ginkelvanmichiel’s wagenpark: Swift is terug!

Zo. voor elkaar!
Vers gespoten velgen met redelijk vers (zomer)rubber.

Hele verbetering, die originele velgen. (Iemand nog interesse in 13" winterbandjes op velg? Mogen weg voor een zacht prijsje :) )

Ik zag vorige week in Barneveld eenzelfde exemplaar, ook de Terra maar wel met type 2 grille (uit mijn geheugen)
Rood, met een redelijke authentieke dakkoffer op het personenauto dek..

Zag er niet zo netjes uit als die van jou.:(

Dat is dan ook direct de juiste bandenmaat? Staat een stuk minder grof dan die vorige wielen (y)

En je Dyane is en blijft erg mooi, zeker na de meest recente opknapbeurt.

Oorspronkelijk zit er 145 r13 op, maar dat is echt veel te iel onder een Trans (dit is geen Terra!). Nu dus 155.

Moet wel even terug, want een band lekt...

Voorruit gedemonteerd, zat een scheur in na de Ardennen. Bij een klein weggetje (de Y-splitsing) met nogal wat hoogteverschil naar rechts hoorde ik al 'pang' - dat was dus de ruit :)
Gelukkig had ik nog een ongetinte Marbellaruit over.

Meteen kon ik even kijken hoe het er in de sponning uitziet: nou, keurig!
Klein slijtplekje hier of daar, dus dat even voorzien van wat lak. Kan dat nu mooi drogen en aan het eind van de dag de ruit er terug in.
Stickers wel nog even overzetten...

Ik twijfel.
Op het moment zit er in de Trans een grille met verstralers. Leuk, maar niet origineel. De originele grille is conform oerpanda van metaal, met de spijlen aan de bestuurderskant.

Voor de grap vandaag dus eens even gekeken hoe dat staat. Wat zal ik doen, grille met lampen, of deze grille?

Persoonlijk vind ik de Lampjes-gril iets mooier, staat iets "stoerder & avontuurlijker".

Klopt dat oude Seat logo?
Voor een Campertje is de zwarte grille mooier wat mij betreft.

Ja ik ken het logo, maar achterop zit het nieuwe logo. Ik vroeg me af of hij zo met twee verschillende logo's is geleverd.

Sorry voor de 'Terra' [size=x-small]vergelijking[/size];)

Verstralers kunnen wel, op de camper. Ik vind het niet storen..
Originele grille kan ook.. maar ja, origineel is ie toch niet door de 2014 zelfbouw ;)

Lastige, ik vind de originele grille iets mooier maar de grille met lampen heeft ook wel weer iets. Pjötr geeft daarvoor een mooie omschrijving.

Dakloos zei:
Lastige, ik vind de originele grille iets mooier maar de grille met lampen heeft ook wel weer iets. Pjötr geeft daarvoor een mooie omschrijving.
Mee eens. Extra overweging met de Trans van de gebaande (snel)wegen af dan is alle extra licht aan de voorzijde wellicht welkom.
Heerlijk zo'n lego auto: Even een voorruit vervangen.(y)

Besloten de lampen grille erin te houden. Dat geeft een beetje Matra-Rancho look, en dat vind ik wel leuk. De metalen grille ligt op voorraad.

@Altai
Hij is inderdaad meer geschikt voor een auto a la Malaga.
Overigens zit die hoes erop tegen vogelpoep. De bomen voor de deur worden vooral 's nachts als slaapplek voor kauwen etc benut, dus dan kun je 's ochtends je dak en motorkap weer schoonmaken. Met zo'n hoes heb je daar geen last van.

Overigens vandaag de Marbella even nagelopen voor de APK. 10 augustus moet hij weer zijn goedgekeurd, dus van de week maar even regelen.
Al toen ik hem kocht was de handrem erg strak (1 klikje!) aangedraaid. Daardoor liepen de remmen achter nu lichtjes aan, en dat is afkeur. Die dus even een paar slagen losgedraaid, nu zijn het 3,5 klikjes, en aan remkracht maakt het niet uit. Voorwielen lopen mooi vrij (gelukkig - er zitten net nieuwe klauwen op)
Verlichting nagelopen en de fitting links-achter vervangen (daar was iets met de massa mis, mistlamp weigerde te werken) en sowieso alles even gecontroleerd.

Het ziet er allemaal keurig uit, dus ik verwacht niets bij de APK. Ik heb er maar weinig mee gereden dit jaar, en nu ook niet omdat dat niet echt gaat, maar hij doet het verder oke, dus dat is mooi.

Moet de Malaga nu ook opnieuw gekeurd worden of behoud deze zijn datum van voor de tijd dat hij op de sloop terechtkwam?

De Marbella is zojuist goedgekeurd.
Fluitend.

en, met een CO van 0,25%. Hoezo, 27 jaar oud :)

10527505_10204456190233590_6417778917261462602_n.jpg

@Michiel, ik dacht wel dat hoes voor de Marbella zou zijn maar kon het niet nalaten... Al is tie klein werkt zeker goed tegen die shit.(y)
Fijn dat de Marbella is goed gekeurd maar staat deze nu voor een uitrit geparkeerd??

Een wijlen uitrit. Mijn achterom komt op deze uitrit uit, maar verder is er niets meer, en derhalve al jaren een parkeerplek. :)

edit: plaatje toegevoegd.

