Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
ginkelvanmichiel zei:
leuk dat je die nobel aanhaalt Miel, de nobel is namelijk een in licentie gebouwde fuldamobil s7:
fotka_18.jpg

en de bambino was in feite een fuldamobil s4/s6...
Dat nu net die Bambino gefotografeerd werd, dat was wel een geweldige toevalstreffer, voveel zuller niet van verkocht zijn, denk ik. Er staat er één in een museum, ik denk te Rosmalen, ook met org. NL-kenteken. De Fuldamobil werd zoals al werd geopperd, ook door Nobel in Engeland gebouwd, daarnaast nog in Griekenland waar de wagen als Attica werd verkocht. Ook in Z-Amerika - dacht ik mij te kunnen herinneren -, wellicht in Argentinie, werd het wagentje gebouwd.

fiat 500 freak zei:
mercedes_005camper.gif

oude%20autos.jpg

mexico_009.jpg

zijn het leuke foto's ?
Het zal de meesten wel duidelijk zijn dat de blauwe ca 1951 Chevrolet in Havana op Cuba werd gefotografeerd. Daar kan je echt non-stop oud spul zien. Dat stukje truck aan de rechter zijde is van een Russische KrAZ, die werden nogal lang gebouwd maar aan de box voor de koplampen op het spatbord kan men zien dat het een latere is van pakweg de jaren 1970.

Spekky zei:
Twee maal Haarlem
05022010verbindingbuite.jpg

09022010haarlemtempelie.jpg
Gaaf, die eerste afbeelding in Haarlem. Daar komt even het één en ander op de fotograaf af. Leuk om een Honda te zien, met een Wolseley ernaast. Een donkergekleurde Sunbeam Rapier iets verder naar achteren, net voor de bus welke waarschijnlijk een Leyland Verheul is, hoewel Daf geloof ik ook wel in gebuik was. Dan nog een Fiat 124/125, Citroen D, VW Variant, Ford Cortina MkII en een Simca 1000.

Het tweede plaatje toont een 1956-57 Opel Caravan, Ford Taunus, VW, Renault 4CV en een 1954 Chevrolet Bel Air. De bus is wellicht een Leyland. Opvallend is wel dat twee van de wagens witte banden hebben! Echt vaak kwam dat in NL ook niet voor, dacht ik zo. De donkere wagen naast de tram lijkt me een Chrysler produkt van ong 1954.

929V6 zei:
Dennis_zw zei:
Spekky zei:
Nijmegen, met tweemaal een Renault 16 en een Renault 6, en nog iets er tussen.

Een Toyota Cressida ertussen.

Nee, een Toyota Corona (type RT100).

Tussen de DS en de Ami op de onderste foto staat een Vauxhall Victor FB Estate.
Re: Plaza de Toros; precies een Victor FB Estate, de voorste rij is dus duidelijk. Daarachter, achter de Mercury, een Mini, Riley 1100, Peugeot 404, SEAT, Panhard, Citroen D, Peugeot 404, SEAT, BMC Farina en nog een Panhard. BMC had een fabriek in Spanje, vandaar aardig wat modellen, zoals ook de groene bestelwagen, een Morris of Austin LD, denk ik.

Florian72 zei:
Yabba dabba...

Ik vraag me af wat ze hier verkochten?
2381971585_375494fba4_o.jpg

Motor achterin maal vier
2382804704_7f2c2e4ae3_o.jpg

Toen er nog een Riva vestiging op de Karperweg in A'dam zat... een opeldosis!
2381971493_fc9517c3b4_o.jpg

De auto van de Russische ambassadeur in 1969:
2382804460_5fa334f362_o.jpg

En de rest van het personeel (weet iemand hier het merk van?):
2381971339_058cefd33a_o.jpg
Goh, leuk die wagens v.d. USSR Ambassade in Den Haag. Ik ben een Hagenees, heb die wagens ook wel gezien. De Moskvich 412 is wellicht van ambassade personeel (CD) of een dienstauto, maar de ambassadeur reed denk ik wel in wat groters, zals een GAZ M24 Volga of zo. Het busje is een RAF, gebouwd in Latvia, uit de jaren 70.

