Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als een werkgever de data misbruikt, dan is dat een privacyschending. Maar dat maakt de regeling die voorschrijft dat de data verzameld moet worden nog geen privacyschending.Wat een betuttelende regel weer... Stukje privacy schending is het ook nog...
Immers kun je als werkgever ook misbruik maken van die data wat ten nadele kan zijn van de keuzevrijheid van de medewerker, (...)
Ook de overheid kan misbruik maken van die data. Ik weet het is wat aluhoedjes-denken. maar we zien de laatste jaren steeds meer van dit soort betutteling en het heeft vaak weinig positieve uitwerking.Als een werkgever de data misbruikt, dan is dat een privacyschending. Maar dat maakt de regeling die voorschrijft dat de data verzameld moet worden nog geen privacyschending.
en vanmorgen kwam de mail om wat dingen in MS Forms in te vullen over het eerste half jaar.
Zo'n vreselijk lobbyclubje als Natuur & Milieu dat van klimaat een afgrijselijk verdienmodel heeft gemaakt en nu Nederland dwingt onnodige tijd te verspillen aan dit soort administratie.... Echt af en toe kan dit land toch niet dieper zinken.
(..)
Waarom een CO2-registratieplicht?
In 2016 werd het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend; een afspraak tussen 195 landen wereldwijd, inclusief Nederland, met als doel de opwarming van de aarde significant te beperken. Een van de specifieke doelen voor de Europese Unie is de reductie van de CO2-uitstoot. Bijzonder aan dit akkoord is de focus op werkgebonden mobiliteit, waarbij gestreefd wordt naar een vermindering van 1,5 megaton CO2-uitstoot tegen 2030.
De invoering van de CO2-registratieplicht is een direct gevolg van deze internationale afspraken. Het biedt een gestructureerde manier voor bedrijven om hun uitstoot van CO2 nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Dit is cruciaal, want alleen met heldere data kunnen we daadwerkelijk stappen maken naar een duurzamer mobiliteitsbeleid.
De plicht tot registratie van CO2-uitstoot helpt niet alleen bij het behalen van milieudoelstellingen, maar geeft bedrijven ook inzicht in hun eigen praktijken. Dit inzicht is onmisbaar om effectieve strategieën te ontwikkelen die zowel de milieu-impact als de operationele kosten kunnen reduceren. (..)
(..)
Wanneer moeten de gegevens over werkgebonden mobiliteit gerapporteerd worden?
Vanaf 1 juli 2024 zijn organisaties met meer dan 100 werknemers verplicht om hun CO2-uitstoot gerelateerd aan werkgebonden mobiliteit te rapporteren. De eerste CO2-registratie, over het jaar 2024, moet uiterlijk op 30 juni 2025 worden ingediend.
Hoewel de registratieplicht officieel start op 1 juli 2024, mogen bedrijven ook kiezen om de gegevens van het gehele jaar 2024 te rapporteren als zij dit al bijhouden. Oorspronkelijk zou de registratieplicht ingaan op 1 januari 2024, maar uiteindelijk is de verplichte CO2-registratie uitgesteld naar 1 juli 2024. (..)
Moderator
Dit is wel handig om te weten, Tnx!De verplichting geldt voor bedrijven groter dan 100 medewerkers. Bij ons is het hele reis- en thuiswerkdeclareren uitbesteed via Reisbalans. Daarin registreer je alle verplaatsingen (die specificeer je naar vervoersoort met elektrische auto afgesplitst, inclusief fietsen en lopen maar dat laatste laat ik meestal schieten). Daarnaast krijgen we een OV-businesskaart waarmee je ook gelijk bijvoorbeeld OV-fietsen kunt gebruiken. Lijkt een win-win: het bedrijf is af van de handling van de reisdeclaraties en krijgt een rapportage over de verplaatsingen. Leaseauto's vallen hier voor zover ik weet buiten. Voor zover ik zie werkt dat best okay. Mensen die graag fietsen (bijvoorbeeld met een speedpedelec) en verder dan gemiddeld woon-werkverkeer opgeven krijgen wel af en toe een bericht met de vraag of ze écht fietsen ;-)
Neu hoor, er wordt verder nog niks mee gedaan. Als bedrijf vind ik wel dat je je achter je oren moet krabben of dat nou allemaal wel zo handig is en je niet met teams eea kan oplossen of een alternatief voor je collega.Grappig, ik heb een collega die komt elke week met het vliegtuig, zondag avond weg, en donderdag middag weer terug naar Italië. Ik ben benieuwd of we er gezeur mee krijgen.
Is Europese wetgevingWow. Als deze vraag mij wordt gesteld neem ik op staande voet ontslag. Net als dat mijn etniciteit door HR zou worden gevraagd, of weetikveel wat voor info. Dit gaat ze echt niets aan. Voor deze werkgever tien anderen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.
Ik ben jaren geleden in Nederland gevraagd waarom er geen geboortedatum of geslacht op mijn CV stond. Die baan heb ik dus ook laten schieten. Sommige dingen vraag je gewoon niet. Stel die vraag overigens buiten Nederland en je hebt een lawsuit aan je broek.
