Geef je mening zodat we AutoWeek kunnen blijven verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Geef je mening zodat we AutoWeek kunnen blijven verbeteren"

"De berichtgegeving op AutoWeek.nl is 100% objectief."

AutoWeek is onverbeterlijk, ik heb het opgegeven! :censored:

• Leuk
Waarderingen: DBAA
En waar ik al bang voor was is nu al uitgekomen; de trollen reageerders op de FP komen nu hier hun gal spuwen. Nog even en ze gaan hele topics overnemen..
Jammer inderdaad, blijkbaar is het continu in het weekend feest. Het lijkt wel de school van vroeger, is de leraar er niet, gaat men los. (misschien een idee om de reacties in het weekend uitzetten onder de berichten)

Het valt qua topics nog mee (gelukkig) , maar jammer dat het zo gaat. Ik snap dat niet, je zit toch op een site/forum omdat je het leuk vind, maar dat is misschien mijn achterhaalde mening.

Een systeem met badges zoals op het forum, is misschien de ultieme oplossing, maar waarschijnlijk leent de frontpage zich niet daartoe. Zo zou je bijvoorbeeld mensen die constructief bijdragen een hoger belang kunnen geven in de reacties onder een artikel, al dan niet met filter. Schendt iemand de regels, dan begint hij weer als "nieuweling". Voordeel is dat iedereen direct ziet welke reacties er relevant/de moeite zijn.

Lijkt mij een goed plan om de reacties uit te zetten in het weekend. Daar ben ik een voorstander van.
We weten als volwassenen best hoe we ons moeten gedragen. Doen we in het dagelijks leven toch ook, lijkt me.
Wanneer je de reacties in het weekend uitzet, wordt het iets wat gevolgen heeft voor iedereen en worden anderen die wel normaal doen daar de dupe van. Dan zou ik eerder de personen aanpakken die het betreft. Bij 1 of 2 reacties die tegen de regels ingaan verwijderen, 3 is een ban voor een bepaalde tijd.

Laatst bewerkt:
Vind ik ook. Helaas zie je dat ze dan direct weer een nieuw profiel maken en IP-ban ook niet werkt. Je ziet het altijd bij 'nieuwe' reageerders, weten alle ins en outs van de anderen al en trollen gewoon door. Ook in dit topic een paar die zich daar schuldig aan hebben gemaakt...

Vind ik ook. Helaas zie je dat ze dan direct weer een nieuw profiel maken en IP-ban ook niet werkt. Je ziet het altijd bij 'nieuwe' reageerders, weten alle ins en outs van de anderen al en trollen gewoon door. Ook in dit topic een paar die zich daar schuldig aan hebben gemaakt...

Exact dat dus!

Het is net onkruid, het blijft maar terug komen. Ik vind het echt heel vreemd gedrag (wat ik niet begrijp).

Is ook wel weer wat voor te zeggen. Ik ben geen ICT-er, maar er moet in de huidige tijd toch wel iets mogelijk zijn dat een website een trol automatisch kan herkennen aan bepaalde gegevens zodat er verder niemand aan te pas hoeft te komen?

Is ook wel weer wat voor te zeggen. Ik ben geen ICT-er, maar er moet in de huidige tijd toch wel iets mogelijk zijn dat een website een trol automatisch kan herkennen aan bepaalde gegevens zodat er verder niemand aan te pas hoeft te komen?
Uiteraard zijn daar mogelijkheden voor, maar ze werken veelal maar beperkte tijd. Of zijn eenvoudig te omzeilen als je "die hard" trol bent.
Daarnaast zijn ict-oplossingen in de vorm van moderatie robots/ai nog lang niet betrouwbaar genoeg om dat als enige middel in te zetten. (en ik denk persoonlijk ook niet dat dat ooit zo zal zijn)

De enige echte goeie methode is er met meerdere (menselijke) moderatoren pal bovenop blijven zitten, ondersteund met een stukje automatische filtering en een rapporteer systeem.

Je hebt voor een relatief groot platform als AutoWeek meerdere moderatoren nodig die ook buiten kantoortijden (en dus ook in het weekend) werken. En hoe meer de dpg verwevenheid er in gaat zitten, hoe meer cross-platform trollen er zullen zijn, dus hoe meer er gemodereerd moet gaan worden... Dat zien we nu al gebeuren met FP leden die ineens op het forum beginnen te trollen of hun gal lopen spuwen over andere leden omdat de fp moderatie ineens wat strakker is dan voorheen.

