Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Ik de A4 ook wel. Dat andere bakbeest moet ik op een trapje klimmen om goed bij het dak te komen. De voorruit bij de spiegel is ook al uitdagend en die motorkap lukt me ook net an.

En dan ben ik ruim 1.80…
Mijn wederhelft lachte mij heel hard uit toen ik met zo'n klein trapje bij de Capri het dak stond te poetsen. Kom er net niet mooi bij zonder trapje. 1.83

Binnen het uur gedaan. :whistle:
Je kinderen naar school gebracht? :unsure:

Luxe poes alert
Zeg jij. :ROFLMAO:

Pagina 740…
740-estate-legacy-cars-hero-16x9.jpg

@MACHINER ik moet m’n excuus aanbieden

Een zescilinder incl batterij (Phev) is goed te doen, want met lege batt heb je nog genoeg souplesse
Excuses overbodig hoor!

Maar leuk dat je het nu zelf ervaart hebt.

Overigens blijf ik van mening dat een hybride wel in je reis routine moet passen hoor, anders is keuze tussen EV of ICE aandrijving een betere.

Excuses overbodig hoor!

Maar leuk dat je het nu zelf ervaart hebt.

Overigens blijf ik van mening dat een hybride wel in je reis routine moet passen hoor, anders is keuze tussen EV of ICE aandrijving een betere.

Ja de <2.0 PHEV’s die ik heb gereden (530e, 300e proefrit en de gle350de nu dus recent) was de auto gewoon veel te zwaar en moet die motor te hard werken

Dat is met een zespitter niet zo

Vind een non Phev nog steeds fijner, maar je kan goed leven met zoiets

Een x5 50e met soft close, merino elfenweib, driving asst prof, pano en b&w is dus miss wel een optie

Dat laat ik aan hem over, daar heb ik geen tijd voor, maar de formule is zo opgebouwd dat elke accu inhoud groot of klein je een slechtere score geeft :ninja:

Dat laat ik aan hem over, daar heb ik geen tijd voor, maar de formule is zo opgebouwd dat elke accu inhoud groot of klein je een slechtere score geeft :ninja:

Versie 2.0: gebaseerd op natuurkunde, met één expliciete "smaakknop".

AUTOPLEZIER = (P / m) × K × (2 / m)

Factor
Betekenis
Waarom
P / m
kW per ton
Bepaalt de acceleratie, eerlijk voor elke aandrijving
K
karakter = 1 + C/12
I6 = 1,5 · V8 = 1,67 · EV = 1,0. Dit is de smaakknop
2 / m
handlingfactor (m in ton)
Gewicht kost je een tweede keer: in bochten, bij remmen en in sturing

De accu wordt niet meer gestraft. Het gewicht van de accu telt via m al eerlijk mee.

Toepassing (fabrieksopgaven, afgerond):

X5 xDrive50e
iX3 50 xDrive
GLE 53 AMG
Vermogen
360 kW
345 kW
330 kW
Gewicht (DIN)
≈ 2,51 t
≈ 2,29 t
≈ 2,30 t
P/m
143
151
143
K
1,5
1,0
1,5
2/m
0,80
0,87
0,87
Score
171
132
187
Index
92
70
100

Gevoeligheid: de uitkomst hangt aan K

Hoe je K instelt
Winnaar
Cilinders tellen mee (standaard)
GLE 53 > X5 > iX3
K = 1 voor alles (puur fysica)
iX3 (132) > GLE (125) > X5 (114)
EV krijgt 1,3 voor directe koppel en stilte
GLE (187) > X5 (171) > iX3 (171)

Conclusie:

• GLE 53 wint als je van een motor houdt. Hij is even sterk als de X5 maar ongeveer 200 kg lichter.
  • iX3 wint op pure dynamiek per kilo.
  • X5 PHEV verliest in alle varianten op het gewicht van twee aandrijflijnen. Hij wint wel zodra je de bijtelling of elektrisch woon-werkverkeer meerekent, maar dat is een andere formule.

Terug
Bovenaan