Het Autotentoonstellingen en showrooms van vroeger topic

Porsche op de automobielsalon 1964 Geneve (foto Porsche)
7d7863c443081dffffffdf04ffa86321.JPG

Porsche New York Autoshow 1971
45706-hi-Automobilausstellung_1971.jpg

Thom

grensrijder zei:
Wat een progressie in standbouw binnen zeven jaar tijd!

Er is behalve een paar jaar tijdverschil natuurlijk ook een verschil in locatie: Amerikaanse show versus Zwitserse nuchterheid.

Ik kan me nog herinneren dat Volkswagen op de RAI een 'botsproef' met Polootjes liet uitvoeren door De Beukelaar. De stuntrijder reed de Polo vanaf een schans in de zijkant van een onherkenbaar gemaakt wrak. Onder deze body ging een auto schuil waarbij de hele zijkant al vol geraakt was geweest. Die illusie was het tonen van maar een beperkte impactschade aan de Polo. Iets waarvan in deze tijd juist weer afstand wordt gedaan!

Die Peugeot-dealer, ik zeg foto uit 1980 op basis van de pre-facelift 305 en de ingeruilde 504's.

5684084730_23b824e161_z.jpg

Jawa Minor II of Aero Minor uit Tsjechoslowakije op de RAI autotentoonstelling, 1950. IISG/Ben van Meerendonk op Flickr.

4982045209_31bef89a3e_z.jpg

RAI autotentoonstelling, 1950. IISG/Ben van Meerendonk op Flickr.

4458329964_a85142c673_z.jpg

Stand General Motors, RAI autotentoonstelling 1957. IISG/Ben van Meerendonk op Flickr.

oqltat.jpg

Stand Pon's Automobielhandel, AutoRAI 1967. IISG/Ben van Meerendonk op Flickr.

4097369317_9457a3d4e8_o.jpg

Autobedrijf W.W. Smit met Fiat 500 en BMW Isetta, Amstelveenseweg 864, Amsterdam, 1959. IISG/Ben van Meerendonk op Flickr.

Nog wat plaatjes van de AutoRAI.

34dq44z.jpg

1960. Links vooraan de Chevrolet Corvair.

npqo91.jpg

1973. De Fiat-stand in opbouw. Ik heb tijdens mijn bezoek later nog in die 124 Sport Coupé die daar op de achtergrond staat gezeten (daar is een foto van die ergens op zolder ligt).

2mqkyzk.jpg

1983. Citroën-stand in opbouw.

dy9bnb.jpg

1983. Honda-stand.

14jsw9s.jpg

1983. Mazda-stand in opbouw.

21o5umr.jpg

1983. Mercedes-Benz 190 wordt voor het eerst in Nederland getoond. Kijk eens naar die beeldschermen en vergelijk dat met wat je in 2012 voorgeschoteld krijgt.

2mgwmdk.jpg

1983. Honda Prelude en daarachter de Lancia-stand met onder meer een Delta.

Op één van de pagina's lees ik dat de GM concept cars voor de Motorama autoshows getekend zouden zijn door Exner.
Virgil Exner was één van de designer bij Studebaker tot hij eind jaren 40 bij Chrysler terecht kwam.
Hij was samen met Harley Earl van GM één van de grote deisgn bepalers van de jaren 40 en 50. De tailfins/vleugels
werden door beide tot in het extreme doorgevoerd.
De GM Concept Nomad werd getekend door Harley Earl en zijn team, niet door Exner.

Naar aanleiding van dit topic neem ik in ieder geval jaarlijks foto's van de showroom in mijn dealerbedrijf. Op dit moment geeft het weinig meerwaarde, maar ik weet zeker dat ik het over 20 jaar geweldig vind om terug te zien.

@Smarter,

Enorm leuk om te lezen en tegen die tijd, maar ook nu ;), kijken wij graag mee! Dat weet ik wel zeker.
Leuk zeg, dat een topic dat voor elkaar kan krijgen.

Een stukje nostalgie. De oudste nog bestaande Volvo Dealer van Nederland (sinds 1956 Volvo dealer):
Bluekens Volvo. Inmiddels een mega bedrijf met 5 personenauto en 5 bedrijfswagensvestigingen maar heel bescheiden gestart in Chaam bij Breda:
garage_oud.jpg

Het oude pand is ooit gemoderniseerd (al weer lang geleden) en ziet er nu zo uit:
Foto-JJFZV87D.jpg

Nog steeds Volvo servicespunt trouwens! Respect!

