Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Nou nou! Het afleveren ging net iets anders dan gepland. Ik zou om 10 uur mijn Smart gaan ophalen, zodat ik er 's middags voor het werk mee naar Almere kon. Een uurtje voor die tijd belde de dealer, dat de kentekenplaten met de post waren verzonden en die komt daar pas 's middags. Dus of ik de Smart Brabus mee wilde nemen naar Almere, en op de terugweg mijn eigen Smart ophalen.
Geen probleem! Dus de Brabus opgehaald, bij mij in de buurt nog wat aan de lader gehangen en rijden met dat ding:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Toen ik eenmaal de Drive Mode knop had gevonden en 'm in Brabus had gezet, merkte ik pas hoe snel dat ding is. En hoe leuk en kinderachtig het is dat ie dan racegeluiden gaat maken.

Op de terugweg naar de Mercedesboer en jawel, daar stond mijn eigen Smart onder een doek wat ik mocht wegtrekken:

Hij is erg geel!
Ook in het buitenlicht, het is echt een soort markeerstiftgeel:

Ook het interieur bevalt me erg goed:
Natuurlijk de eerste dagen honderden instellingen zitten aanpassen zodat alles helemaal goed voor mij is.

Ook even naar België op bezoek bij een vriend, die een stukje wilde rijden. Onderweg zagen we ineens een snellader, dus eens kijken of de laaddruppel inderdaad ook in België werkt. En dat deed ie:

Ik ben helemaal blij met mijn Smart. Hij is heerlijk snel, kent leuke snufjes en elektrisch rijden in het algemeen is gewoon leuk. Wel heb ik nog een dingetje met de Vattenfall laadpalen. Tot nu toe kan ik overal laden, behalve bij Vattenfall. De Brabus laadde prima bij dezelfde paal en met hetzelfde pasje, dus aan de paal (ik heb er 3 geprobeerd) of het pasje ligt het niet. Ik heb zelfs een andere kabel geprobeerd, geen succes. Het moet dus eigenlijk in mijn auto zitten, dus Smart moet daar nog mee aan de gang. Tot die tijd moet ik 300m verderop bij een Allego paal laden.
Op mijn werk blijken de laadpalen dan weer 22 kW te kunnen, dat wist ik niet. En laat die Smart nou een 22 kW boordlader hebben! Lekker snel vol dus. Ook al een keer op een langere rit wezen snelladen, bij ongeveer 20%. Hij ging heel mooi meteen naar de 156 kW wat zo'n beetje het maximum is dat ie moet kunnen.

Over een paar weken ga ik ermee naar de Vendée in Frankrijk, een paar dagen nostalgie-roadtrip. Dat is een rit van 900 km, dus dat is een aardige test...

Fantastisch ding Harm!

Ik heb destijds ook de Brabus gereden dat vond ik echt heel goed gedaan.
Heeft jouw Smart hetzelfde gevoel van acceleratie? Dus met een curve erin zodat het lijkt alsof er vermogen aan het opbouwen is?

Wat een heerlijk kleurtje! Qua bediening is dit gewoon de iets betere EX30, al heb ik het gevoel dat die laatste iets lichtvoetiger voelde.
Heel veel plezier ermee!

Wat een leuke kleur, gefeliciteerd met de Smart! De Brabus mag dan wel sneller zijn, maar qua kleur vind ik de jouwe een heel stuk leuker ogen. Het interieur ziet er ook knap afgewerkt uit, met veel opbergmogelijkheden zo te zien.

Qua bediening is dit gewoon de iets betere EX30
Niet alleen qua bediening ;) Binnen hetzelfde leasebudget was de EX30 alleen mogelijk in crisis- of super-crisisuitvoering. Alle opties waren te duur, zeker als je de Long Range wilde kiezen. Maar de Smart heeft de 66kW accu, warmtepomp, 22 kW boordlader, een hele hoop opties als HUD, stoelverwarming, enz enz. En een verschuifbare achterbank, waardoor je achterin kunt zitten. Bij de EX30 schijnt dat eigenlijk amper mogelijk te zijn.

Daarnaast is de Smart geen Volvo, wat ook fijn is. Volvo-extremisten zijn tenslotte nare mensen. Plus dat driekwart van alle auto's op de weg nu een EX30 is, en de Smart vrij zeldzaam.

Prachtige auto zo in het geel, je moet alleen niet verlegen zijn want aandacht ga je krijgen. Ik vind deze auto ook een stuk mooier dan de Volvo.

Leuk zo'n Smart #1 in het geel, ik vind de Brabus ook tof om te zien!

Het niet kunnen laden bij een Vattenfall-paal heb ik zelf met de Corsa-e destijds ook ondervonden, lijkt echt een auto/paal-mismatch te zijn, want andere auto's laadden er wel gewoon en bij andere laadpalen was er niets aan de hand.

Veel "smart" en plezierige kilometers er mee gewenst! ;)

Mooi man, best goed gelukt, zo'n Smart van deze tijd, vind ik toch eigenlijk wel. Veel geluk ermee.

Is de afwatering, buiten bij de dealer, zo slecht of is dit werkelijk een vijver met enige diepgang..waar je dus niet in moet rijden vanuit de showroom? Ziet er krap uit.. moet denken aan de huidige reclame van die verzekeraar dat vroeger met meneer U. Bolt reclame maakte.. ;)

PS: ik kijk dadelijk ook graag mee naar de Vendée foto's.. ook voor mij nostalgie van een kleine twintig jaar geleden..:)

Is de afwatering, buiten bij de dealer, zo slecht of is dit werkelijk een vijver met enige diepgang..waar je dus niet in moet rijden vanuit de showroom? Ziet er krap uit.. moet denken aan de huidige reclame van die verzekeraar dat vroeger met meneer U. Bolt reclame maakte.. ;)
Volgens mij is het een soort sloot of zo, net genoeg ruimte om naar buiten te rijden. Maar dat hoefde ik niet zelf te doen :)

Ik stel me de Smart al voor naast een veld zonnebloemen in de Vendée, dat lijkt me leuk!

Is trouwens het forum nou zo vervelend geworden of ligt het aan mij? Ik ben telkens uitgelogd...

Het niet kunnen laden bij een Vattenfall-paal heb ik zelf met de Corsa-e destijds ook ondervonden, lijkt echt een auto/paal-mismatch te zijn, want andere auto's laadden er wel gewoon en bij andere laadpalen was er niets aan de hand.
Wat is er uiteindelijk mee gebeurd? Ik heb 3 Vattenfall palen geprobeerd, driekwart van de openbare palen hier is van Vattenfall. 300 Meter lopen is natuurlijk geen drama, maar ik zou het wel heel handig vinden als ik op 50 meter kon laden...

Goed, de Smartverdeler heeft hem een dagje gehad, ik mocht lekker een dagje in de Smart Brabus rondrijden. Die uiteraard prima oplaadde met mijn laaddruppel en Vattenfall paal. Ze hebben allerlei software geüpdate, maar hadden geen laadpas waarmee ze bij Vattenfall konden testen. Dus die avond kwam ik erachter dat het niet geholpen heeft.

Nu gaat Smart verder zoeken, vervangen van de laadmodule lijkt de volgende stap. Dus ik wacht braaf tot ze me daarvoor bellen.
Intussen geniet ik van elke rit, maar zijn er wel een paar kleine softwaredingetjes:

- Bij muziek spelen vanaf de USB drive (ja dat doe ik nog, boomer) onthoudt ie nooit waar je was gebleven
- De navigatieaanwijzigingen zijn 3 keer blijven hangen, terwijl de positie op het scherm wel meeliep. De eerste twee keer heb ik de route opnieuw gestart, en was het weer goed. De derde keer heb ik alleen even het zoekscherm gebruikt, dat leek ook genoeg om 'm weer op gang te helpen.

Pas afgelopen week heb ik ontdekt dat in het snelmenu nog S-Pedal zit, waarmee je dus écht one-pedal-driving kunt doen. Dat zit volgens mij in geen enkel ander menu.

Hopen dat ze het probleem gauw kunnen oplossen. Zou me ook enigszins kunnen voorstellen dat je het wel even gehad hebt met vervangauto’s na afgelopen tijd.

Ach... als het telkens zo'n Brabus is, hoor je mij niet klagen ;)

De Smart bij een veld zonnebloemen. Jammer genoeg vonden we maar één veld waar we zo ongeveer in konden gaan staan, en die hufters draaiden allemaal de andere kant op:

De reis ging erg lekker. De EV-routeplanning van de Smart is heel goed, zorgt altijd dat je met 20% of 21% bij de volgende laadstop aankomt. Even een check met de Shell Recharge app om te zien of het geen hele stomme lader is, maar het geeft in elk geval altijd een heel goed beeld van waar je ongeveer moet gaan laden.
Op de heenweg een keer of 5 gestopt. De reis van 950 km duurde zo'n 12 uur.
Laden ging prima, en ik ontdekte (nadat ik een paar keer in Frankrijk braaf met mijn privépas had geladen) dat de laaddruppel van het werk ook gewoon in Frankrijk werkt. Behalve bij een McDonald's waar naast het kwh-tarief van €0,43 er ook nog 18 cent per minuut werd gerekend. Het hotel had 4 gratis laadpalen, maar die zijn blijkbaar van hetzelfde slag als Vattenfall. En in een parkeergarage in Nantes was dat ook het geval.
Geen gezeur met laden gehad, al was er bij twee Shell Recharge stations telkens een laadpaal defect. Die hebben het dus duidelijk het minst goed voor elkaar. Op de terugweg was een Aire erg druk, alle 8 Fastned laders bezet. Dus naar het naastgelegen terrein gereden waar 8 100 kW laders stonden die allemaal vrij waren. De Smart doet maximaal 156, dus dat valt mee.

Verder ook eens het adaptief grootlicht gebruikt. Leuk is dat, je ziet echt dat ie segmenten van de koplampen aan en uit zet om andere weggebruikers uit de verlichting te houden.
Gemiddeld iets van 20 kWh/100km gebruikt. Niet direct Tesla-waarden, maar acceptabel denk ik. Daarbij hebben we geen 130 gereden, maar 120 als maximale kruissnelheid. Een dagje daar in de omgeving rondtouren is eigenlijk veel gunstiger, dat ging met 15 kwh/100km.

Zo, die is goed geel! De zonnebloemen verwelken in het bijzijn van de smart.
Is er nog iets wijzer geworden mbt laden bij de vattenfalpalen?

Mooi zo'n gele auto! Breng gewoon het zonnetje in het verkeer. Succes met je Vattenfal-kwestie. Zeker even laten weten als je een oplossing hebt!

Lekker!!, en de Smart / Vattenval connectie is wel interessant, heb je met je privé laadpas al geprobeeerd te laden bij Vattenfall?

Is er nog iets wijzer geworden mbt laden bij de vattenfalpalen?
Nee, niks. Softwareupdate hielp niet, dus ze moeten de laadmodule gaan vervangen. Maar die is blijkbaar nog niet zomaar te leveren...
heb je met je privé laadpas al geprobeeerd te laden bij Vattenfall?
Zeker, meteen al. Die deed precies hetzelfde.

^^ Zit zo'n module erg ver weg in de auto gestopt of zou men deze makkelijk met een exemplaar uit een voorraad model kunnen wisselen? Kan men (jij) gelijk testen of de module de oorzaak is, denk ik dan.

Ik heb er weinig verstand van, maar vind het heel raar dat het aan de laadmodule zou liggen, omdat hij het bij alle andere wel doet.

Ik heb het ook een tijdje gehad dat ik mijn Kia Sportage niet kon opladen bij de Vattenfallpaal op de hoek van de straat. Andere merken konden gewoon oplader aan de paal, maar met de Kia kwam er geen succesvolle handshake. Uiteindelijk bleek het toch aan die paal te liggen want na een bezoek van een monteur werkt het feilloos.

Ik heb het ook een tijdje gehad dat ik mijn Kia Sportage niet kon opladen bij de Vattenfallpaal op de hoek van de straat. Andere merken konden gewoon oplader aan de paal, maar met de Kia kwam er geen succesvolle handshake. Uiteindelijk bleek het toch aan die paal te liggen want na een bezoek van een monteur werkt het feilloos.
Ik heb het bij 3 Vattenfall palen geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat. En die twee palen in Frankrijk die hetzelfde gedrag vertoonden natuurlijk. En een andere Smart deed het prima bij dezelfde paal.

Intussen wees iemand met op een Facebook groep voor de hekje-1 en hekje-3. Daar hebben meer mensen het Vattenfallprobleem, en bij een aantal lijkt de oplossing te zijn een laadkabel te gebruiken anders dan de meegeleverde kabel van Smart. Ik ga dus eens kijken of ik een meer universele kabel kan uittesten.

Intussen heb ik drie andere kabels geprobeerd: een van een Toyota busje, een van een Skoda Enyaq en een van een Lynk & Co. Alleen die laatste werkte met mijn Smart bij Vattenfall. Dus ik ga kijken wat ik nog meer aan kabels kan lenen...

De dealer heeft intussen gemeld dat ze de laadmodule hadden kunnen bestellen, maar weet nog niet wanneer het dan vervangen wordt. Al zit er in die facebookgroep iemand die zegt dat dat bij zijn Smart niks had uitgehaald. Hij heeft 3 kabels, waarvan er maar één werkt bij Vattenfall op de Smart...

Dat verhaal is nog niet afgelopen... de dealer heeft een laadmodule besteld, maar het is onbekend wanneer die er is. Intussen heb ik wat andere kabels geprobeerd: van een Renaul Scenic, Volvo EX30, Skoda Enyaq... alleen de kabel van een Lynk & Co werkte wel bij de Vattenfall paal, alle andere weigeren. Ik wilde een paar kabels laatst testen bij een Vattenfall bij mijn werk in de buurt, maar daar bleek het gewoon te werken met mijn eigen kabel. Dus er zijn blijkbaar meerdere soorten Vattenfall palen.
Ik moet nu dus 300m verderop bij de Allego als ik bij huis wil laden, tot nog toe gaat dat op zich prima, maar het zou wel handiger zijn als ik dichterbij wat mogelijkheden had.

Ook voor degene die de kWhtjes betaalt, want volgens mij is een Vattenfall laadpunt in Brabant goedkoper dan Allego.

Hoe zijn de vier maanden Smart bevallen? (buiten het laadissue om dan).
Je voelt je niet beperkt in actieradius ten opzichte van de diesel Kia?
Je kan er je werk gewoon mee doen zoals altijd?

Vorige week vrijdag is de Smart de hele dag bij de Mercedesboer geweest om de laadmodule te vervangen, ze wilden er uitgebreid de tijd voor nemen. En het is gelukt! De laadmodule (die intussen ook onder een terugroepactie viel) is vervangen, en ik heb een nieuwe kabel gekregen. De oude had blijkbaar een plastic randje dat bij Vattenfall precies vervelend deed. Dus nu kan ik gewoon bij de laadpalen op de hoek laden.

Terug
Bovenaan