Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

speedtouch zei:
Over de JTS motor van Alfa heb ik overigens nog geen klachten gehoord!(y)

Misschien omdat hun vaak twin spark zijn?

https://www.ngk.de/Bougies_voor_motoren_met_direc.3427.0.html

De laatse zin is alleen niet zo.....

meeuw zei:
Pon heeft bij dealers overzichten neergelegd voor coulancepercentages voor bepaalde reparaties binnen bepaalde termijnen. Op die manier is bij mij ook wel eens een rekening gehalveerd. Weet niet meer of dat automatisch ging; het kan natuurlijk zo zijn dat dummies er geen regeling voor kregen.

niet Pon bepaald eea. maar de wet , en daar staat het begrip ''coulance'' niet vermeld en doet helemaal niet ter zake.

we gaan met z''n allen voor 1.5 % de straat op voor loonsverhogingen en leggen alles plat , in dit soort gevallen laat de massa zich heerlijk slachtofferen. Het blijft fasinerend.

alfamannetje zei:
meeuw zei:
Pon heeft bij dealers overzichten neergelegd voor coulancepercentages voor bepaalde reparaties binnen bepaalde termijnen. Op die manier is bij mij ook wel eens een rekening gehalveerd. Weet niet meer of dat automatisch ging; het kan natuurlijk zo zijn dat dummies er geen regeling voor kregen.

niet Pon bepaald eea. maar de wet , en daar staat het begrip ''coulance'' niet vermeld en doet helemaal niet ter zake.

we gaan met z''n allen voor 1.5 % de straat op voor loonsverhogingen en leggen alles plat , in dit soort gevallen laat de massa zich heerlijk slachtofferen. Het blijft fasinerend.

true, maar zie maar eens je gelijk te halen bij zo'n bedrijf.

schudde zei:
s velthuis zei:
Een gat in de zuiger kan prima komen door een slechte verstuiver. En dan is het probleem eigenlijk best heel simpel. Of de verstuivers zijn van zeer slechte kwaliteit, of de verstuiver krijgt zeer vuile brandstof voor zijn kiezen. (slechte filters??)

Dit is mij zo verteld door de dealer. Er blijkt af en toe een druppelende verstuiver in de TSI motoren gemonteerd te worden (fabricage foutje). Op de vraag of ze deze slechte verstuivers dan niet preventief kunnen vervangen werd gezegd dat ze dit niet mogen doen van Pon (500 Euro per verstuiver). Ik moet maar wachten tot er echt iets kapot gaat blijkbaar. Ondertussen gaan ze de hele motor vervangen, onder garantie! Als ik dit verhaal zo achteraf lees kan ik het zelf niet geloven, ik rij ondertussen al een week of 2 in een leenauto en heb een andere auto besteld want deze vertrouw ik niet meer. Alle lof voor de dealer overigens daar heb ik geen klachten over, ik word netjes geholpen en men staat me met raad en daad bij.

alfamannetje zei:
meeuw zei:

De wet is niet altijd even relevant. Of wil je bij elk garagebezoek een advocaat meenemen? Voor dit soort zaken is een redelijke mate van assertiviteit belangrijker. En vergeet ook niet dat de wet niet helemaal duidelijk is. Waar staat immers in de wet dat je voor onderdeel a van merk b een levensduur van c jaar mag verwachten?

meeuw zei:
alfamannetje zei:
meeuw zei:

De wet is niet altijd even relevant. Of wil je bij elk garagebezoek een advocaat meenemen? Voor dit soort zaken is een redelijke mate van assertiviteit belangrijker. En vergeet ook niet dat de wet niet helemaal duidelijk is. Waar staat immers in de wet dat je voor onderdeel a van merk b een levensduur van c jaar mag verwachten?

Als jij stopt met over coulance praten en dat de ''wet niet relevant is'' zijn we al een heel eind. Wat je volgens de verkeersopvatting mag verwachten van een onderdeel is in de jurisprudentie vastgelegd middels uitspraken , en dat vorm op zich weer een wet.
Het is en blijft moeizaam met jouw ......

@alfam.: Leer eens praktisch denken, dan begrijp je mijn posts wel (zie bijv.''advocaat meenemen"). Of ga je voor iedere reparatie van € 250 naar de rechter totdat je auto 10 jaar oud is? Denk dat je te weinig praktijkervaring hebt om over dit soort zaken wat zinnigs te zeggen.

speedtouch zei:
schudde zei:
speedtouch zei:
Over de JTS motor van Alfa heb ik overigens nog geen klachten gehoord!(y)

Misschien omdat hun vaak twin spark zijn?

