Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Datis vreemd. Op een mooie dag als gisteren zit ik boven de 40 kWh opbrengst met 12 panelen.
Ik heb nu slechts 3200 liggen op een niet ideale plek. Ook 12 panelen.

Ons dak heeft asbest, niemand wilde het daar op aanleggen. Dus ik heb toen eerst zelf aangelegd op de garage. Nu ga ik er dan nog 14 misschien wel 18 bijleggen van 435 Wp per stuk op het schuine dak. Die zullen wel heel wat meer opbrengen.

Misschien al eerder gezegd, maar ik vind het zelf leuk om over te praten dus nog maar een keer dan :p

Hier liggen 12 panelen op het zuiden, 250 Wp, dat systeem lag er al toen we ons huis kochten. Leveren per jaar zo'n 3-3,5 MWh op. Vorig jaar maart 8 nieuwere panelen laten installeren, 4 op het oosten en 4 op het westen. Die zijn 435 Wp, maar dit halen ze niet omdat ze oost/west liggen. Verwacht is dat ze per jaar ook zo'n 3 MWh opleveren. 2025 wordt het eerste volledige jaar, vorig jaar kwam ik op 2,8 MWh. Totale systeem verwacht ik dus een ruime 6 MWh.

Met het salderen komen we altijd uit onder aan de streep. Vorig jaar hadden we flink over, mede daarom nu een EV als tweede auto. Ik ben met name benieuwd wat ons eigen verbruik wordt met de EV erbij. Tot nu toe zit ik dit jaar op 70%. Maar dat zal gaan zakken vanaf april.
Mooiste zou zijn om dit nog op te vangen met een thuisaccu, maar daar wacht ik nog mee. Handelen op de onbalans is niks voor mij, ik wil gewoon mijn eigen productie opslaan. En dat is (nog) niet rendabel.

Ik heb geen gasaansluiting meer. Dus sowieso maart en april zal er heel veel zonnestroom direct de warmtepomp in gaan.

En dan straks dus een mooi arsenaal op Zuid voor een dikke opbrengst midden op de dag. Die op de (toekomstige) loods. ( De 12 die nu op de garage liggen + nog 12 extra) komen dan in Oost-West opstelling.

Thuisaccu heb ik over zitten denken. Maar wacht ik nog mee. Even zien wat die markt gaat doen. Sowieso zijn die naar mijn mening veel te duur, dan kun je inderdaad beter een kleine EV erbij hebben.

Ik heb geen gasaansluiting meer. Dus sowieso maart en april zal er heel veel zonnestroom direct de warmtepomp in gaan.

En dan straks dus een mooi arsenaal op Zuid voor een dikke opbrengst midden op de dag. Die op de (toekomstige) loods. ( De 12 die nu op de garage liggen + nog 12 extra) komen dan in Oost-West opstelling.

Thuisaccu heb ik over zitten denken. Maar wacht ik nog mee. Even zien wat die markt gaat doen. Sowieso zijn die naar mijn mening veel te duur, dan kun je inderdaad beter een kleine EV erbij hebben.
Wij hebben een hybride warmtepomp, dus nog wel gas. Ook nog voor warm tapwater, maar alleen in de badkamer. Beneden een Quooker, vind ik wel ideaal. Gebruikten vorig jaar 145 m3 gas, vind ik niet gek. Grootste deel is douchen/bad, zo'n 110 m3 schat ik.

Heb je dan ook enkel vloerverwarming of nog wel radiatoren? Achteraf had ik wel voor een volledige warmtepomp willen gaan met een boilervat voor het tapwater. Want de hybride pomp redt het best aardig zonder gas, wanneer de kamertemperatuur constant is. Was wel even spelen met de instellingen.

Scheelt wel dat je geen gas meer hebt, alleen al de aansluiting is best duur. Wie weet in de toekomst nog veranderen hier, voor nu is dat weer zonde van de huidige hybride pomp. En de ruimte op zolder is beperkt door de indeling.

Beneden idd vloerverwarming. Wij kochten 3 jaar geleden een renovatieobject. Een nog originele jaren 60 woning. Dus dan beter direct alles goed. Spouwmuurisolatie, ik heb de vloer compleet opnieuw opgebouwd. 21 cm pir als basis voor de isolatie. Werkvloer, dan idd vloerverwarming, dekvloer en keramische tegels over de gehele benedenverdieping.

Boven nieuwe lage temperatuur radiatoren. Die doen echter niet zo hard mee. En dan idd een 7 kW R290 Wolf CHA. Ook weer zelf geïnstalleerd.

Ja hoe minder gas je verbruikt hoe duurder het wordt. Alhoewel je met minder dan 500 m³ wel naar een klein aansluiting kunt. Dat scheelt ook de helft. Daardoor wel op jaarbasis nu dus 5000 kWh verbruik. Aan de andere kant is dat ook prima voor een vrijstaande woning van 150 m².