D. Elzinga zei:
Engeland, 1961.

2ibbul5.jpg
Puike kwaliteit, die dias, en nog harmonieuze stadsgezichten. Zijn dat studenten die daar lopen? Misschien wel Oxford of Cambridge, wie weet. Mooie M M 1000, en op de achtergrond verdwijnen een Mini en een Commer PB.

x2p7qg.jpg
De tweede dis toont ook een fraai stadsgezicht. links een Ford V8 Pilot, Morris Minor Traveller en op de brug een Austin A40 of A70.

5f1bpc.jpg
Verkeerschaos was er toen ook al. Hier een Standard 8/10 of 12, Ford Zephyr MkII, Austin/Morris LD, dan nog een stukje Ford Consul MkII, en rechts de fraaie Austin Metropolitan. Dan links nog een stukje van een Bedford CAV.

Klassiekerrijder zei:
Even naar Zuid Afrika, past goed bij het voetbal. Staat de "T" op het nummerbord voor "Transvaal"?, ik weet het niet, maar het zou kunnen. Dat zal best wel een flinke reis geweest zijn, zo van NL naar het zuiden vasn Afrika om het Kruger Park te bezoeken. Het lijken mij toeristen hutten. De Minor was een veelvuldige verschijnen in de britse "Dominions"

Florian72 zei:
Nee hoor, ik heb mezelf (hier) vernoemd naar m'n auto!

Heb jij echt zo'n Florian? Ik heb er nog nooit één in NL gezien maar ik meen me te kunnen herinneren dat ik er eens één in Portugal heb gezien, in 1977 of zo. Ook in Malta, als ik me niet vergis. In Japan heb ik er een paar gezien bij Eagle, een dealer in klassieke Isuzus, zoals de Bellel, Bellett, 117 Coupé, Florian en Gemini. De dealer is te vinden in Sayama, buiten Tokyo, aan het randje van Saitama. De Florian werd best wel lang gebouwd maar de vroegere series, zoals de hier getoonde NL wagen, is denk ik wel de mooiere versie.

sdi3s zei:
Nog wat 80's in kleur, leuk om te zien dat alle kleuren in de mode waren!

bylldh81qn2.jpg

lbmdh81zl0.jpg

pastdh81au4.jpg

pkdh802gn0.jpg

pmdh80al5.jpg

ristdh81qv5.jpg

sustdh81ap2.jpg

wandh81bu0.jpg
Een aardige verrassing, die foto's uit Den Haag. weliswaar staan er geen buitengewoon zeldzame klassiekers op maar het geeft een mooi tijdsbeeld en de pandjes zijn ook mooi.

Florian72 zei:
Auw. Zo een zeker?
2241126481_3837ba1ac1_o.jpg

2241126405_b9ab68863b_o.jpg

Hoi. De Glas is een Glas 1500/1700, karrosserie van Frua die einenlijk bedoeld was voor Goliath, maar doordat Borgward failliet ging in 1961, werd de karrosserie aan Glas verder gegeven (in Borgward's fabrieken werden na het failliessement nog motoren voor de Glas Goggomobiel gebouwd). De Glas ging verder als BMW, en wel in de Zuid-Afrikaanse fabriek van BMW. Leuk een paar voorbeelden te zien van Glas modellen met NL-kentekens.

sdi3s zei:
70's limo

dhlimo77sg9.jpg

70's Soebs

adamsub1979hi8.jpg
Den Haag. Ach, wat is de wereld toch klein. In de jaren 70 woonde ik achter het pand wat hier te zien is. Dat witte huis was vroeger een alleen staan landhuis, gelegen vrijwel aan de hoek van wat nu de Thorbeckelaan is. Op de hoek staat er nu een modene woonflat, waar een vroegere schoolgenote woont. Het lagere gebouw rechts ernaast, werd toen een Alfa Romeo showroom. Het kanaal ligt er nog steeds zo bij. De Chrysler/Dodge limo heb ik nooit gezien. Er stond aan de andere kant van het kanaal wel eens een Bedford uit ong. die voor racewagen transport diende, misschien voor opgepepte Alfas.

