stappenplan (gebruik ik bijna niet meer)
- M83 (elk half jaar i.c.m. de excentrische machine van Metabo en de gele Meg. pad)
- Trim detailer
- UQD (werkt wel aardig alleen echt superglad voelt de lak niet ermee aan)
- Natural Shine rubber en vinyl (voor interieur, werkt prima)
- APC (bekleding/vloerbedekking)
- Scratch-X (krasjes bij handgrepen etc.)
- Soft shampoo en de NXT shampoo (allebei wel fijn)
- witte badstof pads (aanbrengen)
- gele microvezel doek (uitpoetsen)
- Wash Mitt
- Water Magnet

Een behoorlijk assortiment maar tips zijn welkom.

@Kristian

Zou in ieder geval een Glaze (bijv. Poorboiys Black Hole) en een Sealent (PB EX-P) gaan aanschaffen.

Mijn rijtje ziet er als volgt uit:

Meq. Gold Class Car Wash
PB Klei + voldoende sap
SSR 1 + 2,5
PB Black Hole Glaze
PB EX-P (minimaal 1 uur laten curen)
PB Natty's Red + Dodo Juice Orange Crush als waxen

Na iedere wasbeurt gebruik ik de Ultimate Quick Detailer en bij wordt de auto hier (wel) superglad van.

Alleen de SSR doe ik machinaal, rest lekker met het handje.

Red is vandaag gewassen (zie foto's hierboven) en daarna met de UQD behandeld en glimt weer als een gek en is spekglad.
Laatste wax beurt is trouwens van net voor de kerst dus ondank de vele winterse km's toch geen verkeerd resultaat.

De PB Black Hole lijkt mij inderdaad wel zinvol. Wat is nu een sealant? En komt die voor of na de waxlaag? En zou de Natty's paste wax blue nog meerwaarde hebben t.o.v. de M16?

Als ik de auto in de M16 heb gezet is hij echt superglad. Doordat de UQD waterig is voelt het bij het uitwrijven enigszins stug aan. Glans is trouwens wel diep.

In mijn lijstje ben ik de klei met Quick Detailer vergeten. Die heb ik ook nog.

Sealent:

Poorboy’s EX-P is een pure Sealer die met gemak het briljante en de helderheid van zowel nieuwe als goed onderhouden voertuigen naar boven brengt. EX-P is amino functioneel en dat houdt in dat het in meerdere lagen gebruikt kan worden (ook bovenop andere producten)! De EX-P combineert enorm gebruikersgemak, een onverslaanbare bescherming en glans. Houdt maar liefst 2 tot 3 keer zo lang als een traditionele Carnaubawax.

EX-P kan zowel in de zon als in de schaduw gebruikt worden. Net als de EX, is de EX-P speciaal ontwikkeld om te kunnen gebruiken bij hoge temperaturen, ideaal voor gebruik in de zomer of tijdens een meeting waar je niet in de schaduw kan staan!

Daarna de Natty Blue is absoluut een aanrader (y)

De M16 is ook goed maar geeft minder glans dan de Blue, wel weer meer bescherming.

UQD vernevelen over je auto en meteen uitwrijven met een Micro Vezeldoek, absoluut NIET op laten drogen.
Zorgt er bij mij in ieder geval voor dat de wagen nog gladder aanvoelt dan daarvoor.
Gebruik de UQD standaard na iedere wasbeurt en om bijvoorbeeld tussentijds vogelenpoep te verwijderen.

Het word nu wel zoeken om m'n poets setje nog verder uit te breiden. Maar ik heb de volgende bestelling klaar staan:

Lake Country - The Edge Foam Pad Conditioning Brush
Poorboys World - Velvet Smooth - 50x90cm
Poorboys World - Velvet Smooth Glass Towel - 39x39cm

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze poets artikelen? En heeft de Poorboys World - Velvet Smooth enige toegevoegde waarde t.o.v. de Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel?

Kreidler zei:
Die haalt wel wat swirls weg maar is veel te licht om echt dat verschoten laagje van jouw lak te halen. Daarvoor heb je echt zwaardere producten nodig.

De Polish van Meguiar's is een glaze. Het zijn voedende olieen die de lak glanzend maken. Maar het heeft geen corrigerende werking. Swirls zal het dan ook niet weghalen.

Meguiar's gebruikt de term polish dus eigenwijs en het is bij Meguiar's niet bedoeld voor lakherstel (ook niet heel licht).

