Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

HDI110 zei:
Robert A zei:

Ik heb vluchtig gekeken. 't ziet er allemaal erg Amerikaans uit. En dat is toch dat volk dat de auto nog pakt om de krant uit de brievenbus te pakken en verder nergens harder dan 110km/u mag?

Niet om iets recht te praten, maar de rijomstandigheden in de VS werken koolgroei wel heel erg in de hand.

Hier op de meeste wegen mag je ook maar max. 100. En er zijn hier ook heel veel mensen die niet veder dan 20 kilometer rijden.
Misschien dat het daar in de usa iets erger is maar het verschil zal niet heel groot zijn.

O ja leuk filmpje voor je Youtube

2800i zei:
Dat is ook een beetje eigen aan de direct ingespoten motor. Met poort-injectie spuit je je klepschotels nog behoorlijk schoon bij de inlaatkleppen.

Yep. Maar dan rijst bij mij wel de vraag: hoe zit het met de direct ingespoten diesels dan? Die genereren nog meer roet dan de directe benzine injectie motoren. Die hebben meestal een echte EGR. Die hebben ook een carterventilatie die in de inlaat eindigt. Met andere woorden: alle ingrediënten voor een motorinfarct.

HDI110 zei:
2800i zei:
Dat is ook een beetje eigen aan de direct ingespoten motor. Met poort-injectie spuit je je klepschotels nog behoorlijk schoon bij de inlaatkleppen.

Yep. Maar dan rijst bij mij wel de vraag: hoe zit het met de direct ingespoten diesels dan? Die genereren nog meer roet dan de directe benzine injectie motoren. Die hebben meestal een echte EGR. Die hebben ook een carterventilatie die in de inlaat eindigt. Met andere woorden: alle ingrediënten voor een motorinfarct.

Dat risico is er ook wel, vorig jaar de EGR van de dti van mijn broer eruit gehad. Was compleet dichtgekoekt. Helaas kan deze niet gebypassed worden. Hij heeft de boel weer open gekregen met pure Sint Marc. Maar verre van ideaal in elk geval. Zeker die huidige dieseltjes die belastingvrij rijden en dus ook als stadsauto ingezet gaan worden.

Ik vraag me bij dit soort constructies alleen altijd af wat nou de milieuwinst is. Oke, de uitlaatgassen zijn schoner, maar de auto ligt 4x sneller op de sloop... Kost ook wat. Zelfde met die milieuvriendelijke lakken die we tegenwoordig hebben. Het huis van mijn ouders is van 1906. Onder de huidige laag verf zit op de meeste plekken nog steeds de oorspronkelijke (!) laag oliehoudende verf op het originele, keiharde hout. Dat is dus inmiddels 105 jaar oud, waarvan het grootste deel van de tijd als toplaag. De nieuwe houten luiken zijn nu 10 jaar oud, die gaan binnenkort voor de 3e keer in de (moderne) Sigma lak, omdat de huidige laag inmiddels weer verweerd is. Waar zit die milieuwinst dan precies?

Robert A zei:
Hier op de meeste wegen mag je ook maar max. 100. En er zijn hier ook heel veel mensen die niet veder dan 20 kilometer rijden.
Misschien dat het daar in de usa iets erger is maar het verschil zal niet heel groot zijn.

Leuk filmpje. Nou hier mag je ook wel eens 120 of 130. De VS kent hele stukken met max 88. En dan nog al die korte ritjes, om de benen te sparen... (of omdat er gewoon geen stoep is aangelegd)

Kortom: veel korte ritjes en weinig kans om schoon te branden. Volgens mijn Audi dealer de ideale omstandigheden voor koolgroei.

s velthuis zei:
HDI110 zei:
2800i zei:

Dat risico is er ook wel, vorig jaar de EGR van de dti van mijn broer eruit gehad. Was compleet dichtgekoekt. Helaas kan deze niet gebypassed worden. Hij heeft de boel weer open gekregen met pure Sint Marc. Maar verre van ideaal in elk geval. Zeker die huidige dieseltjes die belastingvrij rijden en dus ook als stadsauto ingezet gaan worden.

Ik vraag me bij dit soort constructies alleen altijd af wat nou de milieuwinst is. Oke, de uitlaatgassen zijn schoner, maar de auto ligt 4x sneller op de sloop... Kost ook wat. Zelfde met die milieuvriendelijke lakken die we tegenwoordig hebben. Het huis van mijn ouders is van 1906. Onder de huidige laag verf zit op de meeste plekken nog steeds de oorspronkelijke (!) laag oliehoudende verf op het originele, keiharde hout. Dat is dus inmiddels 105 jaar oud, waarvan het grootste deel van de tijd als toplaag. De nieuwe houten luiken zijn nu 10 jaar oud, die gaan binnenkort voor de 3e keer in de (moderne) Sigma lak, omdat de huidige laag inmiddels weer verweerd is. Waar zit die milieuwinst dan precies?

Voor je verf probleem kan ik Sikkens Rubbol XD aanraden. Heb ik 5 jaar terug professioneel op m'n kozijnen op het zuiden laten zetten. Als ik ze weer even schoonmaak zien ze eruit alsof ze gisteren geschilderd zijn.

De milieuwinst zit 'm inderdaad in de uitstoot en laten we wel wezen ook het verminderd verbruik van eindige energiebronnen. Maar 't onderhoud wordt wel duurder. 'Schoorsteen vegen' wordt gewoon een onderhoudsklus, net als olie verversen.

HDI110 zei:
De milieuwinst zit 'm inderdaad in de uitstoot en laten we wel wezen ook het verminderd verbruik van eindige energiebronnen. Maar 't onderhoud wordt wel duurder. 'Schoorsteen vegen' wordt gewoon een onderhoudsklus, net als olie verversen.

Maar daar zit wel een balans in. Dat een Kever in de jaren 60 1 op 8 reed, is nu niet meer voor te stellen. Maar veel van de huidige techniek lijkt dan weer te zijn doorgeschoten. Ik ben nog steeds van mening dat een auto die 1 op 13 rijdt en zonder veel moeite 3 ton haalt, nog steeds gunstiger is dan één die 1 op 15 rijdt, maar wel 2 motoren nodig heeft en een hoop onderhoud cq ellende om de 2 ton te halen. Er is een evenwicht tussen verbruik, duurzaamheid en milieubelasting.

HDI110 zei:
Robert A zei:

Leuk filmpje. Nou hier mag je ook wel eens 120 of 130. De VS kent hele stukken met max 88. En dan nog al die korte ritjes, om de benen te sparen... (of omdat er gewoon geen stoep is aangelegd)

Kortom: veel korte ritjes en weinig kans om schoon te branden. Volgens mijn Audi dealer de ideale omstandigheden voor koolgroei.

Korte ritjes zijn funest voor elke motor. Dus ik denk dat je het beter kan stellen als het gebeurt hier ook maar naar meer kilometers. Als ik die foto's zie lijkt mij dat er olie langs de kleppengeleiders lekt en hier weer veel kool stof in blijft plakken.

s velthuis zei:
HDI110 zei:

Maar daar zit wel een balans in. Dat een Kever in de jaren 60 1 op 8 reed, is nu niet meer voor te stellen. Maar veel van de huidige techniek lijkt dan weer te zijn doorgeschoten. Ik ben nog steeds van mening dat een auto die 1 op 13 rijdt en zonder veel moeite 3 ton haalt, nog steeds gunstiger is dan één die 1 op 15 rijdt, maar wel 2 motoren nodig heeft en een hoop onderhoud cq ellende om de 2 ton te halen. Er is een evenwicht tussen verbruik, duurzaamheid en milieubelasting.

Met elke nieuwe generatie techniek moet die balans zich herstellen. Dat gaat zelfs met de TSI motoren wel lukken.
Overheden en de markt eisen nu eenmaal een lager verbruik. En dat is maar goed ook. Als je bedenkt wat een auto vandaag de dag weegt vanwege comfort en veiligheid en hoe de prestaties dan nog zijn, dan mag het toch een wonder heten wat er met die motortechniek gebeurd is. Had dat wonder zich niet voltrokken, dan hadden we alles beter dan 1 op 7 al zuinig gevonden.

Mijn Audi TT met 200 pk, 1235kg is zuiniger (1 op 15.6) dan mijn Peugeot 204 uit 1974 was met z'n 55 pk en 880kg (1 op 12). En bij die 204 lag na 107dkm de koppakking er uit en moest het blok dus ook uit elkaar.

Bij mijn Alfa Giulia Super van 1978 lag binnen 3 jaar al meerdere keren de koppakking eruit. Even te veel gassen bij nog niet opgewarmde motor en het was al raak. Maar wel een fantastische auto om te zien en in te rijden.

Tot de jaren 80 waren een hoog verbruik en een hoge storingsgevoeligheid niet heel vreemd. In de jaren 90 en 2000 verbeterden beide, de storingsgevoeligheid meer dan het verbruik. De afgelopen jaren, zeker sinds de brede (her)introduktie van de laaddruksystemen, directe brandstofinjectie en uitlaatgasrecirculatie lijken de verhoudingen te veranderen. Het verbruik verbetert nog wel, maar de storingsgevoeligheid en levensduur lijken minder interessant te worden. De motor is een wegwerpprodukt geworden.

Een nieuwe koppakking was 30 jaar geleden niet vreemd, maar het vervangen ervan kon toen over het algemeen ook tussen de koffie en de lunch in...

Het ligt toch helemaal aan de directe injectie? Dat kan toch alleen maar de oorzaak zijn? Door de "korte" tijd en traject kan de lucht en benzine niet goed genoeg mengen waardoor er slechter verbrand wordt en er dus mengsel in het kleppensysteem achterblijft. Met alle gevolgen van dien. Kijk eens hoe een Nissan GT-R roet blaast bij hard optrekken. Zie de PSA THP motoren, exact hetzelfde. En dus bij de TSI's ook.

@s velthuis (koppakking vervangen):

Inderdaad moest niet het hele blok uit elkaar, maar wel stevige rekeningen van zo'n HFl. 300-400 naar ik mij herinner. In ieder geval minder dan de bijna jaarlijkse vervanging van de voorremschijven (konden niet tegen pekel).

Ik hoorde dat ze bij toyota bezich zijn met een moter die zowel direct als indirecte injectie combineert om dit soort problemen tevoorkomen.

HDI110 zei:
Voor je verf probleem kan ik Sikkens Rubbol XD aanraden. Heb ik 5 jaar terug professioneel op m'n kozijnen op het zuiden laten zetten. Als ik ze weer even schoonmaak zien ze eruit alsof ze gisteren geschilderd zijn.

Klopt, Rubbel XD is de beste. Mede omdat het een hoogglans lak is, kaatst zon (UV) terug en vuil hecht er minder aan. Eerst helemaal kaal maken en strak als een tiet. Daarna 2 x gronden en met EPS voorlakken. Na enkele maanden in de autowas zetten !!! en wassen met wash & Shine.
https://bouw.net/index.php?cat=689&item=64035
https://autowebshop.nl/product.php?id_product=213
Neen ik maak geen grap, want denk eens na ; wat doet wax op een autolak??? je huis staat stil, verder is er geen verschil !!!!!!!!!!!!

Stond deze week toevallig in AMT een artikel over Shell benzine; V-power reinigt , dus sowieso met DI motoren V-power tanken en niets anders.
Volgens Shell is dan regelmatig een motor reiniger gebruiken nooit meer nodig.

Robert A zei:
Ik hoorde dat ze bij toyota bezich zijn met een moter die zowel direct als indirecte injectie combineert om dit soort problemen tevoorkomen.

De nieuwe 1.8 TSI bij Audi heeft dit al dacht ik. Of komt binnen nu en snel.

LPG the best zei:
Stond deze week toevallig in AMT een artikel over Shell benzine; V-power reinigt , dus sowieso met DI motoren V-power tanken en niets anders.

Hé kijk, een lezer van ons blad :)

adinsx zei:
LPG the best zei:

Hé kijk, een lezer van ons blad :)

Je "klinkt" verbaasd :p

meeuw zei:
Heeft Shell ook een servicedienst?

Geen idee, maar het komt hier op neer:

"Met enige moeite viel van Shell-brandstofexpert Gerard Fiolet los te krijgen dat de reiniger in Fuel Save Euro 95 een andere is dan in V-Power. Hetzelfde geldt voor de wrijvingsbestrijder.
Verdere details worden niet verstrekt. Alleen dit: de reiniger in V-Power zorgt ook dat al aanwezige vervuiling wordt opgeruimd, de reiniger in Fuel Save voorkomt alleen opbouw van nieuwe vervuiling.
"

https://www.amt.nl/Achtergrond/Zuiniger-rijden-met-Shell-Fuel-Save.htm'

Bij mijn auto had ik na elke 40.000 km een vervuilt gasklephuis (een kwaal bij elke Renault 1.6 16V van na 2001, gaat dan stationair heel langzaam lopen), na consequent V-power getankt te hebben is dit probleem 100.000 weggebleven (auto verkocht, nu weer een nieuwe 1.6 16V).

Inleveren die onbetrouwbare bak en het bedrag wat hij (zonder storingen) waard is terugeisen. Dat is de enige oplossing.

Een produkt hoort na behoren te functioneren, zo niet dan kan de koop ontbonden worden.

Rechtsbijstand inschakelen kan een snellere afhandeling bieden.

HDI110 zei:
2800i zei:

Klopt, maar een diesel werkt altijd met een luchtoverschot. Of er nou 10x teveel lucht voor de verbranding binnenkomt, of 9x, dat heeft geen directe invloed op de kwaliteit van de verbranding. Alleen bij volgas gaan ze meer roken.

Even een update (ook te lezen op https://tsiproblemen.blogspot.com)...

De "speciale" bougies die ze bij de laatste "reparatie" hebben geplaatst hebben ook helemaal niets opgelost. Het ging al snel van kwaad naar erger.

Deze ochtend bijna een aanrijding toen ik bij het oversteken van een drukke weg vermogensverlies had. Deze avond weer het knipperende motorstoringslampje. De "speciale" bougies zitten er nu 960km in...

Bij het laatste gesprek met de garagehouder heb ik gezegd dat ik geen zin had om elke 1000km nieuwe bougies te gaan halen...
Als ik zo goed de toekomst kan voorspellen moet ik misschien toch maar eens op de loterij spelen.

bert_be zei:
Even een update (ook te lezen op https://tsiproblemen.blogspot.com)...

De "speciale" bougies die ze bij de laatste "reparatie" hebben geplaatst hebben ook helemaal niets opgelost. Het ging al snel van kwaad naar erger.

Deze ochtend bijna een aanrijding toen ik bij het oversteken van een drukke weg vermogensverlies had. Deze avond weer het knipperende motorstoringslampje. De "speciale" bougies zitten er nu 960km in...

Bij het laatste gesprek met de garagehouder heb ik gezegd dat ik geen zin had om elke 1000km nieuwe bougies te gaan halen...
Als ik zo goed de toekomst kan voorspellen moet ik misschien toch maar eens op de loterij spelen.
Ik zou die paar tientjes voor een lot maar besteden aan slaapzak en een paar dagen gaan kamperen op de balie van je dealer. Je zal inmiddels wel meer hebben aan een honkbalknuppel

Ik heb vroeger zoiets gehad met een Fiat Cinquecento, die ging regelmatig in de noodloop op de A4. Ik heb dat ding voor de garage gezet en gemeld dat ik hem goed terug. De dealer heeft toen een nieuwe besteld en alle motorelectronica overgebouwd. Dat is toen goed opgelost.

LPG the best zei:
Klopt, Rubbel XD is de beste. Mede omdat het een hoogglans lak is, kaatst zon (UV) terug en vuil hecht er minder aan. Eerst helemaal kaal maken en strak als een tiet. Daarna 2 x gronden en met EPS voorlakken. Na enkele maanden in de autowas zetten !!! en wassen met wash & Shine.
https://bouw.net/index.php?cat=689&item=64035
https://autowebshop.nl/product.php?id_product=213
Neen ik maak geen grap, want denk eens na ; wat doet wax op een autolak??? je huis staat stil, verder is er geen verschil !!!!!!!!!!!!

Niets vreemds voor mij hoor: kozijnen in de was zetten.

Hoezo sowieso met DI motoren v-power tanken? De benzine komt juist niet daar waar de vervuiling zich opbouwt (de inlaat). Dus dan begrijp ik meneer Shell niet helemaal, of meneer AMT. (of was het een advertorial, of was de lunch tijdens de presentatie wel erg lekker?)

HDI110 zei:
Hoezo sowieso met DI motoren v-power tanken? De benzine komt juist niet daar waar de vervuiling zich opbouwt (de inlaat). Dus dan begrijp ik meneer Shell niet helemaal, of meneer AMT. (of was het een advertorial, of was de lunch tijdens de presentatie wel erg lekker?)

Op zich een goede opmerking en ik moet het wel goed zeggen: AMT (Shell) noemt niet met name de DI motoren, dat heb ik zelf verzonnen.
Maar misschien heeft EGR er iets mee te maken. Anyway, ik gebruik alleen V-power en synthetisch motorolie. Als mensen hier op bezuinigen met hun hightech motor prima maar ik wil de risico's niet lopen. Dan maar een biertje minder drinken, cheers.

LPG the best zei:
HDI110 zei:

Op zich een goede opmerking en ik moet het wel goed zeggen: AMT (Shell) noemt niet met name de DI motoren, dat heb ik zelf verzonnen.
Maar misschien heeft EGR er iets mee te maken. Anyway, ik gebruik alleen V-power en synthetisch motorolie. Als mensen hier op bezuinigen met hun hightech motor prima maar ik wil de risico's niet lopen. Dan maar een biertje minder drinken, cheers.

'inlaatreinigers' verbranden en kunnen dus nooit meer via de EGR terugkomen in de inlaat. Wel zorgen schone injectoren voor een betere verneveling en daarmee een kleinere kans op het ontstaan van roetdeeltjes. Roetdeeltjes die niet ontstaan, kunnen zich ook nergens ophopen. Ook de ontsteking moet 100% zijn, anders is de verbranding ook niet 100%, dus ontstaat er roet.

De betere benzines met goede reinigers zouden schonere injectoren moeten opleveren. Wellicht dat v-power daar wel wat in kan betekenen.
Ik ben het met je eens dat je geen rommel in hightech motoren moet stoppen.

ik heb 'n octavia 1,2 tsi met bijna 50000km.

gisteren voor 1e keer motorische problemen.... na optrekken bij stoplicht auto in noodloop. Auto trekt voor geen meter meer, gewoon gevaarlijk zooooooooooooooooooooooo langzaam. Gelijk aan de kant gezet opnieuw gestart en probleem verholpen. (EPC lamp uit). Foutje kan gebeuren dacht ik nog...

Vandaag zelfde probleem alleen auto nu niet meer uit noodloop te krijgen. Waarschuwingslamp uitlasgassen blijft continu branden. (afbeelding motor)

Morgenochtend parkeer ik hem bij de dealer. Hoop niet dat ik straks ook zo'n problemcar heb, want eigenlijk bevalt hij verder prima. Maar na 2x keer rijden in die noodloop ben ik het al helemaal zat....

Onderstaande kwam ik ook nog tegen op internet bij problemen met 1,4 tsi 160 pk. Maar dat geratel heb ik ook al een paar weken bij koude start....

Ratelen van motor bij starten
Ernst: Kleinigheidje
Foutkans: Onbekend. Veel mensen zien dit als een karakteristiek van de TSI motor en vinden het geen probleem
Omschrijving:
Bij het starten van een koude motor ratelt deze, klinkt wat als een diesel. Dit duurt een paar seconden. Dit wordt veroorzaakt door een tijdelijke storing in de nokkenas positioner. Het betreft Onderdeel nummer 03C 109 088 B.

Status:
Erkend door Volkswagen, kan onder garantie hersteld worden bij de dealer.

Ben benieuwd hoe het morgen afloopt...

Vanmorgen auto weer gestart en weer normaal vermogen, alleen bleef lampje uitluitgassysteem branden. Naar dealer gereden voor een diagnose voor mijn octavia 1,2 tsi met bijna 50.000 op de teller:

Turbo moet worden vervangen en tevens vervanging van opgerekte distributieketting oid.
Heb nu vervangende auto....

Ben blij dat het een leaseauto is en dealer regelt vooralsnog alles naar tevredenheid, maar vind het eigenlijk abnormaal dat een auto bij een dergelijke kmstand al zulke grote gebreken vertoont.

clico zei:
Vanmorgen auto weer gestart en weer normaal vermogen, alleen bleef lampje uitluitgassysteem branden. Naar dealer gereden voor een diagnose voor mijn octavia 1,2 tsi met bijna 50.000 op de teller:

Turbo moet worden vervangen en tevens vervanging van opgerekte distributieketting oid.
Heb nu vervangende auto....

Ben blij dat het een leaseauto is en dealer regelt vooralsnog alles naar tevredenheid, maar vind het eigenlijk abnormaal dat een auto bij een dergelijke kmstand al zulke grote gebreken vertoont.

Maar wel lekker zuinig gereden...

Daar gaat de winst zowel qua milieu als qua kosten. Een motor moet wel heel zuinig en schoon zijn, wil hij deze >1000 euro en de nieuwe onderdelen compenseren. Ik wacht nog wel even met inruilen van mijn dino's...

Die d-ketting is trouwens een bekende kwaal van de 1.2 TSI, daar hebben al velen aan moeten geloven. De turbo staat daar dan weer los van. Zijn dus twee dure, absurde problemen bij deze km-stand. Wat heb je nou aan een ketting als hij het nog niet eens de helft van de kilometers volhoudt die een makkelijker te vervangen riem kan maken?

Ik heb recentelijk ook nieuwe bougies gekregen die blijkbaar normaal gesproken auto's met LPG bedoeld zijn. Dit heeft voor een zeer tijdelijke oplossing gezorgd. Nadat we afgelopen zondag bijna werden aangereden op de snelweg omdat de auto weer eens niet reageerde op het gaspedaal gaat de auto maandag terug naar de dealer. Deze heeft toegezegd de auto terug te nemen als ze de problemen niet opgelost krijgen. Die kans acht ik eerlijk gezegd 0% gelet op de historie met deze auto.[/quote]

Mag ik vragen hoeveel KM u heeft kunnen rijden met de "speciale" bougies voor de problemen weer optraden?
Hoe oud is de wagen nu?

Ik blijf mijn bevindingen posten op https://tsiproblemen.blogspot.com[/quote]

Dag Bert. Ik rijd zo'n 1.000km per week en na drie weken kwamen de problemen terug dus na zo'n 3.000km. De auto is nu 24 maanden oud waarvan hij in totaal 6 weken "in reparatie" heeft gestaan bij de dealer. In totaal staan er nu 66.000km op de teller. De auto heeft in totaal zo'n € 44.000,- gekost (als we terug gaan naar de gulden dus bijna een ton...) en dit is gewoon onacceptabel voor dat geld.[/quote]

Aanvullend. Dit was de 3e keer dat ik nieuwe bougies heb gekregen..[/quote]

Update 11-12-2011. Nadat ik samen met de dealer de importeur heb benaderd heb ik deze week bericht gekregen dat ze nog een poging willen wagen de problemen op te lossen. Men zoekt het nu in de software van de DSG bak. De dealer heeft gevraagd of ze de auto 3 dagen mochten hebben om er mee te rijden, de nieuwe software er op te zetten, opnieuw met de auto te tijden etc..omdat ik dit zie als een volgende stap die ik wel moet doorlopen met Volkswagen heb ik "ja" gezegd. Woensdag gaat de auto naar de dealer. Enig resultaat zal weer op dit forum vermeld worden.

Keep you posted..

Paddie zei:
[...]
Update 11-12-2011. Nadat ik samen met de dealer de importeur heb benaderd heb ik deze week bericht gekregen dat ze nog een poging willen wagen de problemen op te lossen. Men zoekt het nu in de software van de DSG bak. De dealer heeft gevraagd of ze de auto 3 dagen mochten hebben om er mee te rijden, de nieuwe software er op te zetten, opnieuw met de auto te tijden etc..omdat ik dit zie als een volgende stap die ik wel moet doorlopen met Volkswagen heb ik "ja" gezegd. Woensdag gaat de auto naar de dealer. Enig resultaat zal weer op dit forum vermeld worden.

Keep you posted..

Mijn wagen, ZONDER DSG, heeft dezelfde problemen... Ik vraag me af hoe ze dan voor mij het zaakje opgelost gaan krijgen. Een DSG bak plaatsen?

Krijg je gratis vervangend vervoer?

Deze middag de garagehouder aan de lijn gehad. De invoerder wou het vastgestelde compressieverlies oplossen door reparatie! Onder druk van de dealer werd toch ingestemd met vervanging van de motor. Dit zal begin januari gebeuren (garage sluit tussen Kerst en Nieuwjaar).

Tja, op zich de enig juiste oplossing.

Maar hoe lang houdt de nieuwe motor het uit? Ook 24000 km? Het is toch te gek voor woorden!
Iemand met meer (interne) VAG kennis mag het me zeggen, maar ik heb nog niet gehoord van modificatie op deze motor mbt. het (inmiddels bekende) compressieverlies.

Compressieverlies kan door compleet vervuilde kleppen kunnen gebeuren. Het geheel sluit gewoon niet meer fatsoenlijk.

Ik heb eens zitten denken. Hoe zou een TSI het op LPG doen?
Qua koolafzetting ziet het geheel er dan in ieder geval heel anders uit.

Freez

Vialle heeft LPDi ontwikkeld voor FSI en TSI motoren, maar daar zijn in de praktijk nog aardig wat problemen mee.
De hoofdoorzaak van het compressieverlies zit hem overigens bij de 1400 TSi in het onderblok.

Op zich is het niet zo'n gekke gedachte dat het in de kleppentrein zit, misschien helpt dat ook wel iets mee.

2800i zei:
Maar hoe lang houdt de nieuwe motor het uit? Ook 24000 km? Het is toch te gek voor woorden!

Nee, dat zie je verkeerd en te negatief. Een goede PR manager zal zeggen: De motor is voor het leven gesmeerd, kan zijn hele leven met één setje bougies en riemen, hoeft nooit voor een beurt naar de garage en is ultrazuinig [size=x-small](als hij defect langs de weg staat).[/size]

klopt ja, voor het leven!
Leven duurt alleen maar 24.000 km. Bij de longlife intervallen is dat voor het leven gesmeerd. Voor de eerste beurt houdt hij ermee op :)

Terence zei:
Ik zou zeggen: lepel er maar een 1.8 in...
Ik weet niet of dit in Nederland zomaar gaat, maar in België zal dat niet lukken. De wagen is ingeschreven met een 1.4, dan kan men die niet door een 1.8 vervangen.

Heb ondertussen vernomen dat het nieuwe blok al bij de dealer is aangekomen. In de week na Nieuwjaar wordt het geplaatst.

Even het probleem bij dit soort motoren analyserend...

Directe injectie=> roet, icm EGR komt deze roet rond ook de inlaatkleppen en in inlaat spruitstuk, de reinigende dopes uit benzine kunen hier echter niet bij => Carbon build up.

In elk geval was dit bij de eerste generatie DI al zo (mitsu GDI, citroen HPI) en was er toen als sprake van gridstralen van inlaatspruitstukken en klepvervanging bij 50000km. Kennelijk is dat bij de huidige generatie nog steeds zo en is er dus niet geleerd van eerdere problemen. Muv PSA, want de THP motor heeft geen EGR meer. Die heeft echter weer carbon build up door een onhandig geplaatste "positieve carter ventilatie", waardoor er olie vanuit het carter bij de kleppen terecht kan komen. Ook die resten wroden niet door benzine additieven verwijderd, want die komen daar niet.

Het probleem van de ontbrekende benzine additieven lijkt echter op de ontbrekende benzine additieven voor klepsmering als je op lpg rijdt. De oplossing zou ook dezelfde kunnen zijn: wat als je een reinigende vloeistof in het inlaatspruitstuk zou vernevelen. Het middel hiervoor bestaat al, de flash lube zoals die door lpg rijders wordt geinstalleerd om je kleppen te smeren. Maar dan met bv een kleppenreiniger ipv smeerder erin.

Na 10 jaar directe injectie en carbon build up is het toch gek dat er nog geen autofabrikant op dit idee is gekomen, maar ondertussen wel auto na auto de markt opgooit.

Dus bij deze mijn idee om eens een TSI motor te voorzien van een flashlube met kleppenreiniger erin en te kijken of de aanslag dan verdwijnt cq wegblijft. Oh ja, moet je nog wel even regelen dat de funcioneert werkt op een turbo motor. Default werkt ie namelijk op spruitstuk vacuum.

PS grappig dat het 2e grote probleem met de distr ketting & spanner ook het 2e grote probleem is bij de THP. Wat was er eigenlijk mis met de distributieriem.

Ik heb ook ervaren dat de THP ook niet vlekkeloos is. Buiten het grote olieverbruik (de stokoude 205 van mn broer verbruikt haast niets) wat dus te wijten kan zijn aan de carterventilatie, bestaat het fenomeen rammelende distributiekettingen ook hier. Net als bij de TSI.

@exroosje:
Roet laat zich helaas niet makkelijk oplossen en zal dus eerder mechanisch verwijderd moeten worden. Verwijderen met een flashlube-achtig systeem zie ik niet zitten. Wil je roet oplossen zul je het brandstofmengsel namelijk ook ernstig verstoren. Voorkomen zal wellicht wel kunnen, maar dan moet je wel een goede verneveling voor elkaar zien te krijgen in een motor die stationair een vacuüm heeft in de inlaat, en bij hogere toerentallen een overdruk. Dat valt echt niet mee. Bovendien zit je weer met je mengsel. Het antwoord op het probleem is er waarschijnlijk al wel: directe benzine injectie gaat gecombineerd worden met indirecte injectie. De nieuwste 1.8TSFI motor heeft dat al.

Carter ventilatiesystemen worden wel steeds beter, maar een extra opvangvat (oil catch can) kan mogelijk extra verbetering brengen. De olie zelf kan mogelijk ook aangepast worden zodanig dat carter dampen een meer reinigende werking krijgen. De EGR, indien aanwezig, zou natuurlijk gefilterd kunnen worden middels een roetfilter.

Wat er mis was met de distributieriem? Veel auto eigenaren hikken tegen de vervangingskosten aan en een ketting wordt dus gezien als pluspunt. Voor weinig rijders bieden ze ook zeker voordeel: je hebt niet meer met een leeftijdsgrens te maken. Voor veel rijders hangt alles af van de levensduur van de ketting.

Bij PSA hebben ze de vervangingstermijn van de dsitributie voor sommige modellen opgerekt tot 240000 km. Wat is dan nog het voordeel van een ketting als die onbetrouwbaarder blijkt en in elk geval door rek timingsproblemen geeft....Een ketting klinkt alleen degelijker, in de praktijk moet ik dat nog zien.

Qua die flashlube als reiniger heb je natuurlijk gelijk dat om de roet weg te krijgen je niet alleen het reinigingsmiddel uit de benzine mist, maar ook het oplosmiddel om het reinigingsmiddel de roet af te laten voeren (de benzine zelf dus).

Blijft het punt dat er dus 10 jaar aan direct geinjecteerde motoren op de markt zijn waar geen oplossing is voor roet vervuiling (anders dan zoveel mogelijk voorkomen). Bij de thp kun je het dan nog in principe helemaal voorkomen (die heeft immers geen EGR, alleen een (afdopbare) PCV), bij DI / TSI motoren met verplichte EGR zie ik niet hoe je dit kunt voorkomen. Op termijn (maar ja welke) krijg je onherroepelijk problemen met carbon deposits.

Terug
Bovenaan