ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Toch plaatjes en erbij praatjes: Gaaf. Inderdaad een heel mooi rijdend museumstuk. Leer elke keer wat bij. Ik wist niet dat er een "Panda" voorloper was van de Terra-versie.
Ben benieuwd naar de camper werkzaamheden. Ga door!

gave seat trans! leuk dit soort kleine bestel auto's ik rijd zelf een express combi ook tot mincamper omgebouwd,ben erg benieuwd naar je vorderingen!

ginkelvanmichiel zei:
Nou, daar gaan we dan :D

APK voor elkaar, dus dat is een zorg minder. Meteen even wat plaatjes geschoten.

Zo'n leuke auto verdient het om ook op pagina 8 te zien te zijn. Wat een grappig ding (y)

Fantastisch, die Seat Trans! Ik wist niet eens van het bestaan van de Trans (wel van de Terra uiteraard).

vandaag wat nuttig werk verricht: gezien het een grijs-kenteken uitvoering betreft waar ramen ingezet zijn is er helemaal geen bekleding in de bak aanwezig. Via Marktplaats voor slechts €15 een rol EgalSoft ondertapijt (vilt, 0,5mm, ademend) gekocht en daarmee de bodem en het plafond bekleed. De plek waar de kastjes e.d. komen worden later nog voorzien van geluidsdempende matten.

Zo moet het worden:
danny2.jpg

zo, na veel passen meten en vooral nadenken over de constructie een begin gemaakt aan de camper-inrichting. Het begin van de bovenkastjes is er!

1962865_10203566128102593_1364650312_n.jpg

Tijdens het rijden wringt de boel altijd iets, een magneet zal als ie iets verschoven wordt makkelijk(er) loslaten.

Maar de praktijk zal het leren en een kogelsnappertje is er zo bijgezet.

Greetzz Renate.

Uniek wagentje en zo'n minicamper is natuurlijk geweldig! Het ziet er allemaal erg leuk uit, maar er is één ding dat ik niet snap: waarom scharnieren de klepjes van je kastjes niet aan de bovenzijde? Op die manier blijven ze makkelijker dicht en je kunt ook nog eens eenvoudiger bij de inhoud.

Als het klepje naar beneden scharniert kun je alles met één hand doen: klepje openmaken, iets eruit/erin doen en klepje weer dicht.
Als het klepje naar boven scharniert moet je het klepje vasthouden of er een uitzet mechanisme op maken.

De eerste oplossing is de eenvoudigste, de lichtste en de goedkoopste.

Greetzz Renate.

Of een gasveer of iets dergelijks, maar dat is ook een dure oplossing, die ook weer ruimte kost.

Net even blokje gereden (want ik heb de kachelradiateur toch maar vervangen, ding bleef stinken) en tot op heden blijven de kleppen dicht. Ik moet ook best hard trekken om ze open te krijgen, dus ik denk dat het wel voldoet. We gaan het zien :p

Verder vanmiddag de kastdelen ook aan elkaar vast gezet, en aan de auto, dus nu kan het er ook niet gemakkelijk meer uit. Verder ook nog wat bedrading aangelegd en twee speakers onder de voorste kastjes gehangen. Leuke 13CM jaren 80 opbouwspeakers met een prima geluid. Weer een stapje verder!

Is het overigens bewust dat je 'staande' plank aan de achterkant zo zit? Op dat voorbeeldfotootje zit dat anders, en op deze manier ontneem je wat zicht naar achteren. Is het niet handiger om die plank in het midden iets smaller te maken?

Leuk project! Blijf ik zeker volgen, want ik ga binnenkort zelf met een busje aan de slag. Ik weet nog niet of ik voor een volledig camper interieur ga of voor de gelegenheid een matras achterin gooi. Maakt de bekleding veel verschil in geluid?

Barri zei:
Is het overigens bewust dat je 'staande' plank aan de achterkant zo zit? Op dat voorbeeldfotootje zit dat anders, en op deze manier ontneem je wat zicht naar achteren. Is het niet handiger om die plank in het midden iets smaller te maken?

Ik had dezelfde vraag.
Volgens mij is er tussen het deurtje en de staande plank nog iets ruimte: Bewust om nog iets aan deze plank te hangen? Dit ten koste van het zicht naar achteren?

