Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Met name het snel opschakelen voor 2500 tpm en dat is voor het inrijden juist niet goed. Zuigersnelheid is dan te laag om goed op de cilinderwand in te slijten.
Inderdaad, niet hoog in toeren jagen, maar 4000 tpm mag gerust even aangetikt worden.

Edit: de zaadling.

stijn.png

adinsx zei:
Inderdaad, niet hoog in toeren jagen, maar 4000 tpm mag gerust even aangetikt worden.

4000 tpm voor een Diesel vind ik behoorlijk hoog in toeren eigenlijk. Zelf deed ik met mijn Diesels de eerste 1000km niet meer dan 3000 tpm en dan van 1000 - 1250km rustig eens wat verder doortrekken tot richting het rode, dan moest het inrijden wel klaar zijn. Eigenlijk op die manier altijd wel soepele motoren gehad en nooit exorbitant olieverbruik. Ingereden of niet, benzine of Diesel, doortrekken alleen bij goed warme motor.

WOF :)

Met een diesel ook? Daar gelden andere waarden voor lijkt mij (bij 4000 hangt mijn DS3 al zo'n beetje in het rood).

Edit: lees nu pas de nieuwe pagina. Wat WOF zegt dus. Op dezelfde manier verbruikt mijn DS3 na ruim 123k ook nog geen druppel olie.

Ahum, ik hing nog in de benzinelucht inderdaad. :}
Dieseltje mag het wat minder natuurlijk, maar niet onder die 2000 tpm blijven hangen. :)
En uiteraard, eerst warm rijden.

Keurige auto hoor. (tu) Niet gedacht dat ik dat nog eens over een Kia zou zeggen. :}

Niet gedacht dat ik dat nog eens over een Kia zou zeggen.

Sterker nog: van de Focus, V40, i30, DS4 en Astra heb ik de Kia gekozen omdat ik 'm het mooiste vond! Dat kan dus ook al tegenwoordig bij een Kia :).

*Beng, in your face*...

Auw :}

Nee, Kia is echt goed bezig de laatste jaren. (tu)
Vooral de Sportage en Cee'd Sportwagen zijn prachtige modellen evenals jouw uitvoering, maar ik heb het niet zo op vijfdeurs uitvoeringen. (hatchback Mégane is ook hondslelijk naar mijn idee)

Op mijn lijstje kwam dan weer geen Kia voor, maar mijn lijstje was vooral gedreven door lage bijtelling i.c.m. benzine.
Wie weet hoe het lijstje er over vier jaar weer uit gaat zien als alle bijtellingspercentages weer gelijkgetrokken zijn. Althans, dat verwacht ik.

Lekker bezig die Harm... :T
Maar het klopt (deels) wel.
Je ziet Passat rijders overstappen naar een Mégane en dat is echt niet omdat de bouwkwaliteit van een Mégane hoger ligt dan die van een Passat. :}
Anderzijds is de Mégane wel kwalitatief een goede auto uiteraard met veel voor weinig i.c.m. een lage bijtelling.

Maar laten we het hier verder vooral over de zaad hebben. ;)

Je ziet Passat rijders overstappen naar een Mégane en dat is echt niet omdat de bouwkwaliteit van een Mégane hoger ligt dan die van een Passat.

Misschien zit het dashboard van een Passat strakker in elkaar, maar qua betrouwbaarheid is VW tegenwoordig bijna Renault geworden... :p

Anderzijds is de Mégane wel kwalitatief een goede auto uiteraard met veel voor weinig i.c.m. een lage bijtelling.

Tja ik heb er iets tegen, ik zie trouwens best regelmatig een bijna nieuwe Mégane waar één van de kerstverlichtingen al stuk is. Kwalitatief goed?

Tot nu toe ben ik nog geen Kia Zaa'd in het roo'd tegengekomen, vanmorgen wel een Rio in dezelfde kleur die bij het invoegen eerst mij bijna sneed (maar me toch nog zag door de kleur) en vervolgens op de meest linkse rijstrook nog een DS3 afsneed (die was zwart of grijs, had ie vast niet gezien).

Harm78 zei:
Tja ik heb er iets tegen, ik zie trouwens best regelmatig een bijna nieuwe Mégane waar één van de kerstverlichtingen al stuk is. Kwalitatief goed?

Je doelt op de leds bij GTlines denk ik? Steenslag veroorzaakt een lekje daarin inderdaad. Vervolgens helpt het vocht de leds om zeep.

