Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Dan kan je 'm toch één tandje omhoog zetten, dan staat ie weer zoals af fabriek?

Af fabriek zal ie gestaan hebben zoals ie nu ongeveer staat, de hoogte van de rijstand is aangepast zodat het weer klopt. Hij was echt gewoon fout, nu is het meer in de buurt van wat de fabriek ooit gedaan had :)

Hij heeft maar één stand om echt in te rijden, de andere standen zijn bedoeld om wielen te wisselen en dat soort dingen. Er is wel een hoge stand waar je in mag rijden op moeilijk terrein, maar alleen heel langzaam.

De XM ziet er ontzettend mooi uit met het nieuw gespoten dak, en de kleur van de Xantia springt er mooi uit. Prachtige wagens (tu)

Harm78 zei:

En dat interieur zo met de dikke leren fauteuils en 'hout'strips: geweldig. Dat blijft echt een tijdloze combinatie vind ik.

Danku :)

Het leer van de Xantia moet ik nog eens wat behandelen met fijne middeltjes, en op één wang zit er een gat... maar het zit wel heel lekker!

Harm78 zei:
Hij heeft maar één stand om echt in te rijden, de andere standen zijn bedoeld om wielen te wisselen en dat soort dingen. Er is wel een hoge stand waar je in mag rijden op moeilijk terrein, maar alleen heel langzaam.
Ah, wist ik niet. Ben wel eens meegereden in de hoogste stand, ergens binnen de bebouwde kom. Gewoon om het te laten zien. Maar wist niet dat je de standen er tussenin niet mag gebruiken om te rijden.

Gisteren maar eens een paar klusjes gedaan. Eerst een sloop-XM ontleed. Voor mijn Xm heb ik een beige leren interieur gekocht. Mijn grijze tapijt is daar natuurlijk niet mooi bij. Een beige tapijt is lastig te vinden, maar een zwart tapijt is ook wel mooi bij een beige interieur. En laat mijn maat nou net donderdag een sloop-XM aangeschaft hebben. Die heb ik dus helemaal gefileerd, net zolang tot ik het hele tapijt eruit had. Dat was nog een flinke klus...

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Verder heb ik eindelijk de nieuwe radio in mijn Xantia gebouwd, een Kienzle. Vooral gekozen om het mooie strakke klassieke uiterlijk. Maar wel met USB aansluiting en bluetooth:

Ook meteen de Brodit clip en iPhone houder gemonteerd, zodat ik mijn telefoon in elk geval als navigatie kan gebruiken.

Bij de radio hoort ook een extern microfoontje, dat kon ik mooi wegwerken bij de binnenspiegel:

Zo'n Brodit is fijn he. Maar is deze heel stoffig, of is ie gestoffeerd?
Mooie radio ook, maar ehm hij zit toch achter een klepje? :)

Is dat een regensensor, bovenaan de voorruit van de Xantia?

Yep, ik zag laatst zelfs dat je aan de buitenkant een oranje lampje ziet branden als ie is ingeschakeld... geen idee of alle Xantia's dat hebben.

Over die 'hout'strips: heb ooit een Peugeot 406 Break Familiale gehad, en get grijszwarte dash vond ik toch iets te plastic-achtig; dus van dat namaak-hout aangeschaft.
Was veel en veel mooier dan ik op voorhand had verwacht: vrij dik uitgevoerd, mooi glimmend, werkelijk schitterend om te zien. Was speciaal op maat voor ieder model auto en dus ook voor mijn 406: dus links en rechts rondom de ventilatie en heel veel stukken voor in het midden. Zie je tegenwoordig amper meer maar misschien een ideetje ? :)

Harm78 zei:
Is dat een regensensor, bovenaan de voorruit van de Xantia?

Yep, ik zag laatst zelfs dat je aan de buitenkant een oranje lampje ziet branden als ie is ingeschakeld... geen idee of alle Xantia's dat hebben.

Dat lijkt me een optie. Bepaalde Peugeots (zoals mijn oude 306) uit die tijd hebben dat ook, ik gok dat dat een PSA dingetje is. Erg vooruitstrevend voor die tijd! Ik wist niet dat dat van de buitenkant ook te zien was :D

De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. De officiële naam is erg prozaïsch: Capteur de pluie...

244 55 zei:
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. De officiële naam is erg prozaïsch: Capteur de pluie...