Wat een reacties allemaal :D

Wat betreft de staande plank, deze neemt inderdaad 10 cm van het zicht weg. Maar, de reden dat ik hem niet heb ingezaagd is de sterkte. Een probleem bij de 'originele' campertjes was dat de bovenkastjes daar de neiging kregen te gaan hangen. Omdat ik dat wil voorkomen heb ik dus een rechte staander genomen. In de praktijk merk je er niet veel van. De middenstijl van de achterdeuren ontneemt meer zicht :)

@Dakloos

die bekleding dat scheelt enorm! Ik heb het voor 15 euro via Marktplaats gekocht. Eerst was het echt een klankkast, nu klinkt het mooi gedempt. Straks als er gordijntjes in hangen zal het nog wel beter zijn.

---

Ik ben weer verder gegaan vandaag, en heb het bed in elkaar gezet. Eerst een frame gemaakt van vurenhouten balkjes en daar tegenaan wederom meubelplaat. De bovenplaat wordt aan de achterzijde een deksel, zodat er bijvoorbeeld bagage in kan.

het frame:

2 meter bed!

met de voorstoel in rij-stand

zonder matras

bergruimte

Zo dat is een dagje doorwerken zeg!(y) Ik ben zeer onder de indruk.
Dat ziet er keurig uit. Ik had het origineel voor ogen en daarom had ik mijn vraag over het zicht naar achteren gesteld.

Goed dat je het origineel laat voor wat het is...
Uitermate nieuwsgierig lees benieuwd naar het verdere verloop komen de volgende vragen op:
Is de lange bak naast/boven de rechterwielkast niet te lang/ te groot. Als je de gordijntjes dicht wil doen en met een knie of iets dergelijks geef je een puntbelasting in het midden boven die bak is er dan niet het gevaar dat je door de plaat heen gaat? Of komt daar nog een dwarsbalkje tussen of aan de onderzijde van de plaat (wel de steun maar er blijft wel een groot bergvak beschikbaar)?
In het topic van Renate werd de Calimera VW camper opgeknapt en daar was zichtbaar gemaakt dat er veel isolatiemateriaal tussen de binnen- en buitenwand was geplaatst. Het kan volgens mij nogal koud worden in een dergelijk blikken hutje of koud aanvoelen als de wind op de slaapzijde (zijwand) staat. Ga je nog isolatie aanbrengen nu je er nog bij kan komen?

Bij het origineel meen ik te zien dat er een uitschuifslaapbank staat. Iets smaller, in ingeschoven toestand dan nu gemaakt wordt en er is aan de andere zijde een wasbakje/kookplaat met een afgeschuinde zijkant/ terugliggende voorkant van het was/kookmeubel. Ben je niet bang dat je de verticale staander bij herhaling uit de bak trapt bij het uitstappen? Nu lijkt het op de foto erg smal te worden.

danny2.jpg

Ik pas inderdaad wat zaken aan aan eigen smaak/wens.

Origineel was het bed inderdaad uitschuifbaar tot onder de tafel. Ik ben gaan meten en heb op dat moment besloten een iets breder bed te maken (10 cm) wat vast gemonteerd is. Het 'gangpad' wordt dan inderdaad iets smaller, maar ook daar verander ik iets: het tafelblad wordt bij de instap wat kleiner (ter grootte van de staander) en loopt naar het midden toe uit. Op die manier heb je een tafeltje waaraan je kunt eten, en links daarvan een kookplaatje (aan de achterdeurzijde) Het wasbakje komt er niet in (water en hout vind ik nu niet echt een geweldige combi ;) )
Je stapt nu in ieder geval gemakkelijk in. De staander zelf zit vast aan de carrosserie, dus ik moet wel heel lomp zijn wil ik die los trappen :p

Wat betreft het bed: wat je zegt klopt, ware het niet dat het bed nog niet vast zit. De balk boven de wielkast wordt nog aan de carrosserie vastgezet, net als aan de onderzijde. Daar zitten gordelbevestigingspunten. Afbreken is dan niet mogelijk. De bak onder het bed zelf wordt nog geheel geïsoleerd, net zoals het metaal onder het raam.

Kijk, zo hard werken en nog tijd hebben om snel een antwoord te dichten(y)(y). Goed over nagedacht, ik had eigenlijk niet anders verwacht.
Ok, een smaller gangpad en een taps/smal tafelblad wat breder uitloopt naar de rugleuning van de voorstoel. Maar ben je niet bang dat je met je knieën in de problemen komt. Op het origineel plaatje met de smalle/ ingeschoven bank heeft de hoofdpersoon niet veel "speelruimte". Of maak je het werkblad iets hoger of opklapbaar?
Water en hout zijn inderdaad een slechte combinatie.:)

Je denkt er goed over na, en dat is bijna het leukste van dit soort klusjes.

Op het 2CV forum was er iemand die hetzelfde gedaan heeft met een Acadiane, misschien zit er wat interessante info bij:

aca camper

Greetzz Renate.

Ha, nou, mijn knieën zouden als het goed is precies onder het tafeltje kunnen wanneer je je benen strekt. Heel ruim is het niet natuurlijk.

Ik hoop eigenlijk ook gewoon buiten te kunnen eten :p

Fantastisch projectje zeg! Zoiets wil ik ook ooit nog eens doen met een VW T2 of T3, maar zo'n klein hutje is eigenlijk veel leuker :D

Knap dat je zoiets kunt, Michiel. En het ziet er ook nog eens goed uit ook! Als ik zoiets zou proberen dan krijg je gewoon een lang tuinhek, ongeacht wat het had moeten worden...:T

ginkelvanmichiel zei:
Ha, nou, mijn knieën zouden als het goed is precies onder het tafeltje kunnen wanneer je je benen strekt. Heel ruim is het niet natuurlijk.

Ik hoop eigenlijk ook gewoon buiten te kunnen eten :p
.

Ok ook over de hoogte van het werkblad is nagedacht. Nogmaals (y)
Buiten eten is heerlijk en daarna buiten afwassen, ook leuk.:D

ginkelvanmichiel zei:
van blad 7
Focus-Seagrey zei:
Ik kan het op de foto's niet zo goed waarnemen, maar is een Trans de personenwagenversie van een Terra?

Over de Trans: dit is de bestelwagenvariant van de Seat Panda, gebouwd van 1982 tot 1986. De opvolger op basis van de Marbella is de Terra.
Beiden zijn er in dichte en open versie geweest. Deze is dus een open versie (=kombi).
Het betreft een origineel Nederlands (grijs) kenteken.
Ik heb plannen tot de inbouw van een camper-interieur, op basis van de tekeningen van Dawson's Danbury, die eind jaren '80 een ombouw tot minicamper leverde.

Michiel, gisteravond las ik het gedeelte over hoe je de slaapbank vast gaat zetten:
"Wat betreft het bed: wat je zegt klopt, ware het niet dat het bed nog niet vast zit. De balk boven de wielkast wordt nog aan de carrosserie vastgezet, net als aan de onderzijde. Daar zitten gordelbevestigingspunten. Afbreken is dan niet mogelijk. De bak onder het bed zelf wordt nog geheel geïsoleerd, net zoals het metaal onder het raam."

Tevens meende ik al in het midden van het achterraam een stang gezien te hebben. Eerlijk gezegd na het afsluiten van de pc maar nog net voor het slapen zat mij dit dwars. Waarschijnlijk was die stang voor het hoge bevestigingspunt van een driepuntsgordel net zoals bij de oude Volvo's 240 station. Maar als dit een origineel Nederlands (grijs) kenteken zou zijn dan zouden er toch geen gordelbevestigingspunten beschikbaar mogen zijn in de bestelwagenvloer? Dergelijke voorzieningen moesten toen naar mijn weten onklaar gemaakt worden. En hadden die gordelbevestigingsstangen dan ook niet weggehaald moeten worden indien er een grijs kenteken aangevraagd werd?
Of was het RDW eerst erg soepel in de beoordeling van de bestelwagentjes: Geen achterbank en geen gordel dus OK. En werd het beoordelingsregime later strenger?

Hoe dan ook wel fijn dat er van die goede verankeringspunten in de vloer voor handen zijn.:)

Geen idee hoe het zit met de eisen van gordels. Een bank kan ik niet monteren, daar zitten geen bevestigingspunten voor.
De boutgaten in de bodem waren afgedopt, net als de bevestigingspunten van de door jou genoemde stang.
Ik heb hem rechts gemonteerd (komt bij GAOS vandaan) met het idee dat het handig kan zijn voor bijvoorbeeld de gordijntjes oid.

Terug
Bovenaan