Kan zijn, daar krijg je toch geen antwoord op!

De JTS'en zijn toch ook TS. Volgens mij is alleen de 1.6 en de 1.8 niet DI. En die 1.8 is nou net weer een mooie motor om op LPG te gooien. De 2.0's na 2000 zijn volgens mij allemaal DI. Overigens, bij de JTS'en 2.0 minder verhalen gehoord over problemen dan bij de TS 2.0. Die zie je nogal eens met motorschade staan. Blijkbaar heeft Fiat de DI techniek wel in orde.

alfamannetje zei:
Als jij stopt met over coulance praten en dat de ''wet niet relevant is'' zijn we al een heel eind. Wat je volgens de verkeersopvatting mag verwachten van een onderdeel is in de jurisprudentie vastgelegd middels uitspraken , en dat vorm op zich weer een wet.

Sinds wanneer vormt jurisprudentie wetgeving? :)

meeuw zei:
@alfam.: Leer eens praktisch denken, dan begrijp je mijn posts wel (zie bijv.''advocaat meenemen"). Of ga je voor iedere reparatie van € 250 naar de rechter totdat je auto 10 jaar oud is? Denk dat je te weinig praktijkervaring hebt om over dit soort zaken wat zinnigs te zeggen.

In al die jaren dat je nu ageert had je je zelf redelijk op de hoogte kunnen brengen van genoemde non-conformiteit en nog wel als ondernemer zijnde. van 50 plus. De reden dat ik veel ondernemrs failliet zie gaan en dat is niet altijd zo slecht.

Weet je dat ik 8 van de 10 zaken heb opgelost zonder advocaat , je had het over assertiviteit ?

ps. ik heb nog een rekening liggen van een kleine reparatie van een 2.5 jaar oude auto. Ik heb ze voorgesteld 60 euros ipv. de 161 die het koste. En ik heb ze succes gewenst. Als hierbij een advocaat aan te pas komt tracteer ik .

Re: ps. ik heb nog een rekening liggen van een kleine reparatie van een 2.5 jaar oude auto. Ik heb ze voorgesteld 60 euros ipv. de 161 die het koste. En ik heb ze succes gewenst. Als hierbij een advocaat aan te pas komt tracteer ik .

Grappig, zo'n rechtzaak heb ik laatst gewonnen (als ondernemer). Uitspraak van de rechter tegen de klant: 'U moet gewoon betalen. Als u garantie claimt moet u daar maar een aparte procedure voor starten'. Dat bedoel ik (mede) met praktijk (+ dat vele particulieren pas hun auto meekrijgen als ze de rekening hebben betaald).

Tegenover de autobedrijven heb ik het steeds zelf opgelost (aangetekende brieven naar PON en zo). Als je inmiddels al zo'n 15-20 auto's hebt gekocht weet je daar wel mee om te gaan.

Toevoeging:

Mijn eerste opmerking (rechtzaak) wil nog niet zeggen dat ik van mening ben dat de afloop van een dergelijke zaak altijd zo is. Het wil wel zeggen (praktijk!) dat recht hebben en recht krijgen 2 compleet verschillende zaken zijn. Datzelfde geldt eveneens voor jurisprudentie, die is ook variabel. Heb ook eens een rechtzaak gewonnen waarbij de uitspraak compleet tegenstrijdig was aan de jurisprudentie (met name jurisprudentie betreffende zaken van auto-importeurs versus fabrikanten). Deze zaak betrof overigens niet auto's maar exclusiviteitsrechten en opzegbaarheid van een distributie-overeenkomst (import).

ja meeuw , ik zit dagelijks in de procedures en je merkt dat ik niet in een specifieke casus in ga op autoweek ( en retentierecht...). Jij komt met een gewonnen rechtzaak , gewonnen en dus dat is bepalend. Fppppp....moeilijk. En dan ''variabele jurisprudentie '' , oooohhhh.

Meeuw , een tip van mij : probeer de naam ''alfa mannetje'' eens niet te zien in de toekomst.

@alfam.: Tip van mij, vul je profiel eens in. Staat wel wat sympathieker tegenover andere forummers (dit is niet lullig bedoeld!).

En voor het overige: Ik reageer op posts waar ik toevallig ervaring mee heb. Als er een discussie is over de werking van een krukas of zo zal je mij niet tegenkomen.

alfamannetje zei:
meeuw zei:

In al die jaren dat je nu ageert had je je zelf redelijk op de hoogte kunnen brengen van genoemde non-conformiteit en nog wel als ondernemer zijnde. van 50 plus. De reden dat ik veel ondernemrs failliet zie gaan en dat is niet altijd zo slecht.