D.E.N.N.I.S. zei:
D. Elzinga zei:
Lijkt wel heel erg op een Ford Falcon Futura.
Even Googlen levert het antwoord 'nee' op.
IMG_0138.jpg

1963_1965_ford_falcon_futura_sprint2.jpg

1743414288_46cc3a9edd.jpg
. Noe eh, zal ik jullie even uit de droom helpen?. Die auto in de schuur is geen Yank, dus ook geen Ford Falcon of zo, hoewel dat best wel een aardige gok was. De auto is een Toyota Crown DX van ong 1963/64, waarvan de eerste modellen de ronde achterlichten hadden. Latere modellen hadden langgerekte achterlichten. Ik geloof dat er in de Louwman collectie te Rosmalen of Raamsdonkveer (ben niet zeker) een zwarte wagen heeft staan van dit type.

D.E.N.N.I.S. zei:
van_beuningenstraat_261084.jpg

KentekenImage.ashx

Voertuigsoort personenauto
Merk VOLKSWAGEN
Handelsbenaming BUGGY
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 06-09-2000
Datum aanvang tenaamstelling 09-09-1985
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) ROOD
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen Niet geregistreerd
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 700 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd Niet geregistreerd
- geremd Niet geregistreerd
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Datum eerste toelating 30-06-1971
Datum aanvang laatste tenaamstelling 09-09-1985
Datum eerste afgifte Nederland 03-05-1978
Wacht op keuren Nee
. Nou ja, ik zou zoiets als een kit car omschrijven en niet als een bugg. Ik meen dat er diverse bedrijven waren die die karr. aanboden op een VW chassis, en de meest bekende variant was denk ik wel de Purvis Eureka.

Zou Rhombusfan niet gewoon een topic "Foto's uit de oude doos - kopie met commentaar" moeten openen? Dan kunnen belangstellenden dat lezen, en de anderen gaan gewoon hier verder. Alle foto's van iedereen herhalen lijkt me namelijk wat overdreven.

rhombusfan zei:
Noe eh, zal ik jullie even uit de droom helpen?

Niet gelukt, want waarom hangt die kentekenplaat dan in het midden aan de achterbumper? Dat ziet er bij dat model Crown toch wel heel anders uit. Ik dacht overigens dat het niet een Falcon, maar een Fairlane is.

simca1006 zei:
oud.jpg
Hoi Simca1006. De zw-w foto v.d. wagen waar het meisje bij staat toont een Fiat Balilla uit ca 1931.

categorias.jpg
De fabriekshal toont denk ik de fabrikage van Chrysler-Espana of Barreiros-Dodge. Ze maakten bijv lijkenwagens op basis van de Barreiros-Dodge 3700 (GT) en de Chrysler-Simca-Talbot modellen, Rechts op de foto zie je zo'n toekomstige lijkenwagen.

atelierspv2qy.jpg

929V6 zei:
@Pedigreepaul,

Die Dodges waren alleen in Europa leverbaar voor zover ik weet. Ze stammen uit de periode dat Chrysler (al sinds de jaren zestig eigenaar van Rootes en Simca) de merknamen Hillman, Sunbeam, Humber, Karrier en Commer had geschrapt, waarbij sommige modellen uit productie gingen en andere nog enkele jaren werden doorverkocht als Chrysler (personenauto's) en Dodge (bedrijfswagens). Ook de Simca 1100 Commerciale ging in enkele landen als Dodge door het leven en dan had je nog de Dodge vrachtwagens afkomstig van het Spaanse Barreiros. Die werden, zij het mondjesmaat, ook in Nederland verkocht. Die bedrijfswagendivisie ging later weer over in handen van Renault, maar de fabrieken zijn inmiddels weg.

Kijk, ik wil niet zeuren en voor jullei het plezier bederven, maar sommige kommentaren zijn echt oeverloos. Natuurlijk zijn die Dodges niet alleen in "Europa" geleverd. Je kan ervan uitgaan dat overal waar het Britse Gemene Best en het koloniale verleden nog invloed had dergelijke voertuigen verkocht werden, en dat was echt in de meest afgelegen delen van de wereld, bijv. AUS, NZ, Z-Afrika, Z-Amerika, Noord-Amerika, Midden-Amerika, etc. Britse fabrieken hadden in vele landen naverwante fabrieken waar hun voertuigen onder andere eigen- of namen werden verkocht. Dus, gewoon even wat vaker naar de bibliotheek en wat meer nalezen, ja toch?

