Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Een collega van mijn opa reed toen rond in een nogal rotte 2CV, waarbij de brandstofvoorziening bestond uit een emmer gevuld met benzine op de plek van de bijrijderstoel, met daarin een tuinslang. Ook die auto viel bij de eerste APK genadeloos door de mand...

[size=x-large]Amsterdam[/size]

1463582_313000545509627_544572439_n.jpg

Damrak, 1950.
1426131_312676442208704_776295610_n.jpg

Wie herkent deze nog? "Poppenhuis" Stiefbeen en Zn aan het Waterlooplein, 1962.
580587_312205832255765_267551548_n.jpg

4 november 1973, autoloze zondag. Fietsers worden tegengehouden bij de IJ-tunnel.

In oktober 1973 brak de Jom Kipoeroorlog uit waarbij Israël werd aangevallen door haar buurlanden. In die oorlog koos Nederland de zijde van Israël. Uit protest tegen deze pro-Israëlische houding van Nederland draaiden enkele Arabische staten de oliekraan dicht, waarop de regering het olieverbruik probeerde te beperken door autoloze zondagen in te stellen.
576583_311675695642112_177367423_n.jpg

Leidseplein, 1925. De protestantse Koepelkerk aan het Leidsebosje werd in 1884 in gebruik genomen en in 1972 gesloopt. In de jaren zestig vond er een ontkerking plaats waardoor er minder bezoekers naar de kerken kwamen. Het gevolg was dat mooie kerken in Amsterdam wegens achterstallig onderhoud werden gesloopt begin jaren zeventig. Sinds 1975 staat het Marriot Hotel op de plek van de Koepelkerk.
1382111_310296039113411_660675497_n.jpg

Middeleeuws Amsterdam in 1538.

Deze plattegrond, gemaakt door Cornelis Anthoniszoon, is de oudste stadsplattegrond van Amsterdam. Hierop is het voltooide middeleeuwse Amsterdam met stadsmuur en poorten te zien.

Opvallend: de brede Amstel die Amsterdam splits in tweeën, de 'dam' in de Amstel, de Schreierstoren (onderin), de Waag (linksmidden), de Munttoren (bovenin), de Oude Kerk, de nog niet gedempte grachten Spui - Nieuwezijds Voorburgwal - Nieuwezijds Achterburgwal en het open havenfront zonder Centraal Station.
66768_309878052488543_1802744700_n.jpg

Bioscoop Tuschinski waar de speelfilm Turks Fruit van regisseur Paul Verhoeven draait. Een lange rij bezoekers wacht in de regen tot men naar binnen mag, 1973.
944279_309252782551070_927595811_n.jpg

Stormschade, 1990.
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1384218_308775525932129_1179254065_n.jpg
Stormschade Noordermarkt, 1915.
1382360_308359479307067_560497197_n.jpg

Kermis op de Dam, 1979.
​

Astrawez zei:
Kadett C Caravan, Corsa A TR, en links daarvan een Commodore B
10597771245_24e093e234_o.jpg

Het hoeft volgens mij niet specifiek een Corsa TR (sedan) te zijn.

Ook leuk is de eerste versie van de Honda Accord naast de Corsa.
Dat was mijn eerste auto. (3-deurs)

Verder is nog te zien een Audi 80 en een Renault Estafette.

Normaal lees ik meer mee dan dat ik post, maar deze foto's zijn hoe dan ook altijd weer genieten!

Vorige week ben ik bij de eerste eigenaar van mijn eigen auto langs geweest en ontving ik enkele foto's die mijn auto op verschillende momenten in zijn leven weergeven:

Zomer 1962. De auto was net een maand oud en ging mee op vakantie naar Duitsland. Gefotografeerd op één van de vele pontjes over de Rijn.
7hjq.jpg

Zomer 1982. De Rekord was inmiddels 20 jaar oud en ging nog steeds mee op vakantie (want daarvoor werd hij voornamelijk gebruikt, voor dagelijks vervoer had men een andere auto). Foto gemaakt in Zuid-Limburg, mogelijk Epen, wie herkent de plek?
tvqg.jpg

Zomer 1989. De Opel was inmiddels flink op leeftijd en de eigenaar gebruikte de auto alleen nog zo nu en dan voor een dagtochtje (tussen 1982 en 2012 is er slechts 7.000 km gereden), al dan niet via de Opelclub. Hier staat hij op een clubevenement, waarschijnlijk in IJsselsteijn.
xie6.jpg

September 2013. Eveneens op een Opelclub-evenement, inmiddels in mijn bezit. Let eens op het poppetje aan de binnenspiegel: dat hing er in 1962 ook al ;)
wbiz.jpg

Aan de grill/voorbumper te zien is het gewoon een TR.. Bij de hatchback liep de bumper door met de grill, en dat lijkt hier niet het geval.

Geweldige foto's! Heb je hem ook echt van de eerste eigenaar overgenomen??
Een schitterend exemplaar is het in ieder geval!