Weet je dat ik 8 van de 10 zaken heb opgelost zonder advocaat , je had het over assertiviteit ?

ps. ik heb nog een rekening liggen van een kleine reparatie van een 2.5 jaar oude auto. Ik heb ze voorgesteld 60 euros ipv. de 161 die het koste. En ik heb ze succes gewenst. Als hierbij een advocaat aan te pas komt tracteer ik .
Ik zou als dealer hooguit 1 keer mijn verlies pakken en de eerste de beste keer dat je binnen stapte je er meteen uittrappen.

meeuw zei:
@alfam.: Tip van mij, vul je profiel eens in. Staat wel wat sympathieker tegenover andere forummers (dit is niet lullig bedoeld!).

En voor het overige: Ik reageer op posts waar ik toevallig ervaring mee heb. Als er een discussie is over de werking van een krukas of zo zal je mij niet tegenkomen.

Het gros vult het niet in en dat is hun recht alsmede de mijne. Meeuw , probeer eens bij de inhoud te bljven en als dat niet meer lukt niet persoonlijk worden. Het geeft iemands onmacht zo aan. In het openbaar doen we dat ook niet , hebben we het lef niet , zoals ARAS bijvoorbeeld doet .

De economie draait bij personen als Aras en jij Meeuw , en morgen de straat op voor 2 % meer.

Ja , boeven worden dagelijks achtervolgt , de ene na de andere procedure is het gevolg. Thats Life......

Als ik naar de foto's van die link op de vorige pagina kijk (stalensnuitje) dan lijkt me het EGR uitlaatgasterugvoersysteem icm het hoge olieverbruik van VAG benzinemotoren debet aan het probleem. Die hebben een reputatie (de 20-kleppers vnl, maar ook de 1.4-16v; zoek maar op Google naar 'olieverbruik Polo'). Kan zijn dat dat blok als basis heeft gediend voor dit TSI-blok.

Raddraaier zei:
Kan zijn dat dat blok als basis heeft gediend voor dit TSI-blok.

Nee, dat geloof ik niet. De 1.4 16V BBY met dat verhoogde olieverbruik is echt een totaal andere motor. Het olieverbruik daarvan komt vermoedelijk door een zuiger/cilinderwand probleem. De TSI is echter geheel anders van opzet, oa vanwege de d-ketting ipv de d-riem. De poelies zitten op andere plekken, de cilinderkop is totaal anders en de vorm van de carterpan ook. Ik kan geen foto's van de kale onderblokken vergelijken, maar alle delen die daar op geschroefd zijn zijn dus wel totaal anders qua basisvorm. Dan is de kans dat de onderblokken echt anders zijn wel heel groot.

s velthuis zei:
Raddraaier zei:
Kan zijn dat dat blok als basis heeft gediend voor dit TSI-blok.
Dan is de kans dat de onderblokken echt anders zijn wel heel groot.
De boring en slag van beide motoren zijn op de mm na in ieder geval gelijk, kans lijkt mij juist groot dat er aan de zuiger/cilinderwandcombinatie weinig is verbeterd. Daarbij is het olieverbruik tijdens de inloopperiode sowieso hoger, allemaal vet en smurrie terug het motorblok in. Heeft directe injectie niet al een verkoelende werking en is daardoor het effect van een EGR minimaal?

Ik mis in de opsomming van probleemmotoren van VW de "reguliere" 1.4 en 1.6
Als bedrijf hebben wij een vloot met polo's (allen 9n3) allen benzine 1.4. van de 30 wagens hebben nu 9 problemen met de bobine, verstuivers en kleppen gehad. Waarbij alle verstuivers vervangen zijn en bij 5 van de 9 motoren ook 1 of meerdere klep agv de defecte verstuivers.

Daarnaast hadden wij een 10 tal golf v 1.6 (geen fsi) in de vloot gehad. helft van deze wagens heeft ook last gehad van de verstuivers.

Ik ben bang dat de kwaliteit van het fijne materieel (verstuivers. pompen e.d.) ook te wensen overlaat.

Er zullen zeker mensen die zijn die problemen hebben met deze nieuwe motor. Hoewel vervelend genoeg, mag dat zeker niet significant genoemd worden.... Als we de wet van de grote aantallen (er rijden inmiddels honderduizenden auto's rond met een TSI motor) volgen dan is de enkele reactie in dit topic zeker niet representatief voor de uitspraak als zouden er op grote schaal problemen zijn.......

