Henk: '08 Panda Edizione Cool. Eerste "issue"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb eens begrepen dat dit probleem wordt veroorzaakt, of in ieder geval wordt getriggerd, door vocht. Gezien het iets minder zomerse weer van de afgelopen dagen lijkt dat niet onaannemelijk.

Italianen en electronica, het blijft bijzonder. Zolang het hierbij blijft, en het niet op de snelweg gebeurt, heb ik er eigenlijk weinig moeite mee

Ik heb gevonden dat het ergens in een relais zou moeten zitten. Ik heb het bij de Punto die ik had ook nog niet opgelost.

Het zal nog wel eens terug komen daar. Maar dan los ik het tegen die tijd wel op.

Zo sta ik er nu ook wel in. Het is een kwaal van dit type Panda en het type Punto van na 1999. Als het opeens vaker de kop op steekt dan ga ik verder op onderzoek uit. Dat gezegd hebbende heb ik ook aan mezelf beloofd dat zodra het op de snelweg gebeurt het over en uit is voor de panda wmb. En dan bedoel ik natuurlijk niet, als ik 80-120 rij, maar als ik net een afrit pak of zo

Als je zo'n onveilig voelende gebeurtenis al aan ziet komen, is dan nu niet juist het moment om het probleem aan te pakken? Zou ook zonde zijn om de auto daar dan een schop voor te geven en in allerijl weer iets nieuws te moeten zoeken, terwijl je het gewoon voor kan zijn.

Ik heb een Golf gehad zonder stuurbekrachtiging. Alleen inparkeren en straatje keren kostte kracht. Op de snelheid merk je er niks van.

Ik heb een Golf gehad zonder stuurbekrachtiging. Alleen inparkeren en straatje keren kostte kracht. Op de snelheid merk je er niks van.
Verschil is hier alleen dat ondanks dat de stuurbekrachtiging uitvalt het e.e.a nog wel mee draait.
Het sturen gaat vele malen zwaarder dan bij een auto zonder stuurbekrachtiging van 't zelfde gewicht, en het sturen lijkt ook in "stapjes" te gaan. Het voelt alsof er nog iets tussenzit wat de boel "helpt"

Als je zo'n onveilig voelende gebeurtenis al aan ziet komen, is dan nu niet juist het moment om het probleem aan te pakken? Zou ook zonde zijn om de auto daar dan een schop voor te geven en in allerijl weer iets nieuws te moeten zoeken, terwijl je het gewoon voor kan zijn.
Dat is correct. Alleen het is een beetje lastig het probleem aan te pakken als je niet weet wat het is, en als de Panda zegt dat er niets aan de hand is.
Mijn gevoel zegt iets met een stuurhoeksensor, zoals hier al eerder is gemeld. Maar er komen geen codes uit bij het uitlezen.
Maar goed. Ik ga toch maar even navragen bij degene waar ik 'm gekocht heb of het opgelost kan worden

Op het forum van de Panda-club lees ik dat het waarschijnlijk komt door of slechte soldeerverbindingen op sleepcontacten (wel foutmelding, maar bekrachtiging werkt toch) of slechte relais (2x) stuurhoeksensor (foutmelding + stuurbekrachtiging werkt niet). Je kan dan de stuurhoeksensor of de relais apart vervangen.

Met wat voor tool lees je de auto uit?

Foutmelding en bekrachtiging die niet werkt klinkt als de stuurhoeksensor van die van mij dan..
Hij word uitgelezen met een normale OBD II Scanner door degene waar ik 'm bij kocht. Geen idee wat voor merk/model dat is