Kreidler zei:
Het word nu wel zoeken om m'n poets setje nog verder uit te breiden. Maar ik heb de volgende bestelling klaar staan:

Lake Country - The Edge Foam Pad Conditioning Brush
Poorboys World - Velvet Smooth - 50x90cm
Poorboys World - Velvet Smooth Glass Towel - 39x39cm

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze poets artikelen? En heeft de Poorboys World - Velvet Smooth enige toegevoegde waarde t.o.v. de Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel?

De velvets zijn dunne doeken en je kan daardoor wat makkelijker druk uitoefenen en buffen. Maar ze hebben zeker niet mijn persoonlijke voorkeur. Als je de Deluxe Towels hebt zou ik de velvets laten zitten. Voor je lak dan. De Glass Towel is net even makkelijk op je ruiten en die vind ik weer wel prettig.

De laatste keer dat de R8 een detailbeurtje heeft gekregen was in oktober (voor 100% Tuning). Uiteraard is hij daarna wel bijgehouden, maar het was hoog tijd om een paar stappen toe te voegen! :LOL:

Vandaag was ik uitgenodigd bij de organisatie van AutoMaxx Street Power op Zandvoort en daar moest de R8 natuurlijk wel een beetje representatief bij komen te staan. :)

De stappen:

- Voorspoelen
- Velgen schoonmaken met de EZ Detail Brush en Gold Class Shampoo
- Foamen met Autobrites Super Snow Foam
- Wassen met The Bone en Wolfgang Auto Bathe
- Kleien met Dodo Juice Born Slippy
- Dodo Juice Lime Prime machinaal
- Waxen met Dodo Juice Supernatural
- Ramen met Poorboy's Spray & Wipe
- Banden met Poorboy's Bold 'n Bright

Ik heb niet van alle stappen foto's kunnen maken, qua tijd was dat te krap, daar gaan we:

Eerst even voorspoelen, beading was eerder afwezig dan aanwezig en de ramen vertikken helemaal om iets van beading te laten zien:

DodoR8_1.jpg

DodoR8_2.jpg

Starten met de velgen, met o.a. de EZ-Detail brush:
DodoR8_3.jpg

DodoR8_4.jpg

Altijd leuk als ze je banden wisselen en de loodjes verplaatsen. :roll
DodoR8_5.jpg

Emmertje ziet er altijd leuk uit na het schoonmaken van de velgen:
DodoR8_6.jpg

Tijd om te foamen, hiervoor is de bubblegum super snow foam van Autobrite voor gebruikt.
DodoR8_7.jpg

DodoR8_8.jpg

DodoR8_9.jpg

Nadat de foam ingewerkt was, afgespoten en de auto is al duidelijk een stuk schoner:
DodoR8_10.jpg

DodoR8_11.jpg

DodoR8_12.jpg

DodoR8_13.jpg

Het nut van de 2 emmer methode, voor en na duidelijk te zien. Nu moet ik wel erbij zeggen dat 90% van de vervuiling in het water afkomstig was van de onderkant van de sideskirts, daar kom ik niet bij met foamen of voorspoelen en daar blijft dus veel viezigheid achter:

DodoR8_14.jpg

DodoR8_15.jpg

Resultaat na het wassen, in dit geval met een dopje Auto Bathe van Wolfgang:
DodoR8_16.jpg

DodoR8_17.jpg

En dan het kleien, uiteraard de Born Slippy van Dodo Juice meteen uitgetest. Ik heb 20cm2 gesprayd met het sprayertje van het Dodo Juice flesje, maar daar werd ik compleet overspannen van. Het handgreepje van het flesje is te kort en ik kreeg er kramp van, bovendien nevelt de sprayer zo weinig dat je ook nog veel meer moet sprayen. Hoewel het product echt uitstekend is, heerlijk glad en ook erg zuinig in gebruik, voelt het onrustig als je er zo weinig van gebruikt.

Dus overgegoten in een eigen spraybottle die prima vernevelt en gaan! De Born Slippy ruikt heerlijk citrusachtig en is duidelijk een stuk gladder dan bijvoorbeeld Last Touch van Meguiar's. Met Spray & Wipe van Poorboy's World is het verschil kleiner, maar het karakter van Born Slippy is duidelijk anders. Het is meer zeepachtig en bij mij schuimde het als je met het kleien bezig was. Wat ook even wennen is, is dat je daarna de auto het best na kan spoelen om het residu van de Born Slippy van de auto te halen. Ik heb ongeveer 150ml Born Slippy gebruikt voor mijn auto.