Het hele idee is natuurlijk dat als 't goed werkt, er geen nood meer is voor de interval :}

Mooie naam heeft dat wel, in het Frans (:P)

Als het goed werkt wel maar dat vond ik destijds in mijn Xantia, die er ook eentje aan boord had, niet altijd. Soms te laat inkomen, soms te lang doorgaan op een vrijwel droge ruit, te snel naar standje ADHD. Voor de werking maakte het overigens wel verschil als je de ruit wat schoon hield. De regelbare interval op de Xm die ik daarna had vond ik in de praktijk beter.

244 55 zei:
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. (..).

Tip stand gebruiken, één keer naar beneden drukken, toch?

Durashift zei:
244 55 zei:
De regensensor was inderdaad standaard op de Exclusive. Hoewel het ding best goed werkt vind ik het jammer dat de interval is weggelaten. (..).

Tip stand gebruiken, één keer naar beneden drukken, toch?

Ja, maar de tipstand is natuurlijk geen interval...

Dat lijkt me een optie. Bepaalde Peugeots (zoals mijn oude 306) uit die tijd hebben dat ook, ik gok dat dat een PSA dingetje is. Erg vooruitstrevend voor die tijd! Ik wist niet dat dat van de buitenkant ook te zien was big smile smiley

De regensensor was op een Exclusive denk ik wel standaard, maar sowieso hebben volgens mij bijna alle Xantia type 2's dat wel. Net of ze net een geniale uitvinding hadden gedaan en dat aan iedereen wilden laten zien. Maar dat lampje verbaasde me wel. Waarom zou je van buiten willen zien dat iemand zijn regensensor aan heeft staan :)

Die eerste generatie PSA regensensoren hadden inderdaad een lampje in de sensor. En vooralsnog ben ik nog geen beter werkend systeem tegen gekomen trouwens, alle andere systemen die ik heb gehad doen vaak niets met miezer en gaan vaak veel te snel over op de snelste stand.

Overigens komt het wel vaker voor dat er zichtbare verlichting bij een sensor zit, zoals de ToroRosso F1 auto een aantal jaar terug: https://pbs.twimg.com/media/C6Tyks2XMAABQra.jpg

Eindelijk weer eens wat echt nieuws. Ik zat al een tijdje te prakkizeren hoe ik het interieur van de Xm ging wisselen. Dat doe ik bij een vriend z'n garage voor de deur, liefst op een mooie dag zodat ik alle deuren helemaal open kan zetten en de zooi kan uitstallen. Uiteindelijk heb ik bedacht dat het simpelste was om eerst thuis het meubilair te vervangen, waarbij ik van de voorstoelen wat dingen over moest zetten, en dan later eens het tapijt te gaan vervangen.
Dus vorige week heb ik het meubilair er alvast in gezet, en dat ziet er toch wel chique uit:

Ik moet nog één deurpaneel doen, daar was het lederen paneel van kromgetrokken. Dat moet ik dus nog ergens zien te laten repareren.

Bij dezelfde garage heb ik de laatste tijd veel tijd gestopt in dingen opruimen, reorganiseren en een sloop-Xm kaal te plukken. Als dank wilde hij graag een NOS VDO cruise controlset inbouwen. Afgelopen weekend was het daar ook tijd voor. Dus nu heb ik cruise control in de Xantia!

Voor het mooie zou ik eens een origineel stengeltje moeten zoeken en de bijbehorende stuurkap, de bediening zit nu eigenlijk nét iets te ver weg.

Mooie upgrade! Jammer dat de houtafwerking in de zijpanelen niet terug komt (is dat niet over te zetten?) maar zo'n beige interieur laat het geheel wel een stuk lichter ogen (tu)

Mooie upgrade! Jammer dat de houtafwerking in de zijpanelen niet terug komt (is dat niet over te zetten?) maar zo'n beige interieur laat het geheel wel een stuk lichter ogen thumbs up
Deze panelen hebben dat niet, ik denk dat hout alleen op een Exclusive zat en dat deze set uit een niet-Exclusive komt waar leer als optie is genomen. Dat hout is niet zomaar op het leer te zetten, dus ik vind het zo wel prima :)

Heel mooi! Lijken mij echt heerlijke stoelen om op te zitten grinning smiley

Ach... Xm stoelen zijn eigenlijk waardeloos. Zitting te kort, rugleuning te kort, geen steun aan de bovenbenen.... en stof zit eigenlijk beter dan leer. Maar ja, het oog wil ook wat ;)

Zaterdag heb ik de voorstoelen van de Xantia maar eens losgemaakt. Ik had twee losse plastic panelen bij de auto gekregen, die aan de zijkant van de stoelen moesten, tegen de middentunnel aan. En die kun je er alleen maar opschroeven als je de stoel even weghaalt...

