Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

30-40 jaar terug leek mij de situatie echt zorgelijk. Toen waren er minder alternatieven voor fossiele brandstof dan nu. Nu blijkt er veel meer in de grond te zitten en zijn er ook veel meer alternatieven.

Toen was het ook meer voelbaar met autoloze zondagen en benzine op de bon. Dat maakte een tekort voelbaar. Nu betaal je gewoon bijna 4 gulden per liter... ik zie de berichten nog voor me dat we door de 1 gulden barrière gingen.

Terug on topic:

HDI110 zei:
exroosje zei:
HDI110 zei:
En wat gebeurd er in zo'n THP motor als de PCV (positive carter ventilation) afgedopt is?

De THP heeft 2 PCV's, de achterste dumpt zijn olie rechtstreekt op de kleppen, dus die moet je afdoppen. De voorste blijft gewoon functioneren. Dat heeft PSA met de TH-200 standaard zelf gedaan, vandaar dat je de dopjes bij PSA zelf kunt bestellen. Zie evt C5club.nl voor meer info.

OK. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord. Waar blijven de carterdampen als de achterste van de 2 pcvs afgedopt is?

Ook al dop je de PCV af ben je nog niet van alle olie af want langs de kleppen geleiders komt ook altijd wel iets olie.

Paddie zei:
Ik heb recentelijk ook nieuwe bougies gekregen die blijkbaar normaal gesproken auto's met LPG bedoeld zijn. Dit heeft voor een zeer tijdelijke oplossing gezorgd. Nadat we afgelopen zondag bijna werden aangereden op de snelweg omdat de auto weer eens niet reageerde op het gaspedaal gaat de auto maandag terug naar de dealer. Deze heeft toegezegd de auto terug te nemen als ze de problemen niet opgelost krijgen. Die kans acht ik eerlijk gezegd 0% gelet op de historie met deze auto.

Mag ik vragen hoeveel KM u heeft kunnen rijden met de "speciale" bougies voor de problemen weer optraden?
Hoe oud is de wagen nu?

Ik blijf mijn bevindingen posten op https://tsiproblemen.blogspot.com[/quote]

Dag Bert. Ik rijd zo'n 1.000km per week en na drie weken kwamen de problemen terug dus na zo'n 3.000km. De auto is nu 24 maanden oud waarvan hij in totaal 6 weken "in reparatie" heeft gestaan bij de dealer. In totaal staan er nu 66.000km op de teller. De auto heeft in totaal zo'n € 44.000,- gekost (als we terug gaan naar de gulden dus bijna een ton...) en dit is gewoon onacceptabel voor dat geld.[/quote]

Aanvullend. Dit was de 3e keer dat ik nieuwe bougies heb gekregen..[/quote]

Update 11-12-2011. Nadat ik samen met de dealer de importeur heb benaderd heb ik deze week bericht gekregen dat ze nog een poging willen wagen de problemen op te lossen. Men zoekt het nu in de software van de DSG bak. De dealer heeft gevraagd of ze de auto 3 dagen mochten hebben om er mee te rijden, de nieuwe software er op te zetten, opnieuw met de auto te tijden etc..omdat ik dit zie als een volgende stap die ik wel moet doorlopen met Volkswagen heb ik "ja" gezegd. Woensdag gaat de auto naar de dealer. Enig resultaat zal weer op dit forum vermeld worden.

Keep you posted..[/quote]

OK, problemen met de auto lijken opgelost. De nieuwe software is geïnstalleerd maar dat hielp niet. Vervolgens is met verder gegaan met diagnose en heeft men problemen met de koppeling (van de DSG) gevonden. Deze is tijdens kerst en oud en nieuw vervangen en een dag later ben ik met de auto naar Oostenrijk gereden. Geen enkel probleem ervaren, de auto reed perfect. Inmiddels er weer zo'n 3000km opzitten sinds deze actie en nog geen problemen.

Mike5 zei:
Paddie zei:
OK, problemen met de auto lijken opgelost. De nieuwe software is geïnstalleerd maar dat hielp niet. Vervolgens is met verder gegaan met diagnose en heeft men problemen met de koppeling (van de DSG) gevonden. Deze is tijdens kerst en oud en nieuw vervangen en een dag later ben ik met de auto naar Oostenrijk gereden. Geen enkel probleem ervaren, de auto reed perfect. Inmiddels er weer zo'n 3000km opzitten sinds deze actie en nog geen problemen.

Hey Paddie,

Schakelt uw auto het is toch een: 1.4 TSI 90 kW/122 pk 7-DSG, ook vanaf de 4de versnelling al op bij ongeveer 1200 RPM en kunt u bij langzaam optrekken al in de 7de versnelling rijden bij 60 kilometer per uur?

Als je langzaam optrekt: ja.

Edit: alhoewel: 1200 rpm kan ik mij niet herinneren, wel zeer zeer vroeg dat ie bij 1200 lekker ging brommen.

Zo en nu zijn we wel wakker: doodnormaal bij een DSG.

Mike5 zei:
Paddie zei:

Hey Paddie,

Schakelt uw auto het is toch een: 1.4 TSI 90 kW/122 pk 7-DSG, ook vanaf de 4de versnelling al op bij ongeveer 1200 RPM en kunt u bij langzaam optrekken al in de 7de versnelling rijden bij 60 kilometer per uur?

Bij mij staat de DSG ook al in 7 bij 60 km/u.

BMW Power zei:
Mike5 zei:
Paddie zei:

Hey Paddie,

Bij mij staat de DSG ook al in 7 bij 60 km/u.

Hi, type is correct maar het is me niet specifiek opgevallen, ik zal erop letten, op dit moment overigens geen problemen meer met de auto, eindelijk na een jaar lang ellende..

Om niet de hele middag forums af te struinen hier mijn vraag.

Sta op het punt een keuze te maken tussen de polo 1.2 tdi Blue Motion of toch de 1.2 TSI.

Hoor negatieve geluiden over de vele problemen bij de tsi , geld dit ook voor de 1.2 uitvoering van 90 pk en hoe zit het met de
betrouwbaarheid van de tdi BlueMotion blok?

Groet,

Edwin

twinny zei:
Om niet de hele middag forums af te struinen hier mijn vraag.

Sta op het punt een keuze te maken tussen de polo 1.2 tdi Blue Motion of toch de 1.2 TSI.

Hoor negatieve geluiden over de vele problemen bij de tsi , geld dit ook voor de 1.2 uitvoering van 90 pk en hoe zit het met de
betrouwbaarheid van de tdi BlueMotion blok?

Groet,

Edwin

De wedervraag is de "intended use". maar daar geldt voor beide uitvoeringen eigenlijk hetzelfde antwoorden. Als je redelijk veel lange stukken rijdt moet het wel goed komen, maar bij veel korte stadsritjes kan je met allebei gewoon op termijn problemen krijgen. Dan kan kan in beter kiezen voor een gewone ouderwetse 1.4 injectie.

Freez

Ik wil net zeggen. Doe maar gewoon niet.
1.4 is gewoon top.

1.2 TSI heeft wat problemen met de ketting, maar is in principe garantie.

Jawel dat garantie is leuk, maar 2 jaar is echt zo om....en met mijn kilometers zit ik ver na de garantie-perioden pas aan de problemen waar hier over wordt gesproken.

Zit ook aan de nieuwe Kia Rio te denken 1.2 dan wel 7 jaar en volgens test geen verkeerde wagen, em scored hoger dan de Polo. Alleen de inruilwaarde van de Kia Rio zal minder bij latere inruil.

twinny zei:
Alleen de inruilwaarde van de Kia Rio zal minder bij latere inruil.

Waarom? Een rijdende Rio levert meer op dan een kapotte Polo... Is koffiedikkijken wat dat betreft. Kia's worden steeds gewilder. Zelfde zie je bij een merk als Dacia vs Renault of Skoda vs VW: je verwacht dat de inruil lager zal zijn bij de eerste, maar de praktijk is weerbarstiger.

gearhead zei:
Ik zag dat Radar met een uitzending gaat komen over de THP motor van PSA.

THP problemen

Ik ben het nu aan het kijken. Problemen lijken precies op de TSI-problemen, veel eigenaren worden ook in de steek gelaten door de dealer/importeur. De problemen spelen dus niet alleen bij VAG, maar ook bij PSA...

Net Radar gekeken. Daar gaat de mythe dat distributiekettingen een leven lang meegaan. Das war einmal. 2 keer vervangen binnen 40k o_O
Nu de THP motoren, maar het verhaal is één op één te vertalen naar een hoop andere downsizers, waaronder de TSI´s. Kapotte distributie, hoog olieverbruik, interne vervuiling, eindeloos vervangen van de onstekingsdelen, ontkennen dat het gewoon een kl#te-motor is...
Op zich geen nieuws onder de zon, maar het geeft wel aan dat nieuw niet meer heilig is. Ik ga mijn dino binnenkort maar weer eens door de APK proberen te krijgen. Voor de 13e keer. Gaan die Radar-wagens niet halen in elk geval. Mooi beroerd als je het allemaal zelf moet betalen. Mensen gaan kwaliteit en betrouwbaarheid nog wel weer eens waarderen. De jaren 90 kwaliteit is in elk geval wel voorgoed verleden tijd. Softtouch hadden we toen nog niet, 180 pk uit een 1.4 ook niet, maar starten en lopen deden die dingen wel.

Terence zei:
Prima oplossing dat alles wel wordt vergoed zoals het er nu naar uitziet, prima!

Dat is nog maar de vraag. De grote vraag is namelijk of het dieper liggende, structurele probleem wordt opgelost. VW vervangt de TSI's ook wel binnen de garantie, maar de vervuilingsproblemen zijn daar niet mee opgelost. Daar draaien al die motoren op stuk. Dat was al met de eerste GDI's en FSI's zo en het is nog steeds. Ook veel diesels aan daar aan ten onder, zoals de 1.6 TDCI. Je kunt wel eindeloos motoren vervangen, maar het blijft een tijdbom. Vroeger kochten mensen een nieuwe auto omdat ze dan 3 jaar lang geen gedoe hadden en de kleinste kans op pech onderweg. Die mensen komen tegenwoordig allemaal van een koude kermis thuis. De rijders van de Peugeot 5005, C4 en de C5 waren duidelijk zulke types. Is niet best voor het imago van een merk.

Aantal opmerkingen:

Ik vond dat de Peugeot-mevrouw wel een beetje rond de vragen heen praatte.
Echt heel directe antwoorden op de vragen kwamen er in eerste instantie niet echt uit.

Die erkenning van het probleem en de vergoeding van de kosten zijn naar mijn idee trouwens ook een wassen neus. Ik hoop dat de oplossing die volgens de woordvoerster van Peugeot bestaat zorgt dat het probleem blijvend wordt opgelost. Ik vraag me namelijk af wat er gebeurt als het probleem niet blijvend wordt opgelost en je over 6 jaar weer met een dergelijk probleem bij de dealer staat en deze je toch niet 'gratis' wil helpen aangezien de auto buiten de garantie valt. Wat zeg je dan? "Ja, maar 6 jaar geleden heeft een Peugeot-vrouw in Radar vertelt dat jullie het probleem onder garantie zouden verhelpen".
Lijkt me een lastige situatie. Er kunnen veel dingen worden verteld op televisie, de vraag is echter in hoeverre de mooie verhalen in werkelijkheid worden uitgevoerd.

Verder vraag ik me af in hoeverre de problemen die in de aflevering geschetst worden zorgen voor een slechte reputatie voor de Franse merken. Ik hoop niet dat we hierdoor weer teruggaan naar de 'Franse merken zijn slecht'-tijd.

s velthuis zei:
Terence zei:
Prima oplossing dat alles wel wordt vergoed zoals het er nu naar uitziet, prima!

Dat is nog maar de vraag. De grote vraag is namelijk of het dieper liggende, structurele probleem wordt opgelost. VW vervangt de TSI's ook wel binnen de garantie, maar de vervuilingsproblemen zijn daar niet mee opgelost. Daar draaien al die motoren op stuk. Dat was al met de eerste GDI's en FSI's zo en het is nog steeds. Ook veel diesels aan daar aan ten onder, zoals de 1.6 TDCI. Je kunt wel eindeloos motoren vervangen, maar het blijft een tijdbom. Vroeger kochten mensen een nieuwe auto omdat ze dan 3 jaar lang geen gedoe hadden en de kleinste kans op pech onderweg. Die mensen komen tegenwoordig allemaal van een koude kermis thuis. De rijders van de Peugeot 5005, C4 en de C5 waren duidelijk zulke types. Is niet best voor het imago van een merk.

What he said. Volslagen kansloos gebeuren.

[size=x-small]En dan allemaal lekker naar het nieuws in geneve kijken. Helemaal nieuw, groen en geweldig. Fuck that sh*t.[/size]

Ik zie nu net dat er op het Radar-forum ook klachten zijn te vinden over TSI's.
Vraag me af waarom er niet een algemene turbo-aflvering is gemaakt, maar enkel PSA/BMW het moesten ontgelden.

Peugeot mevrouw was inderdaad een aanfluiting. Net als het hele item. Een aantal dagen voor de opnames werd nog even gevraagd of er iemand met een MINI soortgelijke problemen vertoonde....

De eigenaren van de auto's met 1.6 THP motoren kunnen maar beter investeren in een goede relatie met een advocaat. Expertiserapport laten opstellen/ in gebreke verklaringen de deur uit etc etc zodat je dus wel kunt terugvallen op alle problemen volgend jaar of het jaar erna.

Die Peugeot mevrouw verdient werkelijk complimenten. Ze zei geen woord teveel, alle woorden waren afgewogen. Ze liet zich niet verleiden tot een erkenning dat het bij Peugeot helemaal mis is, en ze bleef vriendelijk. Terwijl toch Antoinette Hertsenberg tegenover haar zat. Peugeot heeft een keuze gemaakt hoe ze dit probleem moeten oplossen, en die oplossing is uitstekend onder woorden gebracht door deze mevrouw. Heel goed, heeft Peugeot goed over nagedacht.

Zijn er eigenlijk ook problemen bekend met de Ecoboosts van Ford? Die zijn nog niet zo heel lang op de markt, maar hebben wel allemaal directe inspuiting, turbo en sommigen zelfs automaten met dubbele koppeling...

Als je geen antwoord gaat geven kun je toch gewoon een brief schrijven en jezelf niet voor schut zetten?

@ Mechanix,

Kan me herinneren dat één vrouw die net één van de eerste nieuwe Fucussen (Foci?;)) had aangeschaft problemen had met de motor.
Was volgens mij 150 pk Ecoboost die niet meer aansloeg. Kan het me niet helemaal meer voor de geest halen.
Veel meer hoor je er verder niet over, volgens mij.

Zelfde geldt trouwens voor de turbo-benzine's van Opel. Heb ik ook geen gekke dingen over gehoord.

up! zei:
Die Peugeot mevrouw verdient werkelijk complimenten. Ze zei geen woord teveel, alle woorden waren afgewogen. Ze liet zich niet verleiden tot een erkenning dat het bij Peugeot helemaal mis is, en ze bleef vriendelijk. Terwijl toch Antoinette Hertsenberg tegenover haar zat. Peugeot heeft een keuze gemaakt hoe ze dit probleem moeten oplossen, en die oplossing is uitstekend onder woorden gebracht door deze mevrouw. Heel goed, heeft Peugeot goed over nagedacht.

Dus? Ben je mooi klaar mee als je net weer voor 4 mille je motor hebt laten vervangen. En vast kunt gaan sparen om dat over 3 jaar weer te doen. Dat daar een vrouw zit die de woorden mooi kan afwegen, doet verder niets af aan het probleem van een knakenbak. Als een fabrikant echt gelooft in de kwaliteit van zijn produkt, organiseert hij een massale terugroepaktie en lost hij de problemen definitief op. Maar het probleem is dat ze dat niet kunnen. Omdat het een structureel en zeer fundamenteel probleem is. Om te beginnen moet de uitlaatgasrecirculatie er per direct af. Maar dan haal je de normen niet meer. En ten tweede moeten de marges op het materiaal en ontwerp omhoog. Maar dan prijs je je uit de markt tov de concurrentie. En ten derde moeten de prestaties omlaag naar gezonde waardes. Dus 80 pk uit een 1.4 ipv 180. Maar dan hoeven de consumenten het niet meer. Die mevrouw zou heel duur worden als ze haar woorden niet goed had afgewogen...

Een distributieketting die 5 cm is uitgerekt. 5 cm! Dat rekt een ATB ketting op na 1500 km in weer, wind en modderbaggeren. Een wonder dat zo'n motor uberhaupt nog loopt. En niet na 2 ton, maar al na 20k km. Vroeger liet je om de 15k de olie verversen, nu de d-ketting. Briljant.

s velthuis zei:
up! zei:

Dus? Ben je mooi klaar mee als je net weer voor 4 mille je motor hebt laten vervangen. En vast kunt gaan sparen om dat over 3 jaar weer te doen. Dat daar een vrouw zit die de woorden mooi kan afwegen, doet verder niets af aan het probleem van een knakenbak. Als een fabrikant echt gelooft in de kwaliteit van zijn produkt, organiseert hij een massale terugroepaktie en lost hij de problemen definitief op. Maar het probleem is dat ze dat niet kunnen. Omdat het een structureel en zeer fundamenteel probleem is. Om te beginnen moet de uitlaatgasrecirculatie er per direct af. Maar dan haal je de normen niet meer. En ten tweede moeten de marges op het materiaal en ontwerp omhoog. Maar dan prijs je je uit de markt tov de concurrentie. En ten derde moeten de prestaties omlaag naar gezonde waardes. Dus 80 pk uit een 1.4 ipv 180. Maar dan hoeven de consumenten het niet meer. Die mevrouw zou heel duur worden als ze haar woorden niet goed had afgewogen...

Ik oordeel niet over hoe Peugeot dit probleem oplost. Ik oordeelde alleen over de professionaliteit van deze mevrouw. Jouw laatste zin laat zien waar het bij dit soort 'damage control' om gaat, en dat deed deze mevrouw heel goed vond ik.

S Velthuis zei:
Omdat het een structureel en zeer fundamenteel probleem is.

Volgens Peugeot-mevrouw was het juist geen structureel probleem en konden ze daarom geen terugroepactie organiseren.:)

Nog een mooie quote, niet letterlijk vertaald:

Antoinette Hertsenberg: "Dat inhouden van de motor kan gevaarlijk zijn, het is bij jullie bekend, waarom brengt u de klanten niet op de hoogte?"
Peugeot: "Vervelend probleem, de motor is echter niet defect, het probleem is niet structureel."

De motor is niet defect? Hoe wou je het dan noemen?

up! zei:
Ik oordeel niet over hoe Peugeot dit probleem oplost. Ik oordeelde alleen over de professionaliteit van deze mevrouw. Jouw laatste zin laat zien waar het bij dit soort 'damage control' om gaat, en dat deed deze mevrouw heel goed vond ik.

Dat kan. Daar heeft Peugeot iets aan. Maar de klanten totaal niet. Probleem blijft bestaan.

Haar taak is natuurlijk niet zo moeilijk. Sowieso altijd de standaard zin gebruiken dat je niet kunt ingaan op individuele gevallen. Verder heel belangrijk om geen toezeggingen te doen die je niet kunt waarmaken, dus geen valse beloftes. De toezeggingen die je doet, doe je zodanig dat je er geen last van hebt, bv door alleen over garantiegevallen te spreken die je wettelijk gezien toch moet oplossen, waarbij je gelijk beperkende voorwaardes stelt, bv dat wel het onderhoud bij een officiele dealer uitgevoerd moet zijn, exact volgens voorschriften. Zodat zij die een keer 1000 km over de beurt heen gegaan zijn mooi geloosd kunnen worden. Wat heeft ze nu concreet toegezegd, anders dan de garantiegevallen? Wat gaan ze nu doen met auto's buiten de garantie? Wat gaan ze doen als de auto een jaartje of 5, 6 is en het probleem weer terug is?

Bentley Arnage zei:
S Velthuis zei:
Omdat het een structureel en zeer fundamenteel probleem is.

Volgens Peugeot-mevrouw was het juist geen structureel probleem en konden ze daarom geen terugroepactie organiseren.:)

Heel belangrijk. Als je toegeeft dat het structureel is, ben je meteen je klantenvertrouwen kwijt en moet je gaan terugroepen. Als het niet structureel is, is het individueel en kun je het veel goedkoper afhandelen. Niet beter afhandelen. Goedkoper. VW doet precies hetzelfde, daarom ontkennen ze ook voortdurend al hun structurele problemen waar ze mee kampen.

Ik werd op straat al aangesproken met mn C5Ph3 2.0i Tourer of ik er wel mee weg durfde te gaan. Kan je zien wat een imagoschade er al plaats vind na de uitzending.

Bentley Arnage zei:
@ Mechanix,

Kan me herinneren dat één vrouw die net één van de eerste nieuwe Fucussen (Foci?;)) had aangeschaft problemen had met de motor.
Was volgens mij 150 pk Ecoboost die niet meer aansloeg. Kan het me niet helemaal meer voor de geest halen.
Veel meer hoor je er verder niet over, volgens mij.

Zelfde geldt trouwens voor de turbo-benzine's van Opel. Heb ik ook geen gekke dingen over gehoord.

De Ford motoren zijn volgens mij nog te kort op de markt. TSI's inmiddels een jaar 6 en de THP een jaar of 4 als ik het wel heb.

De Opel motoren zijn volgens mij "verouderde" types. Gangbare motoren (indir insp) met een turbo erop, nu een zegen waarschijnlijk. En ook geen DSG's.

Ik heb het schrijven van de citroen importeur gezien, waarin in zwart op wit wordt aangekondigd dat binnen of buiten de garantie dit specifieke probleem wordt opgelost zonder kosten voor de klant en ook dat een ieder die al kosten hiervoor gemaakt heeft deze retour krijgt. Dat is dus op zich goed nieuws . Het betekent overigens niet dat je nu levenslang garantie hebt op de distributieketting, het gaat alleen over problemen met de distributieketting gerelateerd aan de spanner. Deze is immers volgens psa de oorzaak van de huidige problemen. Als je problemen hebt na het vervangen van de spanner, dan valt dat hier niet onder. Ook heel recente wagens die af fabriek deze spanner al hebben vallen hier dus buiten. Maar ja, die zouden hier dus ook geen last van moeten hebben.

HEt wordt tijd dat de TSI eigenaren ook Radar zo ver krijgen om aandacht aan hun problemen te besteden. De PSA importeur heeft hier (onder druk) immers wel een stap gezet, wat je van VAG niet kunt zeggen. Allemaal het radar telefoonteam bellen dus.

In mijn familie/kennissenkring diverse mensen met een TSI 1,4 maar ook met de 1,2 , het merendeel heeft serieuze problemen - helaas meestal nét buiten de garantie....Voor degenen met een leaser niet zo erg maar voor een privérijder is € 3.000,- veel geld !
Ik snap niet dat de importeur niet gewoon met een terugroepactie komt om imagoschade te voorkomen :confused:.

Zelf rijd ik al ruim 30 jaar Japans : één keer een kapotte koppakking gehad in een Mazda 626 en verder Nooit gedonder .
Mijn Vitara gaat straks door de 300.000 km en brengt toch niks meer op , ga gewoon door naar de 4 ton met alle vertrouwen !

heb zelf een tsi van de eerste lichting en mijn distributieketting is 1x vervangen bij de 18000km en zoals te zien was bij tros radar het ratelen als een diesel heeft die van mij ook net als de mini in de uitzending van tros radar,de dealer zegt het probleem te kennen maar is geen defect???

ik heb onlangs een jaar extra garantie bijgekocht bij vw voor 215 euro alleen omdat ze bij vw erg moeilijk doen als het om repareren gaat
het is triest dat het op deze manier moet,maar wil het risico niet lopen,dat het prrrrrrrrrr plof einde verhaal is en dan nog te moeten gaan touwtrekken om een bestaand probleem vergoed te krijgen ikzelf heb slechte ervaringen bij de dealer en ben zelf achter de reparatie aan gegaan voordat ze overgingen tot reparatie,en daarna van een monteur te horen kreeg dat het een bekend probleem is,maar pas actie mogen ondernemen als de klant herhaaldelijk met deze klacht terug komt terwijl het gewoon een terugroepactie zou moeten zijn
maar in elk geval kan ik weer een jaartje "probleemloos/garantie"sturen,dus kijk dan wel weer verder

Kizashi zei:
Ik snap niet dat de importeur niet gewoon met een terugroepactie komt om imagoschade te voorkomen :confused:.

Een terugroepactie is imagoschade dus dat doen sommige merken liever niet.
Daar komt dan ook nog eens bij dat ze het probleem erkennen en dat kost een hoop geld.

Terug
Bovenaan