Het algemene Lada-topic deel 2

de Lada niva is gefacelift
12644948_951076364963121_3297507853166977111_n.jpg

Ik rij Honda. Maar ik vind Lada gewoon leuk.

Als kleine jonge vroeger keek ik tegen een Honda Civic uit 1976 en een Lada 1200S uit 1980 aan en daaruit is mijn autosmaak ontwikkeld.
Had ik als een jongetje tegen twee andere auto's aangekeken dan was mijn smaak mischien anders geweest.
Er stond ook wel eens een Opel en een Fiat, maar de Honda en de Lada waren de leukste, al denk ik dat de kleuren ook meehielpen.
Appel groen en geel vind ik super.

De Fiat was ook zó gaaf. Een miafore, ola

Kijk, dat vind ik leuk nieuws!
Ik probeer daar nog wel even heen te gaan. Ben benieuwd hoe druk het daar wordt en hoe Snippe dat allemaal aanpakt. (y)

Verder ben ik ook benieuwd naar:
- De prijzen en uitrustingsniveaus van de Lada's
- De herkomst
- Levertijd
- Garantievoorwaarden
- Eventueel contact/concurrentie met Lada Holland (als dat nog bestaat)

Ik ben benieuwd naar de prijzen van de "nieuw" Lada's. De afwerking ziet er best goed uit. Een Kalina voor een prijs van ongeveer 11.000 euro? Ik denk dat je dan wel een aantrekkelijke prijsstelling hebt. Een auto die ongeveer zo groot is als een Fiat Punto en dan nog 2 mille scherper geprijsd.

De bottle neck zal het vinden van dealers zijn, de garantievoorwaarden (samenwerking met de importeur in Duitsland?) en de prijzen. De motoren die Lada gebruikt zijn geen hoogmoderne motoren waardoor de tax voor Co2 uitstoot behoorlijk zal zijn. Ik denk dat Snippe pas gaat scoren als de modernere X-ray en Vesta beschikbaar komen voor export.

Eens of oneens met de politiek die in Rusland wordt bedreven? Hier sta ik helemaal los van, ik vind dat verkeerde sentimenten. Het gaat om de auto en het value for money. Ik zou best een moderne Lada kunnen rijden. Zeker als ze net zo betrouwbaar zijn dan mijn Koreaanse Getz van bijna 12 jaar oud!

[size=large]Lada terug in Nederland![/size]
[size=large]"We trekken de stoute schoenen aan"[/size]

dtfybubbo2r1.jpg

In de jaren tachtig en negentig waren Lada's niet aan te slepen, maar de hoogtijdagen behoren inmiddels tot het verleden. Niet als het aan Autobedrijf Snippe in Nieuwlande ligt. Albert Snippe - eigenaar en Lada-fanaat - gaat zich wagen aan het importeren van nieuwe modellen!
Er werd veelal wat lacherig gedaan over Lada, het no-nonsense merk uit Rusland dat met de op de Fiat 124 gebaseerde 1200-2100-Riva-reeks hordes jonge gezinnen in een splinternieuwe auto kreeg. In 2011 werden de laatste Kalina's via de Nederlandse importeur - Lada Holland - in ons land geleverd, maar door de hoge CO2-heffingen werden de goedkoop bedoelde modellen in ons land onverkoopbaar.

Autobedrijf Snippe - sinds 2006 officieel Lada-garage en rijkelijk bedeeld met Lada-adepten - heeft aangekondigd weer Lada's te gaan importeren. "Het huidige aanbod is compleet anders dan voorheen, zowel de motoren als de kwaliteit van de auto's is fors verbeterd sinds Renault-Nissan zich over het merk ontfermde," weet Albert Snippe aan AutoWeek te vertellen.

Wel houdt de nuchtere Snippe een slag om de arm. "Het staat nog in de kinderschoenen, maar we speelden al langer met het idee. Met de mogelijk nieuwe CO2-regels - in 2017 - in het vooruitzicht dachten we: we moeten nu stoppen met vooruitschuiven en gewoon de stoute schoenen aantrekken."

