ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift opgehaald.

tolerantie op de weg is er niet meer, idd een trieste constatering. Ipv dat je lekker onthaast in je oldtimer, zit je je eigen op te vreten over de hufters achter je die op je bumper rijden.....

Ik ben het met voorgaande posters wel eens, toch rijden wij elke dag met onze klassiekertjes.

Ook gewoon in de spits en ja, dan zijn er de nodige die gevaarlijke acties uithalen om maar niet achter je te hoeven rijden.
Maar wij willen de beleving die wij hebben om dit voorrecht (rijden in een klassieker) er niet voor opgeven.

Wij rijden absoluut niet in de weg, en kunnen met het verkeer mee (in de spits rijdt het toch voor geen meter) dus de rest bekijkt het maar lekker.

Greetzz Renate, die wel een beetje meer tolerantie bij de mensheid verwacht. Men is al zo druk om zijn/haar einde te verspoedigen.

Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee met de tolerantie. Met de Kever ondervind ik eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers.

Maar hoe snel is een Kever? Bij mijn Dyane heb je een zonnewijzer nodig om de 0-90/100/110 te meten, dus dat mensen daar geïrriteerd van worden..

Ik ging er altijd van uit dat de enigszins verbrande olie -en benzine lucht achter mijn 4 de mensen wel op afstand hield...blijkbaar werken die interieur filters tegenwoordig wel erg goed. :)

En als het me echt irriteert, dan spreek ik de bestuurder bij het eerstvolgend stoplicht aan op hun gedrag....

Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe nog niet heb ondervonden, maar een Panda (zeker 45) is wat sneller dan een Dyane denk ik!

@Micha

zeker. Vorig jaar met de 34 i.e. geen last gehad (maar die ging gewoon met het verkeer mee) en in 2011 met Panda 2 (45) ook absoluut niet. Daar was het andersom, daar raasde ik de Nederlandse caravanners met 130 voorbij. :)

Met verbaasde blikken tot gevolg.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen erg tolerant zijn naar een oldtimer. Maar misschienmkomt dat omdat ze bij mijn wagenpark ook niet verwachten dat ze harder dan 80 gaan. Het gevaarlijks zijn echter de kijkers die je auto al rijdend op de snelweg bekijken en daarbij irritant naast je blijven rijden zodat jezelf niet kan inhalen of voorsorteren.

- Quatrelle - zei:
tolerantie op de weg is er niet meer, idd een trieste constatering. Ipv dat je lekker onthaast in je oldtimer, zit je je eigen op te vreten over de hufters achter je die op je bumper rijden.....

laat ze lekker opr..... in hun leasebak . gewoon een beetje gas terug nemen . komen ze wel voorbij met een opgeblazen stress hoofd

Nog een plaatje van de vakantie:
10552623_10204759799863641_1276433157386187098_n.jpg

in Tracy-le-Val.

ginkelvanmichiel zei:
@Micha

zeker. Vorig jaar met de 34 i.e. geen last gehad (maar die ging gewoon met het verkeer mee) en in 2011 met Panda 2 (45) ook absoluut niet. Daar was het andersom, daar raasde ik de Nederlandse caravanners met 130 voorbij. :)

:T
fiat-panda-leukste-reclame.jpg

Vandaag met de Marbella even op pad geweest om wat onderdelen (oa zeldzame schuifraamrubbers!) voor de Trans op te halen.
in Nijnsel (of all places) nog even twee plaatjes gemaakt van de Marbella in werkoutfit (dwz: met dakdrager)

Ik heb gelukkig ook nooit last van vervelende weggebruikers. Maargoed, de langzaamste auto in mijn wagenpark loopt alsnog 160 en gaat van 0-100 in pakweg 15 seconden. Valt dus allemaal wel mee...

Die dakdragers zien er leuk uit, maakt hem erg stoer!

Het is een rekje wat van een Panda Regimental afkwam. Dat was een actiemodel in 4x4 look. Het heeft ook op de echte 4x4 gezeten.
Best wel zeldzaam dus.
Panda_4x4_Val_92_AV.jpg

ginkelvanmichiel zei:
Het is een rekje wat van een Panda Regimental afkwam. Dat was een actiemodel in 4x4 look. Het heeft ook op de echte 4x4 gezeten.
Best wel zeldzaam dus.
Panda_4x4_Val_92_AV.jpg

nog nooit gezien . stoer bakje .

Na een tijdje, vanwege de Malaga, in de garage te hebben gestaan vandaag de Trans weer even tot leven gewekt. Wat kleine dingetjes gedaan, gekeken naar de mogelijkheden voor wat meer PK's en ook nog even wat plaatjes gemaakt van hoe de auto er nu bij staat, ondermeer met de vers gespoten semi-originele velgen.

Tsjoening, de titel zegt het al.

De Trans heeft 39 pk, bij een compressie van 8,8:1. Gezien het gewicht rijdt dat niet echt lekker, hij komt maar matig vooruit.
Daar gaan we dus wat aan doen. De standaard Panda 45, met precies dezelfde motor maar een compressie van 9,0:1, levert al 45 pk.

Dus ik ben te rade gegaan bij een ohv-903 meester, die mij wat tips heeft gegeven over wat hieraan te doen valt...

Vandaag heb ik dus wat onderdelen bijelkaar gesprokkeld die gaan zorgen voor wat meer pk's.
Ik ga een cilinderkop laten afdraaien zodat deze een compressie krijgt van circa 9,3:1, ipv de huidige 8,8:1.
Dat wil zeggen dat er van een bestaande kop, mits deze niet al eens gevlakt is, circa 0,6 +/- 0,1mm afgehaald gaat worden.

Dit zou moeten resulteren in een toename van de hoeveelheid pk's. Binnen het spectrum van de injectie zo'n 7pk.
Ik wil de kop ietsje flowen, zodat vooral de uitlaatgassen gemakkelijker kunnen worden afgevoerd. Niet te veel, maar een klein beetje.

Op deze foto, die ik van de meester op dit gebied kreeg, staat een voorbeeld van een dergelijke kop waar een volle mm (!) is afgehaald, en waarbij zowel de in-als uitlaatpoorten zijn bewerkt.

file.php

Ook voor het optische heb ik nog wat leuks, een toerenteller uit een Fura Chrono (nog wel even kijken of hij het nog doet) en twee '45' embleempjes die ik, a la Uno, naast het zijknipperlicht wil plakken.

Maar dat op het moment dat hij dan ook zo'n 45 PK heeft :p

Toch nog wat aan de Trans gedaan:
spatlappen:

wat een @#$@$% klus was dat. Die klemmen waarmee ze vastgehouden worden zaten zo strak dat ik ze praktisch niet op de auto kreeg...

De 45 S i.e. bordjes vast geplaatst (toch maar wel :p) a la 4x4 op het achterscherm:

het resultaat:

echte kopzorgen zijn het niet natuurlijk, maar ik heb het originele kopje (productiedatum 1983) tevoorschijn gehaald.
Dit wordt gereinigd, zoals gezegd flink gevlakt en de kleppen worden opnieuw ingeslepen.
Al met al zal dit, zeker met de goede verbranding door de injectie, moeten resulteren in een vermogenstoename die de Trans wel kan gebruiken.

Na inspectie bleek dat de kop nog nooit gevlakt is, dus dat is positief met betrekking tot het afdraaien.

haha, koning! De Trans staat er weer fantastisch bij. Dat extra vermogen klinkt aantrekkelijk. Ik heb ook wel eens zitten denken of er een manier is om m'n Samara net iets meer pit te geven want het gaat nu wel heel langzaam. Vermoedelijk is het opsnorren van een 1.3 of 1.5 blok het gemakkelijkste...

Tsja, van zo'n Samara-kop kun je natuurlijk ook wel een paar 10e millimeter afhalen, maar dan loopt 'ie straks enkel nog op 98. Dat vind ik met de Trans niet zo erg, omdat ik die toch niet dagelijks gebruik én in Frankrijk altijd 98 tank. Zo'n 1.5 is dan wel handig.

kopje is terug!
geheel gereviseerd, kleppen geslepen, zittingen gefreesd, klepgeleiders nagekeken, nieuwe klepseals...
En daarnaast opgeslepen tot 9,5:1 compressie.

Spannend hoor! binnenkort even oprijbokken lenen, want ik wil meteen het carter vervangen door één van een Panda 900. Dan meteen verse olie erin, anders is het nieuwe kopje weer vervuild...

Ziet er knap uit Michiel. Alleen op de 4e foto vanaf het 4e bougiegat omhoog over het nummer 3040262 is waarschijnlijk een gietnaad en geen scheur?

nieuwe kopje zit erop!

oude kopje (let op de hoogte boven het bougiegat)

nieuwe (let weer op, je kunt zien dat er flink wat af is!)

onderblok, kerngezond:

de boel netjes gesorteerd:

uitlaatspruitstuk vlakken:

nieuwe koppakking:

boutjes weer vast:

klepjes gesteld:

injector weer terug:

alles weer vast:

ook de sensor voor de temperatuurmeter werkt (dat wordt dus een meter, niet meer een lampje)

en hij loopt (filmpje) Tikt nog wel wat, dus dat wil zeggen dat er of wat loodvervanger in moet, of de kleppen nog strakker mogen. Nu, ze verbranden iig niet.

Zo, vandaag nog één klep bijgesteld die te ruim bleek, dus nu is de auto stil!
Verder het carter vervangen voor een van 'n 900, met nieuwe pakking, olie en filter. Nu hopen dat hij lek vrij blijft.

Dus nu is deze stap afgerond.
Wat nog rest:
-Dashboard met temperatuurmeter
-isolatieband aanbrengen rondom de kachelbak (die is verpulverd en daardoor komt er veel motorgeluid de auto binnen
-remslangen vóór vervangen
-handremkabel achter vervangen door een van een Terra. Deze lijkt op het oog hetzelfde, dus ik hoop dat hij past.

Verder een stuk gereden, heerlijk! Hij is feller, en dat is precies wat ik wilde.

Vanmiddag mij nog even bezig gehouden met de temperatuurmeter in het dashbord.
Ik dacht dat ik wat draadbruggen moest maken, maar wat bleek, het schema wat bij de set kwam bleek precies gelijk aan mijn dashboard. Enkel twee draadjes omdraaien op de pinnen die naar het dashboard lopen en hij deed het meteen!

voor:

na:

meteen ook nog even de lampjes gecontroleerd.
Wisten jullie dat de verlichting bij een Seat Panda oranje is? Bij een OerPanda normaliter groen!

Keurig, Michiel. Met het metertje in het dashboard(y). De km stand komt bijna overeen met origineel.(y)(y):D
Ook perfect dat het rode toeren gebied is komen te vervallen voor deze aangepaste motor.(y)(y)(y):)

Hoi Michiel,

Sorry, ik heb dit topic niet gevolgd, maar...

Dit blokje is ook voor rally-doeleinden gebruikt in de Fiat Cinquecentoi trofeo cup. In die cup haalden wij 74,3 paardjes uit dit blokje. Misschien zijn de onderdelen nog links of rechts verkrijgbaar.

Overigens kan de versnellingsbak slecht tegen deze toename van vermogen...

@Altai

de teller is dezelfde hoor! De foto's zijn niet op hetzelfde moment genomen.
De behuizing is standaard geschikt voor een koelvloeistoftemperatuurmeter, enkel het metalen afdekplaatje met de cijfers erop niet. Bij de set (nieuw) die ik kocht zat de sensor, het metertje en de afdekplaat. Die konden dus op de bestaande behuizing gezet worden.

@rke
Het originele Abarthblokje was een 1050 cc exemplaar, met 75pk.
Dat zou opzich ook wel fijn zijn, maar, met de 45pk die het blokje nu levert ben ik al heel tevreden. Echter zijn de versnellingen erg kort, en maakt de auto bij bijvoorbeeld 110 km/h erg veel toeren. Misschien dat ik er in de toekomst nog een Marbellabak op (laat) zetten. Die heeft een andere eindreductie en maakt de auto misschien wat minder snel accelererend, maar wel wat stiller.

Nu nog eens een period toerenteller plaatsen... De draad ligt al klaar.

Uitbreiding van je wagenpark is aanstaande: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/alfa-romeo/m850994232-alfa-romeo-arna-l-1985-groen.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

ginkelvanmichiel zei:
@Altai

de teller is dezelfde hoor! De foto's zijn niet op hetzelfde moment genomen.
De behuizing is standaard geschikt voor een koelvloeistoftemperatuurmeter, enkel het metalen afdekplaatje met de cijfers erop niet. Bij de set (nieuw) die ik kocht zat de sensor, het metertje en de afdekplaat. Die konden dus op de bestaande behuizing gezet worden.

@rke
Het originele Abarthblokje was een 1050 cc exemplaar, met 75pk.
Dat zou opzich ook wel fijn zijn, maar, met de 45pk die het blokje nu levert ben ik al heel tevreden. Echter zijn de versnellingen erg kort, en maakt de auto bij bijvoorbeeld 110 km/h erg veel toeren. Misschien dat ik er in de toekomst nog een Marbellabak op (laat) zetten. Die heeft een andere eindreductie en maakt de auto misschien wat minder snel accelererend, maar wel wat stiller.

Nu nog eens een period toerenteller plaatsen... De draad ligt al klaar.

Michiel, ik dacht wel dat dit de originele teller was. Dus plug en play zeg maar.
N.a.v. de opmerking naar rke: De extra hoge toeren dan zou er dus een groter rood vlak in de km teller moeten zijn?;)

ginkelvanmichiel zei:
Arna's zijn niet geliefd, en dat is een voordeel.
(y)

Gesproken als een echte voetbaltrainer: "Ieder nadeel heb zijn voordeel"
[sub]https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruijffiaans[/sub]

zo gaaaaaaf de camper! Hoe simpel kan het zijn om een enorm veel plezier van te hebben.Klasse!!! Ook de Citroen is levensgevaarlijk mooi ding.Vindt het helemaal geweldig zoals iemand bezig is met auto's.
Ga zo door!!!!!!!!

Ik ben weer eens op zoek...

Tijd voor een project.
Nu ben ik zoekende naar een witte Panda van het model tot 2003.

Helaas blijkt dat een lastige opgave en heb ik er tot op heden geen gevonden. Dus wie weet!

Omdat Michiel nog een koelkast nodig heeft :)

Edit: Zonder gekheid: Zo'n ding is toch veel leuker in een fris kleurtje? Zoiets als deze bijvoorbeeld.

Terug
Bovenaan