Golf 7 Olieverbruik extreem

Pietzoveel zei:
Gefeliciteerd Golf015! Ik denk dat namens alle reageerders wij je een fijne, betrouwbare, auto gunnen en het lijkt erop dat je dealer er alles aan doet! Mooi dat jaar garantie! Hou ons op de hoogte!
Dankjewel, alle bedankt. Ik gun dit niemand maar een auto kopen blijft een risico. Ongeacht merk motor bouwjaar kilometerstand.
De dealer heeft echt zijn best gedaan en nergens in tegengewerkt. Maar toch blijf je frustraties houden ondertussen. Nu het zo is opgelost ga ik ervan uit dat ze weten wat ze aan het doen zijn. Als ze half werk gaan leveren begint het weer vanaf het begin.
Een jaar garantie geeft toch wat gemoedsrust.
(y)

By the way
Probleem was vermoedelijk zuigers/olieschraapveren.
Reparatie kost je zo 3750€ bij een specialist. Alleen voor nieuwe zuigers/olieschraapveren
 
Nissan GTR R34 zei:
Golf015 zei:
Natuurlijk raakte ik in paniek en is het niet de situatie wat ik had verwacht in een hele korte tijd. 2 maanden aan verzekering betaald, wegenbelasting al betaald een kwartaal en maar 3 weken van de auto gebruik kunnen maken.
Wat de pijn wat verzacht is dat de dealer vanaf de verkoop van de auto tot nu toe altijd professioneel en meewerkend is geweest.
Ondertussen ben ik nog steeds niet gelukkig omdat inderdaad een leenauto niet gelijk is aan je eigen auto.
Ik kan wel gewoon mijn dagelijkse routine oppakken.
Wat de pluspunten aan dit verhaal zijn:
Gratis vervangend vervoer zolang de auto niet gerepareerd is.
Eerst voor een makkelijke oplossing gekozen, dat heeft niet gewerkt en direct overgegaan op een duurdere/grotere oplossing.
Wat mij nu weer hoop geeft
Een jaar garantie op de gehele auto nadat de nieuwe motor erin zit

Hierbij nogmaals alle lof voor de dealer

Dat is natuurlijk super, en ik bedoel het ook echt niet negatief naar de dealer toe.
Natuurlijk zou het dan wel lullig zijn als je ze met die auto opzadelt, om het zo maar even te zeggen. Maar ik zou persoonlijk wel grenzen trekken.

Dat jaar garantie is inderdaad ook erg netjes.

Mwa, als cynische klootzak zou ik ze dan ook nog wel de kans geven. :LOL:
Ik klink misschien een beetje hard, maar als ik mijn recht moet halen, doe ik dat. Als je iets koopt moet het gewoon goed zijn. Je koopt natuurlijk geen auto om vervolgens 3 maanden in een leenauto rond te rijden.
Klopt ik heb er ook jaren voor moeten sparen.
Komt niet zomaar uit de lucht vallen.
En dan ben je binnen een maand en je geld kwijt en je auto.
Dat zorgt wel voor slapeloze nachten :cry:
 
Golf015 zei:
[
By the way
Probleem was vermoedelijk zuigers/olieschraapveren.
Reparatie kost je zo 3750€ bij een specialist. Alleen voor nieuwe zuigers/olieschraapveren

Niet bang dat dat weer gaat gebeuren?
 
Gullwing zei:
Golf015 zei:
[
By the way
Probleem was vermoedelijk zuigers/olieschraapveren.
Reparatie kost je zo 3750€ bij een specialist. Alleen voor nieuwe zuigers/olieschraapveren

Niet bang dat dat weer gaat gebeuren?
Jawel maar eerst ff afwachten. Misschien toch geluk en gebeurt het niet meer. Collega heeft exact zelfde auto en nooit problemen gehad met het olieverbruik. En moet je is nagaan alleen maar over het olieverbruik gehad en niet eens over de slechte Distributieketting wat er inzit volgens andere bronnen.
Dit staat er op het internet erover: bron Hartog Tuning

Audi/VAG probeert net als alle andere merken het verbruik van de motor, de emissie/uitstoot, zo laag mogelijk te maken. Een zuinige motor verkoopt goed, is goed voor het milieu en valt in een gunstige bijtellingsregeling

Door toepassing van zuigers met een lage olieschraapveer (dit is de afdichting tussen verbrandingsruimte en carter van de motor) proberen ontwikkelaars dit contactvlak zo klein als mogelijk te maken zonder functieverlies. Als de zuigerveer niet afdicht kunnen verbrandingsgassen en dus (compressie)druk langs de cilinderwand weglekken waardoor de motor minder presteert, maar komt er tevens olie in de verbrandingsruimte terecht waar het zal verbranden en via de uitlaat verdwijnen.

De eerste TFSI motoren hadden een hogere (2mm) olieschraapveer wat voor meer wrijving zorgde. De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen. De voorloper van de 2.0T(F)SI, de 1.8T20V motoren, maakten gebruik van schraapveren met grotere ovale afvoergaten welke minder snel problemen gaven.

De eerste ~100.000km. gaat dit meestal goed, maar bij hogere kilometerstanden is er sprake van vervuiling tussen de delen van de olieschraapveer (de olieschraapveer bestaat op zich weer uit 2 ringen en een tussenveer, de 2 compressieveren zijn wel massief).
De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden. Uiteindelijk zal door ophoping achter de olieschraapveer deze niet meer genoeg terug kunnen veren in de uitsparing en vastlopen in de cilinder, wat fataal is voor de motor.
 
