Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Zag toevallig gisteren een smart #1 rijden. Je ziet ze toch eigenlijk vrijwel niet rijden. Terwijl qua hardware het helemaal niet slecht is. Hoe ze qua prijs zitten weet ik niet, maar dat is ook niet zo slecht toch? Of vinden mensen hem toch niet zo mooi?

Wat een vrolijke kleur zit erop zeg! Goed ook dat het Vattenfall-saga is opgelost naar tevredenheid. Nu kan je optimaal genieten :) Veel plezier ermee gewenst!

In Duitsland waren ze al eerder leverbaar dan hier, maar ik zie ze ook nog heel weinig. Toevallig rijdt in mijn woonplaats een gele #3 rond, en we zwaaien naar elkaar als we elkaar tegenkomen...

Eigenlijk is er maar weinig te melden... ik heb intussen wat lange ritten gemaakt naar Duitsland en dat gaat allemaal prima. Het verbruik ligt in de winter duidelijk boven de 20, maar als ik met deze warme dagen terug rijd van mijn werk, ligt het rond de 16. Laden gaat ook bij Vattenfall prima, en de 22 kW lader is wel echt handig soms. Snelladen gaat mooi stabiel met als hoogste waarde boven de 150 kW. De zomerbandjes liggen er weer op, dat scheelt een hoop kabaal.
Echte storingen zijn er niet, al moet ik soms CarPlay even opnieuw actief maken. Ik gebruik Apple Kaarten voor de navigatie. Die projecteert de aanwijzingen op het HUD (Google Maps doet dat niet) en is tegenwoordig beter dan Google Maps met afsluitingen. Google laat daar best wat steken vallen de laatste tijd. Ook voor podcasts is dat fijn.

Ik gebruik Apple Kaarten voor de navigatie. Die projecteert de aanwijzingen op het HUD (Google Maps doet dat niet) en is tegenwoordig beter dan Google Maps met afsluitingen. Google laat daar best wat steken vallen de laatste tijd. Ook voor podcasts is dat fijn.
Ik ben redelijke fan van TomTom Go voor navigatie, maar als ik een afspraak heb of een bestemming moet opzoeken is Apple Kaarten inderdaad beter. Want dat zoeken van POI's en zelfs straten die op verschillende manieren kunnen worden geschreven (denk vooral aan straatnamen met lange persoonsnamen die soms met voorletters worden geschreven) is bij TomTom drama. Nadeel van Apple Kaarten vind ik dan weer dat je de actuele snelheid niet kunt zien. En Google Maps betrap ik nogal eens op verkeerde maximum snelheden op wegen. Bijvoorbeeld ineens een stuk 50 km/h midden op een langere provinciale weg (en dan in één richting). Combinatie werkt voor mij goed.

Ik moest laatst noodgedwongen een tijdje Apple Carplay gebruiken ipv Android Auto. Nou is mijn iPhone ietwat gedateerd (het is een 8, geloof ik), maar wel geüpdatet voor zover mogelijk. Wat mij opviel was dat de stembediening icm Apple Maps echt volslagen ruk was, nutteloos. Is dat Siri? En is dat bij recentere iPhone nog steeds zo slecht?

Ik gebruik geen spraaksturing, maar Apple Kaarten is wel erg goed in het bijhouden van afsluitingen. Ik vind juist het zoeken veel minder goed dan bij Google Maps. Bij Google hoef je maar één letter in te typen en geconcentreerd te denken aan waar je naartoe wil, en hij suggereert het al. Bij Apple moet ik meestal het hele ding intypen en soms kan ie een POI zelfs helemaal niet vinden.

Om dan toch nog maar eens wat te posten... een paar weken heb ik de Smart weer eens lekker gewassen (altijd met de hand!) en gestofzuigd. Heerlijk is dat, zeker dat stofzuigen is zo dankbaar als je op maandagochtend weer in je schone auto mag rijden.

Untitled on Flickr

Ook was ik benieuwd wat de Smart nou presteert op 0-100. In een wetenschappelijk experiment samen met de EX30 van mijn collega, bleef hij me maar nét voor. Terwijl dat op basis van fabrieksopgave veel meer zou moeten zijn (6,7 om 5,3 seconden of zo).
Dus, RaceTimer geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Resultaat in Sport: 6,0 seconden!

Untitled , on Flickr

Later ook nog eens in Comfort geprobeerd, ik was altijd al benieuwd wat ie nou precies doet in die standen. Het blijkt van wel: het vermogen is duidelijk minder, 0-100 in 7,7 seconden:

Untitled on Flickr

Nu nog een keer in Eco, dat zal dan nog wat langzamer zijn.

Laatst bewerkt:
Leuke experimenten en een échte knalkleur op de Smart. Vind ik ook leuk! Veel plezier gewenst met de WAFEL1 :) Grappig trouwens dat het zoveel verschil maakt in welke modus je rijdt voor de 0-100. Maakt het dan ook verschil in de 100-0 tijd?

Wel toptip: je naam staat nog onder de foto's. Flickr kopieert dat mee, dus misschien even weghalen (omdat je ook je username "moest" wijzigen).

Binnenkort maar eens een rondje doen met een 3, die vind ik net iets interessanter. In NL weinig aanbod van deze modellen, in Duitsland best wat!

Vind ik ook! Het leuke is dat het hetzelfde platform is als de Volvo EX30. Met het verschil dat je in de Smart achterin kunt zitten als je benen hebt. Daarnaast is ie ook veel luxer. Twee collega's (zelfde leasebudget) hebben een EX30 en die missen ten opzichte van mijn Smart een 22kW boordlader, HUD, dikke audio, de grote accu, volgens mij een warmtepomp en vast nog veel meer. Het ziet er in elk geval allemaal aardig kaal uit in die Volvo's. Maar ja... Nederland, Volvo, elektrisch en relatief goedkoop, dan wil iedereen dat gewoon...
Je ziet dit model, en de hekje 3, echt heel weinig. Zonde, want qua specs is ie best interessant!

Terug
Bovenaan