ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Twingo. Swift?!

Dat oogt keurig zo! Zat er een universele mattenset in?

(Wat een leuke sfeerimpressie trouwens, kamperen met een Renault 5!)
Aan de ribbels in het hakstuk te zien zijn het matten van Automatten.nl, en dan de tweede soort denk ik. Ik heb wel eens die iets dikkere besteld, maar die hebben zo'n zelfde hakstuk.
 
Dat oogt keurig zo! Zat er een universele mattenset in?

(Wat een leuke sfeerimpressie trouwens, kamperen met een Renault 5!)
Er stond wel Twingo op, misschien van een Phase 2?

En inderdaad, heel leuk die foto’s! Ze hebben er wel meer, ook met hun Dyane erop. Ze hebben in die tijd heel wat kilometers gereden tijdens hun zomervakanties.
 
Aan de ribbels in het hakstuk te zien zijn het matten van Automatten.nl, en dan de tweede soort denk ik. Ik heb wel eens die iets dikkere besteld, maar die hebben zo'n zelfde hakstuk.
Ik had zelf voor de Panda de ‘goedkoopste’ gekocht, en die pasten ook heel goed. Ik hoef niet persé originele, als ze maar passen :)
 
Ik heb al voor vier of vijf auto's de matten bij Automatten.nl gekocht. Fijne matten zijn dat. Voor de Golf 5 toen via Amazon (betaalbaar setje), en voor de Golf 7 twee sets via Justcarpets: dikke tapijten met bies met dubbel geel stiksel, en een set rubberen matten. Wissel is tegelijk als de wielenwissel :)
Eigenlijk zijn ze altijd beter dan de originele matten.
 
AL zo'n 15 jaar geleden heb ik in mijn Dyane een verstelbare sproeier ingebouwd met als doel om op E85 te kunnen rijden. Gezien de leeftijd zou de auto niet in aanmerking komen voor een Franse milieusticker, maar, in de regelgeving blijkt vermeld dat voertuigen op LPG en E85 (superethanol) te allen tijde in aanmerking komen voor een milieusticker, namelijk '1' voor LPG en '2' voor E85 (immers is de CO2 uitstoot veel lager!)

Eerder heb ik er ook een verkregen voor mijn Marbella aangezien die voldoet aan de E2-norm, maar daarvoor moest ik wel een brief schrijven aan het departement van het ministerie in Frankrijk.

Vandaag heb ik dat dus ook voor de Dyane maar gedaan: brief geschreven en nu afwachten of ze het accepteren. Belangrijk is bewijs, dus foto's gemaakt van de verstelbare sproeier en bijgevoegd. Natuurlijk moet ik ook in FR wel kunnen aantonen dat ik wanneer ik daar rijd op E85 rijd en niet op 98. Bonnetjes bewaren dus. Het mooie is wel dat je dan dus minder last hebt van milieuzones.
 
Zoals aangegeven had ik spatlappen besteld voor de Twingo. Die zitten erop. Misschien dat ze aan de voorzijde er ook nog wel op komen, maar eerst maar eens zien hoe ze bevallen.

IMG-1264.jpg

IMG-1263.jpg
 
Zie je weinig, spatlappen op moderne auto's. Maar ik snap de keuze wel als er zoveel troep op de achterruit komt.

Ze misstaan in elk geval niet! :cool:

Wat moet ik me bij die E85 sproeier op de dyane voorstellen? Heb je daar een foto van? Heb je verder nog maatregelen getroffen tegen de ethanol? want carburateurs vinden dat normaliter echt niet lekker...
 
Ben benieuwd of de spatlappen helpen.

En idd, moet er niet meer aangepast worden voor E85? De slangen bijvoorbeeld?
 
Als je kijkt naar de achterzijde van de Twingo zie je dat de wielen gewoon buiten de achterbumper uitsteken. Die sproeien alle drek van de weg gewoon direct omhoog tegen de achterzijde aan. Eigenlijk vind ik dat echt een raar deel van het ontwerp. Dat kan nu niet meer gebeuren.

Voor wat betreft de carburateur:
inderdaad is het raadzaam de originele slangen te vervangen voor nieuw (dat heb ik deels 15 jaar terug gedaan en bij het vervangen van de brandstoftank voor een kunststof exemplaar van 39 liter ook bovenop de tank.)

De carburateur zelf heeft er geen enkele moeite mee, die bestaat alleen maar uit metalen onderdelen.

Bij de verstelbare sproeier moet je je eigenlijk voorstellen dat je hem op twee standen kunt zetten, een voor benzine en een voor Ethanol. De boring voor Ethanol is groter waardoor er meer brandstof ingespoten kan worden, want anders zou hij afslaan aangezien het energetisch vermogen van Ethanol natuurlijk lager ligt. Dus stel, je gaat op E85 rijden, dan zet je hem op de grote boring en voila, dan loopt je auto als het ware 'rijker' en kan hij ermee overweg. Als je vervolgens weer op 98 gaat rijden dan draai je hem gewoon terug. Ideaal. (hoewel, je, je moet wel je luchtfilter eraf halen om vervolgens met een tooltje (stukje brandstofslang) bij die sproeier te kunnen komen).
 