Dennis_zw zei:
Zou Rhombusfan niet gewoon een topic "Foto's uit de oude doos - kopie met commentaar" moeten openen? Dan kunnen belangstellenden dat lezen, en de anderen gaan gewoon hier verder. Alle foto's van iedereen herhalen lijkt me namelijk wat overdreven.
Kijk, de bedoeling van een forum is dat men dingen bespreekt en men daarvan iets wijzer wordt. Natuurlijk is het leuk om alleen maar plaatjes te kijken, en als iedereen het liever daarbij houdt, dan leg ik me daarbij neer en ga even verder kijken. Ik heb zo het idee dat sommige mensen niet weten wat voor autos er op een foto staan, maar dat best wel zouden willen weten. Dus, wanneer ik het weet, dan vul ik die gegevens gaarne aan. Indien dat niet gediend is, dan onthoud ik me van kommentaar en ga je lekker verder met het bekijken van plaatjes. Ik herhaal geen foto's, ik vul gegevens aan voor diegenen die daar behoefte aan hebben. Mochten de forum gebruikers het daarmee niet eens zijn, dan "hang ik mijn pet aan de kapstok" en ga naar de kroeg om vol te laten lopen, of een paar uurtjes vissen. Dus, dit is een forum, en als de forumgebruikers liever alleen plaatjes willen kijken en daarbij géén kommentaar van rhombusfan hebben, dan hoeven ze dat alleen maar even te laten weten. It is up to you! Ik zal vanaf nu mij dus van kommentaar onthouden en hat allemaal aaan jullie overlaten. Veel plezier! Rhombusfan.

Klassiekerrijder zei:
929V6 zei:
Die heeft me ook lange tijd beziggehouden, maar ik ben niet verder gekomen dan dat het idd haast wel een Amerikaan moet zijn als die kentekenplaat in het midden zit. Maar kijken we nu naar een voorkant of een achterkant? *-)
De achterkant, volgens mij. Voor een koplamp is de lamp te klein en het stuk ernaast lijkt meer op een alu sierplaat dan op een grill.
Leuk hoor, we gaan van aanhanger naar Mercury, de evt voorkant v.d. wagen (hoewel geen koplampen zichtbaar zijn) nummerbord positie etc. Even ter herinnering, nummerborden voor US-wagens in NL waren nu eenmaal vaak vierkant omdat de laggerekte platen niet in de ruimte van de bumper paste, zo simpel was dat. Aen andere reden was ook wel dat sommige wagens een trekhaak hadden en dus de vorm van de plaat vanw. de zichtbaarheid vierkant moest zijn. De Toyota Crown, gemaakt in de Japan, was vooral ontworpen voor de N-Amerikaanse markt en had dus ook Amerikaanse trekjes, zoals de stevige bumpers en chrome strips. Er was ook een badge met "de Luxe" en de Crown kreeg eveneens praktisch jaarlijks een face-lift, vandaar dat alleen de eerste paar jaaargangen ronde achterlichten hadden. Nu vind de suggestie van een Ford Fairlane niet eens zo gek maar die had grotere achterlampen, het chrome is niet juist en rond de achterlichten zie je nog een omranding van de karrosserie. Jammer dat men niet kan zien of er vinnetjes op het achterspatbord zitten. Voor degenen die klagen over het feit dat ik oude koeien uit de sloot haal met het verwijzen naar- en beschriften van de oudere beeldjes, verwijs ik even naar het feit dat niemand heeft verwezen naar pag 13, een zw-witte foto van Spekky, waarop zo'n Ford Fairlane 500 Compact te zien is, half uitstekend, voor een huis of schuur, links onderaan. Ze waren er dus degelijk. Toyotas ook, niet voor niets hebben Louwman & Parqui er goed aan verdiend! Hoewel een Ford best een goede gok is, blijf ik dus bij de Toyota. Groeten, rhombusfan.

Joas zei:
Wooow! Alleen maar Dafjes/Volvo's!
Zal een meeting geweest zijn neem ik aan?

Dat zal inderdaad wel, maar het lijkt net een dorp onder de rook van de DAF fabriek ergens in de jaren 70.

rhombusfan zei:
Kijk, ik wil niet zeuren en voor jullei het plezier bederven, maar sommige kommentaren zijn echt oeverloos. (....) Dus, gewoon even wat vaker naar de bibliotheek en wat meer nalezen, ja toch?

Sorry, maar als je op zo'n manier het gelijk voor je opeist, ontgaat me de lol van het "bespreken" wel enigszins...

