Heeft jouw werkgever je al gevraagd hoe jij op je werk komt??

Nico GTR

Asfaltkampioen
Artikel

Bij ons nog niet, overigens geen idee hoe ik het moet invullen. Elke dag is anders en kan dus ook ingevuld worden door een ander vervoersmiddel.
Diesel, Benzine.....misschien wel een elektrische erbij binnenkort. Hoe doe jij dit?

Dramatische regelgeving..... kost aan "verloren" arbeidsuren bijna 2 mln per jaar hier. Op het intranet van het bedrijf staat een eenvoudig en gebruiksvriendelijk keuzemenu... én een invulinstructie. Het lollige is dat onze manager nu verantwoordelijk is gemaakt en eea achteraf moet fiatteren.

Wat een betuttelende regel weer... Stukje privacy schending is het ook nog...
Immers kun je als werkgever ook misbruik maken van die data wat ten nadele kan zijn van de keuzevrijheid van de medewerker, zoals mensen met elektrisch vervoer bonussen geven of juist beperkende maatregelen bij het gebruik van diesel.

Ik vraag me wel af wie controleert of je het naar waarheid invult...

Regeltjes en administratie, daar zijn het onderwijs en de zorg al door geruïneerd, is dit het startsein voor de rest van de industrie?

Niet, maar dat is voor mij ook geen dien. Ene keer de auto andere keer de trein en dan weer de bus/metro. Dat wisselt per dag en week.

Wat een betuttelende regel weer... Stukje privacy schending is het ook nog...
Immers kun je als werkgever ook misbruik maken van die data wat ten nadele kan zijn van de keuzevrijheid van de medewerker, (...)
Als een werkgever de data misbruikt, dan is dat een privacyschending. Maar dat maakt de regeling die voorschrijft dat de data verzameld moet worden nog geen privacyschending.

Ik ben hier werkgerelateerd ook mee bezig geweest. Wij houden dit al een paar maanden bij. Ik ben benieuwd wat de overheid voor conclusies gaat trekken uit de data die men gaat ontvangen.

Ik werk bij een bedrijf met minder dan 100 medewerkers, dan hoeft het niet. Scheelt weer...

Als een werkgever de data misbruikt, dan is dat een privacyschending. Maar dat maakt de regeling die voorschrijft dat de data verzameld moet worden nog geen privacyschending.
Ook de overheid kan misbruik maken van die data. Ik weet het is wat aluhoedjes-denken. maar we zien de laatste jaren steeds meer van dit soort betutteling en het heeft vaak weinig positieve uitwerking.

Ja hoor. Vorig jaar december al aangekondigd in de mail: hou je zakelijke, woon-werk en privé bij, of bouw een kastje in. Ergens in april nog een update met uitleg, en vanmorgen kwam de mail om wat dingen in MS Forms in te vullen over het eerste half jaar.

Zakelijk 16k, Prive 6k, Woonwerk heb ik niet
OV: 1850 km
Kenteken erbij en kmstand.
Niks te verbergen hier en laat ze er druk mee zijn ;)

Betreft een ZBO overigens.

Voor een zakelijke auto hoef je niks bij te houden. Er mag gewoon gerekend worden met een vast aantal privé kilometers, ik dacht 8900 per kalenderjaar.

en vanmorgen kwam de mail om wat dingen in MS Forms in te vullen over het eerste half jaar.

Dat was (nog) niet nodig geweest daar de verplichting om te rapporteren immers verschoven is naar 1 juli dit jaar.

Het is mij niet gevraagd maar ook niet nodig: de werkauto staat voor de deur. Niet dat ik dan direct aan het werk ben; de eerste taak op de route is meestal wel een half uurtje rijden..