Die site van Hartog is hier zo ongeveer standaard referentie maar daar heb je nu niets meer aan, dat had je vooraf moeten bedenken, niet na de aankoop. Voor nu, laat die garage zijn werk doen en kijk het daarna eerst maar eens aan.
 
Je kan niet zomaar ontbinden omdat je geen zin meer hebt. Koop is gedaan en garage werkt prima mee aan het verhelpen van evt aanwezige mankementen. Dat jij bij nader inzien liever een andere auto had gehad, is jammer voor jou en geen reden om de koop ongedaan te maken.
 
R W xxx zei:
Je kan niet zomaar ontbinden omdat je geen zin meer hebt. Koop is gedaan en garage werkt prima mee aan het verhelpen van evt aanwezige mankementen. Dat jij bij nader inzien liever een andere auto had gehad, is jammer voor jou en geen reden om de koop ongedaan te maken.
Het stuk wat ik linkte van de rijksoverheid gemist?
 
Heb ik je hierboven al uitgelegd. Gaat voor een groot deel niet op bij tweedehands spullen.
 
Nissan GTR R34 zei:
R W xxx zei:
Je kan niet zomaar ontbinden omdat je geen zin meer hebt. Koop is gedaan en garage werkt prima mee aan het verhelpen van evt aanwezige mankementen. Dat jij bij nader inzien liever een andere auto had gehad, is jammer voor jou en geen reden om de koop ongedaan te maken.
Het stuk wat ik linkte van de rijksoverheid gemist?

Nee maar kan je niet uitleggen in je eigen voordeel, zoals jij denkt te kunnen doen.
 
Nissan GTR R34 zei:
Zeg eens wat daar mis mee is dan.

Heel lief dat je probeert mee te helpen, maar idd als je geen juridische achtergrond of kennis hebt, kun je misschien beter geen juridisch advies geven.
Jouw linkje gaat op als je bijv. een nieuwe tv koopt, en die geeft geen geluid. En na maanden repareren geeft die nog steeds geen geluid. Nu gaat het om een 8 jaar oude auto, met 150K op de klok.

TS heeft de auto een maand in bezit, de verkopende partij doet er alles aan om de auto conform te leveren, klaar.
 
Van welke bouwjaar is de revisiemotor eigenlijk? Volgens mij mag die niet ouder zijn als het bouwjaar van de auto zelf.
 
Golf015 zei:
Gullwing zei:
Golf015 zei:
[
By the way
Probleem was vermoedelijk zuigers/olieschraapveren.
Reparatie kost je zo 3750€ bij een specialist. Alleen voor nieuwe zuigers/olieschraapveren

Niet bang dat dat weer gaat gebeuren?
Jawel maar eerst ff afwachten. Misschien toch geluk en gebeurt het niet meer. Collega heeft exact zelfde auto en nooit problemen gehad met het olieverbruik. En moet je is nagaan alleen maar over het olieverbruik gehad en niet eens over de slechte Distributieketting wat er inzit volgens andere bronnen.
Dit staat er op het internet erover: bron Hartog Tuning

Audi/VAG probeert net als alle andere merken het verbruik van de motor, de emissie/uitstoot, zo laag mogelijk te maken. Een zuinige motor verkoopt goed, is goed voor het milieu en valt in een gunstige bijtellingsregeling

Door toepassing van zuigers met een lage olieschraapveer (dit is de afdichting tussen verbrandingsruimte en carter van de motor) proberen ontwikkelaars dit contactvlak zo klein als mogelijk te maken zonder functieverlies. Als de zuigerveer niet afdicht kunnen verbrandingsgassen en dus (compressie)druk langs de cilinderwand weglekken waardoor de motor minder presteert, maar komt er tevens olie in de verbrandingsruimte terecht waar het zal verbranden en via de uitlaat verdwijnen.

De eerste TFSI motoren hadden een hogere (2mm) olieschraapveer wat voor meer wrijving zorgde. De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen. De voorloper van de 2.0T(F)SI, de 1.8T20V motoren, maakten gebruik van schraapveren met grotere ovale afvoergaten welke minder snel problemen gaven.

De eerste ~100.000km. gaat dit meestal goed, maar bij hogere kilometerstanden is er sprake van vervuiling tussen de delen van de olieschraapveer (de olieschraapveer bestaat op zich weer uit 2 ringen en een tussenveer, de 2 compressieveren zijn wel massief).
De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden. Uiteindelijk zal door ophoping achter de olieschraapveer deze niet meer genoeg terug kunnen veren in de uitsparing en vastlopen in de cilinder, wat fataal is voor de motor.

Goed stuk inderdaad. Daarom als eerste het longlife interval termijn systeem van VAG overboord zetten en vaker olie wisselen.
Olie heeft namelijk 3 functies. Koelen, smeren en schoonmaken. en dat schoonmaken doet die bijvoorbeeld juist tussen de schraapveren. Daarom word die ook zwart na zoveel km. Op een gegeven moment is olie verzadigd en neemt de schoonmakende functie af.

Hedendaagse motoren zijn niet slecht, maar mensen gaan er gewoon slecht mee om. Daarom heb ik je ook eerder het advies gegeven.

Elk jaar of elke 15.000 km olie verwisselen. Welke eerst komt.
Warm rijden, rustig aan beginnen, streepje gas niet meer tot je koelwater op temperatuur is en dan nog 3 minuutjes wachten.
Niet bang zijn om flink door te gassen met een warme motor. Dat mag, hij kan dat.

