Harm78: Citroën BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Traditioneel wordt de naam toegekend als het kind gedoopt wordt. Inmiddels wel van de burgelijke stand vernomen dat ik vader en verzorger ben van kind Tilbblin met persoonnummer 20111212-XXXX.
 
Harm78 zei:
Als ik maar geen permanente afdrukken van kinderzitjes in m'n achterbank krijg!

Enne... als nieuwbakken vader wordt je veiligheidsbewustzijn natuurlijk ineens veel groter, vind je het nog wel verantwoord om je zoon te vervoeren in een oud barrel als een BX?

Toen ik wel eens liet ontvallen aan mijn moeder dat ik wel een 2CV zou willen hebben, was haar eerste opmerking dat die dingen levensgevaarlijk zijn. LEVENSGEVAARLIJK was ook haar opmerking toen ik ging motorrijden. Ik heb vervolgens thuis eens de foto opgesnord waarop mijn ouders met mijn broer en zus op de motor zaten (en reden, maar dat zie je niet op de foto).

WOF :)
 
En jawel, gisteren kreeg ik een brief van de Belastingdienst dat de BX sinds 28 november 2011 belastingvrij is! Eindelijk een echte knakenrijder.
 
Ja of verkopen, alles dat belastingvrij is, is grof geld waard! Er is vast wel een nog betere knakenrijder die 'm wil hebben om gas in te schroeven!

Eindelijk hoor ik bij de automobiele elite waar maar een select clubje mensen in mag:

- eigenaars van belastingvrije dieselmercedessen, dieselgolfs, Lupo 3l's en import diesel-bxen
- eigenaars van belastingvrije lpg-volvo's
 
Knakenpoetser die je bent! Krijg je zeker ook nog geld terug voor alles wat je te veel betaald hebt ;)?
 
Ik denk dat je je bij de D. Elzinga-club kan voegen. Dat is de club die continu aan gesproken wordt: "Izzie belazztiengvraji? Wat kozztie, vriend?", maar dus niet verkoopt.
 
Krijg je zeker ook nog geld terug voor alles wat je te veel betaald hebt

Nope, ze hebben vrij snel na mijn verzoek de incasso stopgezet. Ik ben nu dus nog 32 euro schuldig van het laatste kwartaal dat ze de incasso al hadden stopgezet, maar waar pas vanaf 28 november geen belasting meer geldt.

Nu moet ik 'm alleen nog importeren en exporteren, een belastingvrije auto met oud kenteken ziet er wel heel raar uit.
 
Harm78 zei:
Ja of verkopen, alles dat belastingvrij is, is grof geld waard! Er is vast wel een nog betere knakenrijder die 'm wil hebben om gas in te schroeven!

Eindelijk hoor ik bij de automobiele elite waar maar een select clubje mensen in mag:

- eigenaars van belastingvrije dieselmercedessen, dieselgolfs, Lupo 3l's en import diesel-bxen
- eigenaars van belastingvrije lpg-volvo's

Een jaren '80 jap kan dus wel! :)
 
Niet alleen de jaren '80 jappen zijn er nog weinig, zo zijn er meer. Het overgewaardeerde en bekende spul moet op de schroothoop. Lekkere eighties die willen we...
 
Harm78 zei:
Nu moet ik 'm alleen nog importeren en exporteren, een belastingvrije auto met oud kenteken ziet er wel heel raar uit.

Ook al zou je een ander kenteken willen: dat kan niet zomaar. Als je een auto exporteert en weer importeert krijgt hij van de RDW netjes zijn oude kenteken weer terug.
 
Oei... al meer dan een jaar niks meer gepost hier?

Veel valt er ook eigenlijk niet te melden. Vorige week wilde ik iemand een ritje laten maken in de BX, en pochte ik dat de BX me nog nooit in de steek had gelaten, ook niet als ie al weken in de sneeuw en vrieskou buiten staat. Ik haalde de sleutel, en ja hoor... hij deed 't niet! De startmotor kreeg de boel net niet hard genoeg rond om aan te slaan.

Jammer dus. De volgende dag heeft m'n maat/garagist de auto gestart (toen was het minder koud en deed ie het weer) en de accu aan de lader gelegd. Die bleek toch wel slecht te zijn, dus nu staat er een gloednieuwe Bosch accu in.

Verder zitten er nieuwe rammelstokjes onder, de oude rammelden niet meer zo goed. Ik rij er eigenlijk amper in, maar morgen mag ie mee naar de BXclub meeting!
 
Een accu kan je de auto niet echt kwalijk nemen, blijft gewoon een goed ding blijkbaar. Tot morgen!
 
Ik neem het hem zeker niet kwalijk, maar het was wel komisch dat niet startte toen ik er net over had zitten opscheppen :).
 
Stabilisatorstangstokjes... van die metalen stokjes die van de veerpoot naar de stabilisatorstang gaan, met aan beide uiteinden een kogelgewrichtje. Als die verslijten, gaat de boel rammelen.
 
