Harm78: Citroën BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Zaterdag nog een leuk laatste ritje gemaakt met mijn ex-19TZD. Hij gaat verkocht worden namelijk. Maar oh oh wat een fijne BX is dat!
DSC_0014.jpg
 
Harm78 zei:
Je moet ook even je middenarmsteun opnieuw bekleden

Eigenlijk wel ja :) Had ik nu maar een los kussentje over om een stofje omheen te doen!

Heeft de middenarmsteun van de achterbank van een CX met VIP-interieur niet hetzelfde stofje als de zijkanten van jouw stoelen? Anders zou je dat kunnen gebruiken. Het sterft van de VIP-achterbanken bij CX-specialisten. Mijn meissie heeft er ook vast wel een paar liggen.
 
Dit weekend is het kampeerweekend van de BXclub. Ik ben niet zo gek op in Nederland kamperen, maar een dagje op en neer vind ik wel gezellig. Dit keer is het weekend in Bellingwolde, ergens in Oost-Groningen. Eigenlijk was ik niet van plan om te gaan, totdat ik de routeplanner raadpleegde. Op de route zat namelijk de Duitse A31: 85 km ongelimiteerd planken! Bekend van de AW autobahnmeeting...

Eerst maar eens getankt bij de AW-meetingplek, en fijn 60 liter octaan 100 getankt. Dat vond BXje fijn, want verderop tikte ie op de GPS de 204 km/u aan! Niet gek voor een hok uit 1987 lijkt me zo. Op de terugweg ging 't niet harder dan 201, maar da's nog altijd niet slecht voor een officiele top van 198...

Ook is gebleken dat de 16v-stoelen op langere ritten echt perfect zitten. Eigenlijk beter dan die in de BMW...
 
Ik ben weer multi-bx-eigenaar!

Toen ik mijn XM kocht, heeft mijn broer de BX 19 TZD gekocht die ik had. Ze hadden naast de BX een Xsara Picasso op gas, maar nu is er een auto van de zaak bijgekomen, waardoor de BX een beetje overbodig werd. Die moest dus verpatst worden. Dat gaat natuurlijk niet zo vlot met een BX...

Hij kostte mijn broer behoorlijk wat geld iedere maand (hoge verzekering), dus had ik ‘m vorige week op m’n naam gezet en verzekerd, om wat kosten te besparen tijdens het te koop staan.
Afgelopen zondag heb ik ‘m meegenomen naar de BXclub toerrit, en ontdekt dat ‘t toch wel een vreselijk fijn autootje is. En ook zo mooi!

Kortom, tegen een vriendenprijsje heb ik ‘m maar weer teruggekocht. Vooral zodat ik ermee kan doen en laten wat ik wil, en ik heb minder haast dan mijn broer met het verkopen.
Voorlopig zal ik er dus zo af en toe eens mee rijden, misschien de cosmetische schade laten herstellen en dat soort dingen.
Misschien dat ik nog beide BXen te koop zet en dan kijk of er een verkocht wordt, maar voorlopig issie weer van mij.
 
"Dat gaat natuurlijk niet zo vlot met een BX..."

Ik ben er welgeteld, 6 dagen, 1 dag en 3 weken mee aan het leuren geweest :p Het blijft een mooie BX, ik zou inderdaad die lichte schade wat laten repareren en dan is ie echt weer helemaal zoals het hoort.
 
Meteen maar even een radio besteld:
audiovox-me-412.132916.jpg


Leuk ouderwets design maar wel met usb. Komt eerst maar eens in de TZD, en als die (ooit) weggaat mag ie naar de GTi verhuizen :)
 
Dat was en is inderdaad een hele fijne BX! Feli maar weer er mee.

WOF
happy.gif
 
Kijk, die foto's zocht ik eertijds. Hij ziet er zeker prachtig uit. Als 'met schade herstellen'dat plekje op de bumper wordt bedoeld, dan is dat toch niks?
 
Neenee, zit een beetje schade op een puntje van de motorkap, en het puntje van het voorspatbord. Da's wel lelijk, eigenlijk zonde van de hele auto.
 
Mooie velgen zeg! Gefeliciteerd!

Danku :) de truc om die velgen zo netjes te houden is dus om in de winter op winterbanden te rijden. Da's dus ook meteen de enige geldige reden om winterbanden te hebben tenzij je je naar de wintersport gaat ofzo... winterbanden moeten er binnenkort maar weer eens onder, die hebben mooie TZx-wieldoppen:)
 
hmmm, kan je net zo goed staal met zomerbandjes er onder gooien als je het zulke onzin vind.......
 
Nee hoor, deze velgen zijn prachtig. En om ze netjes te houden (bijna altijd zijn ze verbloemkoold) moet je er in de winter gewoon niet op rijden. Dus winterbanden eronder.
 
Prachtige auto(y).. goede keuze om 'm toch maar zelf te houden;)
En, komt de TZD nu in de plaats van de 3-serie?:p
 
De TZD blijft er gewoon bij voorlopig :) Alleen kreeg ik gisteren tot mijn grote schrik ineens een mail van iemand die interesse zou kunnen hebben.... terwijl ik 'm helemaal niet meer kwijt wil. Liefhebbers voor een mooie GTi misschien...?
 