Tot nu toe ben ik nog geen Kia Zaa'd in het roo'd tegengekomen, vanmorgen wel een Rio in dezelfde kleur die bij het invoegen eerst mij bijna sneed (maar me toch nog zag door de kleur) en vervolgens op de meest linkse rijstrook nog een DS3 afsneed (die was zwart of grijs, had ie vast niet gezien).

Tss... Kia rijders... :}
Nouja, ik had vanmorgen een Focus en Passatrijder die zich niet konden gedragen. Het zal wel in de lucht hangen...

Je doelt op de leds bij GTlines denk ik? Steenslag veroorzaakt een lekje daarin inderdaad. Vervolgens helpt het vocht de leds om zeep.

Volgens mij was het een gewoon recht ledstripje, hebben de GT-lines niet iets filtsenders?

Ah, zo'n rechte direct onder de koplamp? Dat zijn de gewone uitvoeringen inderdaad, maar dat die ook kapot gaan had ik geen weet van.
GTlines hebben zo'n "kromme" verder onderin de bumper zeg maar. Die gaan eraan door steenslag.

Nog gefeliciteerd met je aankoop! Zo'n cee'd blijft toch een plaatje om te zien (zowel ex- als interieur), de 5-deurs vind ik daarbij het meest geslaagd en in verhouding. De kleur en velgen zijn inderdaad perfect.

Inderdaad, ik heb niks aangekocht :)

Hij bevalt prima! Rijdt goed, geeft een mooi uitzicht vanuit mijn huis. De stoelverwarming heb ik vanmorgen nog aan gehad, hij is laatst gerepareerd door de Doetinchemse Kiadealer. Bij het inbouwen door de Haagse dealer hadden ze blijkbaar een kabel zo gelegd dat ie uiteindelijk doorgesleten is.

In ieder geval gefeliciteerd met je keuze dan. Om even op een elders gevoerde discussie aan te haken: het feit dat je bereid bent om meer bijtelling te betalen voor een auto van een merk dat zogenaamd geen historie heeft dan voor de geijkte keuze (Mégane of Focus) vind ik juist van liefhebberij getuigen. Bovendien, je least een nieuwe auto, niet de bijbehorende historie van een automerk.

adinsx zei:
Vooral de Sportage en Cee'd Sportwagen zijn prachtige modellen evenals jouw uitvoering, maar ik heb het niet zo op vijfdeurs uitvoeringen. (hatchback Mégane is ook hondslelijk naar mijn idee)

Net als bij de cee'd vind ik de Mégane 5-deurs juist de mooiste van het stel. De Mégane Estate vind ik zelfs tamelijk lelijk.

Saai hoor, zo'n nieuwe auto. Eigenlijk niks te melden. Behalve dat ik één keer naar de dealer ben geweest. De leverende dealer (Autohaag Zeeuw in Den Haag) had stoelverwarming ingebouwd en die deed het na een paar weken niet meer. Ik had de auto graag laten leveren door de dealer die me de demo had uitgeleend, maar de leasemaatschappij besliste anders.

Na wat op en neer bellen tussen de Haagse en de Doetinchemse dealer heeft de Doetinchemse dealer het dus gerepareerd. Kabeltje was doorgesleten, zat dus niet helemaal goed ingebouwd.

Afgelopen 2 weken in Frankrijk op vakantie geweest, 4700 km gereden. Dat gaat wel hard... niks op aan te merken. Lekker door de bergen gereden, wegligging is prima. Natuurlijk de auto even bovenop een berg op de foto gezet:

Toen ik terug was heb ik maar weer eens olie gepeild. Voor de vakantie stond ie nog op Max, maar nu stond ie halverwege. Dus (voor het eerst in mijn leven) naar de dealer gegaan om olie bij te laten vullen. Aan de ene kant erg grappig, aan de andere kant toch een belediging van mijn mannelijkheid :). Er kon 0,3 liter bij. Niet schokkend na al dat bergachtige terrein waar ik gereden had.

Gaat lekker daar dus :) De dealer in Doetinchem is je vaste dealer?
Het blijft een mooi model in een uitdagende kleur tussen al het grijs en zwart. Zeker met dit grauwe weer knallen rood, blauw etc er goed uit.

Hoeveel km's op jaarbasis is het contract eigenlijk? En loop je nog op schema?
Hier na exact vier weken 3100 op de klok en dat komt op 40k per jaar ipv de 25k in het contract. :}
Oliepeil -> 1mm gezakt maar het verbruik blijft ook nog hangen op 8,2 ipv 5,4.

Gaat lekker daar dus smiling smiley De dealer in Doetinchem is je vaste dealer?

