ginkelvanmichiel’s wagenpark: Swift is terug!

Die stoelbanden moet ik op keens proberen in de Kever! Die heeft een nogal doorgezakt ijzeren frame.
 
Vandaag ook de achterbank en de bestuurdersstoel onder handen genomen. De bekleding kan dus weer even mee.

IMG-1297.jpg

IMG-1301.jpg

IMG-1302.jpg


Precies toen ik met de achterbank bezig was (en die is het meest lastig, met al die krammen e.d.) begon het me toch te hozen! gelukkig regent het onder de pergola iets minder hard, maar ik heb het geheel vervolgens maar in de keuken afgemaakt...
 
Vandaag heb ik de Escort wat aandacht gegeven. De velgen waren nog nooit opnieuw gespoten, en dat heb ik nu dus gedaan. Dat wil zeggen: het zichtbare gedeelte. Onder de sierringen mankeerde er eigenlijk weinig aan.

IMG-1313.jpg


verder ook de aluminium strips op de auto gepoetst, zodat die weer netjes glimmen en de b-stijl opnieuw gespoten. Bij de deur moet ik dat ook nog maar even doen. In eerste instantie dacht ik dat dat niet nodig was, maar je ziet het verschil toch wel een beetje. (met name qua glans)

IMG-1306.jpg
 
Mooi werk aan de Dyane en Escort! (y)
Ik kom iedere dag langs een soortgelijke Escort, zal eens een foto maken. Je hebt een mooi wagenpark!
 
Carkiller zei:
Blijft mooi die Dyane.

Eend zie ik nog wel eens rijden, Dyane echt nooit meer helaas...

Ze zijn inderdaad zeldzaam, maar toch neemt het aantal in Nederland gestaag toe onder invloed van de import. Ik meen dat er nu een kleine 500 exemplaren in Nederland rondrijden.
 
500 is toch al best veel! Ik denk dat de meeste daarvan het overgrote deel van de tijd in een garage doorbrengen.

Escortje wordt ook steeds mooier! En het interieur van je Dyane ziet er ook weer super uit. Goed idee om de stof te bewaren, wellicht is het ooit nog te gebruiken of op te knappen.
 
Voor de trouwe volgers die mijn stappen op het andere-auto-gebied hebben gevolgd, de grijze Citroën Cactus die ik in juni had bekeken, had roestschade aan de deuren. Een veelvoorkomend probleem bij het 1e type Cactus, maar kennelijk ook bij het tweede.

Nu kreeg ik vandaag van de garage een mail:

Citroën NL en de Citroën-dealer doen niets met deze roestschade, want de auto is niet geheel dealer-onderhouden. (...)

ze -Citroën NL- ontkennen dus wéér glashard dat deze roestschade afkomstig is van een productiefout. Schandalig! De verkoper heeft de auto ondertussen geruild met een andere garage, dus ik hoop maar dat een potentiële klant de deuren héél goed bekijkt.

Mijn interesse in een Citroën neemt dus rap af op deze manier.
 
Ik vind dat stukje 'dealer onderhouden' altijd zo vaag. Alsof die bij elke beurt elk paneel en elke felsrand nalopen. Toen ik mijn Punto kocht was ie tot dat moment gelukkig altijd dealeronderhouden, dus werd de roest hersteld onder garantie. Daarna heeft ie nooit meer een dealer gezien omdat wij het onderhoud zelf doen.
 
Da's wel heel kort door de bocht van Citroën inderdaad. Erg jammer... Nu is het nog maar de vraag of je bij andere merken een ander oordeel had gekregen, maar in ieder geval snap ik goed dat je met zo'n service niet bepaald wordt aangespoord om een Citroën te kopen.
 
Op EV-gebied ben ik momenteel in een wat rustiger vaarwater gekomen. Ik kijk nog steeds rond, maar heb mijn blikveld ook wat verruimd naar de plug-in hybride. En dan wel een die op zijn minst 50 kilometer moet kunnen afleggen op de accu (liefst 65 km, dat is enkele reis woon-werk).
Potentiële kandidaten zijn daarbij de Opel Amera en de BMW i3 REX. Ze hebben allebei hun voors- en tegens, maar zitten goed en passen redelijk binnen het budget.