Mijn vader heeft hier rond 1961 zijn eerste Volvo gekocht (een 444) en deze een paar jaar later weer ingeruild tegen een 544S en daarna weer tegen een Amazon 122S.
Het grappige is dat exact die eerste Volvo van mijn pa nun weer in de showroom staat van het oude pand:
Foto-QMT8Y8S6.jpg

Hij is inmiddels al zo lang in de handelsvorraad (of andere kentekenhouder) dat de RDW het kenteken niet eens meer kent op hun site.

Thom

In de oude doos heb ik hier nog wat materiaal van Hessing. Als jongetje droomde ik begin zeventiger jaren al van Amerikaanse auto's en heb ik Hessing een keer geschreven (met zo'n velletje papier, een enveloppe en een postzegel ;)). Ik kreeg een droompakket aan folders terug, heb ze natuurlijk nog steeds, maar voor hier is de bedrijfsfolder wel leuk. Lees vooral de mooie teksten (en droom weg bij die Pantera)!

hessing.jpg

hssng002.jpg

hssng003.jpg

hssng004.jpg

hssng005.jpg

hssng006.jpg

hssng007.jpg

hssng008.jpg

hssng009.jpg

hssng010.jpg

hssng011.jpg

smarter zei:
Naar aanleiding van dit topic neem ik in ieder geval jaarlijks foto's van de showroom in mijn dealerbedrijf. Op dit moment geeft het weinig meerwaarde, maar ik weet zeker dat ik het over 20 jaar geweldig vind om terug te zien.
Dat doe ik ook bij mijn werkgever, een algemeen autobedrijf. Zowel in de showrooms als op de parkeerplaats voor handelsauto's, de laatste zullen wel eerder 'bijzonder' worden denk ik.

De folder van de firma Hessing (met wat spelfouten) is erg leuk trouwens!

opelfreak zei:
Super!!!!

Heeft er niemand foto's van Rangers in de showroom?

Die werden in elk geval in NL verkocht via Vauxhall-dealers, dus op foto's van een Opel-showroom zul je ze niet zo snel aantreffen.

Klassiekerrijder zei:
smarter zei:
Dat doe ik ook bij mijn werkgever, een algemeen autobedrijf. Zowel in de showrooms als op de parkeerplaats voor handelsauto's, de laatste zullen wel eerder 'bijzonder' worden denk ik.

Plaatje van de showroom vandaag, leuk voor later!

Die Hessing brochure is trouwens echt geweldig. Thanks! (y)

Die laatste foto uit de post van 72Grande geeft me werkelijk kriebels in de buik! Geweldig!!

Hallo,

Volg dit topic al een tijdje en vind de foto's van die oude showrooms geweldig. Ben zelf Peugeot verzamelaar en zal eens proberen wat van de Franse merken te posten.

De zithoek met accessoires zoals bijna elke garage die had.

mooi plaatje van een showroom uit de 70-er jaren.

En een showroom uit de 60-er jaren.

De dealers kwam je, vooral in Frankrijk, op de gekste en meest ongemakkelijke plaatsen tegen.

De overgang van Simca naar Peugeot Talbot, zie de gevel.

Ook hier in de overgang.

Mooi plaatje met enkele bijzondere Talbots.

leuke beelden..

Die Hessing folder... nostalgisch.. zeker in het licht van de huidige tijd .. Jammer dat het zo is geëindigd met dat bedrijf/persoon.

Leuk , en dan te bedenken dat op de foto's de auto's spik splinter nieuw zijn. :rolleyes:

Greetzz Renate, die denkt: "Had ik maar een (grote)tijdmachine."

"De dealers kwam je, vooral in Frankrijk, op de gekste en meest ongemakkelijke plaatsen tegen."

Zeer herkenbaar inderdaad, afgelopen juli 2013 in Parijs geweest. Kwam daar een BMW dealer tegen in een zeer klein "winkeltje" in een smal Parijs' straatje. Erg apart om te zien, stonden ook maar drie auto's binnen.

Gr. JtvdB

Vandaag nog eens dunnetjes overdoen. Nog een paar leuke afbeeldingen.

Mazda stand op de autoRAI midden 70-er jaren.

Renault 12 TS, Autosalon van Parijs.

Peugeot 604 V6 SL, Autosalon Parijs omstreeks 1975.

Stand British Leyland op de Motorshow.

Peugeot-dealer in Nederland in de jaren '50.

Peugeot-stand op een grote tentoonstelling rond 1976.

Chrysler Simca 1100 Special op de Autosalon van Parijs.

Terug
Bovenaan