En reken maar dat een groot concern als VAG erg aan risicomanagement zal doen, puur uit eigen belang, en vooraf erg goed de bedrijfszekerheid van haar motoren inschat om te kunnen inschatten hoe hoog garantiekosten zullen zijn en welke risico's ze lopen.

Perfectionist zei:
Er zullen zeker mensen die zijn die problemen hebben met deze nieuwe motor. Hoewel vervelend genoeg, mag dat zeker niet significant genoemd worden.... Als we de wet van de grote aantallen (er rijden inmiddels honderduizenden auto's rond met een TSI motor) volgen dan is de enkele reactie in dit topic zeker niet representatief voor de uitspraak als zouden er op grote schaal problemen zijn.......

En reken maar dat een groot concern als VAG erg aan risicomanagement zal doen, puur uit eigen belang, en vooraf erg goed de bedrijfszekerheid van haar motoren inschat om te kunnen inschatten hoe hoog garantiekosten zullen zijn en welke risico's ze lopen.

kijk even naar de post van triple_nl
9 van de 30 polo's =30%
5 van de 10 golfjes = 50%

vind het nog al wat, of ga je nu beweren dat hij net alle slechte auto' s getroffen heeft.

marcel21674 zei:
Perfectionist zei:

kijk even naar de post van triple_nl
9 van de 30 polo's =30%
5 van de 10 golfjes = 50%

vind het nog al wat, of ga je nu beweren dat hij net alle slechte auto' s getroffen heeft.

Dan zou ik even zijn post nalezen, dit gaat om de oude motoren de 1.4 en 1.6. en dat was niet de aanleiding van dit topic.....

En dan nog: een steekproef met een dergelijke kleine N (hoeveelheid auto's) en zeker niet aselect (betreft 1 bedrijf) zou absoluut geen representatieve steekproef opleveren om generieke uitspraken te kunnen doen......

Perfectionist zei:

In deze gedachtengang zou geen enkele grote fabrikant met foutieve producten op de markt komen en dat is "excusez le mot" onzin.....

Het is alleen zo dat fabrikanten met een positief kwaliteitsimage (zie Toyota (alle problemen onlangs) Mercedes (de eerste serie van de vorige E-klasse) en nu VAG) er veel makkelijker mee weg komen dan merken die dat niet hebben, ook al is dat imago vooral gebaseerd op het (lange..) verleden...

Ook de vorige 2.0 tdi diesel pompverstuiver (heb er zelf een gehad; maar goed dat het een leaseauto betrof) had een zeer slechte naam; liep weliswaar iets minder rauw dan de oude 1.9, maar was ook veel minder duurzaam of betrouwbaar. Dat is nooit door VW toegegeven, maar was binnen de handel wijd en zijd bekend.
Ik denk dat op dit moment de druk vanuit de milieumassahysterie zo groot is dat veel fabrikanten stante pede hun aanbod motoren klaar wil hebben om te kunnen marketen en te kunnen verkopen. En dan wordt de hysterie nog eens aangewakkerd door belastingmaatregelen te koppelen aan EU cycli, die weinig of niets met reëel verbruik te maken hebben. Zo is de druk om met een nog niet uitontwikkeld produkt te komen voor fabrikanten erg groot en daar betalen de consumenten uiteindelijk de rekening van.

Majortom zei:
Ik denk dat op dit moment de druk vanuit de milieumassahysterie zo groot is dat veel fabrikanten stante pede hun aanbod motoren klaar wil hebben om te kunnen marketen en te kunnen verkopen. En dan wordt de hysterie nog eens aangewakkerd door belastingmaatregelen te koppelen aan EU cycli, die weinig of niets met reëel verbruik te maken hebben. Zo is de druk om met een nog niet uitontwikkeld produkt te komen voor fabrikanten erg groot en daar betalen de consumenten uiteindelijk de rekening van.

Ik zie dat anders. Naar mijn mening zijn met name de Duitse fabrikanten juist te laks geweest met innoveren richting zuiniger benzine auto's. Alleen door ze te pushen middels wetgeving en belastingmaatregelen richten ze nu hun energie ook op zuinigheid. Voorheen leken ze (met enige overdrijving) alleen geïnteresseerd in auto's waarvan de topsnelheid door elektronica bepaald werd ipv. luchtweerstand. Waren ze uit zichzelf eerder begonnen met de innovatie hadden we nu ook betrouwbare zuinige Duitse benzine auto's kunnen kopen, a la C1/107/Aygo en Prius/Civic Hybride/Lexus Hybride en mogelijk binnenkort de 2 cilinder Fiat modellen. (ik schrijf mogelijk omdat die 2 cilinders hun betrouwbaarheid nog moeten bewijzen).
Nu hollen ze achter de feiten aan en dat vertaalt zich in kinderziektes.