Dat is op zich wel gelukt, en ik ontdekte nog wat:
De connector van de gordelspanner is al ooit doorgesoldeerd. Die stekker is een bekende oorzaak van een brandend airbaglampje. Maar ja, er is dus geen stekkerverbinding meer, waardoor je de stoel niet meer uit de auto kunt halen zonder te knippen en opnieuw te solderen.
Daarnaast ontdekte ik dat de meeste moertjes van de elektrische stoelbediening los zaten of ontbraken... bij de interieurwissel van de Xm had ik dat al gezien, en bij de Xantia was het dus hetzelfde. Daar heb ik dus ook wat moeten aandraaien en zelfs vervangen. Ik heb wel het idee dat er nu minder speling in de stoel zit, dus da's wel fijn.

Voor het mooie zou ik dus die gesoldeerde verbinding eens moeten vervangen door iets van een stekkerverbinding, zodat ik alle kabels netjes kan routeren zoals Citroën het ooit bedoeld had...

En ter lering en vermaak...

Onder de stoffen stoel van mijn Xm kwam ik dit tegen:

Er horen twee moertjes te zitten, die waren allebei verdwenen. Bij het nieuwe interieur zaten ze er nog wel, maar kon ik ze met de hand losdraaien. Er zat in die stoel altijd al een soort speling of vertraging bij het naar voren en naar achteren verstellen van de stoel, dat lijkt hiermee wel verklaard te zijn.

Goed, ik had dus een leren interieur in de Xm gezet. Maar het tapijt was nog gewoon grijs:

Dat had ik bewust nog even zo gelaten, zodat ik de logistieke operatie rond dat interieur wat makkelijker kon doen. Eergisteren was het precies een jaar geleden dat ik ermee bij de RDW was, en gisteren was het een mooie droge zondag. Dat had ik nodig, omdat ik het tapijt buiten ging vervangen, zodat alle portieren helemaal open kunnen.
's Ochtends realiseerde ik me dat het droog zou blijven, dus vlug aangekleed en het nieuwe tapijt in de Xm gepropt en ermee naar de klusplek gereden.

Eerst maar eens de voorstoelen en de achterbankzitting eruit:

En na nog wat sloopwerk (middenconsole, dorpelbekleding, stukjes dashboard, gaspedaal) ligt het grijze tapijt naast de auto:

Dit blijft er dan over van het interieur:

Kon ik meteen mooi onder de middenconsole stofzuigen. Naast een berg as vond ik ook nog ergens een halve Franse Franc:

Het zwarte tapijt op zijn plek gefrommeld:

En de middenconsole en dorpelbekleding weer gemonteerd:

Om een of andere reden heb ik de vorm van die middenconsole altijd mooi gevonden, zoals dat vloeiend naar beneden loopt. Zeker met de fabrieksradio is dat "visually pleasing"...

En uiteindelijk is het dan zo geworden, alles weer gemonteerd en de mattenset weer op zijn plek. Zin in stofzuigen had ik intussen niet meer..

Weer een punt van het lijstje afgewerkt!

Oh en als er iemand nog gratis een grijs Xm tapijt wil...

Ah, naar zwart, ik dacht dat er een beige tapijt in moest haha. Waarom is zwart beter dan grijs??

Maar lekker bezig in ieder geval. En die franc, leuk, want de kans is bijzonder groot dat die van een vorige eigenaar was. Ik vind ook in elke auto geld. Altijd haha

Heeft deze ook een elektrisch verstelbare middenarmsteun?
Vond ik altijd zo'n decadent iets....

Netjes Harm!

Twee dingen:
1. is dat tapijt zo vreselijk verkleurd? Bijvoorbeeld achter de middenconsole, op de tunnel?
2. het is een detail, maar waarom hebben die Fransen de hoek van de beklede armsteun nét iets minder scherp gemaakt dan van de 'basis' eronder (en die armsteunverhoger)?

Zwart geeft echt een veel mooier contrast dan grijs, goede upgrade! Ben ook wel benieuwd naar die verkleuring en of daar nog iets aan te doen valt.

