Grandland X occasion

A

Anoniem

Guest
Auto fans,

Ik heb een occasion op het oog. Een Opel Grandland X 1.2 PureTech automaat uit 2018. 170k plus op de teller (kilometerstand schik mij niet zo af, ik heb nu een auto met 350k op de teller). 1 zakelijke eigenaar.

Nu is dit het gevreesde Franse motorblok met de alom bekende distributieriem problemen, vuil ophoping, afbrekende bougies (??!) et cetera.

Nu hoor ik uiteenlopende verhalen over dit blok. Van 'het is inderdaad een ramp' tot aan 'het is nu met de juiste distributieriem en onderhoud niet meer van toepassing'. Dit betreft ook een blok uit 2018, volgens mij een verbeterde versie?

Wie kan mij hierin van info voorzien. Ik zit er zelf aan te denken, als ik tot koop wil overgaan, een aankoopkeuring te laten uitvoeren bij een Opel garage. Met het verzoek om de motor na te lopen waar dat kan.

Als er al kans op problemen zijn, dan heeft de auto ze met deze stand al gehad.
Maar wat maakt dat je een Grandland wilt hebben

De 1.2 Puretech uit 2018 is inderdaad de verbeterde versie, deze kent mits de juiste olie wordt gebruikt, (en op tijd olie wordt ververst) geen problemen met de distributieriem. Deze motor kende verschillende bekende kinderziektes. Latere versies zoals deze staan bekend als goede en betrouwbare motoren.

Dankjewel, en problemen met vervuiling? Ik kom dit namelijk nog wel tegen op het Peugeot 3008 forum. Betreft geloof ik hetzelfde blok?!

@Frits79 Ja, zo dacht ik er dus ook over. En waarom een Grandland X. Ik wil wat volwassener auto dan ik u heb. Ik rijdt best vele km's namelijk. Esthetische, budgettaire en qua opties sluit 'ie aan op mijn behoefte. Het motorblok is voor mij hekelpunt en veel verschillende verhalen over.

Tom 5936471 zei:
Dankjewel, en problemen met vervuiling? Ik kom dit namelijk nog wel tegen op het Peugeot 3008 forum. Betreft geloof ik hetzelfde blok?!

@Frits79 Ja, zo dacht ik er dus ook over. En waarom een Grandland X. Ik wil wat volwassener auto dan ik u heb. Ik rijdt best vele km's namelijk. Esthetische, budgettaire en qua opties sluit 'ie aan op mijn behoefte. Het motorblok is voor mij hekelpunt en veel verschillende verhalen over.

en om welke bouwjaren gaat het over bij de 3008 op het 3008 forum? want de 1.2 was er al even in de 3008 voordat die in Grandland terecht kwam https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=opel--grandland/peugeot--3008&sorterenop=bouwjaar&cilinderinhoud=1001-1200

Tom 5936471 zei:

Het ging mij dan ook meer om het motorblok.
Ik persoonlijk zou geen auto kiezen waar problemen bekend zijn met de motor.

Als het even kan zou ik ook liever geen motor kopen waarvan problemen bekend zijn. Allerlei informatie over vervanging, serienummers, productiemaanden of wat dan ook zijn dan zure misvattingen als toch blijkt dat er iets niet goed was.

Als het een iconische droomauto is dan kan je er nog wat budget voor achterhouden, maar een doorsnee gebruikswagen zou ik liever zonder bekende problemen kopen.

Over de Peugeot 3008 die ik las, betrof ook een recent model, 2018.

Maar ik heb een proefrit gemaakt. Rijdt fijn, mooie opties, stil en over het algemeen een lekkere auto.

Maar toen kwam het: uitlaat vol met roet. Aangegeven bij de dealer. Die ging even zelf kijken en gaf aan dat het inderdaad niet goed was. Bij een flinke dot gas kwam er een 'plas' roet onder de uitlaat op de straat terecht. Let wel dat dit een benzine motor betreft. Dus niet oké. Zeker niet voor zo'n redelijk jong blok.

Tot zover mijn kennismaking met het PSA Pure Tech 1.2 blok. Rijdt overigens wel fijn en genoeg pit.

Oja, de auto was verder volledig dealer onderhouden, met de juiste olie e.d. - dus dat zegt ook niets helaas bij dit blok.

Roeten, dat is toch normaal bij direct ingespoten benzine motoren? Ik heb wel eens een Mini gezien met veel meer roet in de pijp dan mijn diesel met roetfilter. Tegenwoordig heb je zelfs roetfilter voor benzinemotoren.

Niet als je gas geeft met een warme motor en het roet ligt letterlijk op de weg, toch?

Direct ingespoten benzinemotoren stoten minder CO2 uit maar meer roet. Als de motor steeds weinig belast is kan dit zich ophopen. Dit zie je dan bij hard gasgeven een roet pluim.
Na een stukje de motor harder laten werken moet dit roeten verdwenen zijn.
Mijn auto met direct ingespoten benzinemotor heeft dan ook een roetfilter, oudere modellen hebben dat niet.

Het kan ook komen doordat de EGR klep niet goed functioneert, dit merk je vaak doordat de motor wat inhoud bij een bepaald toerengebied.