Als dit topic representatief moet zijn, dan is er weinig aan de hand...
Wat zuinigheid betreft, de 1.4 TSI was toch juist de eerste echt goed gelukte downsized motor die zuinigheidv(op papier?) combineerde met (erg) goede prestaties, de andere fabrikanten, japanners en fransen, beginnen daar nu pas een antwoord op te hebben en Ford heeft nog steeds niks.

Waar VW de Lupo 3L al laaang geleden had hadden de anderen niks. Hoezo de Duitsers laat?

Ik had het over benzine auto's. De Lupo 3L is een diesel.

Qua zuinigheid haalt de 1.4 TSI het niet bij de Prius of Civic/Insight Hybrid, terwijl die twee in de praktijk voor veel mensen voldoende prestaties leveren.

En hoeveel Fuel Cell auto's hebben de Duitsers al bij particulieren rijden?

Ik heb dit forum een beetje doorgelezen maar volgens mij zijn er vooral veel problemen met de 1.4 TSI en de 1.2 TSI (kleine storingen, kinderziektes?). Over de 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren heb ik geen klachten/problemen gehoord. Rijd zelf in een 1.8 TSI en ben zeer goed te spreken over deze motor, erg krachtig en vooralsnog (na 12.500 km) geen enkele storing/probleem gehad.

RoadJunk zei:
Wat zuinigheid betreft, de 1.4 TSI was toch juist de eerste echt goed gelukte downsized motor die zuinigheidv(op papier?)

Als ik op Spritmonitor kijk, valt mij op dat als je bijvoorbeeld naar de Golfjes gaat kijken, dat de 1.8 turbo's en 1.4 TSI gebroederlijk tussen elkaar staan als het gaat om verbruik. Wat het theoretisch verbruik is heb ik niet zo veel aan, maar het praktijkverbruik van deze "stokoude" en "splinternieuwe" blokken liggen dus verrassend dicht bij elkaar. Waar zit de winst dan?

HDI110 zei:
Ik had het over benzine auto's. De Lupo 3L is een diesel.
VW heeft altijd sterk ingezet op diesels als het om zuinigheid gaat, imho correct en met de Polo BM is er geen reden meer om een bezine te kopen (behalve qua aanschafprijs). De A2 was revolutionair, ook kwa luchtweerstand... Alleen was de markt niet rijp én het ding te duur (té revolutionair)
Qua zuinigheid haalt de 1.4 TSI het niet bij de Prius of Civic/Insight Hybrid, terwijl die twee in de praktijk voor veel mensen voldoende prestaties leveren.

En hoeveel Fuel Cell auto's hebben de Duitsers al bij particulieren rijden?
Dat zijn hybrides, waar de Duitsers (onterecht naar blijkt) niks in zagen. Maar qua downsizing met behoud va, of eigenlijk verbeterde, prestaties hadden de Jappen niks.

Duitsers zijn niet lui geweest, maar hebben op een andere manier het probleem benaderd. De hybride hebben ze verkeerd ingeschat, de diesel en de downsized turbo-motor... Springlevend en at the edge!

s velthuis zei:
RoadJunk zei:
Wat zuinigheid betreft, de 1.4 TSI was toch juist de eerste echt goed gelukte downsized motor die zuinigheidv(op papier?)

Als ik op Spritmonitor kijk, valt mij op dat als je bijvoorbeeld naar de Golfjes gaat kijken, dat de 1.8 turbo's en 1.4 TSI gebroederlijk tussen elkaar staan als het gaat om verbruik. Wat het theoretisch verbruik is heb ik niet zo veel aan, maar het praktijkverbruik van deze "stokoude" en "splinternieuwe" blokken liggen dus verrassend dicht bij elkaar. Waar zit de winst dan?
De winst zit dus bij de aanschaf nieuw (belasting), bij uitstoot schadelijke stoffen én bij de mogelijkheid om wel zuiniger te rijden. Alleen moet je dan je rechtervoet in bedwang houden. Koop je zo'n auto 2de-hands, dan is een groot deel van het voordeel inderdaad gebakken lucht.

Overigens net een test gelezen hier in finland waarbij het verschil tussen werkelijk verbruik en opgegeven verbruik werd bepaald op een vast traject. Op dit traject wat ze altijd gebruikten om verbruik te meten en die altijd een wat ongunstiger verbruik te zien laat t.o.v. de EU-cyclus, bleken alle ecomodellen gemiddeld ruim 40% meer te verbruiken dan was opgegeven... De oude motoren kwamen veel dichter bij het opgegeven verbruik in de buurt. Overigens waren de ecomodellen wel nog steeds zuiniger dan hun conventionele broeders, maar beduidend minder positief dan opgegeven.

Dat maakt duidelijk dat inmiddels alle fabrikanten door hebben dat ze moeten optimaliseren voor de EU-cyclus, maar dat dit de consument niet gek veel oplevert.

Ja, er zijn inmiddels de nodige reacties binnengekomen, dus ik was zeker niet de enige. Met de nadruk op 'was', want de auto is inmiddels teruggenomen. Mocht ik de juridische stappen hebben doorgezet, dan is dat natuurlijk een vrijbrief voor alle anderen met hetzelfde probleem. Voor mij in ieder geval nóóit meer een VW.

Apart dat een 1.4 turbo als "nieuwe techniek" gezien wordt.

Was er in 1982 ook al in bijvoorbeeld een Colt

Maar ook mijn buurman heeft inmiddels problemen met zijn Audi met TSi motor, zal vragen of hij zich hier wil melden.

tsiprobleem zei:
Ja, er zijn inmiddels de nodige reacties binnengekomen, dus ik was zeker niet de enige. Met de nadruk op 'was', want de auto is inmiddels teruggenomen. Mocht ik de juridische stappen hebben doorgezet, dan is dat natuurlijk een vrijbrief voor alle anderen met hetzelfde probleem. Voor mij in ieder geval nóóit meer een VW.

Overbodige vraag van mij, sorry.

De 1.4 TSI van Volkswagen is verkozen tot beste motor van het jaar, zolang die werkt:

[size=medium]VW's Twincharger wint titel Engine of the Year[/size]

AMSTERDAM - De 1.4 TSI met turbo en supercharger van het Volkswagen-concern is wederom uitgeroepen tot International Engine of the Year. De 1.4 MultiAir Turbo van het Fiat wordt gezien als beste nieuwe motor op de markt.

De verkiezing International Engine of the Year werd twaalf jaar geleden opgericht en kent een jury van 65 automotive journalisten uit landen als de Verenigde Staten, Japan, China, Rusland, India, Zuid-Korea, Romenië, Zuid-Afrika en Mexico. Het Nederlandse jurylid is De Telegraaf-verslaggever Jeroen Jongeneel.

BESTE NIEUWE MOTOR

De juryleden noemen de 1.4 MultiAir Turbo-motor uit onder andere de Alfa MiTo en Giulietta de beste nieuwe krachtbron op de markt. De Italiaanse vierpitter verslaat de 4.5 V8 uit de Ferrari 458 Italia en Volkswagens 1.2 TSI. De aandrijflijn in de S-Klasse Hybrid en de 3.0 V6 TSI Hybrid uit de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne completeren de Top 5.

GROENSTE MOTOR

Toyota grijpt de koppositie in de strijd om de groenste motor. De 1.8-viercilinder uit de Prius en Auris wint met overmacht. De krachtbron noteert 216 punten tegen 106 voor het op één na groenste blok, de 1.4 MultiAir Turbo van Fiat. Volkswagen legt beslag op plaats 3 met de 1.4 TSI Twincharger, gevolgd door de tweeliter Twin Turbo van BMW. De hybride-aandrijflijn van de Honda Insight staat op 5.

BESTE KRACHTCENTRALE

Het blok uit de 63 AMG-modellen van Mercedes is uitgeroepen tot de beste Performance Engine. Hij laat de 3.8 boxermotor van Porsche en BMW's oliegestookte 3.0 Twin Turbo achterzich, net als de 6.0 V12 uit de Ferrari 599 GTB en 3.8 V6 Twin Turbo van de Nissan GT-R.

TOT EEN LITER

Naast de groenste motor wint Toyota ook de klasse van de krachtbronnen tot 1,0 liter. Het blokje uit onder andere de Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 en Subaru Justy verslaat de 0,8 liter dieselmotor uit de Smart Fortwo en de Mitsubishi-éénliter uit -eveneens- de Smart ForTwo. Opel's driepits Twinport-blok (Agila en Corsa en Suzuki Alto en Splash) moet lijdzaam naar boven toekijken.

