Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Ik dacht al dat de 81-FK-92, helemaal rechts op de eerste foto, een Zastava was. Weet iemand het type?

ginkelvanmichiel zei:
Ik vind die Viva Estate op de tweede foto ook wel bijzonder! Hoeveel zullen er daarvan verkocht zijn?

Dat is dus de Bedford Beagle. De Bedford HA, de bestelwagenversie daarvan, zie je nog weleens op oude foto's en er zijn er zelfs nog een paar Nederlandse exemplaren van bewaard gebleven maar de Beagle heb ik nog nooit eerder met een Nederlands kenteken gezien. Wel apart dat hij een grijs kenteken heeft, want er zit wel een achterbank in.

Foto`s boulevard Scheveningen begin jaren 60.
b12d5802caa4ee194add699bc5fbcfd5.jpg

@Triumph fan,
Mooie plaatjes!

@rzasa,
Gaaf om te zien. Alleen maar Arondes toen nog, de grote Vedettes werden nog door Ford verkocht destijds. De Intendante (pick-up met huif, links) en Grand Large (coupé) zijn vrij weinig verkocht in Nederland.

Triumph fan zei:
Foto`s boulevard Scheveningen begin jaren 60.
b12d5802caa4ee194add699bc5fbcfd5.jpg

Is dat nou een 300SL die daar rechts bijna buiten beeld valt? :O
Zie zo het verschil met een 190SL niet. Dat zal destijds toch ook al een vrij hoog aangeschreven sportwagen zijn geweest.

Zeer waarschijnlijk een 190 SL. Die kwam nog wel regelmatig voor in Nederland.

Edit: zeker een 190 SL. De 300 SL had twee bulten op de motorkap, de 190 had er één in het midden en dat zie je op deze kaart.

8801e499e178d5fce24075d1dafaa1b2.jpg

Zuidlarenstraat Den Haag met een Mitsubishi Celeste.
Wat was dit toch een prachtig model.

Leuk die doorlopende gebogen achterruit in de Hillman Minx. Heeft wel iets aparts !

Die Mitsubishi Celeste is zeker gaaf, maar zo'n Honda Jazz blijft toch ook een schatje!

Een mooi zoekplaatje, in kleur. :-D Opvallend veel Amerikaans en Frans spul.
zwolle-6.webp

929V6 zei:
Een Hillman Minx inderdaad. Links een Plymouth uit 1961.

Zou het geen vroege Singer Gazelle zijn (ca. '57 )? Volgens mij liep bij de Hillman de scheidslijn tussen de kleuren boven de handgrepen.

Hillman:
49998293548_4e6bd0a38e_b.jpg

Singer:
46199.jpg

En voor de oldtimers die bovenstaande auto bekend voorkomt óf de geïnteresseerden in oude speelgoedauto's (zoals ondergetekende):
A8NC1NK9SuiDApqXwXDEuQ

@Dizono,

In 1959 liep die scheidslijn bij de Hillman over dezelfde hoogte. Bij de Singer was dat in 1957, later werd bij dat merk een ander kleurenschema gebruikt. Maar het kenteken lijkt met een A te beginnen, en dat is 1959. Dus is het waarschijnlijk toch een Hillman.

Niet zo heel gedetailleerd, maar wel een leuk plaatje. Rechts van de Opel Manta, is dat een Lancia?
62816a350a023690e6f3ff83d6b6b80a-2.jpg

En wat staat hier op de foto nou links? Ik moest meteen denken aan een Reliant Scimitar, maar dat is het niet volgens mij.
0cc60b70f47cc2f7b43896bb2d90b293.jpg

Naast die Manta, is dat niet een Volkswagen fastback? Op de tweede foto links staat een Toyota Corolla liftback.

Die Celeste was inderdaad een fraai model, zeker in die tijd.
Onze lokale Mitsubishi dealer nam er bij de leveringsstop nog even drie in voorraad, terwijl hij er zelden eentje verkocht had. Twee grijze en een beetje paarsbruinige. Waren bijzonder snel verkocht.