Ag, die dingen! Dat waren gelukkig de kosten niet verwacht ik:D Wanneer komt die GTI weer eens naar het westen toe voor wat poetsmiddeltjes?
 
Hee,

Afgelopen zaterdag een Harm op bezoek gehad met een BX die wel de nodige liefde kon gebruiken. Na een aantal bakken koffie besloten om aan de gang te gaan met wat poets. Om een algehele indruk te krijgen van de toestand van deze BX begonnen met wat voor foto's:

Hij was écht vies hoor....

IMG_2624_zpsa52881bf.jpg

IMG_2625_zps4f98464a.jpg

IMG_2626_zps99119535.jpg

IMG_2627_zps3aa7194c.jpg

IMG_2628_zps0a45561a.jpg

IMG_2629_zps03d92ea9.jpg


Begonnen met afspoelen en daarna wassen. Niet schoon dus weer wassen en afspoelen. De tweede wasbeurt kreeg Harm de twijfelachtige eer om zijn vingers eraf te laten vriezen:

IMG_2630_zps03e5c6f4.jpg


En na het kleien, polijsten, polishen, sealen en waxen kwam er weer een hele mooie BX naar boven:

IMG_2635_zpsdfbdf877.jpg

IMG_2636_zpse25e00a8.jpg

IMG_2637_zpse09bf9cf.jpg

IMG_2638_zpsafb05e76.jpg

IMG_2639_zpsbe83587c.jpg

IMG_2640_zpsa1f84b57.jpg

IMG_2641_zps8b43e973.jpg

IMG_2643_zps2ac08a7d.jpg


En de trotse eigenaar met wat reclame in de hand :D

IMG_2644_zpsf1aa7dcb.jpg


De dag afgesloten met wat heerlijkheden uit de Turkse keuken, waarvoor nogmaals dank!

Hoop dat je hem zo mooi houd, Harm :)

Groetjes,

Rens
 
Wat zijn witte auto's toch mooi. Vooral als ze net gepoetst zijn! Dat ziet er weer heel netjes uit Harm. (y)
 
Al meer dan drie jaar geen activiteit hier... oei oei!

Het laat zien hoe weinig ik nog met de BX bezig ben. Intussen is er nog wel wat gebeurd. Zo is vorig jaar de voorruitstijl gerestaureerd, waarna er een nieuwe voorruit in is gekomen. De stijl moest gespoten worden, toen is meteen het hele dak meegenomen.

Ook is er een benzinelekkage verholpen. De ontluchtingsslang bovenop de tank was gescheurd, waardoor de benzine niet meer lekker in de tank bleef.

Een tijd geleden stopte de BX er ineens mee en moest ik 'm de laatste paar meter het parkeervak in rijden op de startmotor. Ik verdacht de ontstekingsmodule, ook omdat ie 's avonds ineens wel weer startte. Een paar dagen later dan weer niet, en sindsdien ook niet meer. Ontstekingsmodules staan erom bekend dat ze zomaar soms wel en soms niet kunnen werken. Intussen was de accu ook leeg, dus die haalde ik eruit om op te laden. Daarbij stootte ik tegen één van de koperen pennetjes van de bobine aan, die meteen afbrak. Dus een nieuwe bobine en module gehaald, en die erin geknutseld.
Helaas deed ie daarna nog steeds niks. Ik had geen zin om er erg veel aan te doen (dat was in februari al...) en heb 'm lekker laten staan.

Pas eergisteren zijn we met een paar man wat beter gaan kijken en bleek dat ik gewoon de stekkertjes op de bobine verkeerd had aangesloten... dat was dus zo verholpen en jawel, hij startte gewoon weer. Het ding heeft dus een half jaar stilgestaan om niks. Proefritje gemaakt, rijdt geweldig. Zelfs de remmen zaten niet vast, ondanks dat de BX tijdens een zondvloed een paar weken geleden tot aan z'n dorpels in het water heeft gestaan.

Gisteren heb ik er zelf nog een flink toertje mee gemaakt om weer een beetje vertrouwen te krijgen. Dat is gelukt. De GTi houdt ervan om flink op z'n staart getrapt te worden, dan knort ie het uit van plezier.

Maar nu? Nu de BX het weer doet, wordt het denk ik tijd om afscheid te nemen. Na 11 jaar is de nieuwigheid er wel een beetje af. Ik rijd er nooit meer in en ook de functie van reserveauto is niet meer zo belangrijk sinds ik een leaseauto heb.
 
It's alive!
Geen tijd en zin om er een hobbyauto naast te houden? Hij kost ook niet de wereld toch?
Of zou je dan wel weer eens wat anders willen?
 
Een Polo vernietigt alle autoliefhebberij die er in een mens zit... ;)

Eigenlijk wil ik gewoon geen hobbyauto meer. Het is toch weer wat beheer dat je moet doen, er gaat eens iets stuk en zo. Zeker als over een tijdje mijn normale auto weer een leuke auto is, zal ik helemaal nooit meer voor de lol in de BX gaan rijden. Hij kost niet de wereld, voor zo'n € 40 per maand zijn alle vaste lasten wel betaald.
 