1.0 - 1.4 LITER

Over-all winnaar Volkswagen wint met de 1.4 TSI Twincharger natuurlijk ook zijn categorie. De versie met turbo én supercharger ziet de variant met louter een turbo op de derde plek eindigen. Daartussenin zit Fiat's 1.4 MultiAir Turbo. Ook de 1.2 TSI scoort hoog en eindigt als vierde, voor de 1.3 Hybrid uit de Honda-modellen Insight en Civic.

1.4 - 1.8 LITER

Het succes van de gezamenlijk door BMW en PSA Peugeot Citroën ontwikkelde 1.6 Turbo vertaalt zich ook in onderscheidingen. De geblazen vierpitter wint zijn categorie. De 1.8-motor uit de Toyota Prius en Auris en de evengrote TFSI-motor van het Volkswagen-concern volgen op gepaste afstand. Mercedes' supercharged 1.8 bezet plaats vier, gevolgd door Alfa's 1.750 Turbo.

1.8 - 2.0 LITER

Ook in de sectie 1,8 tot 2,0 liter wint BMW, dit keer met de 2,0 liter grote Twin Turbo-diesel. Audi eindigt als tweede met de nieuwste variant van de 2.0 TFSI-viercilinder, een blok dat in talloze types van het concern is te vinden. Zijn oudere broer, eveneens een 2.0 TFSI, laat hij achter zich. Honda kijkt vanaf de vierde plaats toe met de 2,0 liter viercilinder i-VTEC. Ook uit Japan komt de Mitsubishi 2.0 Turbo, zoals geleverd in de Lancer EVO.

2.0 - 2.5 LITER

De krachtbron uit de TT-RS van Audi, een 2.5 vijfcilinder turbo mag zich de beste motor in de categorie 2,0 tot 2,5 liter noemen. De benzinemotor blijft de 2.1-diesel van Mercedes voor. Subaru pakt de derde plaats met de 2.5 boxer turbomotor, gevolgd door Ford en BMW met de 2.5 Hybride-aandrijflijn en de 2.5 zescilinder uit onder andere de Z4 23i.

2.5 - 3.0 LITER

BMW claimt niet alleen de eerste plaats in de sectie motoren van 2,5 tot 3,0 liter, het merk pakt tevens plaats 2. De 3.0 Twin Turbo benzine verslaat de 3.0 Twin Turbo diesel. Audi scoort hoog met de 3,0 liter Supercharged (S4 en S5). Het drieluik Jaguar, Ford en PSA grijpen met de onlangs verbeterde 3.0-diesel een plaats voor de 2.9 boxer van de instap-Porsches.

3.0 - 4.0 LITER

Over-all eindigt BMW's 4.0 V8 uit de M3 op plaats 5, maar in de klasse van drie tot vier liter wint de krachtbron overtuigend. De concurrentie bestaat uit de 3.8 boxermotor van de Porsche GT3, de 3.8 V6 Twin Turbo van Nissan en Porsche-blokken 3.6 Turbo en 3.8 boxer (beide 911).

VIER LITER EN GROTER

Mercedes-AMG legt beslag op de titel beste motor met een inhoud van vier liter. Het 6,2 liter grote blok uit de 63 AMG-modellen verslaat -net als in de categorie Performance Engine- de 4.5 V8 uit de 458 Italia van Ferrari. Jaguar's V8 Supercharged rondtd e Top 3 af. Huize BMW bezet de vierde en vijfde plaats met achtereenvolgens de 5.0 V10 M-motor en de 4.4 V8 Turbo.

OVERALL

1 Volkswagen 1.4 TSI Twincharger VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra 384 punten
2 BMW 3.0 DI Twin Turbo 135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4 365
3 Mercedes-AMG 6.2 C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG 258
4 BMW Diesel 2-litre Twin Turbo 123d, X1 23d 218
5 BMW M 4.0 V8 M3 169
6 2.5 5-cil. Turbo Audi TT RS 155
7 BMW-PSA 1.6 Turbo MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW 153
8 Toyota 1 liter Aygo, iQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy (beetje zielig dat er geen Daihatsu wordt genoemd, terwijl de motor volgens mij ontworpen is door Daihatsu, die 'm in de Daihatsu Cuore en Sirion monteert, daarnaast is 'ie ook te vinden in de Perodua Viva en Myvi)

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/7025452/__VW_s_Twincharger_wint_titel_Engine_of_the_Year__.html

Sinds zondag een stotterende Golf 1.2TSI. Op cruise control schokkend op 120km. Vervangend vervoer gekregen en gisteren de Golf weer opgehaald.

Hij heeft een software update gekregen en verstuiver vervangen.