Ik heb er even aan gedacht.. maar na het lezen van 'de winterbanden shuffle'gerealiseerd dat ik daar niet geheel de persoon voor ben.
 
@ Harm: mooie GTI voor wenag ;)? Daar ben ik altijd liefhebber van.
 
Nu ken ik de auto's technisch ook wel een beetje en het lijkt me een lastig dilemma. Eigenlijk zou ik alleen daarom al het lot laten beslissen.
 
en.. ben je er al uit of je hem toch verkoopt?
of is het afscheid nemen toch te moeilijk;)
 
Vandaag had ik een kijker... die denkt er nog over na :) Mij maakt 't eigenlijk niet meer zo uit of ik 'm verkoop, ik heb er net nog even die nieuwe radio in geprutst!

Misschien toch (ook) maar de GTi te koop zetten?
 
Dat was een korte BX-periode... vandaag kreeg ik een mailtje van iemand via het citroen-forum die graag wilde komen kijken. Die is dus zojuist langsgeweest en heeft de TZD meegenomen. Dat ging snel!
 
feli Harm

@Speedtouch: Zie het mijn auto topic van Irwin. Een P44 (zeg ik uit mijn hoofd, als niet Volvo kenner;))
 
Een heerlijke comfortabele 144 uit 1971 :(.. Niets mis mee.. enkel wat meer motorgeluid.:p
 
precies, dat ouwe krot :p niks tegen Irwin, maar ik heb echt een diepgewortelde haat tegen die ouwe volvo's. Een soort volvofobie denk ik...
 
Effe dit topic levend houden... Ik heb de BX 3 weken geleden herontdekt, nadat turbod12 'm een paar maanden te leen had. Die had namelijk zijn eigen motor in de BX stukgemaakt tot 2x toe en wilde naast zijn GS break zonder interieur ook nog representatief vervoer hebben.

Tijdens een toerritje kwam ik erachter hoe fijn zo'n BX ook alweer rijdt. Heerlijk doorsleuren in de versnellingen en lomp door de bocht smijten. Het rare is dat de BX mijn lekkere scheurijzer is, en de BMW meer de comfortabele cruiser. Met de BX durf ik ook veel meer trouwens.

Vorige week bij de Fransrijdersmeeting ging ineens het acculampje branden. Dynamo bleek stuk te zijn, dus die heb ik de volgende dag meteen vervangen. Ik had uiteraard nog een gloednieuwe originele dynamo liggen.
 
Harm78 zei:
Vorige week bij de Fransrijdersmeeting ging ineens het acculampje branden. Dynamo bleek stuk te zijn, dus die heb ik de volgende dag meteen vervangen. Ik had uiteraard nog een gloednieuwe originele dynamo liggen.


Geen betere raad dan in voorraad, Harm ? :D
 
Harm78 zei:
Vorige week bij de Fransrijdersmeeting ging ineens het acculampje branden. Dynamo bleek stuk te zijn, dus die heb ik de volgende dag meteen vervangen. Ik had uiteraard nog een gloednieuwe originele dynamo liggen.


Jammer dat je daardoor een lekkere pannekoek misliep, Harm.
 
Inderdaad erg jammer! Zeker omdat ik niet wist dat we 2 km voor het eindpunt waren. Ook had ik geen multimeter bij me, hij bleek namelijk wel bij te laden maar waarschijnlijk juist teveel. Spanningsregelaar stuk waarschijnlijk...
 
Nou heb je geen seconde kunnen genieten van van het Michelin winter rubber. Toch zund.

Verder is de GTI een zeer prettig exemplaar. De techniek is in prima staat, het onderstel niet verkracht met comfortbollen. Integendeel: op de 16v velgen met goede banden heb je nog net wat extra handling. Dat de GTI representatiever is dan de GS was overigens niet het meest doorslaggevende argument om jouw auto te willen lenen (en daarna "stiekem" te blijven gebruiken). Het feit dat ie het überhaupt deed (en de GS met zijn toen stukke ontsteking niet) begin januari en bovendien een trekhaak had, was toch wel erg handig bij het ophalen van de donormotor. Verder is het ook wel uitermate handig t.o.v. de GS dat er een achterbank in zit. Want op een gegeven moment was vervoer van +2 inzittenden vereist. Dat ie veel lekkerder rijdt dan de GS, veel zuiniger is (op lange afstanden) en comfortabeler, is dan mooi meegenomen.

Trouwens, mensen die ooit eens in een BX "zeepkist" 14 met rotte ADALS en platte bollen hebben gelaveerd, zouden verplicht eens in de GTI moeten sturen voordat ze allerlei onzin de wereld ingooien, als dat BXen niet de bocht in de krijgen zijn.

Maar goed, ik heb de turbodiesel weer rijdend (na eerst de motor vervangen te hebben en daarna nog weer de koppakking). Wat ik bij de diesel toch wel merk is dat het zware dieselblok voorin toch het nodig extra gewicht in de strijd gooit. De GTI heeft een licht alublokje voorin en dat scheelt toch wel duidelijk in positieve zin. Maar goed, daarentegen nagelt de GTI weer niet zo fijn.