Leuke foto's! Fijne vakantie Michiel!

Oh nog grappig om te vertellen, jaren terug heb je een deel 3 voor de Lancia voor me gemaakt, toen ik gisteren de auto inleverde (en die deel 3 er dus nog steeds in zit) kreeg ik de complimenten, ook na mijn "dit is een replica" .
Die zijn dus nog voor jou, bij deze :)
 
Nou. Ik ben weer thuis hoor! Mijn vriendin blijft nog een weekje bij familie, en ik ben gisteren vanuit Bayeux teruggereden naar Nederland. De Twingo heeft het prima gedaan, op een motorstoringslampje na (maar dat is een sensor die wat moeite had met de hitte). We hebben 5200 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter op 100 kilometer. En dat was ook met volgeladen auto en 120 op de snelweg. Pas de problème!

IMG-1466.jpg

IMG-1529.jpg

IMG-1778.jpg

IMG-1901.jpg

UVFL4528.jpg

IMG-1760.jpg

IMG-1645.jpg
 
Wat een mooie streek om op vakantie te gaan; is die eerste foto op de camping gemaakt? Ziet er erg chique uit met die muur op de achtergrond! Sowieso zijn middeleeuwse stadjes en mooie natuur een super combinatie voor een vakantie.

Mooi ook dat de Twingo goed geschikt is voor lange ritten, dat is je niet altijd gegeven met een wagen die oorspronkelijk voor de stad is gemaakt. Maar het verbruik is dan wel erg gunstig ook, inderdaad.
 
Wat een mooie streek om op vakantie te gaan; is die eerste foto op de camping gemaakt? Ziet er erg chique uit met die muur op de achtergrond! Sowieso zijn middeleeuwse stadjes en mooie natuur een super combinatie voor een vakantie.

Mooi ook dat de Twingo goed geschikt is voor lange ritten, dat is je niet altijd gegeven met een wagen die oorspronkelijk voor de stad is gemaakt. Maar het verbruik is dan wel erg gunstig ook, inderdaad.
Inderdaad, op de camping! Een kleine camping in Alet-les-Bains, vlakbij Limoux. De camping ligt tussen de rivier de Aude en de stadsmuur in. Ik ben er in 1996 met mijn ouders geweest en mijn ouders zelf zijn in 1981 óók in Alet-les-Bains geweest. Heerlijk zwembad met bronwater op loopafstand, en vooral rust. Als ik zou kunnen zou ik direct weer gaan.

En de Twingo doet het op de lange afstand prima, ja, het is geen c-segment sedan, maar het voelt ook niet als een a-segment stadsautootje.
 
nieuw carter met rubberen pakking erop:
SAM-2309.jpg


En klaar!
Goed. Dat dacht ik. Niet dus. De olie zeek eruit. Ondertussen de pakking nog eens vervangen met wat vloeibare pakking ertussen, maar nee, het bleef maar lekken…

Ik denk dus dat het nieuwe carter een heeeeeel matige pasvorm heeft. Tijdens de vakantie dus maar een tweedehands Oem-carter besteld en weer een nieuwe pakking, en die net gemonteerd. Helemaal volgens voorschrift. Ik hoop toch dat dit het oplost! De pakkingvlakken waren iig goed schoon!

 
Laatst bewerkt:
Geen olie meer op de straat, dus deze missie is volbracht. Nu missie #2, apk voor de Dyane. Voor komende week heb ik een afspraak staan. tbv. de keuring vers rubber aangeschaft (ik reed rond op één wiel uit 2007 en één uit 2022; helaas was de andere zo ei-vormig dat daar echt niet mee te rijden viel..) nu dus maar meteen vers rubber en dan heb ik meteen een goed reservewiel.

Zaterdag even de auto in het geheel nalopen en doorsmeren, dan zou ik eventuele problemen moeten voorzijn. Hopen maar! Hij is in de 20 jaar (bijna, in september!) dat de auto in bezit staat nog nooit afgekeurd. Het zou wat zijn!

 
Het ziet er allemaal weer keurig uit, je zorgt er goed voor.
Die spatlappen op de Twingo staan er ook goed onder, maar daar heb je ze niet voor gekocht.
Ik ben geen fan van de felle led verlichting van de Dyane, maar als jij er blij mee bent is het natuurlijk prima. ;-)
 
Het ziet er allemaal weer keurig uit, je zorgt er goed voor.
Die spatlappen op de Twingo staan er ook goed onder, maar daar heb je ze niet voor gekocht.
Ik ben geen fan van de felle led verlichting van de Dyane, maar als jij er blij mee bent is het natuurlijk prima. ;-)
Het komt meer door de foto dat het zo fel lijkt, om eerlijk te zijn. Als je ze 'live' ziet dan zijn ze niet heel fel.
Het is inderdaad wel LED, maar dat moet wel, anders zijn het een soort gloeiende spijkers en dat is echt gevaarlijk, zeker ook omdat buiten twee kleine reflectoren er niets aan de achterzijde reflecteert.
 
20 jaar is lang, en zeker op jouw/onze leeftijd is het best bijzonder als je een auto al 20 jaar in bezit hebt!
Had je daarvoor niet een ander Dyane, dat ik me vaag ergens van herinner?
 
19_86_RU_Zeist_Genestetlaan_Michiel_achter.jpg
Klopt! Eerst deze witte 4, toen had ik nog geen rijbewijs. Met mijn vader was ik toen bij een specialist ivm APK, en toen kon mijn vader de blauwe niet laten staan. Ofwel, witte ingeruild en deze gekocht :)
 
De Twingo maakte de laatste tijd wel een heel donker geluid. En nee, dat kwam niet door het sportsierstukje. De uitlaat bleek lek. (https://www.autoweek.nl/forum/threads/uitlaat-lek.12985/) Ik kon het echter niet vinden. Wat bleek, er zat een gat in de demper onder de glasvezel mat die fungeert als een soort hitteschild... Na het hitteschild eraf gesloopt te hebben was het duidelijk.

IMG-2210.png


verrot dus!

Alleen blijken die dempers voorzien van zo'n extra demper/hitteschild niet zo makkelijk te vinden. Ik heb er nu een in Duitsland besteld. Dúúr! Hopelijk is hij snel binnen. Voor nu heb ik het gat in de uitlaat even dichtgekit met een stuk aluminiumplaat en uitlaatcement, dus dat kan wel even, maar wel zonder het hitteschild. Die glasvezeltroep is echt smerig.

We kunnen binnenkort dus weer aan de knutsel...

s-l1600.webp
 
Dat is al snel dat ie kapot is. Ontwerpfoutje?
8 jaar en 183.000 kilometer, moah, kan gebeuren?
Ik denk wel dat die glaswol niet meewerkt. Daar gaat vocht inzitten en dan slaat de roest wel toe. Ik heb er toch maar weer een gekocht waar het omheen zit, het lijkt me toch iets van een geluiddemper of hitteschild.
 
Nou. Vandaag op mijn vrije dag de uitlaat vervangen. Wat een pokkeklus! Je kunt nergens bij, en de bout van de klem naar de katalysator was door iemand met grof geweld aangedraaid, die draad was helemaal kapot.

Maar goed. Na heel wat gefoeter, een schram op mijn voorhoofd en wat sneden in mijn handen zit de nieuwe erop (helaas zonder hitteschild, maar het is een Bosal en hij was een stuk zwaarder dan de oude dus het zal wel goed zijn).

IMG-2260.jpg


IMG-2259.jpg
 
Mooi dat het dan toch gelukt is (y) :cool: Handschoenen gebruik ik tegenwoordig steeds vaker want je haalt je al snel open aan iets onbenulligs. Maarja 1x vergeten en dan heb je gelijk prijs natuurlijk... :rolleyes:

Eigenlijk moet de bumper er af voor dat klusje... Dan heb je vrij zicht op de uitlaat en meer werkruimte. Anders is het idd prutsen.
Hoe lang ben je nog bezig geweest?

Toch een bosal besteld? Was die ebay-er niet bereid om naar Nederland te verzenden, of was dat plaatje een leugen?


De bouten van demper naar katalysator zijn altijd een ellende.
Die rotten gewoon vast door de jaren heen omdat het gewoon flink heet wordt in dat gebied. De hitte tast het metaal ook aan. In veel gevallen is het de slijpschijf of de brander die de klus moet klaren. Als je pech hebt breekt zelfs de flens nog af.


Maar hee... Het is gelukt en je kunt de komende jaren weer rustig rijden!
Let's Go met de Twin-Go!
 
Het was die uit Duitsland! Achja. Het zit iig! Net even testgereden op weg naar het Theater en hij klinkt gezond!
Ik had inderdaad handschoenen aan nadat is me had gesneden…:censored:
 
Tja, je wil een kleine compacte auto. Keerzijde is dat je kinderhandjes moet hebben om er aan te sleutelen. Mooi dat het gelukt is.
 
Tja, je wil een kleine compacte auto. Keerzijde is dat je kinderhandjes moet hebben om er aan te sleutelen. Mooi dat het gelukt is.
dat viel opzich nog mee. Het was gewoon dat iemand de bout van de klem kapot had gedraaid. Toen die eraf was, was de uitlaat ook zo los. Op een brug was het ook makkelijker geweest. Ik had hem nu op assteunen staan, en dan liggend onder de auto sleutelen ;)

Overigens zit de eerste 500 kilometer sinds vervanging er alweer op, en hij doet het prima!
Ook heb ik een beurtset besteld. Bij de garage kost me dit 550 euro, nu was ik voor 49 euro voor de onderdelen en 20 euro voor de olie klaar... In de herfstvakantie maar eens doen.
 
Terug
Bovenaan