Op vrijdag 12 en zaterdag 13 februari houdt Autobedrijf Snippe twee introductiedagen. De Kalina Cross - een gefacelifte én opgehoogde versie van de Kalina station - de vernieuwde Granta én de vernieuwde 4x4 Urban (voorheen Niva) zijn er dan al te bekijken.

Wie AutoWeek een beetje in de gaten houdt, weet dat wij Lada een warm hart toedragen. Geregeld schreven wij over nieuwe modellen als de Vesta en de X-Ray. Ook dat duo vergeet Snippe niet. "Men is nu bezig om Europese typegoedkeuring voor de Vesta te krijgen. Als het meezit staat hij eind van het jaar al in de showroom. De X-Ray komt ook onze kant op zodra dat kan," aldus Snippe.

Een prijsindicatie kon Snippe ons nog niet geven, maar er wordt gemikt op kleinere prijskaartjes dan Dacia op zijn auto's plakt. "Ondanks dat Lada's kwalitatief beter dan Dacia's zijn, moeten we toch op kleine prijzen mikken," zegt Snippe. "Maar nogmaals: alles valt of staat met de nieuwe CO2-regels die wellicht het een en ander kunnen veranderen."

Of de Nederlandse markt op een teruggekeerd Lada zit te wachten, valt nog te bezien. Reacties onder onze Lada-berichten leerden ons dat velen het merk sympathiek vinden en het jammer vinden dat het Russische merk de Nederlandse grenzen nagenoeg verlaten heeft. Ook Snippe heeft tot nu toe alleen maar positieve geluiden gehoord. "De reacties zijn nu al overweldigend," besluit Snippe.
Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/36035/lada-terug-in-nederland

[size=large]Lada woedend over grijze import[/size]
[size=large]"Cowboy doorkruist onze plannen"[/size]

h32yi2cbolar.jpg

De plannen van een Nederlandse garagist om Lada in ons land nieuw leven in te blazen zijn in Rusland helemaal verkeerd gevallen. AvtoVAZ dreigt met advocaten.
Gisteren meldden we dat het Nederlands autobedrijf Snippe uit Nieuwlande het merk Lada eigenhandig terug naar ons land gaat halen. Het bericht heeft inmiddels Rusland bereikt, maar is daar niet best gevallen. We bellen met Fred van Putten, een Nederlands zwaargewicht uit de internationale autowereld (o.m. vm executive vice president MAN en Daf) die bij AvtoVAZ is aangesteld als directeur export sales.

“De heer Snippe is illegaal bezig. Je mag om te beginnen niet zomaar onze Lada-uitingen gebruiken. Bovendien, als je een Lada wilt hebben, ben je vrij om naar een ander land te gaan en er een voor jezelf te kopen, maar de auto’s doorverkopen aan handelaren is in strijd met de Europese wetgeving.” In hoeverre heeft AvtoVAZ in Rusland daar hinder van? Van Putten: “Ik ben aangenomen om voor Lada een nieuw en gezond Europees netwerk op te zetten. In de komende twee jaar moet er een aantal gedegen importeurs komen waarmee we de markt voor Lada weer willen opbouwen. Het imago van Lada in ons land is in het verleden al genoeg beschadigd, het doorkruist onze plannen dat er nu ineens een cowboy opstaat die zich zonder onze toestemming of zelfs maar medeweten opwerpt als importeur. Snippe handelt in Ligier; invalideautootjes. Dat is niet waar wij bij willen zitten.”

Van Putten heeft inmiddels stappen tegen Snippe voorbereid, zegt hij: “Onmiddellijk nadat ik jullie berichtgeving las heb ik hem een mailtje gestuurd en hem gesommeerd er mee te stoppen. Doet hij dat niet, dan zetten we er een advocaat op. Ik denk ook te weten welke importeur hem de auto’s heeft geleverd, die heb ik inmiddels ook geëist aan te tonen dat hij het niet is.” Welke importeur het betreft, vertelt Van Putten niet, maar hij zegt wel inmiddels in Duitsland en Hongarije voet aan de grond te hebben.

Blijft de vraag hoe AvtoVAZ, dat op dit moment door onze strenge CO2-eisen afwezig is van onze markt, het in de toekomst wél denkt te kunnen gaan rooien. Van Putten: “We weten niet hoe streng die eisen in de toekomst zullen worden, maar los daarvan: we zijn hard bezig met een ingrijpend CO2-project. Voor 2019 moeten al onze auto’s tussen de 80 en 110 gram zitten."

