Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Ik heb afgelopen week in de nieuwe Toyota Hybrid gezeten, ziet er echt prima uit en maakt een goede kwaliteitsindruk. Of je van het uiterlijk houdt, dát geldt natuurlijk bij iedere auto.

Die Auris vind ik juist weer helemaal niet leuk... :) Puur op gevoel is 't geen auto die ik zou willen hebben.

Voor mijn leasebudget wordt 't dan een 114d met 32 pk en zonder rechter buitenspiegel en dagteller... buiten dat vind ik 't een lelijk hok!

Rijeigenschappen boeien me niet, daar heb ik toch een gevoel voor. Iedere moderne auto rijdt prima :).

Toch zou ik ook een proefrit gaan maken met de Mégane. Je vindt hem misschien niet mooi en hebt een hekel (?) aan Renault, het is kostentechnisch gezien een erg goede optie in de lease met de 14%, net als de Focus. En proefrijden kan nooit kwaad toch?

Mwah... kosten zijn niet het allerbelangrijkste, ik wil allereerst een auto die ik ook echt wil. Een Focus, Zaad, i30, Astra valt daar wel onder, een Mégane helemaal niet. Qua rijden maakt 't me niet uit, de BMW heb ik niet om z'n rijeigenschappen :).

Als je op 'Home' van Autoweek klikt en vervolgens op Video's, kom je vanzelf de vergelijkingstest tegen van de 14% Renault en Ford.

§anitarium zei:
Toch zou ik ook een proefrit gaan maken met de Mégane. Je vindt hem misschien niet mooi en hebt een hekel (?) aan Renault, het is kostentechnisch gezien een erg goede optie in de lease met de 14%, net als de Focus. En proefrijden kan nooit kwaad toch?

Dat een dergelijk bericht op een autoforum wordt gepost... :S

Ik ben nog genoeg autoliefhebber om op onderbuikgevoelens de ene auto wél te willen en de andere niet... een Mégane, Auris, Skoda, Golf is "nee", een i30, Zaad, Astra, Focus is "ja". Niks rationeels aan, maar wel m'n eerste argument om een model zelfs maar te gaan bekijken. :)

Rob076 zei:
§anitarium zei:

Huh? Is het zo gek om, als je in de gelegenheid bent te gaan leasen, eens goed te kijken naar financieel voordelige auto's?

Gilletti zei:
Kia en Hyundai heb ik beide niet echt ervaring mee maar mijn schoonzus heeft een tijdje een i30 als voorloper gehad maar deze weer gauw ingeleverd.
Stuurde en reed niet lekker volgens haar. En zij is geen autofreak of kenner, auto=vervoer.

Vorig model of huidig model?

Waar gaat zelf je voorkeur naar uit?
Civic met nieuwe 1.6 diesel zat ik ook aan te denken, maar zou dan toch liever voor de Koreanen kiezen.
Cruze diesel kan ook nog, maar dan zou mijn voorkeur denk ik ook uitgaan naar Hyundai/Kia.

§anitarium zei:
Rob076 zei:
§anitarium zei:

Huh? Is het zo gek om, als je in de gelegenheid bent te gaan leasen, eens goed te kijken naar financieel voordelige auto's?

Nee hoor. Maar ik vind het wel gek om iemand aan te raden een bezoek te plegen aan een merk die allesbehalve favoriet is, en dan naar een model die niet mooi gevonden wordt.

Een compleet vergeten model: de huidige Lancia Delta? In de juiste uitvoering wat mij betreft een erg mooie auto. En je hebt sowieso iets wat je amper ziet :)

Of een Nissan Juke, als je daar tegen kunt ;)? Ik vind 'm wel leuk.

En wat vindt je van de nieuwe Seat Leon? Ik vind 'm niet echt spannend, maar dat vind ik ook van de Focus of de Astra.