Dichtkoekende motoren is niet iets van de laatste jaren, ze doen dat al sinds we ze hebben bedacht en onderhoud is daarbij het belangrijkste. Praktijkvoorbeeldje...ik kocht mijn auto met 170.000 km op de klok. Rond de 198 heb ik de kleppen gesteld omdat die heel erg bagger liep en constant in noodloop schoot. De aanblik daaronder schrok ik wel van.

36957021962_110f036274_c.jpg


Kijk maar hoe zwart het is....dat hoort zo niet.

Rond de 203.000 ging de koppakking eruit en moest de hele kop er dus af. Hij is toen gereviseerd en schoongemaakt. Ook de oliekanalen daaronder heb ik gereinigd.

37586662102_ae88f8bac8_c.jpg


Kijk eens hoe mooi schoon.

295.000 km, dus bijna 100.000 later heb ik de distributie gedaan en weer kleppen gesteld, moet immers elke 100.000 km.

48765608527_f906f7d364_c.jpg


Warmrijden, gas geven en elke 15.000 km olie ververst. Soms ervoor, nooit erna.

De Golf kan dat ook, grote kans dat de ruilmotor pas 1 beurt heeft gehad, niet desastreus, vraag aan de garage of ze hem nu een service geven en de carterpan schoonmaken, ga dan over een maandje of 4 a 5 terug en doe dit nog een keer, en dan over 4 a 5 maanden nog eens. Dan is die weer schoon van binnen en kun je gaan rekenen per jaar of 15.000 km en dan kun je er de komende jaren nog heel veel plezier van hebben.

Golf 7 is een fijne basis qua auto, saai maar goed in elkaar gezet en heerlijk om te rijden vind ik. Hopelijk heb je niet al je vertrouwen in de techniek verloren maar weet dat je zelf heel erg veel daarin kunt veranderen als je net slimmer bent dan de fabrikant.
 
Ik zal ff in het algemeen reageren.
Mijn gevoel voor de auto is weg.
De auto al 2 maanden in bezit maar kleine 3 weken gebruik van kunnen maken. Sindsdien ook niet meer voor de deur.
Dat de dealer niet afwist van de olieverbruik geloof ik best.
Na kleine 1000km kwam dat pas aan bod.
Dat iedereen een ander mening erover heeft is normaal.
Vergeet niet dat ik de klant ben en niet de verkopende partij.
Maar je kan niet een gloednieuwe auto bestellen en als er een probleem ontstaat binnen een maand gaan eisen lever maar een splinternieuwe auto. Ik ben de klant hier.
Zo werkt dat inderdaad niet.

Mijn geluk is dat ik een nette goed meewerkende dealer heb getroffen. Vanaf dag 1 doen ze er alles aan om het probleem op te lossen. Eerst naar een wat makkelijkere oplossing gezocht, maar daarna direct overgegaan naar een motorwissel.Daarnaast had ik al 6 maanden extra garantie bijgekocht maar dat is vanwege wat er nu gaande is een jaar garantie. Vervangend vervoer mee zo ver alles netjes opgelost.

Wat ik eraan heb gedaan:
Op google research Golf 7 1.2 Tsi, en op autoweek naar reviews gezocht van exact hetzelfde model.
Er was hier en daar wel wat te vinden maar niet dat het 50/50 was qua problemen.
Via autoweek een rapport opgevraagd
Bij een dealer gekocht daarnaast extra garantiepakket afgenomen
1e eigenaar en 150.000 en de prijs hebben mij overgehaald tot de koop
Waarom toch kopen bij een kilometerstand van 150.000?
Omdat de auto maar 1 eigenaar had gehad en altijd dealer was onderhouden

Ik geloof in een goede afloop en dat mijn gevoel wel weer terug zal komen zodra de auto voor de deur staat
 
Pietzoveel zei:
"andere motor met 55k"... Maar van wie mag dat niet? een ander bouwjaar?

Motor is het hart van een auto en die mag niet ouder zijn dan het bouwjaar van de auto zelf vind ik. Ik lees ook heel vaak dat de TSI motoren na 2013 minder problemen opleveren dan eerste generaties. Er worden elk jaar wel kleine modificaties verricht die de motor optimaliseren.
 
Golf015 zei:
Ik zal ff in het algemeen reageren.
Mijn gevoel voor de auto is weg.
De auto al 2 maanden in bezit maar kleine 3 weken gebruik van kunnen maken. Sindsdien ook niet meer voor de deur.
Dat de dealer niet afwist van de olieverbruik geloof ik best.
Na kleine 1000km kwam dat pas aan bod.
Dat iedereen een ander mening erover heeft is normaal.
Vergeet niet dat ik de klant ben en niet de verkopende partij.
Maar je kan niet een gloednieuwe auto bestellen en als er een probleem ontstaat binnen een maand gaan eisen lever maar een splinternieuwe auto. Ik ben de klant hier.
Zo werkt dat inderdaad niet.

Mijn geluk is dat ik een nette goed meewerkende dealer heb getroffen. Vanaf dag 1 doen ze er alles aan om het probleem op te lossen. Eerst naar een wat makkelijkere oplossing gezocht, maar daarna direct overgegaan naar een motorwissel.Daarnaast had ik al 6 maanden extra garantie bijgekocht maar dat is vanwege wat er nu gaande is een jaar garantie. Vervangend vervoer mee zo ver alles netjes opgelost.