Snippe was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/36045/lada-woedend-over-grijze-import

Misschien ook het andere artikel kopiëren, nl. dat Lada Rusland daar helemaal niet mee akkoord gaat!!!

Edit: staat er inmiddels.

Hij staat er al, BRG :)

Stelletje gekken daar in Rusland. Zo'n ondernemer moet je juist je hand toesteken. Bedank hem voor het initiatief en bouw samen een netwerk op. Nu jaag je hem (en zijn klanten, waarschijnlijk de enige Lada-liefhebbers in NL) in het harnas en kan je het helemaal vergeten met Lada in Nederland. Over reputatieschade gesproken...

Ik had wel verwacht dat er concurrentieproblemen zouden ontstaan. Maar dan vooral vanuit Roelof Noordman van Lada Holland (ook al onderneemt deze nog maar weinig met betrekking tot LADA vermoed ik). Inmenging vanuit Rusland had ik niet verwacht.

Slecht nieuws voor Albert Snippe dus. Ik gun hem de plannen echt. Al moet ik zeggen dat ik het standpunt van Rusland ook wel begrijp. Als je daadwerkelijk van plan bent een netwerk in heel Europa op te zetten, wil je niet dat er bedrijven zelf iets gaan ondernemen. Ik ben benieuwd hoe dit nu verder gaat. Gaat Snippe toch door met de plannen of zwichten ze voor de advocaten van Lada Rusland?

Verder heb ik hierboven de plaatjes van de nieuwe Vesta even meegeplakt. Want wat ziet de nieuweling er goed uit. Een herkenbare voorzijde die toch iets heel eigens heeft. Dat hebben ze goed aangepakt.(y)

Edit: Haha ja, was er druk mee bezig BRG;)

Zoals ik het LADA nieuws gisteren interpreteerde, was dat e.e.a wel met instemming van AVtoVaz voltrok.

Tja, Europese regelgeving is er nog altijd om de distributie, verkoop, en onderhoud van voertuigen enigszins te reguleren.
Ja, er zijn zijwegen.. en die worden benut. Echter, een officieel merk vertegenwoordigen in een land zal toch echt op basis van een distributieovereenkomst moeten gebeuren.

Best gek dat dit er blijkbaar niet is.

Echter, een officieel merk vertegenwoordigen in een land zal toch echt op basis van een distributieovereenkomst moeten gebeuren.
Het ligt er een beetje aan hoe je het brengt. Volgens mij wilde Snippe gewoon zelf Lada's importeren, dat kan nu ook gewoon. Alleen als je het brengt als 'Lada weer terug in Nederland', sja dan kan je problemen krijgen. Maar dan nog: zoek elkaar op ipv elkaar aan te vallen, ik snap die houding van AutoVAZ echt niet.

Barri zei:
(...) ik snap die houding van AutoVAZ echt niet.

Vervang in het bericht over Snippe het woord 'Lada' eens met 'Renault', of eender welk ander merk. Het is toch logisch dat je als onafhankelijke partij niet zomaar nieuwe auto's mag gaan verkopen? Een fabriek heeft dan geen enkele controle op hoe die auto's aan de man worden gebracht. Ik kan me heel goed voorstellen dat men niet wil dat de Lada's tussen de Ligiers in de showroom staan.

De beste meneer heeft dit in zijn ongeremde enthousiasme gewoon totaal verkeerd aangepakt. Beter had hij zelf contact opgenomen met de fabrikant en zich opgeworpen als toekomstige partner in het uitrollen van een officieel Lada-netwerk in Nederland.

Dit bericht op Automotive-online werpt een iets ander licht op de zaak. Als je niet alleen zelf die auto's wil verkopen, maar jezelf direct tot 'importeur' uitroept, dan kan je wat gezeur verwachten. Maar dan nog: de houding van Van Putten had ook iets anders kunnen zijn, deze houding werkt niet echt.