Ah, naar zwart, ik dacht dat er een beige tapijt in moest haha. Waarom is zwart beter dan grijs??
Officieel hoort er inderdaad beige in, maar dat kon ik niet vinden. En dit zwarte tapijt kon ik gratis regelen :)
Heeft deze ook een elektrisch verstelbare middenarmsteun?
Nee, dat heeft alleen de Exclusive. Ik heb wel gekeken of het voorbereid was, dan had ik er wel eentje ingeschroefd. Maar de juiste stekkers zijn er niet, dus heb ik de verhoger maar zo gelaten.
1. is dat tapijt zo vreselijk verkleurd? Bijvoorbeeld achter de middenconsole, op de tunnel?
Mwah in het echt valt het wel mee, het is gewoon de natuurlijke veroudering. Ik heb erover gedacht met een zwart spuitbusje in de weer te gaan maar dat ben ik eigenlijk vergeten en ik had er geen zin in...
2. het is een detail, maar waarom hebben die Fransen de hoek van de beklede armsteun nét iets minder scherp gemaakt dan van de 'basis'
"maniakale aandacht voor afwerkingsdetails" was niet iets dat Franse autobouwers hanteren... ;)

Daarom hou ik niet zo van Franse auto's ;) ;)

Rij je de Ceed nu alleen zakelijk, of heb je besloten 'm dit jaar nog wel in de bijtelling te houden?

Rij je de Ceed nu alleen zakelijk, of heb je besloten 'm dit jaar nog wel in de bijtelling te houden?

Het was me wat te snel om zoiets op 1 januari al te regelen, dus heb nog maar even niks veranderd... het idee om een gratis rijdende moderne diesel voor de deur te hebben staan is ook wel fijn.

De Xantia is trouwens best zuinig als je maar lange ritten rijdt. De laatste twee tanks heb ik zo'n 1 op 12 gereden, waarbij ik vooral lange ritten heb gereden.

De Xm heeft nu dus het beige leren interieur en het zwarte tapijt, maar linksvoor was het deurpaneel nog de oude. Zwart met grijze stof dus. Het deurpaneel dat bij de beige set zat, was daar kromgetrokken. Het lederen paneel was dus eigenlijk niet bruikbaar. Wel had ik van een ander deurpaneel de houten plaat liggen, om iets nieuws van te maken.
Gisteren dus bij een bekleedbedrijf langsgegaan om eens de mogelijkheden te vragen.
Conclusie: met een hoop werk, op mijn risico, kon ie wel proberen het leer van het kromgetrokken paneel over te zetten naar het rechte paneel. Maar eigenlijk zag ie het niet zo zitten. Dus toen maar gevraagd of he dat rechte paneel met nieuw leer kon bekleden. Dat kon natuurlijk wel, met een kleur leer die aardig in de buurt kwam. Hij kon ook het armsteuntje opnieuw bekleden.

En... hij kon het dezelfde dag al doen!
Dus nu heb ik linksvoor een nieuw bekleed paneel. Net iets andere soort leer dan origineel natuurlijk, maar wel erg mooi en beter dan grijze stof:

Eigenlijk stond de Xm maar een beetje zielig te zijn. Het nieuwe interieur was eigenlijk nog niet eens gestofzuigd en hij was gewoon stoffig en vies. Dus vandaag vond ik het tijd om hem eens wat aandacht te geven. Lekker eerst met de stofzuiger aan de slag (ik heb gemerkt dat ik na het wassen nooit zin meer heb in stofzuigen, dus doe ik dat maar als eerste), wassen, banden in het vet, interieur met TechProtect behandeld. En wat foto's gemaakt:

Nee hoor, ik was bij mijn vorige Xm altijd wel verguld met deze Bridgestones. En ik ben niet echt een Michelinextremist... ;)

Heerlijke plaatjes!! Zeker van al die knopjes. Een drama in een Franse auto van die bouwjaren, maar je hebt ze wel (tu)

Zo, je blijft lekker bezig! Het deurpaneel van de bestuurdersstoel ziet er echt ontzettend goed uit zo, en het zwarte tapijt valt mooi weg tegen de beige stoelen, dat is geen verkeerd gezicht.

Wat een volgeladen XM is dat trouwens! Zelfs een koelvakje in de middenconsole, waanzinnig. Doet 'ie het nog? :}

Oeps, ik meende "COOL" met een temperatuurmeter te zien staan maar er staat "CODE" met een sleutel *-) Waar dient dat kastje dan voor?

Dat is om de startcode in te voeren, dat was destijds bij PSA een ding. Vooral vreselijk irritant, maar makkelijk te omzeilen door met draaiende motor de stekker van het kastje te halen.

Afgelopen weekend heb ik de Xantia maar eens (voor het eerst eigenlijk) van binnen schoongemaakt. Gestofzuigd, natte doek erover, en het leer schoongemaakt. Dat glom nogal heel erg, en dat ziet er goedkoop uit. De laatste tijd heb ik meerdere leren interieurs van anderen helpen schoonmaken, maar mijn eigen Xantia kwam er bekaaid vanaf. Dat heb ik nu dus goedgemaakt:

Snelle foto met verkeerd licht, maar het glimt niet meer en ziet er meteen veel beter uit.