Overigens heb ik ook wel weer eens zin om te poveren.
 
Aangezien ik vakantie heb, vorige week de BX maar eens op de brug gehangen. Algemene inspectie, maar ook om de situatie rond de bumpertank eens te bekijken. Daar speelden twee dingen: de vage benzinelucht die ik wel eens ruik als ik 'm net volgetankt heb en de bobbelige lak met bruine randjes achter het tankklepje.

Om te beginnen dus maar eens wat zand en rommel weggehaald, daar kwam nog aardig wat uit:
DSC_0088.jpg


In die berg zitten ook stukjes bumpersteun, die er dus zo uitziet:
DSC_0084.jpg


Geen wonder ook, als je ziet wat een hoop modder daar blijft hangen. De bumpertank heb ik eruit gehaald (zowaar gingen de boutjes makkelijk los) om de boel goed schoon te kunnen borstelen, zodat er een hoop dinitrol-zooi enzo overheen gespoten kon worden. De twee slangklemmen die de vulhals vasthouden waren allebei gebroken, dus daar heb ik maar even nieuwe gemaakt.

Tot slot ook maar even het plaatwerk achter het tankklepje opgeschuurd zodat daar de roest weg was om te voorkomen dat het nog verder ging roesten. Dat was een succes, er zit nu geen roest meer:

DSC_0087.jpg

Dat hele boeltje behandeld met Noverox en er daarna met een spuitbusje wit dat ik nog had (niet BX-wit) de boel weer wit gemaakt. Echt mooi is 't niet geworden, maar het zal voorlopig niet verder roesten hoop ik.

Gelukkig waren alle schroefgaatjes nog bruikbaar...
 
Hij is van januari 1987, belastingvrij wordt ie dus niet... maar ach ik ben dan ook niet zo'n knakenrijder die alleen een klassieker heeft omdat ie belastingvrij is :)

Enne... natuurlijk heb ik de BX nog, ik moet toch een fijn scheurijzer hebben :p
 
wist idd ook niet dat je de BX nog had.

in vergelijking met de BMW, hoe vind je het rijgedrag van de BX?
 
Harm78 zei:
Hij is van januari 1987, belastingvrij wordt ie dus niet... maar ach ik ben dan ook niet zo'n knakenrijder die alleen een klassieker heeft omdat ie belastingvrij is :)

Enne... natuurlijk heb ik de BX nog, ik moet toch een fijn scheurijzer hebben :p

En een comfortabele auto. :)
 
in vergelijking met de BMW, hoe vind je het rijgedrag van de BX?

De BX pakt drempels uiteraard veel mooier dan de BMW, maar verder... als ik hier in de buurt een mooie bocht met de BMW met 80 pak, blijk ik dat met de BX ook te kunnen. Een BX met fatsoenlijke banden gaat dus helemaal niet veel langzamer de bocht door dan de BMW. Met de BX durf ik ook veel meer trouwens, ik gedraag me met de BX veel meer als een BMW rijder dan met de BMW :)
 
Ik kan me zelfs nog herinneren dat je BMW niet eens een 1.3 Cherry weg kon rijden in een snelle snelwegbocht met adviessnelheid 70:):p Best krokant die BX maarja, als Cherry-rijder weet ik dat daar prima wat aan te doen is:D
 
Intussen zijn we weer wat maanden en euro's verder :)

Paar weken geleden de auto maar eens een beurt gegeven, erg handig aangezien m'n maat een garagebedrijfje heeft. Hij zou de twee stuurhuishoezen vervangen, de beurt zou ik zelf doen. Uiteindelijk heb ik zelf amper een vinger uitgestoken, eigenlijk alleen de bakolie en koelvloeistof ververst. Daarnaast zijn de bougies, rotor + verdelerkap, olie, oliefilter, luchtfilter vervangen. Ook zijn alle remschijven afgedraaid wegens roestvorming, links en rechts wat nieuwe remblokjes geplaatst en de boel lekker gangbaar gemaakt.

Daarna kwam ie natuurlijk fluitend door de apk, maar er waren wel wat adviespuntjes. Vooral over roest. Op de kopse kant van de linker kokerbalk zat een gaatje, in de wielkast (onder de motorkap dus) was ook wat rotterij te vinden. En uiteraard de gaten achter de tankklep. Al met al had het wat aandacht nodig. Gelukkig zit er tegenover m'n maat een expert-restaurateur die heel mooi laswerk doet. Voor een zacht prijsje zijn dus al die punten aangepakt.

Afgelopen week kwamen we rechtsachter nog wat krokanterie tegen bij de bumpersteun, dus dat ook meteen maar laten doen. Dit keer heb ik er wel foto's van. Dit is het stukje dat eruit geslepen is:

DSC_00022.jpg


En zo ziet het er nu uit, uiteraard moet er nog wat met diverse spuitbussen gespoten worden:

DSC_00012.jpg
 
Terug
Bovenaan