Als er nou ergens een land in Europa is waar zaken op cowboy-wijze worden gedaan, dan is het wel Rusland. Dus de Lada-fabriek zal best begrijpen wat dhr. Snippe wil en doet, en zal er waarschijnlijk weinig problemen mee hebben, zolang zij er beter van worden (elke verkochte Lada is er een, nietwaar?). Maar het is dhr. Van Putten die hier niet tegen kan, want hij is al weet ik hoe lang bezig iets op te zetten zonder toonbaar resultaat, en hier komt iemand die wel deze week een introductie-evenement gaat houden.

Eisen van een importeur dat deze aantoont dat hij níet de leverancier is van auto's aan Snippe, is natuurlijk een lachertje. Als jij denkt dat iemand jou iets aandoet, dan moet je zelf met bewijzen komen.

En de logo's staan op dit moment nog lekker op de site van Snippe. Houden zo, wat mij betreft.

Ik ben zelf een rus. Bijzonder aan dit verhaal is dat ik helemaal NIETS over dit conflict met heer van Putten in het Russische internet terug kon vinden... Ik denk dat Avtovaz daar inderdaad weinig problemen zou hebben. Heer van Putten is volgens linkedin trouwens maar sinds oktober 2015 "Export Sales manager", dus ja... blijkbaar wil die zijn plek nog bewijzen... Triest :(

Hoe betrouwbaar is dat Russische internet?

Zal wel druk zijn met dat wat er in Syrië gebeurt, op last van Poetin, denk ik zo.

Met de huidige wisselkoers van roebel kosten de LADA's geen drol (minder dan 5000 euro voor de Granta, minder dan 7000 voor de Vesta). Mocht daar inderdaad een CO[sub]2[/sub] vriendelijke motor inkomen, dan kan LADA inderdaad een kans maken op de Nederlandse markt. De vraag is of dat dat economisch rendabel is, zeker nu AvtoVAZ op allerlei zaken aan het bezuinigen is - het is nog maar de vraag of Lada Sport en Vis Avto over een jaar nog bestaan. De verwachting is dat het bedrijf in 2015 een verlies heeft gedraaid van 500 miljoen euro en dat is best fors, zeker afgezet tegen het aantal verkochte auto's. Overigens vind ik de opzet van Lada Hongarije en Lada Duitsland nog altijd verre van professioneel, die van Putten mag wel iets meer zijn best doen. Zelfs in het thuisland krijgt Lada het niet voor elkaar om haar imago significant te verbeteren, dus ik vraag mij heel erg af of dat in Europa wel gaat lukken.

Durashift zei:
Hoe betrouwbaar is dat Russische internet?

Zal wel druk zijn met dat wat er in Syrië gebeurt, op last van Poetin, denk ik zo.

kijk maar zelf: https://www.zr.ru/news
op de voorpagina staat geen tank of straaljager, maar de Seat Ateca... Maar pas op als je op het linkje klikt, wordt je aan de lijsten van de FSB (wat vroeger de KGB was) toegevoegd, en krijgt Poetin daar een melding van ;)

Even op de website van Snippe gekeken.. is bar weinig te lezen over de introductiedagen. Wel een foto van de Kalina (neem ik aan) in hun werkplaats. Met een bord waarop Lada staat.. huisstijl uit de vorige eeuw volgens mij.

Bakzeil gehaald?

Het plaatje dat BMW Auto op 9 februari heeft geplaatst komt van Facebook en is inmiddels wel flink aangepast.

Oud:
12669650_1056153267770828_7120862422289296572_n.jpg

Nieuw:
12705471_1056909931028495_8974837963868023080_n.jpg

De Lada-logo's zijn verwijderd.
Ook is er nu alleen nog maar 'informatie' te verkrijgen over de nieuwe modellen en het zinsdeel "dat gaat NU veranderen" is veranderd in "dat kan nu veranderen

@ Durashift,

Op de site werd nooit iets vermeld over de introductiedagen, ook niet voor de reactie van Dhr. Van Putten.
Het bestaan van de introductiedagen werd onder andere wel bekend gemaakt via Facebook.

Edit: typefout

Daar heb ik niks van gehoord.
Ik heb wel via de mail wel een uitnodiging van autobedrijf Snippe gehad voor de introductiedagen, maar geen mailtje dat het niet doorgaat.