Astrawez zei:
Geweldige foto's! Heb je hem ook echt van de eerste eigenaar overgenomen??
Een schitterend exemplaar is het in ieder geval!

Ik heb 'm inderdaad vorig jaar van de eerste eigenaar overgenomen: een echtpaar van wie de man was overleden en zijn vrouw had geen rijbewijs. Omdat de auto zijn hele leven verwarmd gestald heeft gestaan, is de auto in een hele mooie ongerestaureerde toestand gebleven: de neus en delen van de voorportieren zijn ooit overgespoten, maar verder zit hij nog in de eerste lak. Momenteel is de motor in revisie en ben ik de motorruimte aan het reinigen: onder een dikke laag olie en tectyl komt een praktisch in nieuwstaat verkerende motorruimte tevoorschijn! Ook diverse onderdelen blijken na het schoonmaken als nieuw en dragen zelfs nog de controlestempels uit de fabriek (die normaal na een paar jaar wel verweerd zijn)!

Mooi! Die foto in Zuid-Limburg zou best wel eens dit uitzichtpunt in de buurt van Epen kunnen zijn.

Zat ik ook aan te denken (afgelopen zomer nog geweest), maar dan kan ik het gebouw op de achtergrond niet goed thuisbrengen. Nu is op Google wel iets van een bouwplaats te zien, als daar vroeger een pand stond, dan zou het goed kunnen!

Super6 zei:
Zomer 1982. De Rekord was inmiddels 20 jaar oud en ging nog steeds mee op vakantie (want daarvoor werd hij voornamelijk gebruikt, voor dagelijks vervoer had men een andere auto). Foto gemaakt in Zuid-Limburg, mogelijk Epen, wie herkent de plek?
tvqg.jpg

Met vrij grote waarschijnlijkheid is dit de toenmalige parkeerplaats geweest van Hotel ons Krijtland in Epen krijtland.nl dit lag aan de populaire krijtlandroute en was een mooie en zeer populaire stopplek. Op driekwart hoogte van de heuvel had je dan aan de linkerkant dit Hotel/restaurant liggen met een grote parkeerplaats voor het hotel, En daar werd veelvuldig gebruikt van gemaakt door dagjesmensen.

:}Nou das geen ford taunus hoor!
Het is een chrysler avanger, een engelse wagen...volgens mij stond er ook altijd eentje bij onslow in de voortuin, als honden hok

Inderdaad een Ford Taunus noch een Chrysler Avenger, maar een in Frankrijk geproduceerde Chrysler 180.

@929V6: daarom postte ik de foto ook. De 180 is zo zeldzaam dat ie zelfs op oude foto's nauwelijks is te vinden.
Ik ben overigens benieuwd hoe "succesvol" deze Chrysler is geweest bij de Rijkspolitie...

Z'n tijdsgenoot, de Taunus TC1 komt qua lijnvoering wel heel erg in de buurt van deze Chryslers, tot de identieke deurklinken toe.
De achtersteven van deze Chryslers loopt wat sterker af. Is de foto genomen op de A10 en kijken we richting RAI-gebouw?

Ik weet verder niks van de locatie (het is niet mijn foto), maar ik moest ook gelijk denken aan die locatie.

Zo ziet die locatie er nu uit: https://maps.google.com/?ll=52.329307,4.920373&spn=0.016103,0.027595&t=m&z=15&layer=c&cbll=52.329258,4.920222&panoid=oRg-HFKiVJOuYXXbwjYLjg&cbp=12,266.78,,1,-0.84

^^ ik heb het op een ander forum nagevraagd en daar komen ze uit op de A20 bij Schiedam richting het Kethelplein.

Iets anders... op RTL7 heb je het programma Stop! Politie. Een slappe verzameling herhalingen van Wegmisbruikers, máár... ook met oude beelden uit begin jaren 90. En dat is erg leuk om te zien, wat er toen allemaal rondreed. Voorlopig hoogtepunt: vandaag was er even een Hyundai Stellar te zien :O :D

Wouter82 zei:
^^ ik heb het op een ander forum nagevraagd en daar komen ze uit op de A20 bij Schiedam richting het Kethelplein.

Iets anders... op RTL7 heb je het programma Stop! Politie. Een slappe verzameling herhalingen van Wegmisbruikers, máár... ook met oude beelden uit begin jaren 90. En dat is erg leuk om te zien, wat er toen allemaal rondreed. Voorlopig hoogtepunt: vandaag was er even een Hyundai Stellar te zien :O :D
En een van de laatste politie-porsches.

TéDé-I zei:
Z'n tijdsgenoot, de Taunus TC1 komt qua lijnvoering wel heel erg in de buurt van deze Chryslers, tot de identieke deurklinken toe.
De achtersteven van deze Chryslers loopt wat sterker af. Is de foto genomen op de A10 en kijken we richting RAI-gebouw?

De Taunus is er vrij eenvoudig van te onderscheiden door de richtingaanwijzers op de hoeken van de voorspatborden, de verhoging in het midden van de motorkap en de rechthoekige (en dus niet aan de bovenkant afgeronde) voorruit.