Die Focus sedan is inderdaad zo'n gek model nog niet, wat mij betreft eindelijk eens niet zo'n C-segmenter + aangeplakte kont. Persoonlijk vind ik de kont van de hatchback het minst gelukkig aan het model, dus dat zouden 2 vliegen in 1 klap zijn :)

Van de sedans zou mijn voorkeur uitgaan naar de Astra Sedan. Dat vind ik best een chique auto om te zien. Beetje een mini-Insignia.
De Focus hatch vind ik mooier dan de sedan. Sowieso lijken me de Focus en de Astra uitstekende keuzes.

Een C4 e-HDi? Maar ja, wel weer die automaat..

Een rode Focus voor Harm? Dan vind ik het op deze manier wel een fraaie auto (alleen dan wel zonder die bedrijfsauto ruiten):

0009565345.jpg

Die EGS bak van PSA vind ik icm met een diesel nog wel OK. Met een benzine is echt drama.

Niet gaan zitten bitchen hier jongens :).

A-Klasse: ik vermoed dat ie te duur of te kaal is...
Juke: leuk, maar niet voor mij.
Delta: Ik was ook vergeten dat ie bestaat, gevoel zegt "nee".
Leon: mooie auto en aantrekkelijk, maar ik weet niet of ik bij de Seatrijders wil horen...

Zojuist van Doetinchem naar Vught gereden in de Ficus 105 pk, wel als break. Door de files (en een toeristische route) heb ik er 3 uur over gedaan, dus dat geeft meteen een goed beeld. Conclusie: 105pk is genoeg, de stoelen zijn prima, het dashboard is geweldig, de snufjes leuk en de bochten gaan ook wel aardig :).
Ik vind 'm wel wat nerveus in het stuur op snelwegtempo.

Vanmiddag ook bij Opel geweest, zo'n Astra is eigenlijk ook wel erg leuk. Misschien moet ik daar ook maar eens zo'n meenaarhuisneemproefrit mee maken.

De 115pk TDCi Focus zit in de 20% bijtelling. De 105pk valt in de 14%.
De rode Focus hierboven ziet er gaaf uit, maar vergeet niet dat de standaard Titanium ECOnetic er zo uitziet:

ford-focus-hatchback-diesel-003--42536305-Medium.jpg

Het achteraf (dus niet af-fabriek) monteren van grotere wielen onder 14%-auto's is toegestaan, tegenwoordig ook bevestigd door de Belastingdienst:

Brief.jpg

Wordt het dus een Focus, dan lekker een setje mooie wielen er onder laten zetten.

Oh en laat die Lancia maar sowieso zitten, daar kunnen ze niet eens een Delta met 20% op de weg zetten (td)

Harm78 zei:
Vanmiddag ook bij Opel geweest, zo'n Astra is eigenlijk ook wel erg leuk. Misschien moet ik daar ook maar eens zo'n meenaarhuisneemproefrit mee maken.

De 1.7 CDTi heeft de reputatie nogal rumoerig te zijn, de nieuwe 1.6 CDTi zal 'm binnenkort vervangen. Geen idee wanneer, maar daar kan de Opel-dealer je vast meer over vertellen :)

Davidoff zei:
Een C4 e-HDi? Maar ja, wel weer die automaat..

Die is niet standaard.

De Hyundaidealer vond het ook wel een goed idee om een i30 mee naar huis te nemen. Er was geen diesel i-catcher (meest luxe) als demo, dus werd het een 1.6 bezine in i-nietkaal uitvoering. Vooral om het rijden te proberen, de stoelen kende ik al wel en de motor ook wel.

Conclusie: prima hok. Rijdt lekker, minder nerveus op de snelweg dan de Focus en minder zijwindgevoelig. Irritatie is wel dat de cruise control z'n snelheid vergeet als de motor een keer gestopstart heeft.
Toen ik thuis kwam had ik in de mail ook de offerte van zo'n 1.6 crdi i-catcher (rood aan de buitenkant, beige leer aan de binnenkant) en die was toch wel erg veel duurder dan de focus. Aanschafprijs is lager of gelijk, maar de leaseprijs zomaar even 140 euro duurder. Ik vrees dus toch dat dat 'm niet gaat worden...

Ik had het natuurlijk al gezegd en de suggestie is hier ook al gedaan.