Ik heb eigenlijk geen vaste dealer. Mijn kantoor is intussen verhuisd naar Deventer, olie bijvullen heb ik laten doen in Breda omdat ik daar toevallig in de buurt was.

Contract is voor 4 jaar/ 200k, maar ik heb nu al meer dan 17k gereden sinds 19 juni. Dat stabiliseert zich vast nog :).

Harm78 zei:
Gaat lekker daar dus smiling smiley De dealer in Doetinchem is je vaste dealer?

Ik heb eigenlijk geen vaste dealer. Mijn kantoor is intussen verhuisd naar Deventer, olie bijvullen heb ik laten doen in Breda omdat ik daar toevallig in de buurt was.

Contract is voor 4 jaar/ 200k, maar ik heb nu al meer dan 17k gereden sinds 19 juni. Dat stabiliseert zich vast nog :).

Hmm, dacht nog dat dat lichte olieverbruik kon komen door inrijden. Maar met 17k is dat al gebeurd.

Voor de vakantie had ie helemaal niks verbruikt, ik vermoed dat het toch te maken had met het wat hardere werken in de bergen.

Mwa, beetje olie verbruik zie je wel vaker als ze flink moeten stampen. Bij die kleine blokjes van tegenwoordig zal dat wellicht nog erger zijn?(aanname ;))
Al moet ik zeggen dat de onze tussen de beurten door(34.000km) geen druppel olie verbruikt. En die heeft 7.000/8.000 km echt flink op z'n kop gehad waarvan de temperatuur van het blok zeker 3.000km lang 15 graden hoger(te hoog) lag dan normaal(olie temperatuur zelfs 25 graden hoger dan normaal). Franse degelijkheid:)

Anyway, boeiend. Blijft een mooie auto Harm!(tu)

Mijn "één-punt-twéé toerbow" verbruikt op de gedane 3000km, waarvan ook een 1.000 km Autobahn, 1mm olie aan de peilstok.

Olieverbruik bij moderne motoren ontstaat met name door het niet goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwand. Veelal veroorzaakt door dat gepromoot van het nieuwe rijden. Vroeg schakelen, blabla. Goed inrijden betekend de eerste paar 100 km's rustig aan.
Altijd het blok rustig warm rijden natuurlijk, maar eenmaal warm mag ie best even werken tot een 4000 tpm. Echt goed ingereden kun je, mits warm, gewoon doorhalen.

Dit wil overigens niet zeggen dat dit bij Harm het geval is hoor. :} Wie weet verbruikt elke crdi wel een beetje olie in de inloopfase.

Harm78 zei:
Maar ik heb een dikke zestienhonderd onder de kap, niks klein blokje!

Excuseer! Even vergeten dat zestienhonder ceeceetjes al gauw iets meer dan de helft is dan je vorige wagen:}

Precies, en zelfs méér dan de helft van het aantal cyilinders, er zijn mensen die het slechter hebben hoor :).

Wat een saaie auto eigenlijk, zo'n Zaa'd? Laatste post van drie jaar geleden... De Zaa'd heeft het al die tijd voorbeeldig gedaan. Ik zou ook eigenlijk niet anders verwacht hebben. Wat er misgegaan is:

- De (door de Haagse dealer ingebouwde) stoelverwarming is tot twee keer toe stukgegaan, waarna ik een andere dealer moest smeken of ze het wilden fixen.
- Beide dagrijverlichtingsstrips zijn stuk geweest, dat is inmiddels een bekend probleem
- De stoelzittingbekleding van de bestuurdersstoel is (onder garantie) vervangen wegens een scheurtje in het neplederen stripje. Onbekend hoe dat ontstaan is.
- Rechtsachter is een parkeersensor vervangen omdat die continu piepte.
- Linksvoor zit een parkeersensor met hetzelfde probleem

Buiten dat zijn er geen problemen geweest en heeft de Zaa'd geen slagje gemist. De teller staat nu over de 190k, terwijl het leasecontract tot de 200k ging. Maar de beurt bij 185k mocht al niet meer uitgevoerd worden, en nu moet ik de Kia morgen inleveren. Dan staat er een tijdelijke auto voor me klaar, er werd gedreigd met een Polo. De keus voor een opvolger is ook al gemaakt, het gaat een DS3 worden. So Chic uitvoering met wat opties, en dit keer toch maar niet in het rood. Nee, DS heeft een mooie gele kleur, dus dat gaat het uiteraard worden.

Ik heb ook de Astra serieus overwogen, wat ook een hele fijne auto is. Maar de DS3 is een auto waar ik elke keer blij van word, en dat is ook wel belangrijk.