Beneden idd vloerverwarming. Wij kochten 3 jaar geleden een renovatieobject. Een nog originele jaren 60 woning. Dus dan beter direct alles goed. Spouwmuurisolatie, ik heb de vloer compleet opnieuw opgebouwd. 21 cm pir als basis voor de isolatie. Werkvloer, dan idd vloerverwarming, dekvloer en keramische tegels over de gehele benedenverdieping.

Boven nieuwe lage temperatuur radiatoren. Die doen echter niet zo hard mee. En dan idd een 7 kW R290 Wolf CHA. Ook weer zelf geïnstalleerd.

Ja hoe minder gas je verbruikt hoe duurder het wordt. Alhoewel je met minder dan 500 m³ wel naar een klein aansluiting kunt. Dat scheelt ook de helft. Daardoor wel op jaarbasis nu dus 5000 kWh verbruik. Aan de andere kant is dat ook prima voor een vrijstaande woning van 150 m².
Dat van die kleine aansluiting wist ik niet, eens zien wat ik daarmee kan. Wij hebben nog dezelfde radiatoren als met enkel gas, maar ze redden het prima. Zijn wel geschikt voor LTV, zijn platen met lamellen. Boven wordt enkel de badkamer verwarmd, waarbij de aanvoer door de vloer loopt als een soort vloerverwarming. Dat is wel erg prettig. Verder loop ik beneden met sloffen als het koud is. Liefst op blote voeten, maar door de slechte doorbloeding is dat nu geen pretje. Elke dag een wit voetje halen, zoiets, haha.

Op jaarbasis 5 MWh vind ik niet gek voor zo'n woonruimte. Hangt ook af van de m3 en waar je verwarmt natuurlijk. Zo gebruikten wij voorheen zo'n 800 m3 gas op jaarbasis, maar de vorige bewoners het drievoudige. Die hadden dan ook alle radiatoren vol open bijvoorbeeld. Idioot als je het mij vraagt.
Ons verbruik over 2024 was 4,4 MWh, met een huis uit 2011, half vrijstaand/twee onder één kap, maar wel op de Groningse tocht haha!

Uhh, nee. Sorry ik had 40 gelezen maar het is 14...
Ah dat klinkt logisch inderdaad. Hebben mijn 12 "oudere" panelen gisteren ook opgewekt, iets meer dan 14 kWh.

Da's 's winters bij mij zo'n 10 dagen! :eek:
:rolleyes:
Maar jij verbruikt in de wintermaanden ook niet zoveel kWh als ik en ongetwijfeld een andere woonsituatie;)

Wat bedoel je overigens precies met een kleine aansluiting wat gas betreft? Heb even gezocht, we hebben nu een G4 en dat is al het kleinst mogelijk. Of bedoel je iets anders?

Ja want G4 gaat enkel over de hoeveelheid die de meter kan meten en doorgeven aan het huis. Dat zou 6m3 per uur zijn voor G4.

Je hebt 3 soorten netbeheerkosten.
<500 0,43 euro per dag
500-4000 m3 0,61 euro per dag
> 4000 m3 0,95 euro

Meeste energieleveranciers doen hier echter niets mee en rekenen de kosten voor de middelste aan elk huishouden. Maar als jij 2 jaar achtereen onder de 500 m3 hebt verbruikt heb jij recht op een schaal lager.

Ja want G4 gaat enkel over de hoeveelheid die de meter kan meten en doorgeven aan het huis. Dat zou 6m3 per uur zijn voor G4.

Je hebt 3 soorten netbeheerkosten.
<500 0,43 euro per dag
500-4000 m3 0,61 euro per dag
> 4000 m3 0,95 euro

Meeste energieleveranciers doen hier echter niets mee en rekenen de kosten voor de middelste aan elk huishouden. Maar als jij 2 jaar achtereen onder de 500 m3 hebt verbruikt heb jij recht op een schaal lager.
Klopt, G4 is 6m3/u, staat allemaal ook netjes op de meter.

Wij zitten nu 2 jaar onder de 500 m3, in de zomer van 2023 is de hybride pomp geplaatst en zaten we op 471 m3 dat jaar. Maar kan je dat ook aanpassen bij een lopend contract? Eindafrekening moeten ze nog maken natuurlijk, dus je zou zeggen dat het mogelijk is. Heb je ook een link naar een website met deze informatie? Zelf al even aan het zoeken ondertussen, ik lees hier dat je dit via de netbeheerder kan aanvragen.

Aanvulling: Even gebeld met Enexis, kon nog net voor 17 uur! Ze hebben onlangs (jan '25) een nieuwe berekening gemaakt en daarbij komen we afgerond op 47 cent per dag (14,51/maand). In het contract staat 67 cent, dat is nog het oude tarief. Maar het contract begon per 2025, dus niet gek dat ze dat nog niet hebben aangepast bij Greenchoice.
Zal morgen even contact opnemen met Greenchoice of er iets mogelijk is. Scheelt toch weer ruim €70 op jaarbasis. Dat is een aanzienlijk deel van de totale kosten, dus loont het wel om de mogelijkheid te verkennen.