1812013004klein.jpg

Neem je een D4 motor ben je de 330 direct vergeten. Met een D2 gaat dat wat langer duren. Die motor is op zich adequaat en ik begreep in NL zelfs milieu geklasseerd, maar het is zeker geen strepentrekker. De D3 is op zich ook heel adequaat, maar doet de BMW (ondanks 5cyl geluid) niet helemaal vergeten.

Met die lange afstanden zul je de perfecte stoelen in de Volvo kunnen waarderen. Ik ben te weinig op de hoogte van alle opties en of je makkelijk je telefoon kan koppelen om muziek af te spelen (bij de wagens die ik heb gereden kon dat wel, maar dat waren meestal de wat beter uitgeruste testauto's).

Nu weet ik niet of het design je aanstaat. Het kan natuurlijk dat je de V40 niks vind, want als je de I30 of Focus mooi vind, ... brrrr.

Rood met beige leer ! Kan dat ook in de Focus?

Rood wel, beige leer zal denk ik wel erg duur worden :)

De v40 vind ik ook best mooi, misschien dat ik morgen maar eens langs de dealer moet. Maar toch, het is niet één van de auto's waar ik meteen van denk "ja die wil ik".

Achteraf inbouwen is vaak niet veel duurder dan af-fabriek. En je hebt genoeg keus in materiaal en kleur. En het telt niet bij....ook fijn :).

Ben wel benieuwd wat je van de Astra gaat vinden. Het dashboard zal je ook wel aanstaan met lekker veel knopjes. :)
Die hebben trouwens ook erg goede ergonomische (EGR) sportstoelen met verschuifbaar voorstuk. Standaard in de Sport en ook bestelbaar op de andere modellen.

Harm78 zei:
Aanschafprijs is lager of gelijk, maar de leaseprijs zomaar even 140 euro duurder. Ik vrees dus toch dat dat 'm niet gaat worden...

Zo wordt het nooit wat met Hyundai in de lease.. Dat prijsverschil zou ik niet snel kunnen verklaren.
Weet je al wat de Cee'd doet in de lease?
Waar volgens Poekoek de Delta niet in de 20% bijtelling valt, doet de Bravo dat wel met de 1.6 M-Jet. Dat vind ik een ondergewaardeere auto. Fiat had overigens wel een Bravo SW moeten uitbrengen..

Wat is de volgende auto voor de 'meenaarhuisneemproefrit'?

De Cee's heb ik vandaag een offerte van gekregen, die ziet er eigenlijk erg gunstig uit en staat nu erg hoog op m'n lijstje. Die mag ik maandagavond mee naar huis nemen.

Ook vandaag naar de Volvo geweest, de V40 is ook mooi. Die is in de lease uiteraard duurder dan de andere opties, maar nog altijd goedkoper dan mijn 330d. Sympathieke lui ook, dinsdagavond neem ik er eentje mee naar huis. :)

Van welke V40 ga je dan uit, een D2? Want het is natuurlijk niet eerlijk om een D4 met een ca. 115 pk diesel in andere model te vergelijken. Ik denk dat een D2 voor dagelijks gebruik prima voldoet in Nederland.

En in welke zin is de offerte van de C'eed gunstig? Catalogusprijs of leasebedrag? Van die laatste zou me het wederom niet opvallen als die een stuk hoger is dan bij de tot een paar jaar terug meer gangbare merken met een zelfde waarde.

@ Davidoff: schrijft een i30 niet nog steeds een stuk(je) harder af? Ik heb er geen weet van. Wellicht ook de afspraken die de betreffende leasemaatschappij heeft. Bij mijn werkgever hebben een aantal merken standaard een aantal % korting, en dat kan flink schelen.

Een V40 D2 inderdaad, da's de enige die nog een beetje in de buurt van mijn budget komt. En dan kan ik niet erg smijten met opties.

De Kia is in aanschafprijs gunstig, maar in het leasetarief eigenlijk ook. En die heeft dan wel 128 pk.

Ben benieuwd hoe de Kia je bevalt. Staat namelijk ook wel hoog op mijn lijstje. Vond hem zeker niet slecht rijden. Echt heel slecht vond ik de besturing ook niet. Stoelen en ruimte voorin zijn beter als bij de Japanners.