Nog een paar leuke kleurenfoto's uit verschillende periodes.
eaeac2245c02d551b0e52bc8ece851f4.jpg

d1d0740833ac39d19179755bbc8e1d6a.jpg

71958df5fbc3eeb0229fbadf83265bb9-2.jpg

79dd71abd366feb12117c55e8c0165e4-2.jpg

Zit ik het kenteken 26-VB-86 van de donkerrode Volvo op RDW te checken, helaas. Toch ook nog even 24-VB-86 checken en die bestaat nog..! (:B Een Suzuki LJ80.

Dan kan de auto in theorie ook een ander kenteken hebben gekregen toch? Volgens mij is men later niet meer zo happig geweest op die stations zonder achterbank op grijs kenteken en kon je die niet zomaar blijven rijden met belastingvoordeel.

Dizono zei:
Dan kan de auto in theorie ook een ander kenteken hebben gekregen toch? Volgens mij is men later niet meer zo happig geweest op die stations zonder achterbank op grijs kenteken en kon je die niet zomaar blijven rijden met belastingvoordeel.

Als er niks aan de inrichting van de auto wordt veranderd, blijft het kenteken gewoon hetzelfde. Alleen het belastingvoordeel vervalt.

Waren de kentekens met een 'V' toen al voor grijs kenteken auto's? Volgens mij niet, kwam dat pas veel later (net als de D en de F die nu voor brommers en snorfietsen gebruikt worden).

De Renault 4F4 op de eerste foto voor de Kadett heeft ook een grijs kenteken (vanzelfsprekend), maar dat was nog uit de tijd dat er min of meer lukraak series werden gekozen voor deze kentekens.

ginkelvanmichiel zei:
Ik heb thuis nog ergens een overzicht waarop exact staat welke letters waarvoor gebruikt werden. Ik moet dat eens online zetten.

Een kentekentopic is misschien nog niet eens zo’n gek idee om een overzicht te krijgen van wat en wanneer.

Klassiekerrijder zei:
De Renault 4F4 op de eerste foto voor de Kadett heeft ook een grijs kenteken (vanzelfsprekend), maar dat was nog uit de tijd dat er min of meer lukraak series werden gekozen voor deze kentekens.

Die renault viel mij als eerste op, met dat kenteken.
Maar bedoel je nou dat het een random kenteken is op een bestelwagen? DL lijkt me niet echt een grijskenteken.
Meer zoals hier boven al is vermeld over de "B".

Stif zei:
Klassiekerrijder zei:

Die renault viel mij als eerste op, met dat kenteken.
Maar bedoel je nou dat het een random kenteken is op een bestelwagen? DL lijkt me niet echt een grijskenteken.
Meer zoals hier boven al is vermeld over de "B".

Het is DJ en dat is wel degelijk een grijs kenteken. Bij sidecode 1 hoeft de tweede letter van een grijs kenteken niet per se een B te zijn. Maar het is dan wel altijd een A, F, J, N, S of V. De uitzonderingen daarop zijn dan weer de beginletters M t/m E die (in deze omgekeerde volgorde) voor personenauto's uitgegeven zijn tussen 1963 en 1965. Bij die beginletters is een kenteken met als tweede letter A, F, J, N, S of V altijd gewoon een personenautokenteken. Kentekens uit sidecode 1 met een B als tweede letter zijn altijd bedrijfswagenkentekens. Bij de beginletters N t/m Z (1951-1969) en A t/m D (1969-1973) waren die kentekens gereserveerd voor zwaardere bedrijfswagens en autobussen. Vanaf 1973 werd het overzichtelijker en kregen ALLE bedrijfswagenkentekens met de resterende beginletters van sidecode 1 een B als tweede letter. Dat zijn dus de beginletters E t/m M. Helemaal lukraak was het dus niet allemaal, maar wel een beetje chaotisch.

Terug
Bovenaan