Toen ik toch bezig was, ook meteen de ruitensproeier gemaakt. Het linker sproeikopje zat dicht dus dat druppelde alleen maar...

Ergens vorig jaar had ik bij Aliexpress al eens een Lexia gekocht: speciale uitleeskabel met software om Citroëns (en peugeots) te kunnen uitlezen en zo. Fijne laptop voor geprepareerd, maar ik kon met de Xm helemaal niks. Met een kabel van een vriend wél. Later ook nog Proxia op die laptop gezet, en toen kon ik met mijn kabel in elk geval de Xantia al uitlezen. Maar toch, ik wil met mijn eigen kabel natuurlijk beide Citroëns kunnen uitlezen.
Dus toch maar eens de andere versie van de kabel besteld, die zonder volledige chipset zo schijnt het. En ja hoor, nu kan ik bij beide auto's ineens alles uitlezen wat er uit te lezen valt:
Xantia:

Motorcomputer van de Xm, daar kwam ik nooit in:

Xm:

Die eerste kabel is waarschijnlijk beter geschikt voor modernere Citroëns, dus als ik die ergens een in de buurt heb ga ik hem eens aan mijn laptop hangen...

Verder is de Xantia best zuinig als je maar lange ritten rijdt en netjes de 100 aanhoudt. 1 op 12,3 lijkt me niet slecht voor een V6 met automaat!

Da's wel erg zuinig! Ik kwam met een normale (maar wat is dat?...) rijstijl op 1 op 10 tot 11. Na de ombouw tot handbak werd het nog iets zuiniger. Ik heb 'm trouwens onlangs verkocht, aan een liefhebber. Wat lekkages en andere zaken in het vooruitzicht deden de knoop doorhakken. Heb een Volvo 240 sedan gekocht van '92, iets heel anders maar ook een oude liefde. Ga 'm morgen ophalen. Zin an!!

De Citroëns kabbelen lekker voort. De Xantia is naar frankrijk geweest, maar niet met mij. Een vriend heeft vooral CX'en, en ging met een aantal gasten op vakantie. Geen van zijn hokken heeft airco, en er waren wat twijfels over de betrouwbaarheid. Dus mocht ie de Xantia meenemen. Cruise control, werkende airco, trekhaak (er moest een caravan in de vorm van een halve 205 mee): ideale reisauto. De andere reisauto was trouwens wel een CX.
Net voor vertrek brak de einddemper van de uitlaat af. Om te voorkomen dat ie er onderweg af zou vallen, heeft ie 'm dus maar helemaal verwijderd voor de vakantie. Waarschijnlijk was het dus al veel langer lek, wat het iets te sportieve geluid verklaarde...

Nou ja een nieuwe einddemper erop en hij is weer mooi stil:

Daarnaast heb ik nog eens wat met de Lexia gespeeld en is het me gelukt de reservesleutel en de klapsleutel tegelijk werkend te krijgen om te kunnen starten. Ook wel handig natuurlijk.

De Xm rijd ik niet zoveel mee. Afgelopen week moest ik tanken, en het bleek dat de vorige tankbeurt in april was geweest...
Wel begaf rechtsvoor het raammechaniek het. Dat gebeurt wel vaker, vooral bij type 2 Xm's. Meestal breekt de kabel of zo. Dus ik moest even in een opslag duiken waar nog zo'n deur stond:

Om het raammechaniek eruit te halen. Beetje prutsen en dat lukte:

Gisteren dus maar eens het kapotte mechaniek eruit gehaald. De kabel bleek nog prima, het was het sleetje dat aan de ruit zit dat was gebroken:

Er was duidelijk al eens wat gebeurd aan dit mechaniek. Onderin de deur vond ik dit:
Zo'n sleetje, maar net een ander type...

Waarschijnlijk hebben ze het motortje ooit een gewisseld:

Die kitrand zit daar origineel niet...
Goed, uiteindelijk alles weer in elkaar geschroefd en het werkte weer. Wel zo fijn, want ik kreeg met het kapotte mechaniek het raam nét niet helemaal dicht...

Lekker bezig, Harm! Wat is de "Lexia"? De Kia? XM minder plezier van dan gedacht dus, wat is dan de reden om m aan te houden? Omdat t kan? (Wat ik bij auto's een prima zaak vind, haha)

Terug
Bovenaan