Het is alweer een tijd geleden maar daar zijn we weer.
In het kort vanaf het begin tot nu.
Begin November 2019 een Volkswagen Golf 7 1.2 TSI aangeschaft bij de dealer. ( Kilometerstand rond de 150.000 )
Garantiepakket bijgekocht van 6 maanden buiten de standaard Bovag garantie.
Binnen 2 weken bijna 1000 km verder en de 1e melding Oliepeil controleren kwam tevoorschijn.
Ik vond het vreemd, auto had een onderhoudsbeurt gekregen bij aflevering en alles was nagekeken.
Misschien oliesensor of in die richting. Althans iets kleins dacht ik aan.
Zat me toch niet lekker dus maar ff de olie peilen en ja hoor, kurkdroog.
Langs de dealer ff gekeken en een afspraak ingepland.
En een liter olie bij. Nou is het dus zo wanneer er een melding is Oliepeil controleren en je gooit de motorkap open en dicht dat de melding automatisch verdwijnt.
Binnen een kleine 2 weken weer oliepeil controleren dus begin December maar de auto ingeleverd.
Daarnaast werkte de licht en regensensor niet optimaal, kraakte de onderstel, verwarming kwam totaal niet op temperatuur.Auto bleef maar koude lucht blazen
Een bijna hagelnieuwe leenauto mee kosteloos totdat alle problemen verholpen waren.
De probleem en oplossing waren gevonden.
Motor flushen en daarmee zou de olieverbruik opgelost zijn.
Na een week kon ik de auto ophalen en bij het starten liep de auto zo onregelmatig en ging zo schokken dat ik direct weer de sleutel terug gaf.
Leenauto weer mee en ik moest maar afwachten.
Binnen 3 dagen kreeg ik een reactie van de dealer.
Er komt een ruilmotor in die circa 50.000 km heeft gelopen. Een jaar garantie op de motor.
Een nieuwe voorruit inclusief een nieuwe binnenspiegel.
Kachelradiateur inclusief nieuwe leidingen.
Precies een maand later mocht ik de auto weer ophalen.
De 'nieuwe' motor voelt erg fijn aan. Olietemperatuur blijft precies op de 90 graden hangen op de boordcomputer (Digitaal ). Voorheen 110 a 115 graden.
Nou zal je denken zelfde motorblok, zelfde problemen. Olieverbruik ga ik natuurlijk weer in de gaten houden! Ik ga er deze keer van uit dat het wel goed zit

.
Boordcomputer geeft aan Olieservice over 30.000 km, op internet lees je dat 1 a 1000 km de norm is waar ik het niet mee eens ben.
Wat zijn daar de meningen over? Is het zo dat ik tot de volgende beurt geen liter olie bij hoef te vullen of is het bijvoorbeeld 1 liter op de 10.000 km acceptabel?
Nou zullen er vast grapjes over gemaakt worden dat ik in mijn handjes mag klappen als ik 1 liter op 5000 km haal

.
Nieuwe voorruit en nieuwe binnenspiegel zitten er ook op!
Regen en licht sensor functioneren perfect.
Bij aanschaf van de auto 3 kleine barstjes op de voorruit niet gezien dus dit is wel fijn
Kachel functioneert ook goed.
Auto wordt lekker warm.
Alleen het gekraak is niet weg linksvoor ( onderstel? ) en in het dashboardkastje.
Haalt de comfort in de auto best eruit als je over drempels gaat rijden.
Radio moet wat luider staan anders is het niet fijn.
Ze hebben het onderzocht en konden niks vinden.
Binnenkort een nieuwe afspraak maken.
Ik ben blij dat ik bij de juiste dealer heb gekocht. Dat de auto niet in orde was wist de dealer natuurlijk ook niet van tevoren. Anders stond de auto natuurlijk niet in de showroom.
De dealer heeft alles eraan gedaan om alle problemen op te lossen en heeft tot zover alles opgelost!
De leenauto was natuurlijk ook fijn zodat ik mijn dagelijkse routine kon hervatten, zeker omdat het een maand heeft geduurd.
Bedankt allen voor het meedenken.