Je ziet dat het forum anders gemodereerd wordt dan de FP. Hier op het forum zijn er meerdere moderatoren die op meerdere momenten op een dag aanwezig zijn. En we wordt dus ook vaak vlotter gereageerd op problemen.
Op de FP is dat momenteel nog niet het geval.

Andere nieuwsplatforms draaien ook op grotere moderatie-teams. Je kunt daar gewoon niet omheen.

Wat ik persoonlijk een enorme verbetering zou vinden is als op de FP de rubricering veel strakker zou worden aangehouden. Hoewel ik door sommigen hier op 't forum vast als een typische FP'er wordt gezien, kom ik eigenlijk zelden of nooit op wat strikt genomen de enige echte frontpage is, de home-page, en blijf daar sowieso nooit lang want ga zo snel mogelijk door naar autonieuws.
Dáárvoor kom ik namelijk in de eerste plaats op AW, autonieuws.
Op het forum dus ook vnl bij scoops en nieuwe auto's.
Maar in die FP 'autonieuws' rubriek staat een irritant groot aantal artikelen met echt nul-komma-nul nieuwswaarde. Zeker nu in het weekend is de verhouding tussen echt nieuws en sitevulling volledig zoek. Praktijkverbruik, gebruikerservaringen, designreview, podcast, in het wild, etc. etc., hartstikke leuk voor de liefhebbers hoor maar 't heeft allemaal natuurlijk helemaal niets met autonieuws te maken!
Geef dat non-nieuws desnoods een eigen rubricering, maar houd de nieuwsrubriek ajb voor echt autonieuws. Zoals het nu gaat ondergraaft AW zijn geloofwaardigheid als serieuze bron van autonieuws.

Laatst bewerkt:
Totaal eens! En helaas laat het samenvoegen van Concept Cars en Scoops zien dat AW verder en verder afstapt van echt autonieuws, en er blijkbaar geen interesse in heeft juiste/journalistieke informatie te verschaffen.

Eigenlijk niet, het internet is nog steeds een anoniem domein. Iemand die er een beetje handig is kan vrij snel schakelen tussen een stuk of 10 IP adressen.

Er zijn wat mogelijkheden die driekwart van de trollen genoeg laat afkoelen om het op te geven, maar uiteindelijk is trollen en gedrag in het algemeen heel subjectief. Zelfs een commissie van 10 24/7 topmoderatoren zullen het moeilijk hebben een vervelend persoon keer op keer (snel) te bannen.

We hebben inmiddels de vragenlijst afgesloten, bedankt voor het invullen dat jullie in groten getale hebben gedaan! Nu analyseren we de uitkomsten. En we hebben de vijf gelukkigen getrokken die een AutoWeek abonnement ontvangen. Zij hebben in hun e-mail inmiddels een bericht gekregen. Gefeliciteerd!

En nog steeds verknallen de EV liefhebbers vaak de sfeer. Alles rondom de EV is heilig en het juiste en de rest afzeiken. En het blijft maar doorgaan.

Waarom kan ik wel berichten plaatsen op het forum maar niet op de Front-Page?
Het kan zijn dat je op het forum hebt ingelogd. Als je op de frontpage ook nog een keer op inloggen klikt wordt het automatisch overgenomen als het goed is!

Waarom kan ik wel berichten plaatsen op het forum maar niet op de Front-Page?
Het kan zijn dat je op het forum hebt ingelogd. Als je op de frontpage ook nog een keer op inloggen klikt wordt het automatisch overgenomen als het goed is!
Precies, ik heb het nu op dit moment ook, op FP respectievelijk forum zie je vaak deze rechtsboven:

HosZaE.png
iL34OK.png

Daar moet je dan een paar keer op klikken en meestal raak je dan vanzelf ingelogd.