Hmm, dit zijn toch wel de auto's waarbij het bij mij qua BXerij weer gaat jeuken. Maar natuulijk moet ik niet aan nog een hobby auto beginnen (zeker niet met huizenkoperij plannen). En waarom dan die auto. En om de GS er nu weer uit te schoppen .... Ik zou, mocht je hem ten tijde van de ICCCR nog niet verkocht hebben, nog eens moeten peilen en weer eens rijden. Voor hetzelfde geld denk ik dan: "wat een hok, ben ik hier 15 jaar zo gek mee geweest?") of ik em omruilen voor de GS.
 
Met "hij heeft tot z'n dorpels in het water gestaan" bedoelde ik dus dit:



En zo staat ie er nu bij. Het achterscherm is gespoten, samen met het dak. Er is wel wat kleurverschil, maar dat is extra zichtbaar omdat ie zo smerig is nu:
 
Leuk om weer eens over te lezen. Dat met dat water ging dan eigenlijk maar net goed..
Als de auto het toen al deed, qua motortechniek, dan zou je hem in de hoogste stand kunnen zetten.. waren de dorpels droog gebleven denk?

Begrijp ik uit de foto's dat de auto wel al die tijd buiten verblijft?
Als je er dan inderdaad zo weinig gebruik van maakt.. is afstand doen misschien wel het beste.

Dat van die ICCR meeting zag ik toevallig vanochtend op een sticker staan die op een (huidig model) C3 geplakt zat.
Maar eens even in verdiepen of dat leuk kan zijn tijdens de vakantie. :cool:
 
Topic ook eens doorgelezen, leuk project! Jammer dat-ie misschien weg gaat nu.
Wat een klus zeg, die airco! Ik heb hetzelfde gedaan in mijn 323F, maar daar hoefde in elk geval het dashboard er niet uit en geen kabelbomen worden vervangen (alleen wat toevoegen, plug-and-play).
 
Het is jammer dat ik al 3 auto's voor de deur heb staan, anders had ik wel belangstelling.

De BX is tenslotte ook een heel klein beetje mijn auto.;)
 
Als de auto het toen al deed, qua motortechniek, dan zou je hem in de hoogste stand kunnen zetten.. waren de dorpels droog gebleven denk?

Begrijp ik uit de foto's dat de auto wel al die tijd buiten verblijft?

Klopt, maar een BX die niet start gaat ook niet omhoog... ik had er niet eens bij nagedacht dat ie net om het hoekje staat en daar ook wel eens water zou kunnen staan. Die foto kreeg ik van iemand die 'm zo had gespot.

Hij staat inderdaad buiten, da's ook wel een puntje. Vanmiddag komt Twan eens kijken of ie de BX wil hebben :)
 
Harm78 zei:
Als de auto het toen al deed, qua motortechniek, dan zou je hem in de hoogste stand kunnen zetten.. waren de dorpels droog gebleven denk?

Begrijp ik uit de foto's dat de auto wel al die tijd buiten verblijft?

Klopt, maar een BX die niet start gaat ook niet omhoog... (..)

Weet ik.. daarom schreef ik ook 'als de auto het toen al deed'...

Maar ik begrijp.. je was er op het moment suprême niet eens van op de hoogte. ;)

Twan lijkt mij wel een waardige opvolger.(y)
 
Nou, dat was het dan. Twan heeft de BX van me gekocht, en zo komt er na 11,5 jaar een einde aan mijn GTi-eigenaarschap...
 
Gefeliciteerd met de forum BX Twan :D

Nooit geweten dat Harm zo hoteldebotel zou zijn van een Polo Bluemotion dat ie zelfs z'n BX overbodig vindt... ;)
 
Nooit geweten dat Harm zo hoteldebotel zou zijn van een Polo Bluemotion dat ie zelfs z'n BX overbodig vindt... winking smiley

Het verbaasde me hoe vaak ik in dit topic opmerkingen van mij tegenkwam dat ik maar zo weinig in de BX reed en 'm maar weg moest doen.... het hing dus al langer in de lucht ;)
 
Ik snap het wel, het is ook zonde een auto zo te laten staan. Maar misschien ga je het straks toch missen :)
 
Toch wel jammer dat je hem weg hebt gedaan, maar als 'ze' bijna alleen maar stilstaat is het eigenlijk ook zonde..
 
Durashift zei:
Barri zei:
Gefeliciteerd met de forum BX Twan :D

(..)

Oh ja, was deze GTi de beroemde/beruchte AW forum (deel) BX ?

Dacht dat dat een wat standaard versie was..

Dat is hem helemaal.

Gespot en hard onderhandeld voor deze auto in Den Haag bij Mooyman, een Citroën specialist.
Jammer genoeg lukte het niet als forum auto, maar Harm heeft hem gered.

Voor 400 Euro mocht ik hem toen meenemen, Harm heeft er meer voor betaald uit eigen beweging.
 
Terug
Bovenaan