Laatst bewerkt:
Ff doordrukken bij Greenchoice. Die zijn daar niet zo happig mee maar het is gewoon verplicht. Ook vanuit de ACM.

Het stopzetten van mijn gas afname was ook errug lastig. Terwijl ik dat contract van Enexis dus mocht opzeggen zodra het akkoord voor verwijdering was gegeven. (Dat duurde nog 6 maanden voor ze echt aan de deur stonden) Ging dus om een flink bedrag.

Trouwens @JL86, een evt. XC60 zou voor mijn vrouw zijn...vriendin verloofde. Whatever.
Ah oke,het is maar net wat zij wilt natuurlijk, het viel mij alleen destijds op dat die eerste generatie echt als een natte krant rijdt, daar haal je geen plezier uit. Ik heb een paar jaar voor een Zweeds bedrijf gewerkt en daar waren Zweedse autos een plicht... gelukkig niet voor Papa JL, maar ik heb er wel regelmatig mee moeten rijden. Alleen de stoelen zitten prima, de rest... :p

Die tweede is wel een stuk beter dat is waar! Het verschil is ook te groot met een V60 vind ik. Die vond ik echt fijn rijden. Terwijl de latere XC40 maar ook de Polestar dat compleet om zeep hebben geholpen.

Met de V60 en dergelijke modellen hebben ze natuurlijk ook al ontzettend lang ervaring, maar de XC60 was een van de eerste SUVs en dat merk je aan alles wel. Maar volgens mij zijn wij weer teveel offtopic op het offtopic topic ;)

Ja, dit kan echt niet hoor. Pas maar op, anders ga ik weer cijfers delen over de opbrengst van mijn zonnepanelen en zeuren dat ik nu terug moet leveren omdat de ZOE vol zit!

Die eerste generatie XC90 wil je ook niet hebben ;). Lijkt allemaal veel voor weinig en ja tuurlijk is een v8 leuk, maar voor dagelijks gebruik? Sta je lekker wekelijks aan de pomp 200 euro af te tikken om vervolgens 500km te kunnen rijden. Eerst goed over nadenken ;)

Ff rondje rijden dan he
Dat doen mijn vriendin nu met de kinderen (ergens op bezoek) terwijl ik de vaatwasser draai en wasjes. Dat laatste heeft de jongste zelfs in meegedacht:

Vanochtend iets na 7, staat ze (3) in onze deuropening:
'Mama, ik doe even mijn pyjama uit. Ik heb het warm en ben heel erg zweterig.'
Mijn vriendin kent haar langer dan vandaag.
'Maar is dat zweet, of is het plas? Heb je een ongelukje gehad?'
'Nee, het is wel zweet, ik heb het ook warm hoor'

Even later hoor ik mijn vriendin zeggen, nadat ze toch maar op haar kamer is gaan kijken, nee je hebt een groot ongeluk gehad.

Dus weer een was kunnen draaien. Ach de zon schijnt, je moet toch iets met je opgewekte stroom hè! :cool:

Haha ik probeer je ook geen Tesla te verkopen hoor! Mijn volgende auto is ook geen Tesla meer ;).

Maar pas gewoon op met dat soort grote "sloepen", vaak komen je van een koude kermis thuis, veel/duur onderhoud en hoge verbruikskosten. Als je het er voor over hebt prima, vooral doen! Maar als voorbeeld, ik bespaar nu zon 5.000 euro per jaar aan kosten op 10.000 km, sinds ik mn Range Rover Sport heb verkocht en dat was zonder dat er daadwerlijk iets kapot was... er zit dan nog een verschil tussen kunnen en willen betalen natuurlijk, maar ik wil je er alleen maar voor waarschuwen ;)

Range Rover Sport is een goede!

Naja ik besteed sowieso wat minder aan auto onderhoud omdat ik de monteur niet hoef te betalen. Maar goed dat is dan wel fijn aan een Toyota.

Denk dat het gewoon maar een RAV4 moet worden.

Vandaag sneeuw van de panelen op 't oosten gehaald; bleef onderaan liggen omdat het vrij kort op de dakgoot zit. Aan de zuid- en westzijde was het warmer en was het al weg. Maar omdat ik merkte dat de panelen op het oosten minder opwekten dan verwacht de afgelopen dagen, even de sneeuw in de goot weggehaald zodat de restanten van de panelen konden schuiven. Aan de panelen zelf ga ik niet zitten.
Heeft goed gewerkt, ik had het eerder moeten doen. Aldoende leert men. Aan de andere kant ik heb nu toch teveel stroom :ROFLMAO: teller staat nu op +3,5 kWh vandaag, wassen en vaatwasser hielp dus niet haha.

Terug
Bovenaan