Ik zal dit briljante idee maar meteen open source zetten: Elk bedrijf dat met pasjes bij de deuren werkt: maak bij algemene ingangen 3 readers (soms zijn er al 2 of 3 poortjes) voor elk vervoer één: Auto, OV, Fiets
In fietskelders / parkeergarages ben je automatisch met het voor de hand liggende vervoer.
Motorrijders, steppers, éénwielers, bananenfietsen, OV gebruikers die toch door de parkeergarage of zijingang komen kunnen via een simpele Excel hun akties aanpassen bijvoorbeeld 'filter op maandag en ingang garage' en dan alle bewegingen op motorfiets zetten'

Lol ja ingewikkeld wordt het toch wel, dan maar AI via je webcam: bezweet en haar door de war: fiets. bezweet en koffievlekken: OV. Opvallend koel en wat slaperig: auto. Helmafdruk: motor of scooter.

De verplichting geldt voor bedrijven groter dan 100 medewerkers. Bij ons is het hele reis- en thuiswerkdeclareren uitbesteed via Reisbalans. Daarin registreer je alle verplaatsingen (die specificeer je naar vervoersoort met elektrische auto afgesplitst, inclusief fietsen en lopen maar dat laatste laat ik meestal schieten). Daarnaast krijgen we een OV-businesskaart waarmee je ook gelijk bijvoorbeeld OV-fietsen kunt gebruiken. Lijkt een win-win: het bedrijf is af van de handling van de reisdeclaraties en krijgt een rapportage over de verplaatsingen. Leaseauto's vallen hier voor zover ik weet buiten. Voor zover ik zie werkt dat best okay. Mensen die graag fietsen (bijvoorbeeld met een speedpedelec) en verder dan gemiddeld woon-werkverkeer opgeven krijgen wel af en toe een bericht met de vraag of ze écht fietsen ;-)

Gelukkig heb ik het niet aan de hand. Als ze inderdaad een handig webportaaltje hebben waar je niet dag voor dag hoeft in te vullen is het wel te overzien. Bij veel mensen zal er een simpel wekelijks patroon zijn. Bijvoorbeeld juist op dinsdag en donderdag fietsen vanwege drukt, vrijdag met auto want vroeg thuis, maandag thuiswerk.

Misschien hadden ze beter op 'exit polls' kunnen mikken elk kwartaal en dan voor iedereen. Als werknemers gaan fietsen, maar vervolgens springen alle oudjes in de auto richting winkelcentra ben je nog even ver.

Zo'n vreselijk lobbyclubje als Natuur & Milieu dat van klimaat een afgrijselijk verdienmodel heeft gemaakt en nu Nederland dwingt onnodige tijd te verspillen aan dit soort administratie.... Echt af en toe kan dit land toch niet dieper zinken.

Ik weet niet of dit de waarheid is.. het schijnt toch eerder voort te komen uit de klimaatafspraken uit Parijs in 2016..

(..)

Waarom een CO2-registratieplicht?​

In 2016 werd het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend; een afspraak tussen 195 landen wereldwijd, inclusief Nederland, met als doel de opwarming van de aarde significant te beperken. Een van de specifieke doelen voor de Europese Unie is de reductie van de CO2-uitstoot. Bijzonder aan dit akkoord is de focus op werkgebonden mobiliteit, waarbij gestreefd wordt naar een vermindering van 1,5 megaton CO2-uitstoot tegen 2030.

De invoering van de CO2-registratieplicht is een direct gevolg van deze internationale afspraken. Het biedt een gestructureerde manier voor bedrijven om hun uitstoot van CO2 nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Dit is cruciaal, want alleen met heldere data kunnen we daadwerkelijk stappen maken naar een duurzamer mobiliteitsbeleid.

De plicht tot registratie van CO2-uitstoot helpt niet alleen bij het behalen van milieudoelstellingen, maar geeft bedrijven ook inzicht in hun eigen praktijken. Dit inzicht is onmisbaar om effectieve strategieën te ontwikkelen die zowel de milieu-impact als de operationele kosten kunnen reduceren. (..)

Men mag inderdaad over heel 2024 de gegevens registreren en voor 30 juni 2025 inleveren.

(..)

