ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Helaas zijn de afleveringen van YouTube verwijderd, maar bij de Amphicar moet ik altijd denken aan de achtervolging van Bassie & Adriaan en Vlugge Japie in De Verdwenen Kroon. :p
Dat was exact mijn gedachte!
benakroon040xh0.6692.jpg
 
Misschien wat te oud voor waar je naar op zoek bent, maar ik heb zo'n Fiat Panda '100 HP'-uitvoering toch ook altijd wel erg leuk gevonden.
fiat-panda-1-4-16v-sport-100-hp-bj-2009.jpg


fiat-panda-1-4-16v-sport-100-hp-101-pk-scherm-nette-auto.jpg

 
Laatst bewerkt:
Echt een leuke auto. Mijn pa en ma hadden ooit een 1.2 Emotion als tweede auto.
Wat ik dan eerlijk gezegd niet snap: waarom hebben deze 100HP's allebei handbediende airco?
Volgens mij was volautomatische airco een optie van nog geen €500, misschien zelfs maar €250.
Dat snap ik dan niet, dat de eerste eigenaars dat niet bestelden...
 
Het zijn zeker leuke auto's! Ook die zijn de revue gepasseerd. Helaas hebben de 6-bakken (jup, m32) niet zo'n geweldige naam en heeft die generatie Panda's issues met de bedrading en doorroestende veerschotels,

hier goed te zien op een laat exemplaar uit 2012:
 
Ja, dat klopt, x2. Maar het zit gelast aan de achteras en daar mag je in NL niet aan lassen. Dus dan moet er een andere achteras op. Bekend euvel bij de Pandaclub.
 
Officieel mag je de veerschotel zelf niet repareren inderdaad.
Maar je wat ik uit de tekst interpreteer mag er wel een volledig nieuwe veerschotel als overzetdeel gelast worden als dat volgens de voorschriften is gedaan met een daarvoor bestemde reparatieset.

Zie de toelichting bij Artikel 5.2.28 lid 2.:

Jammergenoeg is het bij dit type assen niet mogelijk...
Maarja voor 500 euro een verse as, gelijk wat afwatergaten er in en goed beschermen tegen roest en je hebt er nooit meer problemen mee... Hij zit er voor dat geld inderdaad niet onder. En het is ook geen leuk klusje kruipend onder de auto in de carport...
 
Vandaag gaan rijden met een Corsa B 1.2 16V automaat. Keurige auto, reed prima. Totdat… een leiding van de oliekoeler van de bak scheurde tijdens de proefrit. Auw.

Meteen gestopt, dus geen schade veroorzaakt.

 
Er staan trouwens nog best wat van zulke Corsa’s te koop valt me op. Soms zelfs met de leuke driespaaks velgen!
Ja, zeker! Ik vind het leuke dingen. En ik weet waar ik moet kijken qua roest. Dat is natuurlijk wel een dingetje. Ik heb een lichte voorkeur voor een C14NZ-motor, want daar kan ik gemakkelijker een cruisecontrol (die ik heb liggen) inbouwen.

Maar goed, wie weet wordt het toch gewoon weer een Panda oid.
 
Wat betreft roest gewoon 1 van na de facelift nemen, die waren zoveel beter wat roest betreft ( gaat op voor zowel de Corsa B als de Astra F ) Deze Corsa hierboven is sowieso 1 van de allerlaatse uit 2000 zo te zien ( ik had er destijds 1 uit 1999 )
 
Dit ontwerp vond ik al sterk toen het uitkwam, en sterk is het nog steeds. Mijn buurvrouw, inmiddels best oud, heeft er eentje. Een echte binnenslaper in een behoorlijk goede staat. Hij komt niet vaak buiten, maar ik word elke keer blij als ik 'm zie.

Hopelijk kan de verkoper het probleem oplossen en komt de auto bij jou terecht!
 
Uit nieuwsgierigheid; waardoor vind de vrouw des huizes een corsa wel fijn rijden en een astra niet?
 
Als ik het me goed herinner zit je in een Corsa B zelfs niet recht voor de pedalen maar iets naar het midden gedraaid. Kan zijn dat iemand dat nou juist prettig vindt........
 
Uit nieuwsgierigheid; waardoor vind de vrouw des huizes een corsa wel fijn rijden en een astra niet?
het heeft puur te maken met de afstand stoel <-> pedalen. Bij de Astra kon de stoel niet ver genoeg naar voren waardoor ze zich helemaal moest uitstrekken om de koppeling in te trappen of te remmen. Bij de Corsa kan de stoel voor mij ver genoeg naar achteren en voor haar ver genoeg naar voren.
 
Ah op die manier, dan snap ik het.
Ik had vandaag een Rover 25 als leenauto, die is voor haar dan echt zwaar ongeschikt. Zelfs met mijn benen die bij 1.90m horen vond ik dat koppelingspedaal laaaang.
 
Vandaag toch nog maar even op Panda-pad geweest. We hebben daar toch allebei een goed gevoel bij. Het exemplaar dat vandaag bekeken is, is geen TwinAir, maar een bruine 1.2 fire. Dus met de motor uit de Panda 169, die hier nauwelijks verkocht is vanwege de BPM.

Niet onaantrekkelijk! Alleen een cruisecontrol moet er (weer) worden ingebouwd, dus ik heb even navraag gedaan of dat voor onze vakantie nog zou kunnen.

Het autobedrijf zelf heeft namelijk ook twee weken nodig om deze Panda afleverklaar te maken (dwz. beurt, d-riem, apk etc). Verder zit er ook nog 3 maanden garantie op... Lijkt me niet gek.

IMG-1084a.jpg

IMG-1086a.jpg

IMG-1092.jpg

IMG-1096b.jpg
 
Ja zag idd ook dat bij deze ook de cruise control ontbrak. Het oudere model Agila zou ook nog kunnen, die weegt sowieso minder, al heeft die dan wellicht ook geen CC? Ik zocht naar zo 1 met 2 kleuren, die zijn leuk, maar zag ik zo snel niet.
 
Ja zag idd ook dat bij deze ook de cruise control ontbrak. Het oudere model Agila zou ook nog kunnen, die weegt sowieso minder, al heeft die dan wellicht ook geen CC? Ik zocht naar zo 1 met 2 kleuren, die zijn leuk, maar zag ik zo snel niet.
zo’n Njoy-uitvoering was dat! In oranje-zilver en grijs-zilver. Overigens ook 955 kilo.

 
Ja dat exemplaar had ik idd wel gezien maar zocht de versie met geel/beige/zalmkleur erbij die was wat vrolijker ;) Had trouwens niet verwacht dat de oudere Agila in zelfde schaal zou vallen.
 
als je in de categorie vedergewichten van die tijd wilt zoeken ben je inderdaad wel heel beperkt in je keuze. Dat heb ik in mijn zoektocht ook gemerkt. Wat dat betreft is zo'n panda wel een stuk betere keuze dan een corsa.
Persoonlijk was voor mij de zithouding onhandig, de deurstijl zit te ver naar voren. (of de stoel te ver naar achter)

Wellicht gelijk voor een rijker uitgerust exemplaar gaan dan de rode?
Dan heb je tenminste een beetje waar voor je geld qua bijbetalen.Zoveel verschillen de occasionprijzen meestal niet.

Dat fire motortje is dan wel weer betrouwbare techniek die je kent uit oudere panda's. Dus dat scheelt ook weer als je eens wat zelf wilt prutsen.
 
als je in de categorie vedergewichten van die tijd wilt zoeken ben je inderdaad wel heel beperkt in je keuze. Dat heb ik in mijn zoektocht ook gemerkt. Wat dat betreft is zo'n panda wel een stuk betere keuze dan een corsa.
Persoonlijk was voor mij de zithouding onhandig, de deurstijl zit te ver naar voren. (of de stoel te ver naar achter)

Wellicht gelijk voor een rijker uitgerust exemplaar gaan dan de rode?
Dan heb je tenminste een beetje waar voor je geld qua bijbetalen.Zoveel verschillen de occasionprijzen meestal niet.

Dat fire motortje is dan wel weer betrouwbare techniek die je kent uit oudere panda's. Dus dat scheelt ook weer als je eens wat zelf wilt prutsen.
Qua roest is het inderdaad een zorg minder. Die rode was inderdaad erg kaal, maar dat was juist ook wel leuk. Deze bruine heeft dan wel wat opties, zoals aux, in hoogte verstelbare voorstoel, stuurbediening en airco. Dat is een pluspunt! Het is jammer dat ze niet zijn uitgerust met een (fatsoenlijke) automaat. Dat rijdt toch echt wel fijn.
 
^^ zo te zien op de foto niet op de afdeling te verpieteren bijzonderheden.. zoals aan de station straatkant. Het zou een mooie specialist kunnen zijn, zoals die in Druten is -naar mijn mening-, maar zo van buiten af bezien vind ik het niet coherent, zeg maar.

Maar goed, het is jullie ervaring en als de auto helder is qua historie dan zou ik het maar doen; de auto voldoet en model is bekend voor de dagelijkse inzet. Daar kan je dan niet op miskopen.
 
Oke. Dit verhaal nam een heel andere wending. Geen Panda, Geen Ypsilon... maar een Twingo! We kwamen een heel leuke uit 2016 tegen. Na enig overleg en een rit met zowel de Panda als de Twingo hebben we voor die laatste gekozen. Korting bedongen i.v.m de apk die bijna verloopt en meteen bij de garage om de hoek een afspraak gemaakt.

foto's volgen!
 
Ah ok, zijn die al zo betaalbaar dan?
Heb 'm wel eens al huurauto gehad, maar dat was op St Barth en daar kom je niet echt boven de 40km/u :D
 
Terug
Bovenaan