DodoR8_18.jpg

DodoR8_19.jpg

Motorkap was redelijk schoon:
DodoR8_20.jpg

Carbon sideblade was duidelijk vuiler, maar viel op zich nog mee:
DodoR8_21.jpg

De voordeuren hadden vooral aan de onderzijde een hoop vervuiling, ook de sideskirts waren flink vies:
DodoR8_22.jpg

Daarna was het tijd om met een zwarte Lake Country Finishing pad de Dodo Juice Lime Prime aan te brengen. Dodo Juice is ook geschikt om met de machine aan te brengen. Om het oppervlak verder op te frissen heb ik ervoor gekozen om de Lime Prime aan te brengen met onze rotary aan te brengen (stand 1).

Ik heb ervoor gekozen om de rotary versie van de finishing pad te nemen, de Velcro van deze pads ligt een stuk terug, waardoor het veiliger is en de kans van schrapen van de Velcro langs de randen niet meer voor kan komen. Bovendien is de pad aan de buitenkant meer flexibel en in de praktijk werkt dat op een rotary er prettig. Deze pads zijn trouwens ook prima bruikbaar op een Dual Action machine. Het nadeel van deze pads is, is dat de Velcro iets minder robuust is.
DodoR8_23.jpg

Het resultaat na de Lime Prime en als wax de Dodo Juice Supernatural 2.0 (aangebracht met de hand). Op de banden zit Poorboy's World Bold 'n Bright en de ramen zijn schoongemaakt met Poorboy's Spray & Wipe:
DodoR8_24.jpg

DodoR8_25.jpg

DodoR8_26.jpg

DodoR8_27.jpg

Showtime, na aankomst op Zandvoort was de R8 een goede publiekstrekker. De Show & Shine van Meguiar's had ik zo kunnen winnen :lol
DodoR8_28.jpg

DodoR8_29.jpg

Op Zandvoort kwamen een paar druppeltjes uit de lucht vallen:
DodoR8_30.jpg

Beading op raam. niet heel duidelijk te zien. Maar Spray & Wipe is erg geschikt voor het schoonmaken van je ramen. Het zorgt tijdens het rijden voor een Rain-X effect (al is het in mindere mate en minder duurzaam, maar het werkt wel):
DodoR8_31.jpg

Voor lakherstel had ik geen tijd, maar ik zag hier en daar miniscule swirls tevoorschijn komen, in het voorjaar ga ik die uiteraard aanpakken. Wordt vervolgd!

Wat een brute bak en netjes schoon. Maar wat zijn die lelijke delen die achter de deur zitten, staat echt niet. Heeft dat iets van nut of..? Ziet er niet uit vind ik.

Greetz (H)

Wil ik net een paar mooie foto's van m'n gepoetste Coltje posten, is een poets prof me voor met een Audi R8. Tja, dan valt mijn werk weer in het niets. Maar goed is post ze toch maar.

Wat ik heb gedaan:
- Gewassen met twee emmer methode, Meguiars Gold Class Shampoo en PB wash mitt.
- Afgedroogd met PB Waffle Wave Drying Towel. :D
- Opgepoetst met PB Spray and Wipe en PB deluxe Mega Mega Towel Koraal
- Ramen met Autotaalglas glasreiniger en PB work towel.

De Collinite Wax laag is zoals ik al verwachte nog in nieuw staat. Ik hoefde de auto ook haast niet af te drogen na het wassen omdat het meeste water er toch al vanaf gelopen was. Al met al ging het lekker snel, ik ben maar een half uurtje bezig geweest.

33k6pz7.jpg

103ipu1.jpg

jfj6ev.jpg

Nu nog Honda NSR zei:
Wat een brute bak en netjes schoon. Maar wat zijn die lelijke delen die achter de deur zitten, staat echt niet. Heeft dat iets van nut of..? Ziet er niet uit vind ik.

Greetz (H)
Dat zijn de carbon sideblades. Ik vind ze juist mooi staan.

HAllo, even een vraag zijn microvezel doeken ook geschikt om uit te poetsen??

Nou das dan mooi dan ga ik als alles mee zit morgen poetsen (y)

Die colt glimt net zo mooi als die R8, is net een raadplaatje zoek de verschillen (y)

Nick 1966 zei:
Dat je rode doffe auto's weer kunt laten glimmen dat geloof ik wel maar hoelang blijven ze dan glimmen voordat ze weer dof zijn? Of kun je met een bepaalde laag de glans behouden?

Up! Ik zie wel heel mooi glimmende bolides hier maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag helaas. Ik vraag me dit echt af, want in de toekomst wil ik misschien een gebruikte Honda S2000 kopen en die vind ik oa in het ROOD heel mooi maar dan moet het rood wel mooi rood blijven.

Alvast bedankt voor de reactie.

De R8 is mooier gepoetst, maar de Colt is de mooiere auto.

Terug
Bovenaan