Effe op dit topic mijn rij/reisimpressie op Kreta melden met een Fiat Panda, 4 cilinder 1200. De auto hebben we gereden in de periode 1 tot em met 11 augustus. Welk bouwjaar de witte Panda was heb ik niet kunnen achterhalen. Bij inleveren stond er ruim 96.000 kilometer op de klok. Vermoedelijk bouwjaar rond 2017 of 2018.
De auto vond ik wat blikkerig overkomen ten opzichte van onze Swift en Splash. Ruimte is goed te noemen, op de achterbank kun je door de wat hogere bouw ook goed zitten. Stoelen prima ook door de wat hogere zit een prima stuurhouding. Opvallend vond ik de koersvastheid van de auto. Er lagen wel prima Hankooks onder. Meest tegenvallend vond ik eigenlijk de motor. De boordcomputer gaf een verbruik aan van 5,9 liter op 100 kilometer. Zeg maar 1 op 17. Gezien het continue glooiende landschap niet verkeerd. Ik rij met de Splash en de Swift beide automaten. Het schakelen ging op een enkele haakneiging mooi soepel, duidelijke verzetten. Blokje is heel mooi soepel en protesteert eigenlijk niet bij (te) lage toerentallen. Dat is dus best positief maar het koppel of het gebrek daaraan vond ik het grootste minpunt. De vijfde versnelling was op Kreta eigenlijk alleen bruikbaar helling af. En heuvel op kwamen de hybrids en turbo gepowerde auto's je al heel snel voorbij. Benieuwd eigenlijk hoe de 1,0 mhd 3 cilinder in dezelfde carrosserie het zou doen.
Overall: prima karretje, in Nederland voldoet het zeker, daar is het prestatieniveau ondermaats. Sympathieke wagen de Panda.

Dat viel mij ook al op inderdaad. Laten we het even afwachten.
Ik ben er nog, wel met een nieuw account. Kreeg een foutmelding vanuit DPG en voor mij was de noodzaak om mijn account te verwijderen voor ik weer verder kon gaan. Wel erg jammer want ik kan zo de topictitel niet meer zelf updaten. Had niet veel reacties volgens mij maar soit. Het valt nu niet meer recht te trekken denk ik he dus dan laten we het maar zo

Nee stuurbekrachtiging van de Panda staat wel op de lijst. Maar dat word September. Ik rij de komende maand toch niet bijster veel en dat wat ik rij is in de stad of binnendoor, dus dan vind ik het niet zo'n probleem als het zich af en toe voordoet tot die tijd.

Zoals het er nu uitziet word de stuurbekrachtiging van de Panda toch ietsjes eerder aangepakt. Ik ga het in elk geval even aangeven bij de garagist waar ik 'm kocht. Aangezien de bekrachtiging vandaag na pakweg 200 Kilometer al dacht "de groeten"
Ook heb ik vandaag olie bijgevuld voor het eerst. +- 200 mililiter op 2300 Kilometer, komt neer op 1 liter op 9000 Kilometer, gezien de hoge kilometerstand en leeftijd vind ik dit absoluut niet bijzonder te noemen.
En toch he, word mijn volgende auto een elektrische auto. Ten eerste omdat ik dat gewoon met mijn kilometrage ook wel oke vind, en ten tweede omdat het wel tijd word voor een keer echt iets jongs.

Ik denk zelfs dat ik er niet nog langer dan een paar dagen mee ga wachten. Reed vanavond even gauw weg, en na 12! Kilometer sinds't euvel weer de kop op stak en wegging na aan/uit zetten kwam 't weer terug. Ik dacht nog, misschien een wat lage bandenspanning? Maar bij 't bijvullen was m'n linker voorwiel op 2.2 Bar en rechts 2.0 (nu beide op 2.4) dus dat kan haast niet.
Nou moet ik komende vrijdag even de deur uit, en dat is gelukkig alleen maar door de stad heen dus dan durf ik het nog wel aan. Maar ik ga die Vrijdag ook eerst even een afspraak maken voor het vervangen van de stuurhoeksensor.

Vandaag in elk geval de accu even laten doormeten, die was goed. Dynamo laad ook goed bij. Accu terminals waren wel roestig, zowel wit poeder als bruine vliegroest. Dus die schoongemaakt en nu is't vooral afwachten. Brandde wel meteen dit lampje op het dashboard omdat de accu was los geweest en gaat nu ook niet meer weg.

qb0Y5fL.jpeg

Noemen ze Italiaans karakter he.

Ik moet terugkomen als het probleem met de stuurbekrachtiging weer terugkomt, dan wil de monteur het maken. Wel met kanttekening dat hij bij een zelfde soort type Panda eerder de stuurkolom heeft gemaakt (en daar zat dus de sensor bij in) en dat het een korte poos later (hij had het over een uur, maar dat zal wel overdreven zijn) terug was.

Vandaag met de auto weggeweest. Lampje van de startonderbreking ging uit en is niet meer aan gegaan, ook niet bij opnieuw starten.
Stuurbekrachtigingprobleem zal alleen opgelost kunnen worden met een nieuwe stuurhoeksensor. Maar waar de een zegt (mijn garagist) dat het na een korte periode weer terug kwam, roepen juist heel veel anderen dat het probleem voor jaaaaarreeen is weggebleven. Dus wat ik dan moet geloven?

Misschien heeft de garagist destijds niet het juiste, of het niet juist gerepareerd. In zo'n geval vind ik N=1 vaak net te weinig om er een hard oordeel over te vellen...

Hij had het over de stuurkolom die hij had vervangen, maar goed daar zit natuurlijk ook de stuurhoeksensor in. Misschien was het wel een (omdat hij vaak vanwege het laaghouden van kosten voor de klant kiest voor) tweedehandse? Zou natuurlijk goed kunnen.
Ik zelf heb in elk geval aangegeven dat als er iets aan de auto vervangen moet worden ik wil dat het een nieuw onderdeel is en ik ook de factuur daarvan wil hebben ter aller tijden. Werkt ook alleen maar in m'n voordeel mocht ik de auto van de hand willen doen.

Nou vanmiddag is dan toch hetgene gebeurd waar bij ik zei "als dit ooit gebeurt dan gaat de auto de deur uit"
Tijdens een ritje op de snelweg richting Utrecht besloot tijdens 't nemen van een afrit de bekrachtiging er mee op te houden. En je kan niet ff snel in een bocht contact aan/uit zetten dus dat was gevarenlichten aan en auto aan de kant en toen weer aan/uit gezet.
Ik heb direct op Marktplaats gezocht naar andere autootjes en vond deze Micra uit `97 met 178k op de klok, volledig ingevulde onderhoudshistorie tot 2023 én omdat een toch wat jongere auto (ondanks de ruime ton meer op de klok) werd ingeruild regelen zij ook de APK.

bDLtVD9.jpeg

ToCeEXP.jpeg

2SuS78W.jpeg

0Obrjqr.jpeg

PtnJ1TY.jpeg

ojDlEfb.jpeg

T45qXAc.jpeg

Natuurlijk is ook deze auto niet perfect. De koppeling grijpt vrij snel aan onder in, maar er zit na het aangrijpingspunt vooral veel "niks" het pedaal heeft veel vrije slag. Verder is er rechtsachter een schokdemper toch wel redelijk op, en heeft de auto nog maar 1 weekje APK maar dat word geregeld door het bedrijfje waar ik 'm kocht.
De stuurbekrachging bij deze doet het goed, motortje klinkt goed, geen speling in het stuur, weinig op de versnellingspook. Even een keer goed wassen en poetsen en dan komt er een heel aardig dingetje onder vandaan.

Laatst bewerkt:
Zo.... je knippert met je ogen en de Panda is ingeruild op een Micra. Dat is even een plotselinge plot twist.

Het is een flinke plottwist ja, maar om heel eerlijk te zijn was ik het ook wel zat met die Panda. En zeker omdat 't op de snelweg gebeurde was het voor mij wel duidelijk: Weg ermee.
Dit is ook zeker een manier om het op te lossen, en ik weet 100% Zeker dat deze auto hoewel niet feilloos in elk geval betrouwbaarder zal zijn.

Jammer dat je de Panda weg hebt gedaan maar je hebt er snel een leuke auto voor teruggevonden. Veel mooie kilometers ermee! Heb je 'm al afgeleverd gekregen of moet je nog even geduld hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan