Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

De Kia heeft inmiddels meer dan 22.000 km gereden, en gisteren heb ik er een klein beetje olie bij gegooid. Onderhoudsbeurten zijn voorlopig afgeschaft (zit ie nog net niet aan) en ik rij er nu maar weinig mee... Verder staat ie op zomerbanden intussen, dat rijdt toch wel weer wat strakker. De Pirelli winterbanden kwamen trouwens uit de AW winterbandentest op plaats 18 van de 20 :).

De zomerbanden zijn mooie Michelins Primacy, dus da's wel goeie handel.

De cabrio heeft inmiddels ook wel weer wat achter de rug. Zo wilde het bestuurdersportier niet meer open nadat ik per ongeluk aan de buitenhendel had getrokken toen de auto op slot was. Uiteindelijk het deurpaneel eraf gekregen, de deur open gekregen en het deurslot vervangen.

Er is wel een cosmetische verbetering geweest. Op de motorkap zat naast de nieren een lelijk deukje, hier goed te zien:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

De uitdeuker zonder spuiter heeft dat mooi weten weg te krijgen:

Prachtige auto. Fijn dat de C'eed wel bevalt. Jij moet ook thuis werken gok ik?

Ja die Ceed is echt een heel fijn hok. Heerlijk zoals alles goed doordacht is en nu met dat mooie weer rijd ik bijna altijd met het dak open. Als ik rij dan, want ik werk inderdaad thuis.

Mooie C'eed. Ik zie ook regelmatig blauwe rijden (soms een hatchback maar ook vaak een pro c'eed). Staan ze in die kleur veel in de showroom dat mensen er eerder voor durven te kiezen? Zijn KIA C'eed rijders wat kleurrijkere personen (geworden) ? Ik vind het in ieder geval een geweldige kleur :) Beetje estoril blauw om in BMW termen te blijven.

Ik heb de BMW maar weer eens te koop gezet :)

https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie-49624003

Eigenlijk omdat ik het tijd vind worden voor een andere auto voor erbij. Een XM lijkt me wel wat. En om nou twee auto's voor erbij te hebben, dat zou je overdreven kunnen noemen.

Goed, ik heb dus daadwerkelijk een XM gekocht...

Maar Harm, hoe kan dat nou zo ineens?

Nou...

Eigenlijk vind ik XM's altijd nog steeds leuk en een hele tijd geleden had ik Het Grote XM Boek gelezen. Maar ik had natuurlijk geen actie ondernomen, ik wilde immers geen XM.

Maar toen werd er me eentje in de schoot geworpen. Een vriend van me heeft een garage en een klant van hem had ongezien een XM uit Frankrijk laten komen. Eenmaal voor de deur afgeleverd, bleek de XM toch wat meer dans son jus te zijn dan hij had gedacht. De deuk in de deur had hij wel gezien, maar het doffe dak en de krassen op de portieren niet. Hij is nog niet in Bon état, maar eigenlijk knapte ie er op af.

Toen bedacht ik me dat ik het misschien wel een leuk ding zou vinden om te hebben: 1997, Turbo CT automaat met automatische airco. Technisch niet slecht, aan alle kanten een eerlijk ding. Met zo zijn puntjes, maar dat heeft zo'n XM nou eenmaal.

Dus heb ik een bod gedaan en toen mocht ik hem hebben. Dat betekende ook dat ik hem zou moeten gaan invoeren. Fysiek was de auto er natuurlijk al, maar hij had nog geen Nederlands kenteken:

Dat was een paar weken geleden, de RDW was nog dicht voor particulieren. Er was een speciale Coronaprocedure, waarbij je een RDW erkend bedrijf de papierwinkel kunt laten doen. Je moet dan foto's sturen van de auto, het kentekenbewijs, de km-stand en het chassisnummer en de RDW keurt dat dan allemaal goed. Eigenlijk wordt alleen de identiteit van de auto bekeken.

Dus ik keek in de map met papieren, waar mijn oog viel op een opmerking op de keuringsrapporten van de laatste 10 jaar. Bij de kleine onbelangrijke puntjes stond dat het chassisnummer in de Carte Grise niet overeenkomt met dat op de auto. En inderdaad, 10 jaar geleden was blijkbaar het laatste cijfer op het kentekenbewijs verdwenen. Genoeg bewijzen om aan te tonen dat het zo gegaan was, maar de coronaprocedure ging 'm niet meer worden.
Gelukkig ging de RDW snel weer open, en kon ik binnen een week terecht. Dus ik heb het verhaal uitgelegd en met de documenten erbij was er niks aan de hand. Een technische keuring was niet nodig want de Franse Controle Technique is nog geldig tot februari volgend jaar.

Om naar de keuring te rijden had ik een eendagskenteken en -verzekering genomen:

Sommige mensen zouden het overdreven noemen om echte witte platen te laten maken...

Tot op de dag van de keuring had ik er dus nog niet mee kunnen rijden. Tijd voor de eerste rit:

De achtervering lijkt wel wat aandacht nodig te hebben, verder rijdt ie prima. De automaatbakolie hadden we al ververst en een paar as- en stuurhuishoezen ook.

Gisteren lag er ineens een brief van de RDW op de mat, met het kentekenbewijs. Dus vanmorgen ben ik platen gaan laten maken en nu heb ik mijn eigen importhok:

Natuurlijk had ik er al wat dingen aan gedaan, in de tijd dat ik nog niet kon rijden.
Zo was dit de automaatpook die erin zat, nadat we hem in elkaar hadden geplakt:

Het toeval wilde dat ik twee weken geleden met iemand een CX ging kopen (voor hem, niet voor mij) en dat die handelaar ook wat XM"s voor de onderdelen had. Voor een zeer schappelijke €20 mocht ik dus een nette pookknop meenemen, en ook nog een origineel derde remlicht.

Ook had de handelaar een hele stapel originele radio's. Dus ik heb er maar meteen twee meegenomen en zowaar deden ze het allebei prima, inclusief de displayverlichting. Dus nu werken de stuurbediening en de wisselaar weer, die deden het met de JVC die erin zat niet. Ook vonden we nog een extra stukje "hout" voor rond de pook, dus nu ziet dat er zo uit:

Ook heb ik de kleppeldekselpakking vervangen, daaromheen was het nogal vies. Let ook even op de afbrokkelende hoesjes om de injectorkabels:

Dat ziet er nu weer wat frisser uit:

Een armsteunverhoger is natuurlijk verplicht, anders heb je eigenlijk geen armsteun:

Een mattenset moet er natuurlijk ook in:

Een achterlicht met een scheurtje is vervangen door een ander exemplaar:

De vorige eigenaar ging met best veel spullen op stap, dit lag er in een doos in de kofferbak:

Wat de bougiesleutels daar doen is me een raadsel: ze passen niet op de bougies en ook niet op de wielbouten...

De bougies heb ik maar meteen vervangen:

Er is nog wel een lijstje met dingen die ik moet gaan doen, maar het is ook een hobbyhok.

Fijn stukje schrijvelarij over toch geweldige auto's (y). Komen weer allerlei herinneringen aan mijn XM van destijds boven (1990 v6 12v handbak).

Mooi boot gekocht!! Heb niks met Franse autos op uitzonderingen na, en dit is wel 1. Een XM. Vol "karakter". Gefeliciteerd en veel plezier met mierenneuken, dat is het leukste aan zo'n auto.

Leuke aanwinst! Zit er ook een schuif/kanteldak in? (leuk met dit warme weer)

Dat zit erin! Alleen maakt het hele enge geluiden als je het probeert te bedienen. Die is dus toe aan een dakrevisie, ik ga maar eens op zoek naar een ander dak om onderdelen te plunderen.

Leuk Harm, zo'n hobbyhok waarmee je weer van voor af aan kan gaan beginnen met verbeteren. En dit is een dankbaar exemplaar zo te zien. :)

Geweldige auto zo'n XM! Mooi om ook weer beetje bij beetje op te knappen. Zijn onderdelen goed verkrijgbaar en betaalbaar?
Vind zelf de eerste versie nog wat karakteristieker, vooral qua interieur. Maar die waren niet echt geweldig in elkaar gezet.

Leuke website van Citroen:
Citroen Origins: XM

Een jaar later lees ik dit bericht:
Harm78 zei:
Gisteren was het Youngtimerfestival in Boxtel, dus daar ben ik maar eens met de cabrio naartoe geweest. Geweldige dag, vooral ook omdat er mocht worden proefgereden in een paar EMW auto's. Een paar foto's:

Zo stond mijn auto op het terrein:
De Saabrijder was trouwens een faker, die deed de kap pas open in de rij voor de entree. Watjes.
Watje, enkelvoud aub, als bijrijder stapte ik 's morgens in met dezelfde mening... Heb je een cabrio, is 't prima weer; doet ie de kap niet open....
Eén of ander smoesje dat er een irritante fluittoon ofzo uit 't dashboard komt als ie op de snelweg rijdt met de kap open.

Elke keer dat ik een XM zie, denk ik: “Eens......”
Komt er natuurlijk niet van. En jij doet het gewoon. Top.(y)

Als ik mijn stuur zo vasthoud als jij doet, begint mijn auto te zeuren dat ik het stuur moet overnemen. Of hij stopt.
Deels terecht natuurlijk.:)

Watje, enkelvoud aub, als bijrijder stapte ik 's morgens in met dezelfde mening... Heb je een cabrio, is 't prima weer; doet ie de kap niet open....
Eén of ander smoesje dat er een irritante fluittoon ofzo uit 't dashboard komt als ie op de snelweg rijdt met de kap open.

Tsss neem dan geen cabrio inderdaad! Een cabrio rijden met het dak dicht is helemaal niet leuk. Dan is het gewoon een normale auto die wat meer rammelt, piept en suist dan een andere auto.
Ik was dat hele voorval natuurlijk allang vergeten, goed dat ik het hier heb vastgelegd ;)

Ah krijg nou, weer een XM 2.0 CT op het forum!
Zoals je wellicht weet heb ik zo'n XM (Ph. I) enkele maanden gehad. Heerlijke auto.
36266667695_b05ca4dfbd_k.jpg

Ik heb er ook wel lang over getwijfeld nu: zou ik i.p.v. die Veloster die ik nu heb niet toch voor een XM gaan? Maar zo handig als jij ben ik niet en ik had nou ook geen zin om weer veel achterstallig onderhoud te laten uitvoeren. Veel goede XM's zijn er niet meer te koop of ze worden snel duur (V6).
Veel plezier ermee!

Veel goede XM's zijn er niet meer te koop of ze worden snel duur (V6).

Klopt... ik was helemaal niet op zoek naar een XM, maar ging toch even kijken om te zien of mijn prijs een beetje gunstig was. Toen viel me op dat ze XM's te koop ofwel goedkope hokken met 3 tot 4 ton op de teller zijn, ofwel hele nette exemplaren die meteen duizenden euro's kosten. Ik heb nu best een goedkoop hok, die nog wel wat uit de jus getrokken moet worden, maar met maar 187 k km op de teller.

Heel erg gaaf! De XM is zeker een auto die gekoesterd moet worden. Meermaals proef gereden in eentje maar nooit overgegaan tot aanschaf aangezien ik altijd precies een exemplaar trof wat een financiële strop zou worden.

De cabrio stond al een aantal weken te koop, en zo af en toe kwam er wel een berichtje maar echt serieus werd het niet. Tot ergens vorige week, iemand die graag even wilde bellen en na het horen van de puntjes een bod deed. Wilde een nieuwe APK, en zou dan komen kijken, helemaal uit Groningen. Dus heb ik afgelopen week de APK geregeld, zonder problemen.

Natuurlijk heb ik hem eerst nog even gewassen en gestofzuigd:

Lang verhaal kort: deze jongen is vandaag wezen kijken, rijden en heeft hem meteen meegenomen. Met hardtop natuurlijk. En de enige manier om een hardtop te vervoeren, is natuurlijk als dak. Dit was dus letterlijk de eerste keer dat ik de hardtop erop heb gedaan, maar dat ging vrij makkelijk.
Dus dit zijn de laatste foto's, de BMW is nu bij zijn nieuwe baasje.

Mooi Dat de BMW verkocht is! 't is toch niet echt een lekkere tijd voor het verkopen ervaar ik... En die XM! Prachtig! Als ik ooit nog eens rijk word dan... :)

Een XM, nee maar. Ooit met zo’n apparaat gereden. Was van Poekoek, (destijds?) actief op dit forum. Best wel een imposante wagen!
Vol met karakter laten we maar zeggen, qua wegligging wou dat exemplaar alleen maar rechtdoor weet ik me te herinneren.

Jammer dat de E46 weg is, maar kan het wel begrijpen, is natuurlijk geen E30 :cool:

De Turbo CT van Poekoek was inderdaad de reden dat ik me herinner dat een turbo CT een heel fijn blok is in een XM. Dat was geloof ik een handbak? Met automaat merk je wat minder hoe soepel ie is, maar het blijft een fijn hok.

De achterkant van mijn XM veerde een beetje raar. Niet soepel, en hij deinde een beetje na. Dus de veerbollen en de hydractiefbol vervangen, en nu veert het aan de achterkant weer zoals het hoort.

Ook meteen de LHM ververst, filters schoongemaakt en dode remeindjes doorgespoeld, dat helpt ook wel.
De airco hebben we vandaag weer gevuld met als toevoeging een speciaal antilekspul. Het lijkt er namelijk op dat de verdamper lekt. En voordat ik het hele dashboard eruit ga halen, is het wel de moeite waar om dit eens te proberen.
Dus een foto van een XM in zijn natuurlijke habitat:

Sinds de vorige update heb ik best nog wat dingen gedaan en laten doen... zo zijn er wat technische dingen die zijn gebeurd:
Wat ashoezen, de automaat gespoeld, handremkabels, nieuwe condensor en radiateur, voorveerbollen.

Maar de echt leuke dingen zijn aan het interieur en de buitenkant gebeurd. Een hele tijd geleden had ik al eens een compleet schuifdak gekocht. Het oude dak wilde niet openschuiven, dus het was praktisch om een complete andere te kopen en die te reviseren. Die heb ik nu gemonteerd, waardoor ik nu ineens lekker met een echt open dak kan rijden.

Eerst moet je natuurlijk een hele hoop spullen demonteren:

En daarna kun je het nieuwe dak monteren. Daar heb ik een filmpje van gemaakt, maar dat snapt Flickr zo te zien niet. In elk geval schuift ie nu mooi soepel open en dicht.
Dat maakt de XM ineens een stuk leuker! Ook heb ik meteen een zwart hemeltje gemonteerd, dat hadden we nog liggen en het grijze hemeltje zat intussen vol vlekken.

Ook hadden we nog een setje Etoile velgen liggen. Die heb ik dus eerst laten stralen en poedercoaten, waarna ze met nieuwe Bridgestone banden onder de XM mochten. En dat maakt hem van buiten toch wel even een stukje mooier:

En zo zie je maar: De velgen maken de auto. Wat een verschil. (y) En de deuk lijkt ook weg?

En de deuk lijkt ook weg?

De deuk in het achterportier heb ik van binnen een beetje teruggedrukt zodat ie minder diep is, maar wellicht dat ik nog een andere set deuren kan scoren in de juiste kleur :)

Al sinds jaren lees ik berichten hier in AW, dus ook van forummers. Heden morgen kwam ik de laatste foto's tegen van de XM van harm78, dus maar even teruggelezen tot ca. 2011... Ook de nieuwe Kia Ceed vindt ik prachtig. En net vanmiddag deze auto in dezelfde kleur en velgen op de weg zien rijden,

Zelf rij ik een Volvo V40 II D3 Aut. Summum, waar ik ook nog steeds bij elke rit met een glimlach instap.

Intussen kan ik ook melden dat de XM met net iets bredere Bridgestones een stuk beter rijdt. De oude banden waren op de vooras Chinese dingen waar "high performance" op stond, achter lagen er Michelin Energy Savers van 9 jaar oud op...

Ja, dan was de veiligheid ook wel in het geding, die krengen zijn dan wel droog en klaar. Ik geloof direct dat je verbetering hebt met de nieuwe set. Lekker rijden dus!

Stop! Updatetime!

Over de Ceed: die rijdt maar weinig. Het laatste half jaar is er maar 9000 op de teller bij gekomen. Dat komt dus neer op nog geen 20.000 per jaar. Het leasecontract is voor 50.000 per jaar...
Hij rijdt uiteraard erg fijn en heeft laatst zijn eerste onderhoudsbeurt bij 30.000 km gekregen. Opvallend is dat de auto pas 1500 km vooraf waarschuwt dat ie onderhoud moet hebben. Dat zou onder normale omstandigheden maar anderhalve week zijn, als het een beetje druk is bij garages is dat best krap. Het onderhoud is niet bij de dealer gedaan maar bij een universeel bedrijf. Aan de ene kant vind ik ik verwerpelijk dat een nieuwe auto niet bij de dealer onderhouden wordt, aan de andere kant was de service goed. Ze hebben zelfs een poging gedaan om een Kia dealer te bereiken om de kaarten te updaten, maar dat is geloof ik niet gelukt.
Het verbruik ligt rond de 1 op 19 tot 1 op 20. Best aardig maar niet zuiniger dan mijn eerste Zaa'd van 7 jaar geleden.

De XM doet lekker zijn ding. Met de nieuwe velgen is het een veel mooiere auto geworden en door de nieuwe banden rijdt ie veel en veel beter.

Van een hele goede vriend kreeg ik voor mijn verjaardag chromen wielboutkapjes, om op de lelijke wielbouten te doen.

Dat ziet er dus zo uit:
Eerst zag het er zo uit:

Op lange ritten is het wel fijn om iets van navigatie te hebben, en ik bouw dan altijd graag een mooi houdertje op een nette console in. Dus dat heb ik hier ook maar weer gedaan:

Veel belangrijker is echter dat ik de vering eindelijk heb zoals het hoort!

Vanaf het begin was het al een beetje waardeloos. De achterkant liet zich temmen door wat nieuwe veerbollen, maar de voorkant bleef heel stug. De Xm heeft een hydractive veersysteem, waarbij de veerbol bij elk wiel wordt bijgestaan door een extra veerbol onder de auto. Die veerbol kan door een elektroklep worden bij- of afgeschakeld. Als de bol uit het circuit wordt gehaald, wordt de auto stugger. Die klep wordt aangestuurd door een veercomputer die op basis van een aantal sensoren de stugge stand inschakelt.

Veel mensen weten het niet, maar als je een XM op contact zet, moet het lampje van de sportstand even aan en weer uitgaan. Als dat niet gebeurt, heeft het systeem een storing opgeslagen en werkt het systeem niet optimaal. In mijn Xm zat een storing in de voorste elektroklep en de neus was dus veel te stug.
Dat komt heel vaak voor bij Hydractive 2 en vorige week heb ik me er eens in verdiept. Het probleem blijkt te zijn dat in de klep een diode zit die doorbrandt en dan in de veercomputer een relais overbelast. Door in de computer een diode erbij te solderen, herstel je dat.
Toen ik dat eenmaal doorhad, was het simpel: ik had toch al een extra computer geregeld, dus daar heb ik een paar diodes in gesoldeerd. Storing wissen en.... vering! Hij rijdt nu dus eindelijk zoals het hoort: heerlijk soepel als het kan, en stug als het nodig is.
Zo ziet dat er dus nu uit:

Simpele fix, groot plezier! Respect voor de makker die die fix heeft uitgevlooid!

Chrome dopjes op je velg zijn mooi! Nog 3 verjaardagen en dan zijn alle wielen weer mooi.

Ik ben eruit! Ik wil ook een XM!

..........maar dan moet-ie wel door jou en je maten in de gaten worden gehouden, opgeknapt en onderhouden.:)
Zo mooi om te lezen hoe je die auto beetje bij beetje steeds beter maakt. Top.(y)

Kijk dit zijn de betere klussen! Erg gaaf en wat is je XM al weer mooier geworden. Het betere rijden en veren geloof ik op je woord.

NB: Als Alfa 164 eigenaar viel me dit ook meteen op:
50326330982_0fd5190fb9_k.jpg

Van/bij dezelfde garage?

Aan de bijrijderskant was de mat nogal heel erg nat, en dat water leek uit de deur te komen. Afgelopen zondag heb ik dus maar eens het deurpaneel eraf gehaald om een kijkje te nemen. Kon ik mooi meteen even proberen of een andere buitenspiegel wel werkte, de elektrische bediening doet namelijk niks. Ook gaf het me de kans om het deurpaneel wat netter te monteren.
Toen ik het deurpaneel eraf haalde, zag ik dit:

Dat hoor je allemaal niet te zien, er moet een vochtscherm tussen het deurpaneel de deur zitten. Oorzaak gevonden dacht ik dus. Nieuw folie erop geplakt en dichtbouwen die handel. De andere spiegel deed het ook niet, ik vermoed dat het kastje voor het kantelen van de spiegel het niet doet. Daar heb ik nu een andere van aangeschaft, dus maar eens kijken of dat het probleem is.
Maar dezelfde avond had het weer geregend, en jawel, weer de vloermat nat. Dus zondag maar eens wat beter gaan kijken. Het water bleek toch vanaf het dak te komen, waar een afwateringsspleet was geblokkeerd door de isolatieband die ik had gebruikt. Dat dus weggepulkt en nu maar hopen dat het wel droog blijft.

Daarnaast heeft Irwin mijn Xm gebruikt in een leuk filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=LNL69qzo82E&t=24s

Terug
Bovenaan