Frontpage: Het zou handig zijn een bericht te ontvangen als iemand reageert op een reactie van jou.
(al vermoed ik dat dat enorm veel werk vraagt om te implementeren)

Netjes dat je nu ook een melding krijgt als je op het forum een post rapporteert en deze verwijdert is.
Ik vind dat Rapporteer verhaal eigenlijk niks tenzij voor Bot Posts of zaken die flagrant tegen de forumregels of elementair fatsoen ingaan.
Stel Frits79, jij bent een liefhebber van merk XYZ en ik maak een opmerking over een nieuw model dat XYZ uitbrengt bvb omdat ik het te duur vind of weinig competitief of het design maar zus en zo. Dat is vrijheid van meningsuiting. Omgekeerd, ik ben eigenaar van auto ABC en jij maakt daar een opmerking over als, dat ding is saai, het is een auto voor stewardessen of weet ik veel, dan of ik kan er eens hartelijk om lachen of ik negeer het gewoon.

Een mening over een auto zou nooit aanleiding mogen geven tot rapporteren.
(al heb ik zelf niet de behoefte om bij een auto die me totaal niet interesseert te gaan schrijven "wat is ie lelijk")

Is anders vaker voorgekomen dat een mening wel verwijderd was omdat een zekere webcare-groep ging rapporteren op één persoon.

(al heb ik zelf niet de behoefte om bij een auto die me totaal niet interesseert te gaan schrijven "wat is ie lelijk")

Zal wel gewoon moeten kunnen. Als er louter positieve meningen staan dan geeft dat een verkeerd beeld van hoe men over een auto denkt. "wat is ie mooi" zonder onderbouwing mag wel, wat is ie lelijk zonder onderbouwing mag wel eens niet. Bizar.

wat is ie lelijk zonder onderbouwing mag wel eens niet
In de praktijk worden daarbij dan ook woorden gebruikt die onder categoriën scheldwoorden, denigrerend taalgebruik etc vallen. Je mag best wat lelijk vinden maar om dan gelijk naar het uiterste (qua taalgebruik dan) te gaan is een ander punt. En dat kan dan weer niet. De grens, toegegeven, is dan nogal eens onduidelijk en daarmee subjectief.

Je bent bang dat anderen hun mening uiten over bepaalde auto's? Daar dient een forum voor. En zoals je zelf zegt: elke mening moet kunnen + het gaat maar over auto's (maw echt niet van levensbelang)

We hebben het over auto's.
Ik had het over het taalgebruik en de woordkeuze dat ik nogal eens zie bij vooral negatieve beoordelingen door reageerders. En dan vallen dergelijke meningen sneller onder de grenzen van de huisregels. Bij positieve bijdragen zie je dat praktisch nooit.

Is anders vaker voorgekomen dat een mening wel verwijderd was omdat een zekere webcare-groep ging rapporteren op één persoon.

Zal wel gewoon moeten kunnen ... Bizar.

Fascinerende regel.

Wat is een ‘zekere webcare-groep’?
Wie maken deel uit van deze ‘webcare-groep’?
Stel er bestaat een ‘webcare-groep’, is die / zijn deze verboden?
Hoe weet jij dat een ‘zekere webcare-groep’ één persoon ging rapporteren?
Kan je wellicht delen wie deze ‘één persoon’ was?

Bvd.

Hoe weet jij dat een ‘zekere webcare-groep’ één persoon ging rapporteren?
Kan je wellicht delen wie deze ‘één persoon’ was?
Je gaat hier vragen naar details over een enkele persoon, waarvoor het 'open forum' niet het medium is. De strekking van je vraag is wel duidelijk en ik vertrouw erop dat de discussie er in het algemeen aan gaat bijdragen dat we elkaar in de reacties beter begrijpen.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Volg je Joost, maar met vage verwijzingen cq een beschuldiging naar een blijkbaar bestaande groep (die besloot te rapporteren) EN een individu - voor anderen niet te verifiëren - schiet een discussie niet op. Onthoud mij daarom van verder commentaar.

Volg je Joost, maar met vage verwijzingen cq een beschuldiging naar een blijkbaar bestaande groep (die besloot te rapporteren) EN een individu - voor anderen niet te verifiëren - schiet een discussie niet op. Onthoud mij daarom van verder commentaar.
Ik volg je. Mijn bedoeling is niet de discussie te blokkeren maar wél (onnodig) op de man spelen te voorkomen. That's all.