Wat ik eraan heb gedaan:
Op google research Golf 7 1.2 Tsi, en op autoweek naar reviews gezocht van exact hetzelfde model.
Er was hier en daar wel wat te vinden maar niet dat het 50/50 was qua problemen.
Via autoweek een rapport opgevraagd
Bij een dealer gekocht daarnaast extra garantiepakket afgenomen
1e eigenaar en 150.000 en de prijs hebben mij overgehaald tot de koop
Waarom toch kopen bij een kilometerstand van 150.000?
Omdat de auto maar 1 eigenaar had gehad en altijd dealer was onderhouden

Ik geloof in een goede afloop en dat mijn gevoel wel weer terug zal komen zodra de auto voor de deur staat

Niemand zit erop te wachten dat je een hoop ellende krijgt nadat je een auto hebt gekocht maar dat zit er gewoon helaas bij. Mijn auto moest na twee maanden ook terug waarbij de helft van het interieur eruit moest zodat de auto van binnenuit kon drogen. De auto had helaas een waterlekkage. Het probleem werd keurig opgelost door de garage waarvan ik de auto had gekocht. Anders moest ik zelf bij de dealer rond de 2000 euro gaan betalen. God weet wat er nog zal komen na de garantieperiode. Auto blijft altijd een risico en je moet daar niet te lang bij stilstaan.

Jij krijgt nu een motor met 55k. Dat is gewoon perfect. Als je slim bent ook gelijk de koppeling laten vervangen.
 
TYN zei:
Heb ik je hierboven al uitgelegd. Gaat voor een groot deel niet op bij tweedehands spullen.

Rechtspraak gaat op dit punt wel snel, had je een paar jaar geleden 'pech' als je geen garantie had, kon je daarna voor veiligheidszaken wel een beroep doen op 7:17 en tegenwoordig valt bijna gebreken onder 7:17 de eerste 6 maanden. Daarna wordt het wat lastiger... Verder sluit ik mij aan bij Gullwing.

@ TS: ontzettend fijn dat de garage zo prettig meedenkt. Een tweedehands motor met veel minder kilometers en een jaar garantie erop is hartstikke netjes, evenals een gratis leenauto. (y)
 
Goedemiddag allen,
Kleine update zal het proberen overzichtelijk te houden.
Auto gekocht binnen 2 weken Oliepeil droog.
Auto staat sinds begin December bij de dealer.

Probleem: Olieverbruik 1 liter a 750 km ongeveer
Diagnose: Zuigers en olieschraapveren
Oplossing: Een andere motor in

Probleem: Licht en regensensor werken niet optimaal
Diagnose: 3 kleine sterretjes wat in de voorruit zat ontregelde de boel
Oplossing: Nieuwe voorruit

Probleem: Verwarming blaast geen warme lucht
Diagnose: Leidingen of in die richting
Oplossing: Nieuwe leidingen en een nieuwe kachelradiateur

Enige wat er nog was/is gekraak onderstel en gekraak in de dashboardkastje.

Als het goed is mag ik de auto volgende week ophalen

Ik kan niks anders zeggen dan dat de dealer er echt alles voor doet om het goed op te lossen.
Geen halve werk of moeilijk doen
(y)
 
Die dealer verdient echt een pluim (y) en hopelijk haalt 'ie volgende keer z'n neus op wanneer iemand weer zo'n malaise VAG product bij 'm in komt ruilen :D
 
Golf015 zei:
Enige wat er nog was/is gekraak onderstel en gekraak in de dashboardkastje.

Had jij bij de aanschaf van de auto stilgestaan bij 'de geschiedenis' van de auto, oftewel het onderhoud van de auto tot de dag van jouw aanschaf?
Is het een import auto en zou het een ex schade auto kunnen zijn?
Prima overigens dat het naar jouw wens opgelost is (mijn vertrouwen in die auto zou een in dit geval zou een behoorlijke deuk gekregen hebben).
 
Nog even en je hebt een nieuwe auto met een oud chassisnummer.:)
Maar je hebt in ieder geval een eerlijke en perfecte dealer, moet je zuinig op zijn.(y)
 
speedtouch zei:
Golf015 zei:
Enige wat er nog was/is gekraak onderstel en gekraak in de dashboardkastje.

Had jij bij de aanschaf van de auto stilgestaan bij 'de geschiedenis' van de auto, oftewel het onderhoud van de auto tot de dag van jouw aanschaf?
Is het een import auto en zou het een ex schade auto kunnen zijn?
Prima overigens dat het naar jouw wens opgelost is (mijn vertrouwen in die auto zou een in dit geval zou een behoorlijke deuk gekregen hebben).

Geschiedenis van de auto:
1e eigenaar particulier
Originele Nederlandse auto
Alle onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd bij Volkswagen

Via autoweek autorapport opgevraagd
Geen schade of terugroepacties etc
 
Muddy Bandit zei:
Nog even en je hebt een nieuwe auto met een oud chassisnummer.:)
Maar je hebt in ieder geval een eerlijke en perfecte dealer, moet je zuinig op zijn.(y)
Ja lullig ook voor de dealer dat het zo voor ze loopt.
Kost ze natuurlijk ook geld en tijd.
Eerlijke en perfecte dealer inderdaad.
Als ik ooit in de toekomst van auto zal veranderen ga ik natuurlijk eerst hier kijken.(y)
 
Bij slechte prestaties of behandeling wordt de naam van de verkoper op dit forum volop aan de schandpaal genageld, maar bij positieve ervaringen hoor je de naam helaas maar zelden.
Het lijkt mij geen probleem om dit te vermelden nu alles zo netjes is opgelost. (en ik ben inmiddels wel aardig nieuwsgierig geworden welke dealer het hier betreft:))
 
Golf015 zei:
Geschiedenis van de auto:
1e eigenaar particulier
Originele Nederlandse auto
Alle onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd bij Volkswagen

Via autoweek autorapport opgevraagd
Geen schade of terugroepacties etc
Prima!
 
xvmlx zei:
Pietzoveel zei:
"andere motor met 55k"... Maar van wie mag dat niet? een ander bouwjaar?