Op de terugweg stak het probleem weer de kop op. Weer weggebracht en maar hopen dat ze het probleem op kunnen lossen.

Golf1.2TSI , 6500km, mei 2010

Collega had ook al een probleem met z´n TSI en ik maar denken dat ie pech had, niet dus...
Ding hield ook in (of het nu met of zonder cruise control was dat is mij onbekend)...
Sta je dan met je gloednieuwe SEAT Leon 1.4 tsi, "egine of the year" laat me niet lachen!
Ben benieuwd hoe Autoweek dit gaat "recht" praten.

Gelukkig voldoet de 1.6 THP in de 308 van mijn vader wel, het kan wel een probleemloze turbo motor maken.

Ow ja de SEAT had nog maar 8800 km op de teller...
Leuk dat Volkswagen ook motoren op duurzaamheid test.
De glans gaat een beetje van Volkswagen af, saaie en voorspelbare ontwerpen en de enige reden om nog een VAG product
te kopen zijn de TSI motoren die dus niet echt duurzaam blijken te zijn.
Ben benieuwd hoelang de DSG zich staande houdt.

Kipnugget zei:
Gelukkig voldoet de 1.6 THP in de 308 van mijn vader wel, het kan wel een probleemloze turbo motor maken.

Heb je al op het 308 forum gekeken? De verbinding tussen het tandwiel op de inlaatnokkenas en die nokkenas zelf deugt niet. Daardoor verandert de stand van de inlaatnokkenas wat kan uitmonden tot een schade waarbij de hele motor vervangen moet worden. Het betreft de 150pk uitvoering. Of het bij de 156pk uitvoering nog optreedt is nog niet bekend.

Kipnugget zei:
Ben benieuwd hoelang de DSG zich staande houdt.

Die houd zich ook niet staande. In Belgie worden ze allemaal al teruggeroepen. Dat iss hier een paar maand terug al langsgekomen. Problemen beginnen bij iets hogere kilometer standen, richting een ton. VW teert nog op zijn naam, maar in de praktijk is het allemaal niet best. Ik verwacht dat binnen een paar jaar die goede naam wel verdwijnt. Nog steeds denken mensen ook dat VW een hoge restwaarde heeft terwijl dat la niet meer zo is. En de kwaliteit wordt ook steeds minder. Net als Toyota. Jammer.

Ik snap dat verhaal van die garantie/coulance ook niet helemaal. Ik zou nooit een auto kopen waar maar 2 jaar garantie op zit. Dat geven de Europeanen trouwens ook alleen maar omdat dat verplicht is, anders hadden ze waarschijnlijk nog steeds maar 1 jaar gegeven. Aziaten geven al jaren 3 jaar, en gaan nu ook al meer naar de 5, of zelfs 7 jaar zoals Kia.

Ik heb sinds maart dit jaar ook een Tiguan 1.4.TSI.
Daar heb ik al enkele malen een electronisch probleem mee gehad. Deze waren ogenschijnlijk verholpen, maar vandaar gelukkig tijdens een kort ritje ging het EPC lampje branden en was er weinig power met een stotterende motor.
Morgen maar weer naar de dealer, die ik al heb gezegd dat ik geen vertrouwen meer in deze auto zou hebben als er zich nóg een probleem zou voordoen.
Ik wacht even af.

tsiprobleem zei:
In 2009 kocht ik een nieuwe VW Scirocco met een 1.4 160 PK TSI-motor. Na 23.000 km begonnen de problemen. De motor begeeft het telkens, waardoor ik al verscheidene keren met de auto langs de weg heb gestaan. De verstuivers en de bobine zijn inmiddels meerdere malen vervangen, maar er is geen verbetering tot stand gekomen.

Probleem opgelost inmiddels?

Vandaag bij de dealer langs geweest. Bleek dat er sinds medio oktober een terugroep actie is voor dit probleem.
Men heeft bedacht dat een software update de problemen moet oplossen. Die update is vanmiddag uitgevoerd en......eerlijk is eerlijk, de auto heeft nog nooit zo goed gereden. Als een zonnetje en de powerupdate (210PK), die ik had laten uitvoeren is niet aangetast.
Wat een kracht uit dit motortje.

Wel slecht dat de dealer blijkbaar wacht tot er problemen komen. Zij weten toch wie van hun klanten een (nieuwe) Tiguan heeft gekocht. Een mailtje kon er blijkbaar niet vanaf.
En natuurlijk....even afwachten hoe de auto (met software update) zich houdt.

Terug
Bovenaan