Ik vind dat Rapporteer verhaal eigenlijk niks tenzij voor Bot Posts of zaken die flagrant tegen de forumregels of elementair fatsoen ingaan.
Stel Frits79, jij bent een liefhebber van merk XYZ en ik maak een opmerking over een nieuw model dat XYZ uitbrengt bvb omdat ik het te duur vind of weinig competitief of het design maar zus en zo. Dat is vrijheid van meningsuiting. Omgekeerd, ik ben eigenaar van auto ABC en jij maakt daar een opmerking over als, dat ding is saai, het is een auto voor stewardessen of weet ik veel, dan of ik kan er eens hartelijk om lachen of ik negeer het gewoon.
Ik raporteer alleen bot posts of mensen die alleen reclame maken, posts van mensen zeker niet of ze moeten echt over de schreef gaan.

Zoals jij soms tegen mij tekeer gaat op FP is ongezond en worden gelukkig ook verwijderd. Lijkt mij beter om niet met jou in 'discussie' te gaan.

Je bent bang dat anderen hun mening uiten over bepaalde auto's? Daar dient een forum voor. En zoals je zelf zegt: elke mening moet kunnen + het gaat maar over auto's (maw echt niet van levensbelang)

:sleep: Je snapt het toch niet. "Nog even en ze gaan hele topics overnemen" komt bij jou toch niet binnen. Fijne avond, 'Marleen'

Dan zie jij andere dingen op het forum. Ik zie een gezonde wisselwerking tussen users. Trolreacties en spam worden door moderatoren indien nodig aangepakt. Zo hoort het toch?
Of mensen wel of niet actief zijn op de FP doet er toch niet toe?

@MCW heeft hier echt wel een punt..

Het valt me vaker op dat hier een hoop mensen zich aangesproken voelen als de term "webcare groep" weer eens valt op het forum.

Wellicht is het voor die mensen verstandig om zelfreflectie gebruiken: voel je je aangesproken, dan ben je dus zelf degene die ze bedoelen en dan moet je je eigen gedrag eens tegen het licht houden. En jezelf afvragen waarom men die term gebruikt en hoe je je eigen gedrag kunt wijzigen om ervoor te zorgen dat dat niet meer gebeurt.
Ipv doen alsof je neus bloedt en anderen verwijten dat er teveel geklaagd wordt.
Dat geldt trouwens altijd als je je aangesproken voelt, ook met andere termen.

Een mening verkondigen kan inderdaad onderdeel van een discussie zijn. Mits deze inhoudelijk onderbouwd is en men mekaars mening respecteert ipv mekaar gaat uitschelden omdat ze het niet met elkaar eens zijn.

Maar het keer op keer dezelfde mening verkondigen op alle mogelijke manieren valt onder spamgedrag. Ookal vind je zelf misschien niet dat dat zo is.
Dat een persoon duidelijke voorkeur heeft voor merk A of merk B is niet het probleem. Maar als je 10x die voorkeur naar voren brengt met bijvoorbeeld nieuwsberichten te blijven plaatsen of bij elk artikel iedereen die negatief is over dat merk de grond in probeert te stampen ben je gewoon zelf fout bezig. En mogelijk heb je dat niet eens zelf in de gaten. Je hoeft niet te koop te lopen met je mening.

Ik wil in elk geval niemand persoonlijk aanspreken hiermee.
Degene die zich hier persoonlijk door aangesproken voelen, moeten die zelfreflectie gaan toepassen ;)

Ik vind dat er wel weer wat scherper mag worden gekeken naar de frontpage. Meine gutte wat een hoop politiek gezeik. De relevantie met auto’s is echt volledig zoek.

@MCW heeft hier echt wel een punt..

Het valt me vaker op dat hier een hoop mensen zich aangesproken voelen als de term "webcare groep" weer eens valt op het forum.

Wellicht is het voor die mensen verstandig om zelfreflectie gebruiken: voel je je aangesproken, dan ben je dus zelf degene die ze bedoelen en dan moet je je eigen gedrag eens tegen het licht houden. En jezelf afvragen waarom men die term gebruikt en hoe je je eigen gedrag kunt wijzigen om ervoor te zorgen dat dat niet meer gebeurt.
Ipv doen alsof je neus bloedt en anderen verwijten dat er teveel geklaagd wordt.
Dat geldt trouwens altijd als je je aangesproken voelt, ook met andere termen.