Motor is het hart van een auto en die mag niet ouder zijn dan het bouwjaar van de auto zelf vind ik. Ik lees ook heel vaak dat de TSI motoren na 2013 minder problemen opleveren dan eerste generaties. Er worden elk jaar wel kleine modificaties verricht die de motor optimaliseren.

Wat een onzin, een gezond blok is een gezond blok of dat nu een jaar ouder is dan de auto of niet.
Heb zelf een V6 in m'n auto gehangen, die op dat moment al 250.000km levens ervaring had (100.000km meer dan het originele blok en 2 jaar ouder). Compressie is nog uitstekend, vacuum is uitstekend, waarom zou ik het dan niet doen!
 
Het is alweer een tijd geleden maar daar zijn we weer.
In het kort vanaf het begin tot nu.

Begin November 2019 een Volkswagen Golf 7 1.2 TSI aangeschaft bij de dealer. ( Kilometerstand rond de 150.000 )
Garantiepakket bijgekocht van 6 maanden buiten de standaard Bovag garantie.

Binnen 2 weken bijna 1000 km verder en de 1e melding Oliepeil controleren kwam tevoorschijn.
Ik vond het vreemd, auto had een onderhoudsbeurt gekregen bij aflevering en alles was nagekeken.
Misschien oliesensor of in die richting. Althans iets kleins dacht ik aan.
Zat me toch niet lekker dus maar ff de olie peilen en ja hoor, kurkdroog.
Langs de dealer ff gekeken en een afspraak ingepland.
En een liter olie bij. Nou is het dus zo wanneer er een melding is Oliepeil controleren en je gooit de motorkap open en dicht dat de melding automatisch verdwijnt.

Binnen een kleine 2 weken weer oliepeil controleren dus begin December maar de auto ingeleverd.
Daarnaast werkte de licht en regensensor niet optimaal, kraakte de onderstel, verwarming kwam totaal niet op temperatuur.Auto bleef maar koude lucht blazen
Een bijna hagelnieuwe leenauto mee kosteloos totdat alle problemen verholpen waren.

De probleem en oplossing waren gevonden.
Motor flushen en daarmee zou de olieverbruik opgelost zijn.
Na een week kon ik de auto ophalen en bij het starten liep de auto zo onregelmatig en ging zo schokken dat ik direct weer de sleutel terug gaf.

Leenauto weer mee en ik moest maar afwachten.
Binnen 3 dagen kreeg ik een reactie van de dealer.

Er komt een ruilmotor in die circa 50.000 km heeft gelopen. Een jaar garantie op de motor.
Een nieuwe voorruit inclusief een nieuwe binnenspiegel.
Kachelradiateur inclusief nieuwe leidingen.


Precies een maand later mocht ik de auto weer ophalen.

De 'nieuwe' motor voelt erg fijn aan. Olietemperatuur blijft precies op de 90 graden hangen op de boordcomputer (Digitaal ). Voorheen 110 a 115 graden.
Nou zal je denken zelfde motorblok, zelfde problemen. Olieverbruik ga ik natuurlijk weer in de gaten houden! Ik ga er deze keer van uit dat het wel goed zit :).
Boordcomputer geeft aan Olieservice over 30.000 km, op internet lees je dat 1 a 1000 km de norm is waar ik het niet mee eens ben.
Wat zijn daar de meningen over? Is het zo dat ik tot de volgende beurt geen liter olie bij hoef te vullen of is het bijvoorbeeld 1 liter op de 10.000 km acceptabel?
Nou zullen er vast grapjes over gemaakt worden dat ik in mijn handjes mag klappen als ik 1 liter op 5000 km haal :p.

Nieuwe voorruit en nieuwe binnenspiegel zitten er ook op!
Regen en licht sensor functioneren perfect.
Bij aanschaf van de auto 3 kleine barstjes op de voorruit niet gezien dus dit is wel fijn :)

Kachel functioneert ook goed.
Auto wordt lekker warm.

Alleen het gekraak is niet weg linksvoor ( onderstel? ) en in het dashboardkastje.
Haalt de comfort in de auto best eruit als je over drempels gaat rijden.
Radio moet wat luider staan anders is het niet fijn.
Ze hebben het onderzocht en konden niks vinden.
Binnenkort een nieuwe afspraak maken.


Ik ben blij dat ik bij de juiste dealer heb gekocht. Dat de auto niet in orde was wist de dealer natuurlijk ook niet van tevoren. Anders stond de auto natuurlijk niet in de showroom.
De dealer heeft alles eraan gedaan om alle problemen op te lossen en heeft tot zover alles opgelost!
De leenauto was natuurlijk ook fijn zodat ik mijn dagelijkse routine kon hervatten, zeker omdat het een maand heeft geduurd.

Bedankt allen voor het meedenken.(y)
 
Golf015 zei:
Wat zijn daar de meningen over? Is het zo dat ik tot de volgende beurt geen liter olie bij hoef te vullen of is het bijvoorbeeld 1 liter op de 10.000 km acceptabel?
Nou zullen er vast grapjes over gemaakt worden dat ik in mijn handjes mag klappen als ik 1 liter op 5000 km haal :p.

De ondergrens voor fabrikanten is 1 op 1000. Dat is niet alleen bij VAG zo. Er is geen richtlijn voor olieverbruik. Niet bijvullen is natuurlijk relax maar wil niet perse zeggen dat die motor "beter" is. Al zullen er straks een heleboel reacties komen van mensen; bla bla ik hoef nooit bij te vullen, mijn Toyota heeft al 780.000 km gereden en verbruikt slechts 6 cc op 100.000 km etc etc. Van beurt naar beurt rijden zonder bijvullen kan. Toyota hanteert 10.000 km tussen beurten. VAG 30.000 km. Logisch dat je bij die laatste evt wel moet bijvullen. In de USA wordt soms zelfs 5000 mijl aangehouden...

1 op 10000 is prima
1 op 5000 voor een oude, 4e hands ook
1 op 3000 is voor een AMG Mercedes prima
1 op 2000 voor sommige Ferrarie modellen is prima.

Wat je ook kunt doen: van longlife olie afstappen en standaard elke 10k een beurtje.
 
Golf015 zei:
Het is alweer een tijd geleden maar daar zijn we weer.
In het kort vanaf het begin tot nu.

---

Bedankt allen voor het meedenken.(y)

Wat heb je toch een kutauto gekocht, maar jouw verkoper/dealer is echt bijzonder goed zo te lezen. Heel fijn dat ze alles zo adequaat oplossen en dat je kosteloos vervangend vervoer mee krijgt.

Jouw volgende auto wordt geen VW, maar die koop je wel weer bij dat adres toch? :)


Olieservice 30000KM is wanneer de olie vervangen moet worden, niet wanneer ie bijgevuld moet worden. Dat varieert, tegenwoordig vind men 1000KM acceptabel blijkbaar.
Ik heb een 1.6 HDI (Peugeot diesel) en een Lexus 1.8 hybride voor de deur staan en die verbruiken beide zo goed als niets, van beurt tot beurt (Peugeot 25000KM en Lexus 15000KM) hoeft er niets bijgevuld te worden.

Maar olie zijn de kosten opzich niet.
 
Wijn 8578185 zei:
MLL zei:
@ Wijn,

Mijn Lexus uit 2000 met 237.000km verbruikt 0,2 liter per 10.000km. Een oldschool 2.0 6 cilinder.

Hoe meet jij 0.2 liter? En daarbij: dan is die motor dus beter dan een die 0.5 verbruikt?

Je trekt de oliepeilstok eruit als het niveau viervijfde boven het minimale niveau staat heb je 0.2 liter verbruikt.

Je hoef mij niet te bedanken voor deze uitleg ik deed het met liefde. Kus
 
Een update aangezien het een tijdje geleden is.

Korte samenvatting:

Golf 7 1.2 TSI gekocht bij de dealer. Binnen een maand extreem veel olieverbruik. Conclusie van de dealer een ander motorblok wordt geplaatst met een kmstand van ongeveer 60.000.

De dealer heeft goed werk afgeleverd aangezien het een behoorlijke klus is om een motorblok te plaatsen want tot nu toe geen enkele storing gehad of wat dan ook.
Nou heb ik in 3 maanden tijd 6000km afgelegd en om de 3 weken de olie gepeild.

Tot mijn verbazing toe heeft de auto nauwelijks olie verbruikt.
Oliestok staat nog bijna op maximum.
Er zit gelukkig nog een kleine jaar garantie op de motorblok maar ik denk wel dat het dit keer goed zit.

Binnenkort weer een afspraak maken aangezien linksvoor nog steeds een krakend geluid vandaan komt als je over drempels rijd.
Auto bonkt erg ook als je over een onverharde weg rijd.

Nou een fijne dag allemaal nog(y)
 
Golf015 zei:
Een update aangezien het een tijdje geleden is.

Korte samenvatting:

Golf 7 1.2 TSI gekocht bij de dealer. Binnen een maand extreem veel olieverbruik. Conclusie van de dealer een ander motorblok wordt geplaatst met een kmstand van ongeveer 60.000.

De dealer heeft goed werk afgeleverd aangezien het een behoorlijke klus is om een motorblok te plaatsen want tot nu toe geen enkele storing gehad of wat dan ook.
Nou heb ik in 3 maanden tijd 6000km afgelegd en om de 3 weken de olie gepeild.

Tot mijn verbazing toe heeft de auto nauwelijks olie verbruikt.
Oliestok staat nog bijna op maximum.
Er zit gelukkig nog een kleine jaar garantie op de motorblok maar ik denk wel dat het dit keer goed zit.

Binnenkort weer een afspraak maken aangezien linksvoor nog steeds een krakend geluid vandaan komt als je over drempels rijd.
Auto bonkt erg ook als je over een onverharde weg rijd.

Nou een fijne dag allemaal nog(y)

Goed te horen dat het naar volle tevredenheid is opgelost! Nu mooi onderhouden en dan heb je er heel lang plezier van.

Bonk zal waarschijnlijk een stabilisatorstangetje zijn, kan heftig klinken maar is een relatief makkelijk te verhelpen iets.
 
Golf015 zei:
Een update aangezien het een tijdje geleden is.

Korte samenvatting:

Golf 7 1.2 TSI gekocht bij de dealer. Binnen een maand extreem veel olieverbruik. Conclusie van de dealer een ander motorblok wordt geplaatst met een kmstand van ongeveer 60.000.

De dealer heeft goed werk afgeleverd aangezien het een behoorlijke klus is om een motorblok te plaatsen want tot nu toe geen enkele storing gehad of wat dan ook.
Nou heb ik in 3 maanden tijd 6000km afgelegd en om de 3 weken de olie gepeild.

Tot mijn verbazing toe heeft de auto nauwelijks olie verbruikt.
Oliestok staat nog bijna op maximum.
Er zit gelukkig nog een kleine jaar garantie op de motorblok maar ik denk wel dat het dit keer goed zit.

Binnenkort weer een afspraak maken aangezien linksvoor nog steeds een krakend geluid vandaan komt als je over drempels rijd.
Auto bonkt erg ook als je over een onverharde weg rijd.

Nou een fijne dag allemaal nog(y)

De Golf VII, en zeker met deze motor, doen het over het algemeen gewoon goed. Dat betekent dat je gewoon pech gehad hebt m.b.t. deze motor. Wij hebben er zat in onderhoud, en de kwaliteit is echt goed te noemen. Ook goed te lezen dat deze dealer (naam mag toch weleens genoemd worden??) het zo opgelost heeft, hieruit blijkt dat je toch ook geluk met elk type of merk auto moet hebben.

Jos.
 
jos br 001 zei:
Golf015 zei:
Een update aangezien het een tijdje geleden is.

Korte samenvatting:

Golf 7 1.2 TSI gekocht bij de dealer. Binnen een maand extreem veel olieverbruik. Conclusie van de dealer een ander motorblok wordt geplaatst met een kmstand van ongeveer 60.000.

De dealer heeft goed werk afgeleverd aangezien het een behoorlijke klus is om een motorblok te plaatsen want tot nu toe geen enkele storing gehad of wat dan ook.
Nou heb ik in 3 maanden tijd 6000km afgelegd en om de 3 weken de olie gepeild.

Tot mijn verbazing toe heeft de auto nauwelijks olie verbruikt.
Oliestok staat nog bijna op maximum.
Er zit gelukkig nog een kleine jaar garantie op de motorblok maar ik denk wel dat het dit keer goed zit.

Binnenkort weer een afspraak maken aangezien linksvoor nog steeds een krakend geluid vandaan komt als je over drempels rijd.
Auto bonkt erg ook als je over een onverharde weg rijd.

Nou een fijne dag allemaal nog(y)

De Golf VII, en zeker met deze motor, doen het over het algemeen gewoon goed. Dat betekent dat je gewoon pech gehad hebt m.b.t. deze motor. Wij hebben er zat in onderhoud, en de kwaliteit is echt goed te noemen. Ook goed te lezen dat deze dealer (naam mag toch weleens genoemd worden??) het zo opgelost heeft, hieruit blijkt dat je toch ook geluk met elk type of merk auto moet hebben.

Jos.

Beste Jos,

Ik dacht inderdaad dat ik het goed had uitgezocht m.b.t deze motor en model. Mede reaguurders attendeerde me toch erop dat ik een miskoop had begaan. De 1.2 TSI die geen olie verbruikt? Ik zal je ff uit je droom helpen was het ongeveer wat er werd gezegd. Naar mate ik toch meer ging googlen kwam ik er inderdaad erachter dat het een 50/50 deal is. Je hebt geluk of niet. Zuigerveren of wat dan ook zou het probleem zijn. Collega van mij heeft al jarenlang zelfde auto zelfde motor gehad en geen enkele keer dat de auto olie had verbruikt. Nu zit er bijna 10.000 km op sinds de ruilmotor en er is een kwart verbruikt. Meer geluk kan je niet hebben. Voor de rest is voor het krakend geluid beide schokbrekers voor vervangen onder garantie maar 0 resultaat. Ik heb het maar geaccepteerd, krakend onderstel hoort er maar bij. Wel erg vervelend want het past totaal niet bij dit model en bouwjaar.
 
Golf01 zei:
Ik dacht inderdaad dat ik het goed had uitgezocht m.b.t deze motor en model. Mede reaguurders attendeerde me toch erop dat ik een miskoop had begaan. De 1.2 TSI die geen olie verbruikt? Ik zal je ff uit je droom helpen was het ongeveer wat er werd gezegd. Naar mate ik toch meer ging googlen kwam ik er inderdaad erachter dat het een 50/50 deal is.

Nu is het wel zo dat hier op AW een aantal mensen zitten die een sterke antipathie hebben tegen VAG en zo'n topic als dit natuurlijk heerlijk vinden om hun eigen gelijk te bewijzen.

Verschillende mensen in mijn kennisenkring rijden met zo'n tsi-blok en ik hoor nooit klachten. In het andere topic had de ts contact gehad met Hartog en daar zeiden ze dat er in principe geen structurele problemen zijn met olieverbruikende 1.2's. En daar verdienen ze hun brood met het reviseren van tsi's. Neemt niet weg dat de situatie voor jou knap klote was. Ben ook nog steeds wel benieuwd welke dealer je zo goed geholpen heeft in kader van positieve reclame.
 
Golf01 zei:
De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden. Uiteindelijk zal door ophoping achter de olieschraapveer deze niet meer genoeg terug kunnen veren in de uitsparing en vastlopen in de cilinder, wat fataal is voor de motor.

Vervuiling van dit soort onderdelen kan heel goed bestreden worden door langere stukken te rijden (wat niet altijd zinvol is), frequenter de olie te verversen of het blok regelmatig te "flushen". Ik ververs zelf liever wat vaker de olie. Dat is weinig werk en als je zelf de correcte olie meeneemt wil een kwikfit of zo dat ook wel even voor je doen.

Motorolie heeft een aantal functies: het koelt, het maakt schoon, het voorkomt corrosie en het smeert. Vooral het schoonmaken is iets wat nieuwe olie veel beter doet dan oude olie. Je ziet het ook bij ouderwets afwassen; een nieuw sopje (bij voorkeur een heet sopje) maakt beter schoon dan een oud sopje wat al de halve vaat schoongemaakt heeft. Juist dit schoonmaken moet zorgen voor de afvoer van de vervuiling bij de schraapveren.

Toch, het is tegenwoordig wel gebruikelijk dat motoren veel meer olie verbruiken dan vroeger. Waar je twintig jaar geleden bij een verbruik van een liter per duizend kilometer riep dat de motor gereviseerd moest worden, is dit verbruik tegenwoordig heel normaal. Ik las recent nog over een verbruik van 1 liter per 400 km (geen VAG blok, overigens) wat door de dealer "normaal" werd genoemd. De eigenaar had klachten dat zijn broek vies werd als zijn broek de achterbumper raakte, de bumper zat vol met kleine oliespetters. Bij een andere auto (auto van vriendin, ook geen VAG product) ging het verbruik van 1 liter per 1000 km naar 1 liter per 5000 km dankzij een motorflush met schoonmaken van de carterventilatie. Dat is nog steeds relatief hoog als jet het vergelijkt met topproducten van de vorige eeuw maar het is een acceptabel verbruik.

Ik heb ook een tijdje een moderne VAG auto gehad en daarvoor was een tweetal onderhoudsschema's beschikbaar. Als ik het me goed herinner adviseerde VAG bij een gebruik tot 30.000 km per jaar een onderhoudsinterval van 15.000 km en bij meer dan 30.000 km per jaar een schema van iedere 30.000 km een onderhoudsbeurtje. Ik denk wel dat dit schema is afgesteld op de moderne manier van een auto gebruiken, mensen beschouwen een auto na 5 jaar of 200.000 km al min of meer als afgeschreven en dat zou pleiten voor een schema van om de 10.000 ~ 15.000 km een onderhoudsbeurt als je de auto wat langer goed wil houden

Voor mijn zakelijke leaseauto's heb ik echter nooit iets mogen doen aan de onderhoudsfrequentie. Bij een werkgever werd het mij zelfs verboden (!) de olie tussendoor door een officiële dealer te laten verversen. Aan de andere kant: het was een leasebak. Gaat ie stuk is het niet mijn probleem.
Bij mijn priveauto's ververs ik nog steeds iedere 10.000 km de olie. Toen ik laatst de carterpan van de VW Polo uit 1999 met 165.000 op de teller er onder uit trok, was de carterpan van binnen mooi schoon.


P.s. je kan een motor ook schoonmaken (het effect van flushen: van binnen schoonmaken met een speciaal middel toegevoegd vlak voor de oliewissel) door een paar keer heel kort na elkaar (om de 1000 ~ 5000 km) de olie te verversen. Bij een oliewissel blijft altijd een beetje oude olie en viezigheid in het blok en dit geeft al vervuiling zodra de krukas een paar slagen ronddraait. Van een enkel (in de racerij veel gebruikt) blok weet ik dat er meer dan een liter olie in het blok achter blijft bij een oliewissel, bij een normale gebruiksauto is dat wel een extreme hoeveelheid.
 
We zijn inmiddels een jaar verder.
In het kort:
Bij de dealer een VW Golf 7 1.2 TSI gekocht en binnen 3 weken ellende, 1 liter olie a 800km.
Dealer heeft het achteraf netjes opgelost door een ‘nieuwe’ motor te plaatsen van 55.000km.
Nou heb ik inmiddels in totaal sinds aanschaf bijna 42500km gereden.
De ‘nieuwe’ motor doet het perfect! Tot nu toe geen olieverbruik of storingen, gewoon 0.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat inderdaad een ‘motorswap’ niet altijd slecht hoeft uit te pakken. Ik denk ook wel dat het een klein beetje aan de bestuurder ligt hoe die zijn auto behandeld. Ik doe met een volle tank(75€) minimaal 1150km( veelal snelweg).
 
Fijn om te horen.

Nu is de golf 7 gewoon een prima auto. Beter dan de 6 en mooier dan een 8 ;) Je had gewoon pech. fijn dat netjes opgelost is (y)

Motorswap hoeft niet slecht te zijn. Ben altijd wel huiverig hoe het word gedaan. zowel bij dealer als bij een beunhaas heb ik prima dingen gezien maar ook broddelwerk. zoals kabelbomen niet meer exact op originele plek liggen, slangetjes niet in klemmetjes. afgebroken klemmetjes. onjuist boutjes op de plek terug geplaatst, etc. Maar als het goed word gedaan dan is er niets mis mee inderdaad.
 
Heb altijd veel respect voor een monteur die een motorwissel doet, als je ziet hoeveel onderdelen los moeten en weer op dezelfde plek en wijze terug gemonteerd moet worden lijkt mij dat geen sinecure.

Ikzelf heb daar het geduld absoluut niet voor.
 
Het was ook natuurlijk afwachten hoe het zou uitpakken. Vandaar dat ik ook mijn ervaring deel een jaar later. Zo slecht is de ‘TSI’ motor opeens niet dan. Ligt het aan de gebruiker of zodra de motor de 150k voorbij is begint de ellende. Tot nu toe verbruikt de golf niet eens 1 liter a 30.000km.
 
Terug
Bovenaan