Ik neem jullie even mee terug naar het jaar 1956. Na het scannen van grote series dia’s uit de jaren ’70 en ’80, ben ik nu in de zeer oude doos van mijn vader aan het graven gegaan. En zo kom ik dus uit in 1956, waarin mijn ouders (toen nog niet getrouwd, hetgeen naar ik begrijp best wel een beetje bijzonder was) een “roadtrip” naar Normandië en Bretagne maakten. Ik was zelf ook nog drie jaar weg, trouwens. Mijn vader (83 jaar inmiddels) doet er laconiek over, maar je hoeft maar naar de foto’s van de lege wegen te kijken om te beseffen dat zo’n trip in 1956 toch aanmerkelijk minder vanzelfsprekend was als tegenwoordig. Mijn vader "voer" in die jaren, was daarom veel van huis en dus vond de trip plaats per gehuurde Ford Consul …

De Consul op de Place Aristide Briand in Cambrai; het hotel is er niet meer, het pand nog wel:

Ik kan mijn moeder er helaas niet meer op aanspreken, maar dit krast, op auto’s gaan zitten …

In Honfleur langs bij familie met een épicerie …

De Basilique Sainte-Thérèse in Lisieux, ook tegenwoordig nog indrukwekkend:

Hotel in Brest, zegt mijn vader, ik heb het niet kunnen terugvinden, maar wel met fraaie Renault Frégate uit de Eure:

Stokbroodje onderweg:

Die laatste is pure kunst.
(Jammer van de deuren, maar het heeft wel wat)

Ik zou hem zo in kunnen lijsten en op kunnen hangen in mijn studeerkamer.

Vanmiddag kwam ik voor mijn werk even bij de Fiat/Abarth/AlfaRomeo-dealer in Amsterdam. In vergelijking met de vele doodsaaie showrooms, hebben ze er daar echt werk van gemaakt. Bij binnenkomst loop je door een klein museum met prachtige klassiekers die er binnen staan, en met prachtige oude posters in groot formaat aan de muren.

Van drie posters heb ik foto's gemaakt:

Bij deze Chevrolet-combinatie is op de rechter voordeur van de takelwagen "Van Kouwen Service" gephotoshopt. Zo weten jullie meteen hoe de garage heet waar ik de foto's heb gemaakt. (:P)

Bij enkele van de heren staat de naam erbij geschreven.
De auto is een Alfa Romeo Monoposto Aerodinamica uit 1934. Let ook op de spelfout in het woord "Aerodinamica".

Op deze poster herken ik twee GT Juniors. Van het model rechts op de foto kan ik niet meer op de naam komen.

Die lijkt er inderdaad behoorlijk op. Ik was blijkbaar in de war met een iets bekender model, maar ik ben dan ook niet zo'n autokenner als bijvoorbeeld Dennis of Eelco.

Ik had deze al eerder gepost in het 'auto's van je ouders' topic, maar volgens mij passen ze hier ook prima:

Maaskantje 1976:
Scan1_zpsf2a44f7a.jpeg

R161_zps48a07f37.jpeg

Ergens rond 1980:
p61_zpsac7b9ff4.jpeg

Renault dealer Dijt's in ZO Beemster ergens in 1985, met pa's nieuwe R25 nog in de parafine:

R251_zps7d4db7f5.jpeg

Iets later op vakantie in Frankrijk:

R252_zpsf84894b7.jpeg

Vakantie ergens rond 1990 in Toscane:

SD11_zpsc5ee0daa.jpeg

Vakantie 1991 naar de Ardennen:

LaRo1093_zps29821133.jpeg

Ikzelf vlak achter de LaRo 109, mijn broertje met de tas in de hand:
LaRo1092_zpsec7d5941.jpeg

On the road met pa en ma voorin, foto door mij gemaakt:
LaRo1091_zpse8a88daa.jpeg

XBXG zei:
Heerlijke plaatjes weer. (tu)

Ik kan ook ontzettend genieten van oude foto's waar auto's op staan. Of ze nou van mezelf zijn of van een ander maakt me heel weinig uit.

Ik heb de foto-lade nu lekker openliggen en vond net nog een leuk plaatje van onze vakantie naar Italië in 1994, dit plaatje betreft het eiland Capri:

Capri1994_zpsa726e9ff.jpeg

Die Fiat 1400 B of 1900 B in het midden is wel helemaal geweldig! En achter de Croma lijken verlengde 131's te staan?

XBXG zei:
Op deze poster herken ik twee GT Juniors. Van het model rechts op de foto kan ik niet meer op de naam komen.

Van links naar rechts:

GTA (waarschijnlijk een GTA sa, met compressor)
Gt 1e serie
Tipo33 2ltr. Peroscopica prototype.
De foto is vrijwel zeker op Balocco gemaakt (testcircuit van Alfa) van deze 3 auto's samen bestaat ook een filmpje op YouTube .

Thom

Terug
Bovenaan