Een mening verkondigen kan inderdaad onderdeel van een discussie zijn. Mits deze inhoudelijk onderbouwd is en men mekaars mening respecteert ipv mekaar gaat uitschelden omdat ze het niet met elkaar eens zijn.

Maar het keer op keer dezelfde mening verkondigen op alle mogelijke manieren valt onder spamgedrag. Ookal vind je zelf misschien niet dat dat zo is.
Dat een persoon duidelijke voorkeur heeft voor merk A of merk B is niet het probleem. Maar als je 10x die voorkeur naar voren brengt met bijvoorbeeld nieuwsberichten te blijven plaatsen of bij elk artikel iedereen die negatief is over dat merk de grond in probeert te stampen ben je gewoon zelf fout bezig. En mogelijk heb je dat niet eens zelf in de gaten. Je hoeft niet te koop te lopen met je mening.

Ik wil in elk geval niemand persoonlijk aanspreken hiermee.
Degene die zich hier persoonlijk door aangesproken voelen, moeten die zelfreflectie gaan toepassen ;)
Wat dan wel weer vreemd is, is dat juist degenen die het hardst roepen dat dat moet kunnen, mensen in een webcare hokje stoppen, zelf in de stress schieten als je die suggesties eens omdraait. Eentje in het bijzonder, zal geen naam noemen in een algemene topic, sleept wel overal zijn favoriete merkje aan de haren bij ook waar dat totaal off topic is. Als je dan reageert in de trant van "webcare Xyz laat zich ook weer horen" zou dat ineens niet kunnen. Ik kan het niet mooier maken dan het is, dat is pure hypocrisie.

Ook heel vreemd is dat je geen bezwaar zou mogen maken tegen voortwoekerend eenzijdig negativisme, maar dat 'eenzijdig' positief zijn niet zou mogen. Ik draai het dus om, als je je eraan ergert als mensen hoofdzakelijk positief zijn en vind dat je dat uitentreure moet kunnen rondbazuinen, waarom verwacht je dan dat anderen het zonder morren slikken als jij eenzijdig negativistisch bent? Het is hier vaak net de Statler en Waldorf show, sommige mensen komen echt niets verder dan hun "that was terrible, that was horrible, booh booh'. Statler and Waldorf waren lollig in de Muppet show omdat ze maar een bescheiden onderdeeltje van de show waren, als heel de show zo eenzijdijg azijnzeikerig was geweest als die twee had geen hond gekeken. Bij veel topics over nieuwe auto's is die eenzijdige negativiteit wel allesoverheersend aanwezig, en dat is net zo stomvervelend.

Dat 'webcare' gebazel trek ik me al lang niet meer aan, ik kan er alleen nog maar schamper om lachen en de draak ermee steken - ook omdat ik inmiddels wel weet van wie het komt.
Maar ik erger me wel aan de suggestie, ook nu weer, dat op positieve bijdragen een maat zou staan, maar dat negativiteit op en over het randje van puur negativisme wel onbeperkt zou moeten kunnen. Kijk zelf eens in de spiegel (bedoel niet jou persoonlijk, Pobresh, jij probeert iha nog enigszins de nuance te zoeken) als je uitsluitend de behoefte voelt eenzijdig negatief op bepaalde auto's te reageren, wat je dan überhaupt te zoeken hebt in topics over die auto. Ze interesseren je overduidelijk totaal niet, waarom dan die krampachtige behoefte anderen lastig te vallen met je eenzijdige repeterende negativiteit?

Volgens mij is het heel simpel, bij een topic over een bepaalde auto komen uiteraard ook mensen die hem wel interessant vinden, en dus kun je ook in belangrijke mate (al dan niet gematigd) positieve reacties verwachten.

Om off-topic gehakketak over taalkwesties te voorkomen is er een speciale taalneuzelaarstopic gecreëerd waar mensen zonder enig taalgevoel niet snel zullen komen en is taalgeneuzel elders taboe. Het lijkt mij een goed idee om ook in dezelfde zelfspot-stijl een aparte "azijnzeikers-topic" te starten waar mensen met een onbedwingbare behoefte hun negativisme te delen over auto's die ze helemaal niks vinden hun 'kritiek' helemaal de vrije loop kunnen laten, en dan analoog af te spreken dat puur eenzijdig negativisme elders taboe is. Mensen die wel vanuit een positieve instelling autonieuws volgen en delen kunnen die topic dan mijden. Probleem opgelost!