Buiten deze discussie om, iemand enig idee hoe ik de pookknop van mijn Samara kan krijgen?
Ik heb een nieuwe hoes besteld, maar ik krijg met geen mogelijkheid de knop eraf.

:rolleyes:

TYN zei:
Barri zei:
(...) ik snap die houding van AutoVAZ echt niet.

Vervang in het bericht over Snippe het woord 'Lada' eens met 'Renault', of eender welk ander merk. Het is toch logisch dat je als onafhankelijke partij niet zomaar nieuwe auto's mag gaan verkopen? Een fabriek heeft dan geen enkele controle op hoe die auto's aan de man worden gebracht. Ik kan me heel goed voorstellen dat men niet wil dat de Lada's tussen de Ligiers in de showroom staan.

De beste meneer heeft dit in zijn ongeremde enthousiasme gewoon totaal verkeerd aangepakt. Beter had hij zelf contact opgenomen met de fabrikant en zich opgeworpen als toekomstige partner in het uitrollen van een officieel Lada-netwerk in Nederland.
Los van de presentatie in de showroom lijkt mij het onderhoud minstens zo belangrijk. Als deze partij die zich voordoet als onderdeel van Lada daarmee de fout ingaat kan dat het merk veel schade doen.

Inderdaad vreemd dat er kennelijk niet eens een poging is gedaan dit via de gebruikelijke weg te regelen. Dat zegt al wel wat over de professionaliteit van deze partij.

Wat mij verbaasde was dat er nog 'gerekend' moest worden aan de verkoopprijzen..
Dat lijkt mij toch onderdeel van het huiswerk voordat je naar buiten treedt..

Natuurlijk, de 'grote merken' presenteren hun modellen ook vaak al (wereldwijd) als de lokale importorganisaties nog werken aan de pricing / uitrustingsstrategie. Alleen, hier zijn de modellen al lang en breed bekend.

Jazz. zei:
Buiten deze discussie om, iemand enig idee hoe ik de pookknop van mijn Samara kan krijgen?
Ik heb een nieuwe hoes besteld, maar ik krijg met geen mogelijkheid de knop eraf.

:rolleyes:

Volgens mij is die erop geperst. Probeer maar wat uit - siliconespray, een beetje heen en weer draaien. Als dat niet helpt dan met een hammer - is immers een russiche auto he :D

Top!

Ik had al zo'n vermoeden dat het niet eenvoudig zou gaan.. Ik ga aan de slag.

@Jamiro. Het logo en 'LADA' zitten er al weer een tijd op. Waren er eerder afgesloopt door onbekenden. Juist toen is deze foto gemaakt.

Overigens inmiddels 129.000 kilometer op de teller. De Priora rijdt rustig door en ik hoop het geduld te hebben tot de Vesta er is.

Lada Priora
Zou het niet leuk zijn je auto aan te melden voor 'klokje rond'?
Een Lada komt niet vaak voor in deze rubriek.

1998 Lada Samara 1.5i, was er toen niet al de Baltic? Of hoe zit/zat dat precies?

Ik heb nog een paar leuke foto's, om nu alleen met een vraag hier te komen is ook weer wat ;)

Een tamelijk vroege 1200, uit 1972.

1998 Lada Samara 1500 GL Baltic, de huidige eigenaar heeft deze auto sinds 1999.

Nog een Samara, maar dan eentje uit 1993

Een Duitse 2105 die in ons land te koop staat..

Een, op de wieldoppen na, leuke 111.

En nog een Kalina! :)

De Lada Samara Baltic is altijd een vijfdeurs en werd in Finland gebouwd. Een driedeurs uit 1998 moet een in Rusland gebouwd exemplaar zijn.

verlichting zei:
De Lada Samara Baltic is altijd een vijfdeurs en werd in Finland gebouwd. Een driedeurs uit 1998 moet een in Rusland gebouwd exemplaar zijn.

Klopt, de Baltic liep paralel aan de Russische Samara van de band bij Valmet in Finland. Liep daar tegelijk van de band met de Porsche Boxster(!). Kwamen alleen als vijfdeurs en waren altijd in metalic lak gespoten. Het dash lijkt ook anders, maar is in feite niks anders dan een andere kunststof overkapping. De rest is gewoon gelijk aan de normale Samara.

Terug
Bovenaan