Wanneer moeten de gegevens over werkgebonden mobiliteit gerapporteerd worden?​

Vanaf 1 juli 2024 zijn organisaties met meer dan 100 werknemers verplicht om hun CO2-uitstoot gerelateerd aan werkgebonden mobiliteit te rapporteren. De eerste CO2-registratie, over het jaar 2024, moet uiterlijk op 30 juni 2025 worden ingediend.

Hoewel de registratieplicht officieel start op 1 juli 2024, mogen bedrijven ook kiezen om de gegevens van het gehele jaar 2024 te rapporteren als zij dit al bijhouden. Oorspronkelijk zou de registratieplicht ingaan op 1 januari 2024, maar uiteindelijk is de verplichte CO2-registratie uitgesteld naar 1 juli 2024. (..)

Bron: https://carbonics.nl/co2-registratieplicht/

Dit bedrijf (Swissoft) heeft dus ook een registratie tool/applicatie en die kan je, volgens de reclame, nu drie maanden voor nop gebruiken. ;)

Het kan ook via enkele mobiliteit kaart aanbieders, zoals Shuttel.
Ik heb voor mijn administratie een Excel formulier gebruikt en dat werkt prima. Invoer is uiteindelijk eens per maand in het HR systeem en ik verbaas me erover dat die grote universele systemen geen panklare oplossing/module hiervoor hadden. Het was dus echt maatwerk.

Ik heb alleen een bericht voorbij zien komen waarin staat dat we binnenkort een enquete kunnen verwachten.
Volgens mij is in het verleden ook al eens geïnventariseerd wie wanneer en met welke vervoersmiddel naar het werk komt.

Sowieso moeten/kunnen we elke maand aangeven of we thuis of op kantoor werken obv waarvan de thuiswerk/km vergoeding wordt bepaald.

Ik zie de enquete wel tegemoet, heb ik mijn steentje weer bijgedragen vwb het redden van het klimaat.....

Grappig, ik heb een collega die komt elke week met het vliegtuig, zondag avond weg, en donderdag middag weer terug naar Italië. Ik ben benieuwd of we er gezeur mee krijgen.

De verplichting geldt voor bedrijven groter dan 100 medewerkers. Bij ons is het hele reis- en thuiswerkdeclareren uitbesteed via Reisbalans. Daarin registreer je alle verplaatsingen (die specificeer je naar vervoersoort met elektrische auto afgesplitst, inclusief fietsen en lopen maar dat laatste laat ik meestal schieten). Daarnaast krijgen we een OV-businesskaart waarmee je ook gelijk bijvoorbeeld OV-fietsen kunt gebruiken. Lijkt een win-win: het bedrijf is af van de handling van de reisdeclaraties en krijgt een rapportage over de verplaatsingen. Leaseauto's vallen hier voor zover ik weet buiten. Voor zover ik zie werkt dat best okay. Mensen die graag fietsen (bijvoorbeeld met een speedpedelec) en verder dan gemiddeld woon-werkverkeer opgeven krijgen wel af en toe een bericht met de vraag of ze écht fietsen ;-)
Dit is wel handig om te weten, Tnx!

Toevallig ben ik onder andere eindverantwoordelijke voor duurzaamheid / ESG en zijn aan het nadenken voor een eenvoudige , zoveel mogelijk gebruiksvriendelijke vorm om dit bij te houden. Geen extra gedoe, gewoon simpel.

Neem het weer mee.

De hele CSRD rapportage is echt ellendig, maar verplicht en in het bredere geheel wel goed om als bedrijf actiever je uitstoot in de keten omlaag proberen te krijgen.

Het is alleen jammer dat het weer zo ambtelijk moet worden ingericht …

Grappig, ik heb een collega die komt elke week met het vliegtuig, zondag avond weg, en donderdag middag weer terug naar Italië. Ik ben benieuwd of we er gezeur mee krijgen.
Neu hoor, er wordt verder nog niks mee gedaan. Als bedrijf vind ik wel dat je je achter je oren moet krabben of dat nou allemaal wel zo handig is en je niet met teams eea kan oplossen of een alternatief voor je collega.

Wow. Als deze vraag mij wordt gesteld neem ik op staande voet ontslag. Net als dat mijn etniciteit door HR zou worden gevraagd, of weetikveel wat voor info. Dit gaat ze echt niets aan. Voor deze werkgever tien anderen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.

Ik ben jaren geleden in Nederland gevraagd waarom er geen geboortedatum of geslacht op mijn CV stond. Die baan heb ik dus ook laten schieten. Sommige dingen vraag je gewoon niet. Stel die vraag overigens buiten Nederland en je hebt een lawsuit aan je broek.

Wow. Als deze vraag mij wordt gesteld neem ik op staande voet ontslag. Net als dat mijn etniciteit door HR zou worden gevraagd, of weetikveel wat voor info. Dit gaat ze echt niets aan. Voor deze werkgever tien anderen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.

Ik ben jaren geleden in Nederland gevraagd waarom er geen geboortedatum of geslacht op mijn CV stond. Die baan heb ik dus ook laten schieten. Sommige dingen vraag je gewoon niet. Stel die vraag overigens buiten Nederland en je hebt een lawsuit aan je broek.
Is Europese wetgeving

Hoe doe jij dat met je kentekenplaten op de auto? Afgeplakt? Verwijderd? Valse?

Is Europese wetgeving
Gelukkig heb je in Europa in veel gevallen het recht om te zwijgen. Helaas niet in alle gevallen, maar ik vermoed dat je in dit geval niet hoeft te antwoorden gezien de aard van de wetgeving.
Hoe doe jij dat met je kentekenplaten op de auto? Afgeplakt? Verwijderd? Valse?
Hoe ik dat doe? Je ontvangt ze per post en dan schroef je ze op je auto? Wat bedoel je precies?

Dit is wel handig om te weten, Tnx!

Toevallig ben ik onder andere eindverantwoordelijke voor duurzaamheid / ESG en zijn aan het nadenken voor een eenvoudige , zoveel mogelijk gebruiksvriendelijke vorm om dit bij te houden. Geen extra gedoe, gewoon simpel.

Neem het weer mee.

De hele CSRD rapportage is echt ellendig, maar verplicht en in het bredere geheel wel goed om als bedrijf actiever je uitstoot in de keten omlaag proberen te krijgen.

Het is alleen jammer dat het weer zo ambtelijk moet worden ingericht …
Via Mobiliteitsaanbieders als Shuttel kan ook. Wij hebben het in ons HR systeem laten opnemen, waar je je reissoort dus kan invoeren (AFAS, Raet, dat soort systemen).
Maar voor de eigen administratie heb ik een Excel. Zo hield ik altijd al bij wanneer ik thuis werk, wanneer op kantoor, wanneer vrij, etc.
Bij zakelijke auto's is het veel simpeler: dan hoef je niets in te voeren.
Daarnaast is de administratie nog heel hoog over, alleen per brandstofsoort. Voegt dus vrij weinig toe, want de Outlander die nooit stekkert valt onder 'hybride', de zuinige Up onder benzine. Net als die Amerikaanse oldtimer met big block.

Maar voor de eigen administratie heb ik een Excel. Zo hield ik altijd al bij wanneer ik thuis werk, wanneer op kantoor, wanneer vrij, etc.
Ja heb zelf ook al jaren een excel format die ik gebruik. Gewoon simpel per dag woon werk en welke locatie of extern met extra km.

Ik rijd privé met een mobiliteitsvergoeding, dus wel handig om de zakelijke km scherp te hebben ivm aftrek belasting.

Vind het sowieso wel leuk om bij te houden hoeveel ik rijd en de verhouding werk / privé.

Daarnaast is de administratie nog heel hoog over, alleen per brandstofsoort. Voegt dus vrij weinig toe, want de Outlander die nooit stekkert valt onder 'hybride', de zuinige Up onder benzine. Net als die Amerikaanse oldtimer met big block.
Ja de verdieping hoeft ook wetgeving technisch nog niet in principe.