Laatst bewerkt:
Het forum is helemaal niet negatief, dat maak jij ervan. Sterker nog; het is de Stellantis-webcaregroep die hier loopt te drammen en zeer nadrukkelijk aanwezig is op het forum. Precíes wat ik al voorspelde.

Wat Pobresh is 100% waar en jij/jullie laten ook nu weer zien niet over zelfreflectie te bezitten. Want iedereen is boos en stom en wij doen niks verkeerds..

zal geen naam noemen in een algemene topic, sleept wel overal zijn favoriete merkje aan de haren bij ook waar dat totaal off topic is

Nee hoor :) Je praat vooral al je andere Stellantis-vrinden na en denkt zo een punt te maken. Je mist echter het punt wat ik probeerde te maken door Mazda erbij te halen. Beetje overtrokken trouwens, op de FP wordt veel vaker bv Tesla erbij gehaald door diversen.

Bedenk me net; hoe gek het zou zijn als ik destijds Ford, Lincoln, Mercury, Volvo, Aston Martin, Jaguar en Land Rover steeds zou verdedigen/ophemelen omdat ze in hetzelfde concern zaten als Mazda :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Het forum is helemaal niet negatief, dat maak jij ervan. Sterker nog; het is de Stellantis-webcaregroep die hier loopt te drammen en zeer nadrukkelijk aanwezig is op het forum. Precíes wat ik al voorspelde.

Als het forum niet negatief is, waar maak je dan een probleem over?

Weet je door steeds de confrontatie te zoeken , ga je het hier niet plezanter maken. Erger je je aan iemand, stuur hem dan een pm en praat het uit als twee volwassenen. Of ben ik te optimistisch en te naïef?

Ik ben het er mee eens dat ook overvloedige negatieve reacties onder spamgedrag vallen en net zo min getolereerd hoeven te worden. Daar heeft @Ali As zeker een punt.
De bal ligt aan beide kanten wat betreft de zelfreflectie.

Maar in principe had ik dat al gezegd in het vorige bericht. Misschien is dat niet helemaal goed overgekomen?...

Het valt gewoon enorm op dat de mensen die zich aangesproken voelen op klachten en ineens op het forum reageren, vaak degene zijn die zelf de oorzaak of meelopers (for lack of a better term) zijn van de problemen op de FP.
Net zo goed als dat bepaalde klagers juist daarom op het forum gaan of deze topics opzoeken.
En ook de reactie op een klacht die er vaak achteraan komt is "wij zijn niet fout, maar de anderen zijn fout".
Exact wat @MCW zegt: "Iedereen is boos en stom, en wij doen niks verkeerds"

Dat is precies het gebrek aan zelfreflectie wat de problemen veroorzaakt.

Als je je aangesproken voelt over welke term dan ook, kijk eerst naar je eigen aandeel.
Als iemand jou te kritisch of te positief vind. Kijk dan bij jezelf waarom dat zo is en probeer ervan te leren.
Je hoeft het daarvoor niet met iemand eens te zijn...

Het lijkt alsof alles een 2strijd moet zijn. Geloof, Politiek, Auto's...
Iedereen moet een mening hebben, die verkondigen en andermans mening is verkeerd...
En dat terwijl polarisatie in het verleden vooral voor oorlogen heeft gezorgd....

Als we mekaar wat meer zouden respecteren en elkaar in de waarde laten kunnen beide kampen gewoon overeind staan. Maar wel met mate.

(ik bedoel, ik meng mezelf ook constant in dit soort discussies en het zal ook vast een hoop mensen irriteren dat ik de moraalridder uithang, maar ik probeer er wel van te leren als iemand daar iets over zegt en ben al snel een halfuur bezig met het aanbrengen van enige nuance in mijn reacties)

Lastige reacties weer (wel meestal degelijk geformuleerd) - laat mensen in hun waardigheid en probeer positief in het leven te staan. Dit is een autoforum geen "nlstijl" of hoe het ook heet bij jullie in NL...
Wat ik wel merk is dat het gegeven EV de boel extrapoleert. Ik heb geen EV, ik hoef geen EV en hou me dan ook afzijdig in die topics.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan