Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Was een 1.8; zonder airco en zonder radio smiling smiley De oude baas vond een radio maar afleiding dus de af-fabriek radiovoorbereiding zat nog achter het klepje smiling smiley

Ik zou 'm niet hoeven ;)
Een Xantia is wel een goed hok, roesten doen ze niet en de betrouwbaarheid is ook prima. Een XM is wat dat betreft al wat lastiger, een BX is dan weer wat minder geschikt om ook in de winter door de pekel te jagen. Op dit moment zijn trouwens de C5's bijna gratis, maar die zijn ook weer niet al te betrouwbaar...

Harm78 zei:
Was een 1.8; zonder airco en zonder radio smiling smiley De oude baas vond een radio maar afleiding dus de af-fabriek radiovoorbereiding zat nog achter het klepje smiling smiley

Ik zou 'm niet hoeven ;)
Een Xantia is wel een goed hok, roesten doen ze niet en de betrouwbaarheid is ook prima. Een XM is wat dat betreft al wat lastiger, een BX is dan weer wat minder geschikt om ook in de winter door de pekel te jagen. Op dit moment zijn trouwens de C5's bijna gratis, maar die zijn ook weer niet al te betrouwbaar...

Mijn gedachte, rekening houdend met beschikbaarheid, grootte (niet alleen qua inhoud maar ook waar ik me waarschijnlijk het lekkerste in voel), betrouwbaarheid, onderdelenvoorziening gaat daarom ook al uit richting een C5 Break Phase 2 (van de eerste generatie C5).
Van wat ik er van weet (is denk ik veel minder dan dat jij er van weet :) ) is die Phase 2 best wel OK qua betrouwbaarheid?
De 1.6 Hdi (1e generatie, de 16V) daarvan is natuurlijk wel eentje om ver van weg te blijven maar is de 2.0 Hdi uit die jaren (dat is dus de 136 pk; de 1e generatie 110 pk schijnt OK te zijn) wel OK?
De 1.8 16V benzine is sowieso aantrekkelijk omdat LPG hier heel aantrekkelijk is en inbouw een schijntje kost.

Van wat ik er van weet (is denk ik veel minder dan dat jij er van weet smiling smiley ) is die Phase 2 best wel OK qua betrouwbaarheid?

Dat is geen terechte aanname, ik baseer mijn mening over de C5 slechts op onderbuikgevoel :) Mijn motto voor de C5 was altijd: wél de ellende van een Franse auto maar niet het karakter. De tweede phase zou best beter kunnen zijn, maar ik vind het gewoon een stom ding. Ik zou dan gewoon voor een V6 op LPG gaan trouwens, dan is het nog een klein beetje lollig.

Mijn ervaring, n=1 :): De C5 Ph. II is top. Mijn ouders rijden al sinds 2009 een C5 1.8 die inmiddels de 3 ton benadert zonder noemenswaardige problemen. Ze hadden wat typische oudersdomsproblemen, bijv. de bekleding van de motorkap die opeens losliet, maar verder pruttelt de auto al jaren rustig voort. En nee, het is helaas niet zo dat zij fanatieke preventieonderhoudsmensen zijn. :)

Even dit topic levend houden... eigenlijk ben ik sinds de verbouwing van het forum nooit meer op het forum geweest en qua auto's veranderde er niet veel.
Wel mag ik een nieuwe auto uitzoeken, een elektrische. De leasemaatschappij heeft daar een mooi portal voor, die alleen de eis "elektrisch en minimaal 300 km" zelf filtert. Daarbinnen wordt alles getoond, tot je naar modellen gaat kijken en 98% van de auto's buiten budget valt. Uiteindelijk bleven er een stuk of 8 over waaruit ik een elektrische Opel Corsa heb gekozen. Dat was de enige waar ik alle opties kon aanvinken die ik wilde (bij een EX30 was stoelverwarming al te duur).
Dat zou er ongeveer zo uit gaan zien:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Maar intussen kwamen ze bij HR met een mail dat het budget wat verhoogd is en dat we opnieuw mogen kijken, dus wie weet verandert het nog.

De Kia Ceed heeft intussen besloten dat ie al niet meer wil. Op een rit terug vanuit Friesland viel ie rond middernacht op de A6 bij Almere uit en wilde niet meer aan de gang. Dus bergers en ANWB erbij:

En ik was rond 5:30 op maandag thuis. De ANWB (door de leasemaatschappij ingeschakeld) vond dat ik erg lang had moeten wachten en stuurde een cadeaubon van €10 voor de winkel.

De leenauto is best leuk, en vooral een hybride met automaat. Het schakelen in de Ceed ben ik wel een beetje zat met alle files...

Een Nissan Juke Hybride, prima ding!
De Kiadealer in Almere heeft intussen laten weten dat de motor van de Kia is vastgelopen, en dat ze een garantietraject starten. Dus dat is even afwachten nu, ik ben benieuwd of ik hem nog terugzie...

leuk dat je hier weer post!
Balen van de Kia. Wel bijzonder, een vastloper.

Die Corsa is best aan de prijs. Wat overweeg je als het budget omhoog gaat? Heb pas een EX30 gereden. Leuke auto maar echt klein van binnen. Nu ben je gelukkig toch alleen dus dan kan het wel.

Valt me tegen van de Kia zeg!

maar 42k voor een elektrische Corsa? Daar koop je dus ook een Tesla Model3 voor toch? Dat is toch wel een stuk meer iPad euh auto. Corsa is wel erg duur voor een middelmatige EV met een merkwaardig nieuw front.

Die Corsa is best aan de prijs. Wat overweeg je als het budget omhoog gaat? Heb pas een EX30 gereden. Leuke auto maar echt klein van binnen. Nu ben je gelukkig toch alleen dus dan kan het wel.
De EX30 was inderdaad een van de auto's die konden, maar alleen in de knaken- of de superknakenversie. Een warmtepomp krijg je alleen bij de Ultra uitvoering. En zelfs bij die twee mogelijke versies vielen ze buiten budget (beleid is: 0 euro eigen bijdrage, keihard) zodra je maar iets basaals als stoelverwarming durfde aanvinken of een kleurtje. Qua ruimte kan het inderdaad best, dat is niet mijn eerste eis.

Daarnaast zijn volvoliefhebbers hele nare mensen en wil ik er eigenlijk dus niet bij horen ;)

maar 42k voor een elektrische Corsa? Daar koop je dus ook een Tesla Model3 voor toch? Dat is toch wel een stuk meer iPad euh auto. Corsa is wel erg duur voor een middelmatige EV met een merkwaardig nieuw front.
Nee helaas, een 3 of Y was meteen al te duur. Een Model 3 had ik meteen gekozen als het kon, maar wie weet wat er nu verandert. Aanschafprijzen en leasetarieven zijn altijd een beetje mysterieus, je weet pas wat er kan als je echt gaat kijken met alle voorwaarden van je bedrijf.

Maar €10,- in de ANWB-winkel? Sleutelhanger? :ROFLMAO:
Ik had met korting een autoboek over Californië besteld, waar ik in mei naartoe ga. Helaas kreeg ik een mail dat het niet leverbaar was en ik mijn geld terug krijg. Dus het hele verhaal heeft me straks een tientje opgeleverd :)

Benieuwd naar de oorzaak van het mankement. Een stukgelopen motor bij Kia hoor je niet vaak.
Nee, maar iemand vond wel onderstaand artikel over dieselmotoren, misschien is het zoiets stoms:

Oei dat van de kia is wel een tegenvaller, zeker gezien de leeftijd.
Nee, maar iemand vond wel onderstaand artikel over dieselmotoren, misschien is het zoiets stoms:
Klinkt heel plausibel.

Is een eigen, leuke 2e hands auto kopen geen optie? Dan hou je paar honderd euro per maand over.
Áls de werkgever al leasebudget wil uitkeren dan is het natuurlijk bruto. Met het bedrag dat netto overblijft en 21ct/km (vaak ook nog gemaximeerd) kun je natuurlijk wellicht iets rijden maar iets bijzonders of leuks zal het niet zijn en ook niet zo comfortabel/stil als een nieuwe. En alles eigen risico natuurlijk dus een keer een versnellingsbak revisie of iets anders groots en het kan meteen helemaal niet meer uit.

Intussen is alles alweer veranderd... ik heb nu een Hyundai Kona (Coma zei iemand me) als tijdelijke auto. Een hele schrale uitvoering zonder regensensor, zelfdimmende binnenspiegel (waarom rijdt iedereen ineens met grootlicht...), keyless entry en stoelverwarming. Maar wél een hybride met alle adaptieve en lane-assisting spulletjes erop, en het grote infotainmentsysteem dat ik in mijn Kia ook heb. Dus ik hoef niet te schakelen en ben er toch blij mee.

Het leasebudget is dus iets aangepast, en gisteren mocht ik opnieuw kiezen. En toen bleek de Smart #1 met 66 Kwh batterij en in Premium uitvoering ineens te passen. Dus meteen even bij een dealer gaan proefzitten, bekeken wat er allemaal op en aan zit, en gewoon besteld. Zometeen ga ik nog een proefrit maken, maar voor mij rijden alle nieuwe auto's prima.
Nu heb ik dus ten opzichte van de Corsa:
- 66 kwh in plaats van 51
- 270 pk in plaats van 156
- Achterwielaandrijving
- 150 kw snelladen in plaats van 100
- panoramadak
- geel/zwart in plaats van rood/zwart
- head-up display
- nog veel meer leuke gadgets

De Volvo EX30 kon ik nog steeds alleen in schrale uitvoeringen kiezen. De Smart heeft volgens mij dezelfde aandrijflijn, maar dan veel meer spullen voor het geld en het is geen Volvo.

Wat verrassend, een Smart #1.
Ik snapte die Corsa al niet, maar deze is ook wel bijzonder (in die zin dat ik het niet verwacht had) .

Ik heb de hekje 1 ook gereden. Best een leuke auto! Stuk ruimer dan de Volvo, voelt daardoor ook iets minder lichtvoetig.
Dat vosje in het multimedia scherm is wennen, verder gewoon alles prima.

De BYD Atto3 was nu ook ineens te bestellen, zelfs in Design uitvoering. Was denk ik met afstand de grootste auto die ertussen zat, dus dat is fijn voor de mensen met gezin. Ik vind 'm te normaal en hoef niet zo'n groot ding, de Smart vind ik eigenlijk gewoon heel leuk. En ik herinner me dat toen ik er voor het eerst over las in AW, ik al dacht "wat een leuk ding, als dat nou eens zou kunnen als de Kia op is"....

Ik kwam er twee tegen gister en vandaag één. Vandaag een rood/zwarte en wat een gaaf model is het toch wel.

JRvqNyj.jpg

tL
ette er eerder nooit op, en wellicht heb ik ze eerder voor BYD aangezien. Kwam vanmorgen een BYD tegen met een volgeschreven achterklep... nee dat is het niet.

Die van gister had een saaie kleur herinner ik me.

Geinig, een #1. En gelukkig een goeie kleur, zoals we van je gewend zijn. :D Ik zie ze eigenlijk nog nauwelijks. De keren dat ik ze zie, bedenk ik elke keer wel weer hoe smal en hoog hij oogt. Wat dat betreft is de #3 veel prettiger om te zien. Was die geen optie? Qua verkoopwaarde scheelt het nauwelijks. Misschien in de lease wel, omdat de #3 nieuwer en (nog) onbekender is?

^^ Ik denk dat de uitleveringen op stoom beginnen te komen (zover er veel orders destijds geschreven zijn bij het openen van de orderboeken). Een zwart/zwart kleurstelling kan ie ook wel hebben, maakt de auto inderdaad optisch wat 'breder'. Gisteren spotte ik een witte met zilveren dak, intro kleurstelling,. X-...-VL kenteken, dus net opgehaald, leek het wel, aan de twee kerels die erin zaten en op het centrale scherm aan het turen waren.

Als je er nog lang op moet wachten / in mag rijden ivm contractperiode..dan denk ik dat je wel (weer) een nieuwe auto rijdt met een nieuwe kenteken sidecode. Goede planning. ;)

Klinkt als een goeie stap vooruit en leuke kleurstelling. Heb de #1 nog maar één keer gezien, vond ook nogal hoog ogen.

Ach van alle auto's die ik kon kiezen, vond ik de Smart toch wel de leukste. Voordat het budget verhoogd werd, was dit wat er overbleef als je ging klikken:

BYD Dolphin Design
Citroën e-c4 54kwh plus
Fiat 600e 54kwh La Prima
Jeep Avenger 54 kWh longitude business
MG 4 64 kWh comfort
Opel Corsa 51 kWh GS Long range
Peugeot 208 GT 51kwh 156
Renault Megane EV 60 130 pk optimum charge evolution
Volvo EX30 200 single ext range Core of single plus

Alles groter dan B-segment kon maar nét, eigenlijk was een andere kleur of een optie al meteen te duur. Alles dat maar een beetje neigde naar leuk, vet of grappig viel meteen al af.

De Kia staat nog steeds bij de dealer, ik denk dat Kia NL en de leasemaatschappij het nog niet eens zijn over de garantievraag...

De Kia is nog steeds stuk, ik denk niet dat ik 'm ooit nog terugzie...
En, erger, ze hebben mijn Hyundai Coma afgepakt. Het was dan wel een schraal ding, maar met automaat en adaptieve cruise control was ik toch de koning te rijk.

Nu heb ik dit:

Een zwarte Captur 1.0 handbak in bijna-crisisuitvoering... ik heb keyless entry en een regensensor, maar ik moet dus wel weer schakelen. En over mijn schouder kijken bij het achteruitrijden, er zit geen camera op. En de handrem is een hendel.
Laten we zeggen dat dit niet het type Renault is waarvan je enthousiast wordt van Renault. En het drukt je weer even met de neus op de feiten dat er niet alleen maar luxe uitvoeringen bestaan...

Gelukkig wordt mijn Smart nog steeds in de week van 10 juni geleverd, dus dat is al best snel.

Leuk lijstje ook wel. Persoonlijk zou ik denk ik wat anders kiezen, maar zoveel mensen zoveel smaken. En Frans rijden is tegenwoordig inderdaad geen straf meer, maar ik snap dat je dingen mist als je eraan gewend bent. Hier staat nu een 508 automaat op de oprit, we willen niet meer terug naar zelf roeren. :ROFLMAO:

Wat bizar dat de Kia nog niet gerepareerd of verkocht is.

Tja... Leaseplan zal wel flinke discussie hebben met Kia Nederland over de garantievraag, hij is immers nooit bij de dealer geweest voor onderhoud.

Sinds twee weken kreeg ik ineens van de Kia app regelmatig berichten dat de deuren niet vergrendeld waren. Blijkbaar was er dus weer wat mee aan het gebeuren. Deze week kreeg ik ineens een bericht "let op, de motor draait al 15 minuten". En weer een paar dagen later zag ik dat er een rit mee was gemaakt.
En inderdaad, de leasemaatschappij belde woensdag dat ik de Kia weer op kon komen halen!
Toen ik vroeg of ze ook meteen APK hadden gedaan (16 juni verlopen), was het antwoord nee. En toen ze navraag deden, zou dat pas eind augustus kunnen...
Donderdagavond keek ik in de RDW gegevens en was ie ineens toch gekeurd! Dus vanmorgen ben ik hem maar op wezen halen.
Nu weet ik ook iets meer: de aandrijving van de oliepomp is stukgegaan. Daar was een terugroepactie/servicebericht voor, maar dat heeft mij nooit bereikt. En doordat ik 'm alleen bij universele garages in onderhoud kon doen, is die aanpassing dus nooit gedaan. Die garages hebben overigens ook nog eens verschillende soorten olie gebruikt...
Hele discussie dus tussen Kia en de leasemaatschappij, en dat is nu blijkbaar allemaal afgehandeld. Nu is het dus wachten op de Smart, waarvan ik de komende weken hoop te horen dat ik 'm kan halen..

Overigens was ik zo gewend geraakt aan de Captur, die écht helemaal automatisch op slot en open gaat, dat ik prompt vergat de Kia op slot te zetten toen ik geparkeerd was. Gelukkig geeft de Kia app daar meldingen voor :)

Wauw, toch nog terug! Ben wel benieuwd wie de kosten op zich heeft genomen als de terugroepactie niet in beeld is gekomen doordat ie door universelen is onderhouden.
De Smart is wel wat vertraagd dus?

De goedkoopste leverancier van onderhoud mag het doen..... De leasemij zal wel, als eigenaar van het voertuig, een berichtje hebben gehad, maar hebben gegokt dat het na de leasetermijn voor de volgende eigenaar zou zijn....

De Smart is wel wat vertraagd dus?
Ja, ergens tussen Zeebrugge, importeur en dealer is ie zoekgeraakt... hij zal heel binnenkort komen, maar wanneer precies?

Als dank dat de Kia er weer is, heb ik 'm net een update gegeven van het infotainmentsysteem. En ik wil 'm dit weekend eens even lekker wassen en schoonmaken van binnen en zo.

De leasemij zal wel, als eigenaar van het voertuig, een berichtje hebben gehad, maar hebben gegokt dat het na de leasetermijn voor de volgende eigenaar zou zijn..
De leasemaatschappij had het bericht alleen even naar mij hoeven sturen en dan had ik wel een afspraak bij de dealer gemaakt... ik denk eerder dat niemand heeft opgemerkt dat het bericht er was, of dat ze aannamen dat het bij een onderhoudsbeurt (bij de dealer) wel gefixed zou worden...

Wat een eigenaardige afhandeling van de problemen met de Kia. Ik was in de veronderstelling dat de meeste leasemaatschappijen wel onderhoudscontracten zouden hebben met een dealer, maar dat blijkt toch anders te zijn. Na al die vervangende auto's zul je wel maar wat blij zijn met de Kia!

Totdat jouw eigen vervangende auto er aan komt, natuurlijk. Ben benieuwd hoe de Smart bevalt, lijkt me geen verkeerde auto. Het huidige Smart zal ten opzichte van het 'oude' Smart toch wel wat dingen anders willen doen, dus ik ben benieuwd wat voor een auto daar uit komt!

Veel leasemaatschappijen laten hun reguliere onderhoud doen bij de fastfitters..... scheelt weer een paar euro door lagere CAO lonen, minder overheadkosten (totale uurtarief) en (niet OEM) onderdeelprijzen. Zolang de auto de garantietermijn maar doorkomt is het allemaal prima en anders een kleine onkostenpost die ingecalculeerd is.

Ik heb dat eigenlijk nooit zo gezien. Altijd onderhoud bij de dealer....maar wel een rare gewaarwording kan ik me zo indenken.

Smart #1 toevallig gereden op de EV experience, dat was echt een fijne combinatie van goede stoelen, iets getunede vermogensopbouw van de elektromotor en een fijn stuurgedrag die me bij zijn gebleven.
Ik denk dat je daar best gelukkig van gaat worden.

Ik kan me nog best voorstellen dat de leasemaatschappij het onderhoud bij de universele garages laat doen, als het maar volgens de voorschriften gebeurt blijft zelfs je garantie wel behouden. Maar ik zou dan wel heel goed borgen dat dit soort controles of modificaties dan ook gedaan worden. Ofwel door de berijder in te lichten, ofwel het bij die garages te beleggen...

Na al die vervangende auto's zul je wel maar wat blij zijn met de Kia!
Nou... met die Coma was ik echt heel blij. Lekker automaat en adaptieve cruise control, ik heb nog nooit zo ontspannen in de file gestaan. Maar die Captur zal ik niet missen... als ik dan toch moet schakelen, dan liever in mijn eigen luxe Kia.

De Smart wordt nu waarschijnlijk in week 30 geleverd, spannend! En de Kia verraste me vanmorgen met een lekke band...

Voor jou als berijder een groot geval dat overlast oplevert (verloren tijd, wisselende auto's) maar voor de leasemaatschappij een kleine kostenpost op het totaal. Zal wel ingecalculeerd risico zijn, maar voor mij als simpele ziel een voorbeeld van penny wise, pound foolish . Anyway, opgelost en vooruit richting de Smart.

Ach... die wisselende auto's vond ik niet zo vervelend, na 4 jaar was het wel weer eens leuk iets anders te hebben. Zeker toen ik van Juke automaat naar Coma automaat ging. Toen ik naar Captur handbak ging, was de lol er snel af :)

Ik denk dat ze bij de leasemaatschappij nog wel even mogen kijken naar het traject voor dit soort modificaties... prima om 'm niet bij de dealer te onderhouden (of eigenlijk niet prima, maar vooruit), maar nu hebben ze denk ik toch minstens een deel van de kosten moeten betalen.

De lekke band is trouwens netjes dezelfde dag door de Kwik-Fit gerepareerd en voor komende zaterdag staan de zomerbanden weer op de planning. Dan kan ie mooi op zomerbanden met de Bulgaar mee die 'm ongetwijfeld koopt. Volgende week zou namelijk de Smart dan toch echt moeten komen...

^^ Hopelijk staat ie dan voor je deur. Heb je al gevraagd naar welk service center je tzt moet met de Smart?

Voor wat betreft je Kia ging het dus fout. Het zal inderdaad bij het proces van 'melding RDW ontvangen..wát moeten we ermee?' niet goed gegaan zijn. Hopelijk (voor de leasemij en nog de -weinige- berijders van Kia diesels) trekt men lering hieruit (incident zal wel geëscaleerd zijn naar het hogere, operationele, management lijkt mij) en loopt het wagenpark van deze Kia's na op de modificatie.

(ps: zijn die C'eeds die bij de overheid (Defensie) rijden ook diesels of gewoon benzine?, weet iemand dit?)

Hopelijk (voor de leasemij en nog de -weinige- berijders van Kia diesels) trekt men lering hieruit (incident zal wel geëscaleerd zijn naar het hogere, operationele, management lijkt mij)
Mwah, het is gewoon een risico wat men neemt. Misschien dat men zich de vraag stelt: 'hebben we een bericht vanuit het RDW over het hoofd gezien?' maar verder is het natuurlijk maar één auto die niet heel veel voorkomt dus is het slikken en doorgaan.

Ha, succes, eindelijk!! Komen er voor ons weer 3 saaie jaren aan, tot deze stuk gaat. Of koop je weer eens een leuke e46 cabrio? Vind jou ook wel een z4 man, denk ik hahaha of moet het Frans veren?

Koop ajb iets om een reden te hebben hier elke maand wat te posten!

Nou die extra auto's ben ik wel klaar mee, het levert alleen gedoe op en ik rij er nooit mee. Dus ik houd het bij mijn saaie leasehok ;)
Het forum bekijk ik sinds die grote update eigenlijk niet meer, maar ik vind het wel grappig om dit oeroude topic in leven te houden...

Terug
Bovenaan