Het afscheid komt dus iets sneller dan verwacht, gisteren heb ik 'm nog even gewassen en gestofzuigd (al is er zojuist een zondvloed overheen gegaan).

Ter afsluiting van het Zaa'd hoofdstuk dan maar een paar foto's, gisteren gemaakt:

Jeetje, ik ben het met je eens dat zo'n Cee'd niet heel spannend is, maar ik vind het wel nog een knappe verschijning na 190.000 kilometer. (tu)

Leuk ook van de DS 3 (let op de inmiddels obligate spatie;) ), wel wat anders qua gemak/praktische inzetbaarheid dan deze Kia lijkt me. Stiekem hoop ik wat meer over de DS te lezen dan wat er over de Kia te vertellen viel, trouwens. Hoewel je dat ook vrij negatief kunt interpreteren...

Zo, dat heb je geruisloos volbracht, Harm! Gefeliciteerd met het volbrengen, maar vooral met de keuze. Ik ben eigenlijk niet echt fan van de DS 3, maar ik ben benieuwd naar jouw samenstelling. Ook in combinatie met de facelift. Wanneer kun je de sleutels van de DS 3 in ontvangst nemen?

Da's lang geleden!

Toch best een mooie auto.
Heb even z'n broertje van Hyundai meegehad als vervanger, maar dat was allemaal wel heel erg 65+.;)
Dan heeft zo'n Kia toch wat meer uitstraling.

Maar nu dus terug naar Frans, naar een DS.
Hopelijk dan wat meer enthousiaste verhalen over je mobiel.:}

He, leef jij ook nog (tu)

Mijn broertje heeft een keer zo'n C'eed/I30 als leenauto meegekregen voor zijn werk. Toen ook even een stukje in gereden. Mooi ding, ik kon alleen niet zo wennen aan de complete afwezigheid van enig stuurgevoel. Als de besturing rechtstreeks aan de stengel van het knipperlicht was verbonden, had dat denk ik geen verschil gemaakt. De sportstand veranderde iets, maar het bleef gevoelloos. Heb jij dat ook zo ervaren?

Harm78 zei:
Ik heb ook de Astra serieus overwogen........ Maar de DS3 is een auto waar ik elke keer blij van word, en dat is ook wel belangrijk.
[/quote=Harm78]

Ik krijg de Kia plaatjes niet los van de quote van Harm78 dus moet het maar zo:
Keurige score van de Kia. Ziet er na twee ton ook nog eens heel netjes uit. (tu)
En ik vond de Cee'd altijd al een leuke verschijning maar dat de Astra zo op de Kia lijkt.....

IMG_6279_zpsc2lyrrmh.jpg

m1myhfxbvey5_480.jpg
voor- en zijkant Astra

IMG_6277_zpss5ffejy2.jpg

m1myhg0ba0y6_480.jpg
achter- en rechterzijde Astra

190.000 km in 3 jaar is serieus veel. Maar de Kia lijkt er nog netjes bij te staan.
Ik vind 200.000 in ruimt 4 jaar al meer dan genoeg :).

Leuk om weer iets te lezen van je. Ben ook benieuwd naar de DS 3.

Dat heb je inderdaad vlot voor elkaar Harm!
DS3 is een fijne auto, kan ik uit ervaring zeggen. Ik neem aan dat je ook de sportstoelen hebt? Die zitten een stuk beter dan de standaard stoelen.
En knalgeel? Wist niet dat die kleur nog leverbaar is!

Barri zei:
Dat heb je inderdaad vlot voor elkaar Harm!
DS3 is een fijne auto, kan ik uit ervaring zeggen. Ik neem aan dat je ook de sportstoelen hebt? Die zitten een stuk beter dan de standaard stoelen.
En knalgeel? Wist niet dat die kleur nog leverbaar is!

Jaune Pégase is inderdaad nog gewoon leverbaar hoor:
https://carconfigurator.citroen.nl/DS3/Berline-3-deurs#?step=2&Grades=10177000&Engines=CQ&Transmission=Q&Version=1CYAA3PCQQ04A040&Color=0M#1#0MP20NAY&Features=0P#0#0P3S0RFT&Additionals=EK#2#EK08&Decor=EN#2#ENBG&SideTrims=ED#2#ED18&Wheels=ZH#2#ZH15&Mirrors=YI#2#YI08&MulticityConnect=0

Heb je trouwens gekozen voor de LED-koplampen? Anders krijgt de DS 3 maar een bijzonder uiterlijk, m.i. Ik zag er laatst een rijden en dacht dat iemand de nieuwe grille onder zijn oudere DS3 had geplaatst...

Terug
Bovenaan