ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Ziet er heel goed uit. Ik zou, indien je een striping toevoegt, niet een heel opzichtige plaatsen. De auto, zoals hij er nu bij staat, is al erg mooi zo.

Begint er heel goed uit te zien. Op tijd klaar voor het camperseizoen.

Wat stickers betreft: campers hebben altijd van die foute stickers met zonnetje en strepen in met name geel en blauw. Komt altijd lekker jaren 80 over. Past wel bij de Seat lijkt me.

kleinformaat18uw.jpg

Zon_625_achterkant.jpg

Camper_striping_4.jpg

Als er al een striping op zou komen moet die periode correct zijn. Dus eerst zoiets vinden voordat ik ga bedenken wat zou kunnen.

Vandaag weer wat nuttige dingen gedaan, onder andere de bedrading afgemaakt (de 220v bedrading) voor het stopcontact en een lampje (TL) boven de tafel. Functioneert allemaal uitstekend nu. Wel zo fijn op de camping, om niet afhankelijk te zijn van een klein 12v pitje in de c-stijl.

Verder even voor de grap een lekker retro stofje voor het raam gehangen :)
Overigens komt dat er niet in, ik heb wat stalen bekeken bij de auto, en een effen stof is toch wel het mooiste. Dus komen er grijze effen gordijnen in. Ook maak ik daarvan twee kussenslopen voor rugleuningskussens.

verlichting

stopcontact (origineel afkomstig uit een Muensterland Luxus 510 uit 1978, de caravan van mijn wijlen opa en oma - ik had daar ook de gordijntjes nog van, doch helaas heeft mijn moeder die met de voddenboer meegedaan :( )

tsja... :p

Wauw, ik moet zeggen werkelijk briljant..
ik heb altijd zelf een camper willen bouwen, maar het nooit gedaan of beter gezegd nog nooit.
Ik heb ook met idee rond gelopen om een Terra of Express om te bouwen tot camper, en kende de voorbeeld auto's dus ook.
Maar je hebt echt prachtig resultaat behaald. Was/is het een lastige klus? EN mag ik vragen wat je ongeveer qua kosten kwijt bent? (beetje ruim hoor, niet op de cent nauwkeurig)
Is de opbouw lang genoeg om in te liggen?

Dank :)

Ik moet zeggen dat het me alles mee is gevallen. Ik heb op voorhand ontwerpjes gemaakt en er veel over nagedacht. Vervolgens ben ik gewoon begonnen. Wat maten genomen en op goed geluk het geheel gebouwd.
Qua kosten, dat is een moeilijke... ik heb het uit voorzorg niet bijgehouden. Ik denk alles bij elkaar zo'n 350-400 euro. Het grootste deel daarvan is het plaatmateriaal, dat is gewoon verdraaid kostbaar. Maar, dan heb je ook wat. Andere zaken zoals het lampje en de contactdoos had ik al, ondertapijt voor een schijntje via Marktplaats gekocht, gordijnstof uit de 5-euro bak bij de plaatselijke stoffenhandel gehaald, kookplaatje via Marktplaats... enzovoort.

De matras is 2 meter, en komt bij de Lidl vandaan. Het was toeval dat ze hem hadden, en praktisch is hij ook, omdat hij op te delen is/opvouwbaar is in 3 delen. De bedbodem is 150cm lang, en achter de passagiersstoel zit een klep die je kunt uitklappen zodat je een bed van 2 meter hebt. Ga je rijden klap je het geheel weer in, stoel terug en kun je weer gewoon zitten, en is het bed een bank geworden.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Durashift zei:
nee, dat is niet bijpassend, die gordijnen. Effen grijs lijkt mij mooi passen bij de vloerbedekking.

Donkerblauw of Indigo is misschien nog mooier.

dat was mijn eerste plan. Nadeel ervan is dat het glas niet getint is en dan de gordijnen erg snel verschieten. Dat zullen ze nu niet doen.
Ik ben wel van plan de zoom en het gordijnband met carrosserie-blauw garen te stikken, dus dan komt dat er een beetje in terug. De matras is ook blauw en heeft wat kleurtjes, dus saai zal het zeker niet zijn.