Heel eerlijk, ik denk ook dat zo’n extra verdieping een druppel op een gloeiende plaat is tov de rest van de ‘scope 1-3’ uitstoot.. gevalletje 3 cijfers achter de komma met heel veel moeite en geld om er achter te komen dat het 2% verschilt .. :)

Tenzij je veel mensen extern hebt rondrijden (vertegenwoordigers bijv) maar dat kan je al eenvoudig via de leasefleet doen want die rijden natuurlijk gewoon met lease.

Wat een betutteling. Big Brother. En niemand die de vraag stelt “waarom” of “met welk doel”?

Ik rijd privé met een mobiliteitsvergoeding, dus wel handig om de zakelijke km scherp te hebben ivm aftrek belasting.

Ik het een zelfde regeling, mobiliteitsvergoeding met daarnaast km vergoeding voor de zakelijke kilometers, waar doel je precies op met aftrek belasting? In loondienst heb je daar niks mee van doen toch?

Ik het een zelfde regeling, mobiliteitsvergoeding met daarnaast km vergoeding voor de zakelijke kilometers, waar doel je precies op met aftrek belasting? In loondienst heb je daar niks mee van doen toch?
Jawel want je werkgever mag €0.23 belastingvrij uitkeren.

Stel je krijgt €100 , dan is die normaliter voor €49 belast (even makkelijk hoogste schijf gepakt) en houd je dus €51 netto over.

Als jij in die maand 50 km zakeljjk hebt gereden , is €11.50 (€0.23 x 50 km) sowieso onbelast, dus je moet nog ‘maar’ 49% belasting betalen over €88.50 = €43 belasting ipv €49.

En met ‘gereden’ bedoel ik woon werk en ritjes voor je werk.

Laatst bewerkt:
^^ Is sarcasme van Boppie, denk ik. Althans, zo las ik 'm.

Er zijn 'natuurlijk' legio mensen die weinig keus (realistisch) om met de auto -of juist niet- te reizen naar verplichtingen.

Daarnaast maken mensen ook keuzes die inhouden dat er meer gereisd moet gaan worden.
Bedrijven maken die keuzes soms ook (verhuizingen van (hoofd)kantoren etc, zoals laatst weer met Roompot/Landal). :(

^^ Is sarcasme van Boppie, denk ik. Althans, zo las ik 'm.

Er zijn 'natuurlijk' legio mensen die weinig keus (realistisch) om met de auto -of juist niet- te reizen naar verplichtingen.

Daarnaast maken mensen ook keuzes die inhouden dat er meer gereisd moet gaan worden.
Bedrijven maken die keuzes soms ook (verhuizingen van (hoofd)kantoren etc, zoals laatst weer met Roompot/Landal). :(
Dat heb jij goed gelezen.

Ah okay, humor is niet voor iedereen weggelegd, blijkt maar weer:)

Tuurlijk ga lekker 5 uur per dag in die gele
Rups zitten. Moraalridder.
Het was een beetje sarcasme, ik vind dit gebeuren behoorlijk onzinnig.

Neemt niet weg dat er wel eens heel erg goed nagedacht mag gaan worden over mobiliteit. Het maakt tegenwoordig niet uit hoe laat je vertrekt en waar je bent, er is altijd wel file lijkt het wel. Met het covid gebeuren was het aanzienlijk rustiger op de weg en toch bleef alles doordraaien.

Met het covid gebeuren was het aanzienlijk rustiger op de weg en toch bleef alles doordraaien.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de horeca, vrijwel alle entertainment, de retail, sport, het OV, musea, etc, bleven niet doordraaien, en dan vergeet ik vast nog een hele boel. Als er niet veel overheidsgeld in gepompt zou zijn om dergelijke sectoren overeind te houden, zou m.i. zo ongeveer de hele maatschappij ingestort zijn.

Terug
Bovenaan