Altijd lekker zo'n opritje. (y) Je schiet zo de brandgang in met de fiets. Of uit, als je laat voor school bent.:)

De fietser zonder lamp heeft dan ook vast haast om ergens te komen. Wellicht een van de studenten/scholieren.:D

Vroeger vaak zonder licht op de fiets gereden (jong en dom?) maar de laatste jaren, met de opkomst van batterijlampjes, altijd met licht op de duisternis in (iets wijzer??).

dit was een 50-er op de fiets... ;)
Ik voer altijd licht op de fiets. Ik had zo'n batterijlampje maar die krengen lopen altijd leeg. Geef mij dus maar gewoon een dynamo met bijbehorende lamp. Dat werkt tenminste.

@ Michiel: oudjes op de fiets... :) en een dynamo.
Daar kun je mee thuis komen.(y)
licht-aan-fiets.jpg

Zo.
de Dyane is ook weer goedgekeurd voor de APK.
Verder voor bij de trekhaak een passende kentekenplaat voor op een fietsendrager en/of aanhanger laten maken. Geheel in stijl (die plaat) met de rest van de auto, dus niet zo'n duf zwart-wit ding :)

dus weer even Kaching, maar goed, de Dyane mag tot 10-9-2016 weer rondsnorren.

Nadat ik op de Dyane een trekhaak had gemonteerd, had ik hem nog niet getest.
Dat vandaag eens even gedaan. Fietsendrager erop, fiets erop en testen maar.
Nu, uitstekend! Dat was een goede aankoop op de Citromobile.

10562469_10204592156792669_9072565000279666393_o.jpg

Hoe zit dat nu met die bijna lichtblauwe kentekenplaat? Ik zag dat vroeger wel vaker maar tegenwoordig bijna alleen nog echt donkerblauw zoals op de auto. Lijkt wel ongeveer dezelfde kleur als de Dyane.

Mooie Koga, maar vanwaar dat 'ouderwetse' zadel? Oude gejat of vind je dit gewoon fijner?

Lichtblauw werd oorspronkelijk geleverd tot en met 1978, in de aanloop naar de verplichtstelling van het gele kenteken in de reeks DB-01-BB.
In die periode had je dus een echte overgang.
De platen werden tot de invoering van de GAIK in 2000 gemaakt, en mochten tot 31-12-2003 geperst worden.

Toen ik de Dyane in 2004 kocht, heb ik stad en land afgelopen om ze te vinden, met deze exemplaren als resultaat.
De auto is immers geïmporteerd, maar wel van 1977.
Ze kloppen niet helemaal met het origineel, die op de Dyane zijn lichtblauw en 51x12 zoals de gele maar hebben het oldtimerlettertype, en die op de fietsendrager is ook 51x12 met het grote lettertype, maar weer reflecterend... Er zitten goedkeurstempels in, dus dat is prima.

Wat de Koga betreft: die is van m'n vader, hij vond het zadel niet lekker zitten (dus dat heb ik op mijn Batavus Sprint gezet) en er een gewoon zadel opgeschroefd.

Geniaal! Een van Danbury nogwel!
Leuk, het is een van de latere exemplaren met een hefdak. Ultrazeldzaam, in 1991 stopten ze ermee namelijk.

We hadden het al eerder over de metalen grille van mijn Trans, en het logo daarop.
Nu, ik heb een vroege Trans gevonden met dit rechthoekige Seat logo.

134242660_2.jpg

aan de achterzijde zijn de restanten van het 'nieuwe' logo ook nog te zien:
134242660_4.jpg

Zo. Weekje naar Frankrijk geweest met de Dyane.
Wagentje weer eens flink uitgelaten dus!

Ondanks z'n 37 jaren 1094 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:14,6. valt me niet tegen, want het motortje is wat vermoed aan het raken, dus die mocht er flink aan geloven :p. Ook heeft hij ca. 250 cc aan olie verstookt (wat gelekt, wat verbrand, wat gezweet) nu, zo gek is dat ook niet.

Voor degenen die de BBC serie Merlin kennen, dit kasteel zou geenszins onbekend moeten zijn (Chateau de Pierrefonds)

En nog een ander plaatje met een Frans generatiegenootje:

Geweldig dat je hem in zijn thuis land gewoon ff lekker de sporen geeft!

Wat was je gemiddelde kruissnelheid? Ik neem aan dat je enkel B-weggetjes hebt gereden?

Ik heb gecombineerd gereden. Ook stukken Péage.
Kruissnelheid ligt, afhankelijk van de windrichting en hellingshoek tussen de 90 en 115. Heen had ik wind tegen, en toen ging het plank gas echt niet harder dan 90.
Terug forse wind mee en richting Nederland loopt het af, dan tikte ik zo nu en dan de 120 wel eens aan, in z'n 1e trap...

Het gaat best, maar heel comfortabel is het niet. Al het verkeer wil je links en rechts inhalen (ook op de RN en b-wegen) en dat is niet heel veilig. Naarnaast merk ik dat het motortje wat minder begint te worden. Ondanks alle TLC. Maar goed, mag het na (x)48500 (daar moet een 1 voor, denk ik) kilometer...

Maar, ook daarvoor geldt, ik ben het ondertussen gewend.
Als je vervolgens in een Marbella stapt lijkt dat plots een héél moderne auto, ondanks dat ze maar 10 jaar schelen!

ginkelvanmichiel zei:
Al het verkeer wil je links en rechts inhalen (ook op de RN en b-wegen) en dat is niet heel veilig.

Dat is de hoofdreden waarom ik helaas de laatste jaren weinig met de Dyane heb gereden en 'm uiteindelijk verkocht heb.

In het huidige verkeer ben je speelbal. Andere weggebruikers houden ook amper afstand. Dat begon inderdaad op de snelwegen maar op het laatst helaas overal.
Niemand wil nog rekening met je houden. Dat is een trieste constatering:(

Terug
Bovenaan