Goed, ik heb dus daadwerkelijk een XM gekocht...
Maar Harm, hoe kan dat nou zo ineens?
Nou...
Eigenlijk vind ik XM's altijd nog steeds leuk en een hele tijd geleden had ik Het Grote XM Boek gelezen. Maar ik had natuurlijk geen actie ondernomen, ik wilde immers geen XM.
Maar toen werd er me eentje in de schoot geworpen. Een vriend van me heeft een garage en een klant van hem had ongezien een XM uit Frankrijk laten komen. Eenmaal voor de deur afgeleverd, bleek de XM toch wat meer dans son jus te zijn dan hij had gedacht. De deuk in de deur had hij wel gezien, maar het doffe dak en de krassen op de portieren niet. Hij is nog niet in Bon état, maar eigenlijk knapte ie er op af.
Toen bedacht ik me dat ik het misschien wel een leuk ding zou vinden om te hebben: 1997, Turbo CT automaat met automatische airco. Technisch niet slecht, aan alle kanten een eerlijk ding. Met zo zijn puntjes, maar dat heeft zo'n XM nou eenmaal.
Dus heb ik een bod gedaan en toen mocht ik hem hebben. Dat betekende ook dat ik hem zou moeten gaan invoeren. Fysiek was de auto er natuurlijk al, maar hij had nog geen Nederlands kenteken:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Dat was een paar weken geleden, de RDW was nog dicht voor particulieren. Er was een speciale Coronaprocedure, waarbij je een RDW erkend bedrijf de papierwinkel kunt laten doen. Je moet dan foto's sturen van de auto, het kentekenbewijs, de km-stand en het chassisnummer en de RDW keurt dat dan allemaal goed. Eigenlijk wordt alleen de identiteit van de auto bekeken.
Dus ik keek in de map met papieren, waar mijn oog viel op een opmerking op de keuringsrapporten van de laatste 10 jaar. Bij de kleine onbelangrijke puntjes stond dat het chassisnummer in de Carte Grise niet overeenkomt met dat op de auto. En inderdaad, 10 jaar geleden was blijkbaar het laatste cijfer op het kentekenbewijs verdwenen. Genoeg bewijzen om aan te tonen dat het zo gegaan was, maar de coronaprocedure ging 'm niet meer worden.
Gelukkig ging de RDW snel weer open, en kon ik binnen een week terecht. Dus ik heb het verhaal uitgelegd en met de documenten erbij was er niks aan de hand. Een technische keuring was niet nodig want de Franse Controle Technique is nog geldig tot februari volgend jaar.
Om naar de keuring te rijden had ik een eendagskenteken en -verzekering genomen:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Sommige mensen zouden het overdreven noemen om echte witte platen te laten maken...
Tot op de dag van de keuring had ik er dus nog niet mee kunnen rijden. Tijd voor de eerste rit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
De achtervering lijkt wel wat aandacht nodig te hebben, verder rijdt ie prima. De automaatbakolie hadden we al ververst en een paar as- en stuurhuishoezen ook.
Gisteren lag er ineens een brief van de RDW op de mat, met het kentekenbewijs. Dus vanmorgen ben ik platen gaan laten maken en nu heb ik mijn eigen importhok:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Natuurlijk had ik er al wat dingen aan gedaan, in de tijd dat ik nog niet kon rijden.
Zo was dit de automaatpook die erin zat, nadat we hem in elkaar hadden geplakt:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Het toeval wilde dat ik twee weken geleden met iemand een CX ging kopen (voor hem, niet voor mij) en dat die handelaar ook wat XM"s voor de onderdelen had. Voor een zeer schappelijke €20 mocht ik dus een nette pookknop meenemen, en ook nog een origineel derde remlicht.
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Ook had de handelaar een hele stapel originele radio's. Dus ik heb er maar meteen twee meegenomen en zowaar deden ze het allebei prima, inclusief de displayverlichting. Dus nu werken de stuurbediening en de wisselaar weer, die deden het met de JVC die erin zat niet. Ook vonden we nog een extra stukje "hout" voor rond de pook, dus nu ziet dat er zo uit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Ook heb ik de kleppeldekselpakking vervangen, daaromheen was het nogal vies. Let ook even op de afbrokkelende hoesjes om de injectorkabels:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Dat ziet er nu weer wat frisser uit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Een armsteunverhoger is natuurlijk verplicht, anders heb je eigenlijk geen armsteun:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Een mattenset moet er natuurlijk ook in:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Een achterlicht met een scheurtje is vervangen door een ander exemplaar:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
De vorige eigenaar ging met best veel spullen op stap, dit lag er in een doos in de kofferbak:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Wat de bougiesleutels daar doen is me een raadsel: ze passen niet op de bougies en ook niet op de wielbouten...
De bougies heb ik maar meteen vervangen:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Er is nog wel een lijstje met dingen die ik moet gaan doen, maar het is ook een hobbyhok.