Hoe doe jij dat met je kentekenplaten op de auto? Afgeplakt? Verwijderd? Valse?Wow. Als deze vraag mij wordt gesteld neem ik op staande voet ontslag. Net als dat mijn etniciteit door HR zou worden gevraagd, of weetikveel wat voor info. Dit gaat ze echt niets aan. Voor deze werkgever tien anderen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.
Gelukkig heb je in Europa in veel gevallen het recht om te zwijgen. Helaas niet in alle gevallen, maar ik vermoed dat je in dit geval niet hoeft te antwoorden gezien de aard van de wetgeving.Is Europese wetgeving
Hoe ik dat doe? Je ontvangt ze per post en dan schroef je ze op je auto? Wat bedoel je precies?Hoe doe jij dat met je kentekenplaten op de auto? Afgeplakt? Verwijderd? Valse?
Moderator
Via Mobiliteitsaanbieders als Shuttel kan ook. Wij hebben het in ons HR systeem laten opnemen, waar je je reissoort dus kan invoeren (AFAS, Raet, dat soort systemen).Dit is wel handig om te weten, Tnx!
Toevallig ben ik onder andere eindverantwoordelijke voor duurzaamheid / ESG en zijn aan het nadenken voor een eenvoudige , zoveel mogelijk gebruiksvriendelijke vorm om dit bij te houden. Geen extra gedoe, gewoon simpel.
Neem het weer mee.
De hele CSRD rapportage is echt ellendig, maar verplicht en in het bredere geheel wel goed om als bedrijf actiever je uitstoot in de keten omlaag proberen te krijgen.
Het is alleen jammer dat het weer zo ambtelijk moet worden ingericht …
Ja heb zelf ook al jaren een excel format die ik gebruik. Gewoon simpel per dag woon werk en welke locatie of extern met extra km.Maar voor de eigen administratie heb ik een Excel. Zo hield ik altijd al bij wanneer ik thuis werk, wanneer op kantoor, wanneer vrij, etc.
Ja de verdieping hoeft ook wetgeving technisch nog niet in principe.Daarnaast is de administratie nog heel hoog over, alleen per brandstofsoort. Voegt dus vrij weinig toe, want de Outlander die nooit stekkert valt onder 'hybride', de zuinige Up onder benzine. Net als die Amerikaanse oldtimer met big block.
The great reset.Wat een betutteling. Big Brother. En niemand die de vraag stelt “waarom” of “met welk doel”?
Ik rijd privé met een mobiliteitsvergoeding, dus wel handig om de zakelijke km scherp te hebben ivm aftrek belasting.
Dat staat gewoon uitgelegd in de overwegingen van die wetgeving. Ik heb het even voor je gegoogled:En niemand die de vraag stelt “waarom” of “met welk doel”?
Ga met idiote complottheorieen aub naar andere fora en vervuil er deze niet mee. En zoek eerst even uit wat The Great Reset betekent.The great reset.
Met de opmerking dat het registreren van hoe we naar het werk rijden de Nederlandse implementatie is. Dit staat niet in de EU richtlijn. In andere EU landen wordt deze maatregel niet geimplementeerd, die doen weer andere dingen.Dat staat gewoon uitgelegd in de overwegingen van die wetgeving. Ik heb het even voor je gegoogled:
Jawel want je werkgever mag €0.23 belastingvrij uitkeren.Ik het een zelfde regeling, mobiliteitsvergoeding met daarnaast km vergoeding voor de zakelijke kilometers, waar doel je precies op met aftrek belasting? In loondienst heb je daar niks mee van doen toch?
Tuurlijk ga lekker 5 uur per dag in die geleIk vind het een prima initiatief. Zo kan je als overheid zijnde met deze informatie mensen belasten die structureel met de auto gaan. Een soort vervuilerstax. Ik zie mogelijkheden.
The great reset.
Dat heb jij goed gelezen.^^ Is sarcasme van Boppie, denk ik. Althans, zo las ik 'm.
Er zijn 'natuurlijk' legio mensen die weinig keus (realistisch) om met de auto -of juist niet- te reizen naar verplichtingen.
Daarnaast maken mensen ook keuzes die inhouden dat er meer gereisd moet gaan worden.
Bedrijven maken die keuzes soms ook (verhuizingen van (hoofd)kantoren etc, zoals laatst weer met Roompot/Landal).![]()
Ik denk dat Nico ook een beetje sarcasme toont hier.Wat doe je op het Autoweek-forum als je het Sesamstraat-forum nog niet ontgroeid bent?
Het was een beetje sarcasme, ik vind dit gebeuren behoorlijk onzinnig.Tuurlijk ga lekker 5 uur per dag in die gele
Rups zitten. Moraalridder.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de horeca, vrijwel alle entertainment, de retail, sport, het OV, musea, etc, bleven niet doordraaien, en dan vergeet ik vast nog een hele boel. Als er niet veel overheidsgeld in gepompt zou zijn om dergelijke sectoren overeind te houden, zou m.i. zo ongeveer de hele maatschappij ingestort zijn.Met het covid gebeuren was het aanzienlijk rustiger op de weg en toch bleef alles doordraaien.
Gelukkig snap jij me wel.Ik denk dat Nico ook een beetje sarcasme toont hier.