Vandaag heb ik dus een kijkje genomen bij een Ampera. Mooie auto! En het specifieke exemplaar heeft ook nog eens een trekhaak voor een fietsendrager. Oók wel handig.
Ik moet me nog eens inlezen en ook kijken wat de garage mij biedt voor de Karl, maar wie weet.

IMG-1356a.jpg

IMG-1357.jpg

IMG-1365a.jpg
 
Told you so! ;)

( ben benieuwd naar je bevindingen en eventuele proefritten )

Mooie kleur trouwens, vaak zijn ze wit of zilver en maar heel af en toe zie je een zwarte of een blauwe. (y)
 
Mooi ding, die Ampera! Het interieur doet met dat beeldscherm in plaats van de tellers (?) erg modern aan. Chique lederen bekleding ook (y)
 
Zo in het blauw een leuk ding! En de meeste zijn het land alweer uit lijkt het, waardoor dit soort nette exemplaren alleen maar leuker worden. Zo'n nette Karl heeft een Opel dealer toch wel wat centen voor over?
 
Barri zei:
Zo in het blauw een leuk ding! En de meeste zijn het land alweer uit lijkt het, waardoor dit soort nette exemplaren alleen maar leuker worden. Zo'n nette Karl heeft een Opel dealer toch wel wat centen voor over?

Het valt toch wel een beetje tegen. Er zit immers nog steeds wat lichte schade aan het voorspatbord en de voorbumper. Kennelijk schrikt dat mensen af. (ofwel daar moet dus wat aan gedaan worden)
 
En je gelooft het niet... Ik wil een afspraak maken voor de Ampera hierboven (om ook de Karl te laten taxeren)... is hij verkocht :(
Het mag kennelijk niet.

Overigens werd ik wel gebeld over een Ampera-e, die verkocht was, maar toch uiteindelijk niet. Daar heb ik dus nu een afspraak voor staan a.s. woensdag!
 
Jay DoubleYou zei:
Qua bereik zal die denk ik ook beter zijn dan de eerste Ampera.

Ik moet wel zeggen dat ik de eerste Ampera (en ook de Volt) er stukken interessanter uit vind zien dan het hoge ding dat zo'n Ampera-e is...
 
Jay DoubleYou zei:
Qua bereik zal die denk ik ook beter zijn dan de eerste Ampera.
Zeker. Ga uit van gemiddeld 50 kilometer elektrisch bij de Ampera I. Als je een beetje je best doet meot de 60-65 km haalbaar zijn (en dat is precies een enkele reis)
De Ampera-E heeft een 60kw accupakket, dat hem op de snelweg in de winter een actieradius van om en nabij de 220 kilometer geeft en in de zomer om en nabij de 300 kilometer. Let wel dat dat een gemiddelde is. Dat moet beter kunnen. Het hangt ook af van airco- en verwarming gebruik. Als je 's winters vooral gebruik maakt van de stoel- en stuurverwarming bespaar je weer op het verbruik. Eventueel kun je hem aan de laadpaal ook voorverwarmen.

Vanwege een mogelijk probleem in het accupakket (er zijn een paar Bolts/Ampera's afgefikt doordat ze 'overladen' werden) is er nu een terugroepactie die iets aan de laadstrategie doet. Het kan dus zijn dat je van de 60kw er 50 kunt gebruiken. Nuja, nog altijd meer dan de 32 bruikbare kw's van de eGolf!

D Elzinga zei:
Ik moet wel zeggen dat ik de eerste Ampera (en ook de Volt) er stukken interessanter uit vind zien dan het hoge ding dat zo'n Ampera-e is...
Het ligt er een beetje aan hoe je hem bekijkt. De Ampera-I is een beetje een soort luxe sedan terwijl de Ampera-E meer een mpv is, a la Karl Rocks, maar dan iets groter. Hij is 5 cm smaller dan een Meriva B, maar verder komen de maten aardig overeen.
 
Klassiekerrijder zei:
Gefelici!
Ik heb heel wat Ampera's opgeladen, die komen volledig geladen in mijn ervaring niet verder dan 27 km.

Dat is wel heel weinig!
Dat zou 37 kwh per 100 km betekenen.
Een Ampera heeft 10 kwh aan bruikbare accu, en een verbruik van ca 18 kwh/100 km. Dat betekent dus 55km actieradius.

Ik denk dus dat die 27 km een indicatie is van of een zware rechter voet, of een boordcomputer die zich nog moet inleren.
 
Ah? Wat is daarvan het kenteken? Mijn Marbella is van 10-6-1987. (althans, het kenteken)


EV- keuzestress
Ikl ben zo'n persoon die moeite heeft met het maken van keuzes. Vandaag heb ik mogen rijden met de Ampera-e. Ik ben zeer geïnteresseerd heb de auto gereserveerd tot morgenochtend. Maar dan slaat de stress toe. De e-Golf reed ook erg lekker, en zat ook uitstekend (misschien nog beter dan de Ampera-e).

De voor- en nadelen op een rijtje:

IMG-1403.jpg

Ampera-e
voordelen
- grote actieradius
- minder diefstalgevoelig / inbraakgevoelig dan de e-Golf
- onderhoudshistorie geheel bekend, plus nog fabrieks- en ANWB-garantie

nadelen
- aankoopprijs relatief hoog
- potentiële kans op ontbranding van het accupakket (ja er zijn er een paar (wereldwijd ca. 15) afgefikt wegens een probleem in een accucel, hiervoor is nu een terugroepactie opgezet.
- stoelzitting vrij kort
- hoge km-stand

IMG-0975a.jpg

e-Golf
voordelen
- relatief goedkoop in aanschaf
- goede zitpositie (hoewel een andere bestuurdersstoel wel nodig lijkt)
- onopvallende auto
- beproefde techniek
- voorruitverwarming

nadelen
- navigatie- en radio zéér gewild bij het dievengilde
- klein accupakket (bruto 35,8kWh voor de e-Golf en 62,2kWh voor de Ampera-e) en daardoor in de winter bij echte koude maar 135 km actieradius)
- hoge kilometerstand
- bestuurdersstoel toe aan vervangen.

mijn verzoek
Wat zou jullie keuze zijn? Ik ben erg benieuwd naar de visie.
 
Volgens mij is de beste keuze om met de stoelpositie van de Karl aan de slag te gaan.

Komt de gereserveerde Ampera-E wel in aanmerking voor de SEPP?
 
Durashift zei:
Volgens mij is de beste keuze om met de stoelpositie van de Karl aan de slag te gaan.

Komt de gereserveerde Ampera-E wel in aanmerking voor de SEPP?

Ik heb de stoelpositie van de Karl veranderd door ringen te plaatsen, maar dit maakte het erger. Dus helaas, dat is geen optie.

Op de Ampera inderdaad geen SEPP. Maar eerlijkgezegd maakt me dat niet zo heel veel uit. Als het eropzit oké, maar stel dat de auto niet bevalt kun je het weer gaan terugbetalen. Alsof je een lening aangaat...
 
Bij beide auto's heb je bij de minpunten iets over de stoelen staan, en laat dat nu net de reden voor een andere auto zijn.
Daarnaast vermoed ik dat er best wat Ampera's uit de lease gaan komen, die niemand wil hebben vanwege de issues met de accu. Ik verwacht dus dat de waarde nog wel gaat dalen de komende tijd.
Persoonlijk vind ik de e-Golf het leukst en wellicht ook fijnst. Interieur zou ik dan vervangen door stoelen uit de Highline.
 
Puur even over zo’n korte zitting.
Een stoel achterover kantelen middels ringen oid helpt iets omdat je een het steunpunt wat omhoog brengt. Officieel schijnt het niet te mogen ivm (type-) goedkeuring van de montage.
Zelf ben ik lang en heb lange benen. Heb ooit een stoel van een VW Amarok (standaard, stof) laten verlengen qua zitting. Was super netjes gedaan, er was ongeveer 3 of 4 cm bij,, maar vooral fijn was dat de zitting op het zitvlak ook aangepast werd zodat het een fijn doorlopend geheel. Voelde en zag eruit of het zo uit de fabriek kwam. De originele hoes van de zitting van naar voren getrokken en aan de achterkant een randje extra, bijpassende bekleding erop.
Is inmiddels als een jaar of 8/9 terug. Is toen gedaan door RGS in Baarle Nassau. Ik meen dat de prijs alleszins gunstig was, nog geen 500 ofzo.
Wellicht een idee als de e-Ampera de juiste auto is op alles fronten, behalve de stoel….
 
Barri zei:
Bij beide auto's heb je bij de minpunten iets over de stoelen staan, en laat dat nu net de reden voor een andere auto zijn.

Jup.
Ik denk dat het ook het probleem is dat ik er nu last van heb, en dat ik pas kan ervaren of het beter gaat als ik langere tijd heb gereden.
Zowel de e-Golf als de Ampera-e bieden wel op de juiste plek de ondersteuning. De e-Golf nog iets meer dan de Ampera-e. Ik heb ook nog even ter vergelijking in een 'gewone' Golf gezeten met stoelen vergelijkbaar als in de Highline, en inderdaad, die maximaliseren het comfort.
 
Wat de keus tussen die 2 betreft lijkt het me nogal makkelijk. De Golf haalt zonder tussendoor bijladen niet eens een retourtje richting je werk en als ik het goed begreep was laden thuis en op werk toch al helemaal geen zekerheidje, dus range is key.
Over een paar jaar is accu/bereik van Ampera nog steeds (boven) gemiddeld, die van de Golf is nu eigenlijk al achterhaalt.

Verder nogal duidelijk dat de Ampera-e vanaf dag 1 wel als volledig elektrische auto ontwikkeld is en de Golf wat dat betreft een halfbakken compromis is.
 
Check ook het topic van 'eenvrijeusernaamiserbijnaniet'. Hij heeft de zitting van de stoel in zijn Stelvio ook laten verlengen.

Is een Citigo/Mii/Up echt afgeschreven? Ik zag online een leasecontract ter overname staan.
 
Barri zei:
Is een Citigo/Mii/Up echt afgeschreven? Ik zag online een leasecontract ter overname staan.

Helaas wel. Het was qua verbruik echt een optie geweest, maar doordat het stuur veel te hoog zit en de stoel te vlak is kreeg ik na 20 km al last...
Het is gewoon beroerd dat het zo nauw komt. Ik heb net nog even in een Ampera-e gezeten die bij de garage hier om de hoek staat. Ik denk dat het zaak is dat ik nog een keer in de fysieke auto ga zitten, iets meeneem wat ik onder mijn been kan leggen om het te testen en dan aan te geven of het wel of niet de Ampera-e wordt.
 
Het is ook een beetje wat het je waard is: met een fractie van jouw budget koop je ook een fijne auto die hemels zit, maar in gebruik duurder is. Elke keer als ik in mijn Focus rij merk ik hoe fijn ie zit voor mij, dat vind ik echt wel wat waard.

Bij de Citigo zit het stuur inderdaad wat hoog. Bij de Corsa die jij hebt gehad ook: ik kon met mijn linkerknie het stuur niet 'klem' zetten viel mij op.
 
Barri zei:
Het is ook een beetje wat het je waard is: met een fractie van jouw budget koop je ook een fijne auto die hemels zit, maar in gebruik duurder is. Elke keer als ik in mijn Focus rij merk ik hoe fijn ie zit voor mij, dat vind ik echt wel wat waard.

Bij de Citigo zit het stuur inderdaad wat hoog. Bij de Corsa die jij hebt gehad ook: ik kon met mijn linkerknie het stuur niet 'klem' zetten viel mij op.

Het probleem is inderdaad dat bij veel 'goedkopere' auto's bezuinigd wordt op de afstellingsmogelijkheden van het interieur.
Die rampencorsa had ik uiteindelijk voorzien van de advanced comfort seats uit een Corsa van het voorlaatste model. Dat scheelde al een hoop, want die waren flink in hoogte verstelbaar. Echter het stuur helemaal niet.

In zowel als de Kadett als de Escort heb ik dat probleem dus helemaal niet. Daar zit het stuur en de stoelen kennelijk wel op een fatsoenlijke plek. Ik snap niet waarom men dat is gaan aanpassen.

Ik had overigens opgemeten of de bestuurdersstoel van een Golf 7 misschien in de UP! zou passen, maar helaas. die stoelen zijn te breed.
 
Ik heb besloten de hele speurtocht maar te stoppen. Het heeft toch geen zin zo.

Ik ben nog even in de Escort gestapt en naar de garage gereden alwaar de Ampera-e te koop staat.

Overigens bleek de stoel van de Ampera nog een andere knop te hebben waarmee ik de hoogte kon instellen. Toen zat hij uiteraard uitstekend. o_O

Maar vervolgens bedacht ik me, waarom zou ik een dergelijk bedrag uitgeven aan een auto waarmee ik enkel van- en naar mijn werk ga? Er kan geen aanhanger achter, vakantie naar Frankrijk of Duitsland is ingewikkeld ivm de aan/afwezigheid van laad-infrastructuur, plus dat snelladen toch nog een uur duurt totdat de batterij weer op 80% is.

Is dat bedrag het me waard? is er nog een andere oplossing voor het probleem van de rug/poot...

Kortom, ik ben nog net zo ver als aan het begin...

Misschien dat ik me nog bedenk, maar voor nu word ik er alleen maar horendol van. :rolleyes:
 
ginkelvanmichiel zei:
Maar vervolgens bedacht ik me, waarom zou ik een dergelijk bedrag uitgeven aan een auto waarmee ik enkel van- en naar mijn werk ga? Er kan geen aanhanger achter, vakantie naar Frankrijk of Duitsland is ingewikkeld ivm de aan/afwezigheid van laad-infrastructuur, plus dat snelladen toch nog een uur duurt totdat de batterij weer op 80% is.

Ik heb geen idee van de actieradius van de Ampera of de laadsnelheid maar probleemloos op vakantie lukt toch vrij aardig als je dit topic eens doorleest.
 
haarr zei:
Waarom zou je als niet leaser zonodig elektrisch willen rijden?

Dit was eigenlijk ook meteen mijn idee. Probleem zit hem in het niet lekker/goed zitten. Focus je zoektocht daar dan op, met eventueel een automaatbak. Wat dat betreft snap ik wel een beetje het idee voor iets elektrisch omdat die natuurlijk altijd standaard met automaat komen. Wat kosten betreft natuurlijk niet de meest logische oplossing, je rijd nu immers een hele recente en zuinige A-segmenter, dat gaat natuurlijk niet goedkoper, zeker niet omdat je eerst een hele flinke investering moet doen. Als je iets koopt moet je wel echt heel erg zeker weten dat je fysiek gezien goed kan zitten, lijkt me belangrijker dan welke andere eis/wens ook.
 
@haarr

edit.

het heeft ook te maken met de vaste lasten. Een beetje auto met enig comfort is al heel snel 2x zo duur als de Karl.

Toen ik ging rekenen bleek dat een auto als een Citroën C3 automaat (en nee, dat is dus nog steeds geen grote auto!) bijna 1000(!) euro per jaar duurder is dan de Karl. Dat is gewoon niet leuk meer. Zo lang de elektriciteitsprijzen niet net als die van benzine excessief gaan stijgen is een EV dus absoluut een heel redelijk alternatief, als je een fatsoenlijk zittende automaat wilt hebben.

Ik had nooit gedacht dat ik zo lang (nu 6 jaar) zou blijven werken waar ik nu werk, dus dan maak je ook andere keuzes.
 
Die prijzen zullen heus ook wel stijgen als een groot gedeelte van de bevolking ervan afhankelijk is.
Uitbreiding van de capaciteit van het netwerk moet ook betaald worden.
 
En wat het milieu betreft: zolang hele werelddelen hun energie nog uit kolencentrales halen............
 
Terug
Bovenaan