Zo wordt het een echt geniaal hutje!(y) Het rolgordijn kwam ook van opa en oma?
Naar aanleiding van je post van de 13e: Mooi gedaan die isolatie. Leuk de opname van het bovenkastje. Vanuit het perspectief van een muis....:D

echt een geweldige camper . echter na een lucky night is het niet er af rollen en pitten . lig je tussen bank en keuken .

En dat ligt niet lekker is mijn ervaring... Ik lag er toen ik de kookplaat moest vastzetten... Enne, lucky night, dat klinkt wel heel erg fout...

@pobresh: nee, dat kan niet, voldoet niet aan de maten. Auto weegt maar 760 kilo, dus dat is niet veel voor de MRB.

ginkelvanmichiel zei:
En dat ligt niet lekker is mijn ervaring... Ik lag er toen ik de kookplaat moest vastzetten... Enne, lucky night, dat klinkt wel heel erg fout...

@pobresh: nee, dat kan niet, voldoet niet aan de maten. Auto weegt maar 760 kilo, dus dat is niet veel voor de MRB.

Op pad met de Trans en de aankomende zomerhit/campinglied van Daft Punk https://www.youtube.com/watch?v=vxp0PFoIdmU op 1.02 klinkt niet zo fout, toch?:D
Goed gevonden van Ronald39(y)

ha, dat kan wel inderdaad.

Toen ik net thuis kwam lag er een bestelling op de mat, nieuwe plugjes OEM Fiat waarmee ik de gordijnrails straks kan monteren aan de zijbalken.
(ja, ik schreef Fiat, dat klopt, al het gebruikte materiaal is gewoon Fiat spul, niets Seat aan :p )

Ik las je post over deze Terra in aan ander topic:
ginkelvanmichiel zei:
Ik heb het wiel opnieuw zitten uitvinden. Wie redt deze geweldig leuke minicamper op basis van de Seat Terra?

https://link.marktplaats.nl/m799977169

Een 3 jaar jonger broertje van mijn Seat Trans die ik tot camper heb opgebouwd...

$_85.JPG

Wellicht is dit een optie voor Ronald39. Mocht hij op vakantie gaan en gebruik maken van deze of gene zomerhit dan ligt hij niet gelijk tussen de bank en keuken. :)
Trouwens die uitdraaitafel van de Terra is mooi gevonden om buiten te kunnen eten.

Altai zei:
Ik las je post over deze Terra in aan ander topic:
ginkelvanmichiel zei:
Ik heb het wiel opnieuw zitten uitvinden. Wie redt deze geweldig leuke minicamper op basis van de Seat Terra?

https://link.marktplaats.nl/m799977169

Een 3 jaar jonger broertje van mijn Seat Trans die ik tot camper heb opgebouwd...

$_85.JPG

Wellicht is dit een optie voor Ronald39. Mocht hij op vakantie gaan en gebruik maken van deze of gene zomerhit dan ligt hij niet gelijk tussen de bank en keuken. :)
Trouwens die uitdraaitafel van de Terra is mooi gevonden om buiten te kunnen eten.

bedankt voor het aanbod . maar ik ga niet meer kramperen

Vandaag een dagje achter de naaimachine gezeten om gordijntjes te maken. Gekozen om de stiksels in carosseriekleur te doen.
De eerste zijn dus klaar. Nu enkel nog maken voor bij de voordeuren en de achterdeuren.

Let wel, ze moeten nog een beetje uithangen. Ze hangen op de foto's 10 minuten ;)

"Wij zijn de meisjes van het naaiatelier, wij willen naaien". :)

Leuk om te doen hè?
Wordt gaaf hoor. (y)

Greetzz Renate.

Complimenten met de motorhome. Gaat er erg goed uit zien. Leuk om de voortgang te zien en te volgen.

Wat een leuk project! Mooi uitgevoerd ook, ik had dit niet eerder gezien. Doet me denken aan een campertje dat ik twee jaar geleden ben tegen gekomen in Dld. Ook een zelfbouw, op basis van een 4x4 Kangoo. Dat ding zat ook helemaal vol slimmigheden.

Eén ding zou ik zelf trouwens anders gedaan hebben:

ginkelvanmichiel zei:

Dat werkblad is in gesloten toestand één rechte plank van de achterstijl recht naar je nek toe. Dat lijkt me niet comfortabel tijdens een aanrijding...

In een woord, geweldig! Dit soort dingen, zulke projectjes, vind ik echt super!

@s.velthuis
ik zou sowieso geen aanrijding willen krijgen met een dergelijke auto (überhaupt niet in een van mijn auto's). Ik was al op zoek naar het tweedelige rekje dat je tussen de stoel en in dit geval het werkblad zet, maar zie het maar eens te vinden.

Overigens zit je nek bij die Pandastoeltjes zowat boven de hoofdsteun.

Vandaag de gordijnen afgemaakt. Ben er best tevreden mee!

aan het werk:
10247451_10203817092936557_8537386808283434850_n.jpg

boel ophangen:
1491725_10203818411169512_7784529798910481008_n.jpg

Kwestie van een scherm voor de ruit en de camper is bewoonbaar.
1536538_10203818416529646_1665268688503949119_n.jpg

ginkelvanmichiel zei:
@s.velthuis
ik zou sowieso geen aanrijding willen krijgen met een dergelijke auto (überhaupt niet in een van mijn auto's). Ik was al op zoek naar het tweedelige rekje dat je tussen de stoel en in dit geval het werkblad zet, maar zie het maar eens te vinden.

Dat gevoel ken ik. Overgehouden aan ons geliefde Unootje. Maar toch zou ik hier nog iets op bedenken... Desalniettemin: prachtig campertje!

s velthuis zei:

Dat gevoel ken ik. Overgehouden aan ons geliefde Unootje. Maar toch zou ik hier nog iets op bedenken... Desalniettemin: prachtig campertje!

Michiel, zonder iets af te willen doen aan het ontwerp. Hier heeft Veldhuis wel een punt. Zonder jou nu met veel extra werk op te willen zadelen... Wellicht een idee om het werkblad klapbaar te maken zoals de deksel van de bedbank? Omhoog of omlaag geklapt tijdens het rijden en als werkblad dienstbaar tijdens het kamperen? Wij allen zijn zeer bezorgd dat een creatief talent zoals jij iets zal overkomen.:D

De gordijntjes zijn mooi geworden, met een leuke twist zeg maar. Ook hier kan ik mijn "mond" niet houden. Het lijkt alsof er veel daglicht naar binnen valt. Als nadeel dat je 's avonds onbedoeld als bioscoop fungeert of dat je 's ochtends (erg) vroeg wakker gemaakt wordt doordat de zon erdoorheen schijnt.

Heb je al plannen gemaakt voor een Trans-Siberië vakantieroute?:cool:

Altai zei:
s velthuis zei:

Michiel, zonder iets af te willen doen aan het ontwerp. Hier heeft Veldhuis wel een punt. Zonder jou nu met veel extra werk op te willen zadelen... Wellicht een idee om het werkblad klapbaar te maken zoals de deksel van de bedbank? Omhoog of omlaag geklapt tijdens het rijden en als werkblad dienstbaar tijdens het kamperen? Wij allen zijn zeer bezorgd dat een creatief talent zoals jij iets zal overkomen.:D

De gordijntjes zijn mooi geworden, met een leuke twist zeg maar. Ook hier kan ik mijn "mond" niet houden. Het lijkt alsof er veel daglicht naar binnen valt. Als nadeel dat je 's avonds onbedoeld als bioscoop fungeert of dat je 's ochtends (erg) vroeg wakker gemaakt wordt doordat de zon erdoorheen schijnt.

Heb je al plannen gemaakt voor een Trans-Siberië vakantieroute?:cool:

Misschien kan ik nog iets van een metalen stang maken die als het ware tussen het dak en de vloer komt. Er zitten hier en daar wel bevestigingspunten voor bijvoorbeeld het eerder genoemde rek.

Wat betreft de gordijnen, daar kijk ik nog even naar. Heb nooit gordijnen dicht (thuis ook niet) dus wat dat betreft maakt het me niet zoveel uit.
Wat je zegt van die bioscoop is wel waar. Mijn idee was om aan de 'projectiezijde' (bedkant dus) zo'n aluminium zonnescherm te plaatsen. Zoéén komt ook voor de voorruit als de auto in camperstand staat.

Ik heb zo'n bagagerek wel eens gezien in een Kangoo. Een postbode uitvoering zodat de chauffeur door een kooi afgeschermd was. Ook ooit een Top Gear (??) aflevering gezien waarin de volledige lading van een bestelauto naar voren kwam bij een botsing of heftige remactie. Dergelijke krachten zijn niet grappig en voor een kwetsbare nek niet houdbaar. Ik heb dan ook mijn twijfels of een stang een horizontale plaat (volledig) tegen gaat houden. Als die plaat naar voren komt dan kan deze op een stang splijten/breken en dat ter hoogte van je achterhoofd en/of nek. Bovendien schreef je al ouder model, botsveiligheid van een paasei dus een aanrijding van achteren komt nogal hard aan zeg maar. Maar ja, ook is het naar om achteraf iets los te moeten maken wat net gemonteerd is.

Dat jij geen moeite hebt om in het zicht te zitten geeft bijvoorbeeld nieuwsgierige kinderen de uitgelezen mogelijkheid om eens bij dat grappige autootje naar binnen te gaan kijken. De zonneschermversies doen het altijd goed achter de ramen. (y)

We zullen zien... Veiligheid is wel belangrijk, maar ik heb ook zoiets, dan had ik maar niet in een auto van 27 jaar oud moeten gaan rijden.
Het zit allemaal goed vast en naar ik hoop blijft het allemaal vast zitten.

Overigens zat hij bij die Danbury's conversies ook niet anders vast. En aangezien dat rechtsgestuurde auto's zijn zat het risico op dezelfde plek.

Michiel, zonder enige poging om mijn gelijk aan te tonen....;) Was ik benieuwd of ik de post Kangoo en het beschreven filmpje kon vinden.

https://www.ex-postautos.de/kangoo.html voor het rek. Post pakketjes in kartonnen doosjes.
En nog drie filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=c9vZdoomTuA
vanaf 1.33
Fiat Ducato Camper "Wohnwagen" (48 Km/h) Frontal Impact
Citaat van de Ducato eigenaar voor de test:"Ik hoop dat het allemaal vast blijft zitten.":)

https://www.youtube.com/watch?v=cOZwHm290Bw
0.58
ADAC Crash Test holiday luggage can kill YouTube ! ByKayseri
Losse bagage en vastgesnoerd. Voorbeeld van een tafelblad op “reis” op 0.58.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1jj4NAzfHQ
A Crash Test Following a Visit to the Hardware Store | Drive it!
op 1.23 juiste belading
op 2.20 verkeerde maar gebruikelijke wijze van beladen en op 2.50 rugletsel.
Dit is laatste het soort van ongeluk/letsel waar ik gezien het werkblad in de Terra bang voor zou zijn.

Het zijn maar mijn bedenkingen en ik hou ook in gedachten dat de auto 27 jaar oud is. Maar met jouw technisch inzicht en bijbehorend talent schrik jij toch ook van deze filmpjes?

juist, naar zo'n rek als in die postauto ben ik al op zoek. Helaas was de Terra waar zoiets nog in zat op de sloop in Emmeloord reeds afgevoerd, dus ben ik nog op zoek.

Maar begrijp me niet verkeerd, met een aanrijding van 50 km frontaal met een Panda-achtige zeg je niet zoveel meer, of er nou wel of niet zo'n scherm achter je zit. Ik denk dat bij een aanrijding de stoel door z'n vergrendeling (is niets anders dan een soort knijperhaak) schiet, dus de gordel krijgt veel te verduren (en dus ook de inzittenden)

In de Dyane zitten geen hoofdsteunen, en als ik op vakantie ben ook geen achterbank. Daar ligt ook een tent van 25 kilo, een gastankje, kookplaatje. Allemaal ongeleide projectielen.

ginkelvanmichiel zei:
juist, naar zo'n rek als in die postauto ben ik al op zoek. Helaas was de Terra waar zoiets nog in zat op de sloop in Emmeloord reeds afgevoerd, dus ben ik nog op zoek.

Maar begrijp me niet verkeerd, met een aanrijding van 50 km frontaal met een Panda-achtige zeg je niet zoveel meer, of er nou wel of niet zo'n scherm achter je zit. Ik denk dat bij een aanrijding de stoel door z'n vergrendeling (is niets anders dan een soort knijperhaak) schiet, dus de gordel krijgt veel te verduren (en dus ook de inzittenden)

In de Dyane zitten geen hoofdsteunen, en als ik op vakantie ben ook geen achterbank. Daar ligt ook een tent van 25 kilo, een gastankje, kookplaatje. Allemaal ongeleide projectielen.

Ok Michiel, v.w.b. een rek misschien is het via de link van de Duitse postauto's te verkrijgen? Of met steigerbuis en een raster van een boodschappenwagentje zelf te maken?

Altai zei:
https://www.youtube.com/watch?v=c9vZdoomTuA
vanaf 1.33
Fiat Ducato Camper "Wohnwagen" (48 Km/h) Frontal Impact
Citaat van de Ducato eigenaar voor de test:"Ik hoop dat het allemaal vast blijft zitten.":)
Zo'n chassis waar een camperopbouw is opgezet kun je natuurlijk niet echt vergelijken met een solide stalen constructie zoals bij de auto die hier gebruikt is.
Mits alles goed vastgezet is (ook dat blad trouwens) zal het een hoop meer kunnen hebben dan de camper in dat filmpje ;)
Kijk maar eens naar een crashtest van een gewone of sta-caravan. ook niet meer dan een chassis met een houten of stalen frame (en als het staal is is nog steeds het meeste hout) met alu beplating. Verre van stevig.

Dat loszittende lading (poststukken) door zo'n rek heen vliegen is op zich redelijk logisch.
Bij deze constructie, die vastgezet is aan de auto, maak ik me daar wat minder zorgen over. De zwakke plek is de bevestiging aan de auto, en als dat dus goed gebeurt is, kunnen die kastjes geen kant op, nouja, ontwrichten zal het natuurlijk wel (ook afhankelijk van hoe stevig alles gebouwd is).

Denk dat zo'n rek of 2 verticale stalen buizen (wel van fatsoenlijke dikte overigens) zal voorkomen dat, als die kastjes al loskomen of naar voren komen door ontwrichting, je nog doder bent dan dood in zo'n auto :)

Overigens, wat dacht je van mensen die subwoofers los in de kofferbak plaatsen? Dat zijn pas projectielen bij een aanrijding!
Dit staat vastgezet, en dat maakt een enorm verschil.

overigens: dat bioscoop-effect met die gordijntjes is te voorkomen door ook een tl lampje aan de andere kant op dezelfde plek te hangen. Zolang het licht tussen jou en het gordijn zit, ben je buiten niet zichtbaar.

Prrrr, prrr Ginkelvannaaimachine; en de hoezen voor de kussen zijn ook weer klaar. (y)
Nu nog de schoolvakantie benutten...maar dat is toch nu???? Waarom sta je nog niet op een camping Michiel?
Vroem, vroem filmpje Ginkelvandecamping.:D

:) Het weer is niet echt geweldig om nu te gaan kramperen. Maar wie weet, het is inderdaad docentenschoolvakantie nu, dus wat dat betreft kan ik gaan wanneer ik wil.

@A3 White
dan mag ik ook meteen een keukentrapje inpakken, anders kom je er niet meer in :p
Overigens, het lijkt me ook niet echt slim. De auto rijdt zo'n 100 km/h, ik vrees dat met een dakkoffer hij helemaal niet meer vooruit komt.

Terug
Bovenaan