HDI110 zei:
2800i zei:
Dat is ook een beetje eigen aan de direct ingespoten motor. Met poort-injectie spuit je je klepschotels nog behoorlijk schoon bij de inlaatkleppen.
Yep. Maar dan rijst bij mij wel de vraag: hoe zit het met de direct ingespoten diesels dan? Die genereren nog meer roet dan de directe benzine injectie motoren. Die hebben meestal een echte EGR. Die hebben ook een carterventilatie die in de inlaat eindigt. Met andere woorden: alle ingrediënten voor een motorinfarct.
Dat risico is er ook wel, vorig jaar de EGR van de dti van mijn broer eruit gehad. Was compleet dichtgekoekt. Helaas kan deze niet gebypassed worden. Hij heeft de boel weer open gekregen met pure Sint Marc. Maar verre van ideaal in elk geval. Zeker die huidige dieseltjes die belastingvrij rijden en dus ook als stadsauto ingezet gaan worden.
Ik vraag me bij dit soort constructies alleen altijd af wat nou de milieuwinst is. Oke, de uitlaatgassen zijn schoner, maar de auto ligt 4x sneller op de sloop... Kost ook wat. Zelfde met die milieuvriendelijke lakken die we tegenwoordig hebben. Het huis van mijn ouders is van 1906. Onder de huidige laag verf zit op de meeste plekken nog steeds de oorspronkelijke (!) laag oliehoudende verf op het originele, keiharde hout. Dat is dus inmiddels 105 jaar oud, waarvan het grootste deel van de tijd als toplaag. De nieuwe houten luiken zijn nu 10 jaar oud, die gaan binnenkort voor de 3e keer in de (moderne) Sigma lak, omdat de huidige laag inmiddels weer verweerd is. Waar zit die milieuwinst dan precies?