Benzinemotoren met directe injectie kunnen eerder vervuilen, dat komt bij alle merken voor.
De 1.2 Puretech is in de latere bouwjaren een prima motor. Een goed alternatief is de 1.6 e- THP motor vanaf september 2014.

Er zijn nog maar weinig fabrikanten met motoren met indirecte injectie.
Bijvoorbeeld Renault en Dacia gebruiken bij de 0,9 TCe, 1.0 TCe, 1.6 Hybrid en oudere motoren zoals de 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6 16V en 2.0 16V indirecte injectie.

ak2 zei:
Direct ingespoten benzinemotoren stoten minder CO2 uit maar meer roet. Als de motor steeds weinig belast is kan dit zich ophopen. Dit zie je dan bij hard gasgeven een roet pluim.
Mijn auto met direct ingespoten benzinemotor heeft dan ook een roetfilter, oudere modellen hebben dat niet.

Het kan ook komen doordat de EGR klep niet goed functioneert, dit merk je vaak doordat de motor wat inhoud bij een bepaald toerengebied.

Benzinemotoren met directe injectie kunnen eerder vervuilen, dat komt bij alle merken voor.
De 1.2 Puretech is in de latere bouwjaren een prima motor. Een goed alternatief is de 1.6 e- THP motor vanaf september 2014.

Bijvoorbeeld Renault en Dacia gebruiken bij de 0,9 TCe, 1.0 TCe, 1.6 Hybrid en oudere motoren zoals de 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6 16V en 2.0 16V indirecte injectie.

Ik had niet het idee dat de motor zich inhield. Hij reed verder fijn. Hoe kan ik er achter komen of het blok nog goed is? De 1.2 staan niet om hun levensduur bekend.

Ik had zelf een kleine half uur gereden op 50, 80 en 100 wegen. En een 5 tal minuten op 120-140 gereden. Aan het eind van de rit kwam de roet (nog) eruit.

Tom 5936471 zei:
ak2 zei:

Ik had niet het idee dat de motor zich inhield. Hij reed verder fijn. Hoe kan ik er achter komen of het blok nog goed is? De 1.2 staan niet om hun levensduur bekend.

Ik had zelf een kleine half uur gereden op 50, 80 en 100 wegen. En een 5 tal minuten op 120-140 gereden. Aan het eind van de rit kwam de roet (nog) eruit.

Zelf draai ik altijd de oliedop er even af, positief is dan een mooie schone motor met weinig of geen koolaanslag, en geen witte Mayonaise ( betekent of heel veel korte stukjes ,of een kapotte koppakking)
Draai bij een stationair draaiende motor, de oliedop er voorzichtig af, bij carterdruk is de motor flink gesleten. Positief is ook als de motor stationair mooi gelijkmatig en soepel loopt, zonder bijgeluiden.

Bij twijfel koop ik een auto gewoon niet, er is keus genoeg. Of laat een aankoopkeuring doen, en laat goed kijken naar de staat van de motor.

De levensduur van een motor hangt ook sterk af van goed onderhoud, en de motor netjes behandelen als die nog niet op temperatuur is, en een motor slijt hard van veel korte stukjes met koude motor.
Zet de motor ook niet direct uit als die hard heeft moeten werken, dat is slecht voor de turbo.

Succes.

ak2 zei:
Tom 5936471 zei:
ak2 zei:

Zelf draai ik altijd de oliedop er even af, positief is dan een mooie schone motor met weinig of geen koolaanslag, en geen witte Mayonaise ( betekent of heel veel korte stukjes ,of een kapotte koppakking)
Draai bij een stationair draaiende motor, de oliedop er voorzichtig af, bij carterdruk is de motor flink gesleten. Positief is ook als de motor stationair mooi gelijkmatig en soepel loopt, zonder bijgeluiden.

Bij twijfel koop ik een auto gewoon niet, er is keus genoeg. Of laat een aankoopkeuring doen, en laat goed kijken naar de staat van de motor.

De levensduur van een motor hangt ook sterk af van goed onderhoud, en de motor netjes behandelen als die nog niet op temperatuur is, en een motor slijt hard van veel korte stukjes met koude motor.
Zet de motor ook niet direct uit als die hard heeft moeten werken, dat is slecht voor de turbo.

Succes.

Ik heb via de olie dop gekeken. Zag er schoon uit, distributieriem ook netjes. Is optijd onderhouden. En volgens mij was staginair ook netjes. In ieder geval niks afwijkends opgevallen. Alleen van 1 naar 2 schakelen merkte je af en toe, alsof je de koppeling liet schieten; iets minder heftig wel. Het betrof een automaat. Was niet altijd overigens, dus vermoed dat de automaat was onrustig is.

Wat mij tegenhoudt was de hoeveelheid roet dat eruit komt. Kan niks zijn of begin van het einde 👀

Dan laten staan en opzoek naar een ander exemplaar.
Je gaat een hoop geld uitgeven en als je nu al geen goed gevoel hebt dan zou ik het niet doen. Zoals Vorq ook ql zegt, het is geen ironische droomwagen, maar een gewoon vervoermiddel waar er honderden van te koop staan.

Terug
Bovenaan