Poekoek zei:
@ Davidoff: schrijft een i30 niet nog steeds een stuk(je) harder af? Ik heb er geen weet van.

De restwaardecijfers van Hyundai zijn tegenwoordig helemaal zo slecht nog niet.
Daarnaast liggen de prijzen ook nog eens lager dan die van de Europese concurrentie. Weliswaar minder laag dan voorheen, maar nog steeds betaal je minder voor een rijkere uitrusting.
Daarom snap ik het prijsverschil niet helemaal. Tenzij er inderdaad sprake is van afspraken..

Dus:
> Maandag: Cee'd
> Dinsdag: V40
> Woensdag: Astra?

Voorbeeld: mijn werkgever heeft een afspraak met Citroën voor 6% korting. Dat tikt aardig door.

Maar inderdaad, dat de verschillen zo groot zijn als Harm ze schetst vind ik wel typisch. Een leasemaatschappij zou toch ook blij moeten zijn met merken die bijv. 5 of 7 jaar garantie geven?

Als ik deze test zo lees, een van de beste aanbiedingen van het moment.
En ook niet een te grote stap terug vanuit de 3-serie.

........ De Lease-uitvoering heeft 17-inchwielen en is verder op zijn zachtst gezegd loaded . Bekleding van leer en alcantara, adaptieve verlichting, klimaatregeling met twee temperatuurzones, navigatie, sportstoelen met verwarming en ventilatie, Bluetooth en licht- en regensensor. Onze auto heeft nog het Techno Line Easy Driver-pakket, met automatisch dimlicht, dodehoeksensoren, rijstrookassistent en Driver Alert System. .......

En dat voor € 28.925...en 20% bijtelling!
(Akkoord, over een paar maandjes komt de vernieuwde Mondeo, maar denk ik wel iets leuker dan zo'n saaie F*ckus)

De C4 Ligne Business 90pk HDi is zonder de EGS. Best een saaie auto dus past ook in het rijtje:T

Joël D. zei:
ENTE zei:
(Akkoord, over een paar maandjes komt de vernieuwde Mondeo, maar denk ik wel iets leuker dan zo'n saaie F*ckus)
Nieuwe Mondeo komt pas eind 2014, nog bijna 2 jaar dus....

Kan je nagaan! Nog minstens 2 jaar voor-een-appel-en-een-ei op de eerste rij!
(Wel vreemd dat de 'nieuwe' er al wel een poosje is op deze aardbol....)*-)

ENTE zei:
Joël D. zei:
ENTE zei:
Nieuwe Mondeo komt pas eind 2014, nog bijna 2 jaar dus....

Kan je nagaan! Nog minstens 2 jaar voor-een-appel-en-een-ei op de eerste rij!
(Wel vreemd dat de 'nieuwe' er al wel een poosje is op deze aardbol....)*-)

Ford doet de laatste tijd wel meer vreemde dingen... Ford Genk sluiten, de B-Max, wachten met de nieuwe Mondeo terwijl die er nu al niet hypermodern eruit ziet (heb 'm gezien in de VS)....

Poekoek zei:
Dat is inderdaad een beste aanbieding, ENTE :O

Het vreemde is dat Ford er niets van op de site heeft staan. Ik ga er 'vanzelfsprekend' vanuit dat de informatie vanuit AW klopt....:T
Bizarre aanbieding lijkt mij!

Hij stond laatst ook in de Autovisie. Waarom bizar? Ford heeft wel vaker van dergelijke stunts. Als je dan een auto hebt die ver over de uiterste houdbaarsheidsdatum is, waarvan je van een grote voorraad af wil komen en waarvan de opvolger klaar staat.... Vind ik niet zo heel bizar. Meer bizar dat de nieuwe hier nog niet is.

Waarom bizar?
Voor dat geld, met die uitrusting (als de gegevens kloppen....) is er in die klasse geen merk wat zo gek doet.
Zelfs de lang uitgerangeerde Laguna van het verkoopg*ile Renault of het ramsj merk Citroën met de eveneens verouderde C5 maken het niet zo bont.

Terug
Bovenaan