@ginkelvanmichiel,

Jammer van het nieuwerwetse straatnaambordje links van de straatlantaarn, maar verder wel een ontzettend leuke foto! (tu)

@rhombusfan Bespreken lijkt me prima, maar als je nieuw op een forum binnenkomt is het voor de overzichtelijkheid wel fijn als je vooral vanaf dat moment op foto's gaat reageren ;) Welkom in het topic iig, want het blijkt dat je iig een nuttige bijdrage kunt leveren :)

Grz,
Bram.

Ik ga weer eens verder met de persoonlijke oude (dia)doos. We zaten nog in 1973, de Capri in de herfstvakantie aan de Noordkant van de Zeelandbrug. Niet veel veranderd deze plek, wel is de hoofdrijbaan geasfalteerd i.p.v. de klinkers:

4486714423_23f8291e50_b.jpg

Zomervakantie 1974 en de Capri heeft weer plaatsgemaakt voor een Taunus, een 1600 XL dit keer, ook weer met vinyl dak en de Ford stalen sportwielen. Deze dia's zijn genomen in Saint-Pierre-le-Moûtier aan de inmiddels iconische N7, het hotel du Bon Laboureur bestaat ook al niet meer, daarvan heb ik mijzelf afgelopen zomer overtuigd. Opvallende trekauto, een R6 ....

4429707371_d955044e75_b.jpg

4430475036_ac14221dd0_b.jpg

4262187836_b5efd526ba_b.jpg

Een zwart/wit foto had ik ook nog ....

4266404169_b57b5d8312_b.jpg

Tot besluit van vandaag nog een voor/na. Op de N9 boven Millau, in noordelijke richting afdalend. Nog niemand daar in het dal had ooit gedacht dat er 35 jaar later een viaduct op de achtergrond zou komen te staan ....

Taunus.jpg

N13.jpg

heey ik heb een Simca Buggy....
THE ONE AND ONLY
ken je die?
nou, laat ik nou ook nog de foto hebben uit 1969
toen >die zelfde auto< in de showroom stond bij garage van der Gun in A`dam
Foto-HEPTAQKQ-D.jpg

en hoe de auto NU is...
Foto-7OD8CVQJ-D.jpg

een lang weekendje internationale meeting simca-talbot-matra-club belgium bastogne begon met de rit erheen!
en ja ik had de oude waterscooter er achter geknoopt...
Foto-CFZJVHWU-D.jpg

Ja, die foto werd vanuit een rallye 2 genomen!

Foto-CNF7B7W8-D.jpg

tja dat waren toen de mooie meiden! pitspoezen! ik weet niet waar....
maar het spoiler-set zegt "FRANCORCHAMPS" want dat set was speciaal voor dat cercuit "ontworpen"

nu doen we dat iets anders...
Foto-JN3XO3G8-D.jpg

zandvoort 2009

ik vond ook nog een simca 1000 met de Californië front erin gelast ;)
Foto-MMTYW4HX-D.jpg

thoontjepower zei:
ik vond ook nog een simca 1000 met de Calafornie front erin gelast

Ik neem aan dat dat Californië is. En dan snap ik nog wel waarom er dubbele en heel hoog geplaatste koplampen in moeten, maar... waarom zijn ineens de ruitenwissers gespiegeld (links eindigend in plaats van rechts)? Of is de foto gespiegeld?

hmmm tja spel foutjes voor behouden! :p hahaha

maar ik weet niet waarom dat is en of de foto is gespiegeld? geen idee!
rijden ze daar niet aan de linkerkant van de weg? ik heb geen idee!

XBXG zei:
Weet iemand welke snelweg dit is?
Dat heb ik nagevraagd en het zou de A16 net ten noorden van knooppunt Ridderkerk moeten zijn, dus kijkend richting de Van Brienenoordbrug.

[size=x-small]Edit - twee typefoutjes.[/size]

XBXG zei:
Wat een heerlijk kleurenpallet was het toen op de weg hè.

Weet iemand welke snelweg dit is?
Dat viel me ook al op. Prachtig. Jammer dat nu iedereen voor de standaard zwart, zilver gaat.

Prachtige foto, ik schat zomer 1976 of 1977. Ik rij dagelijks op dat traject maar dit stuk herken ik niet, ook niet met een denkbeeldige geluidswal.

i2oa6c.jpg

De Omval in Amsterdam, 23-7-1933 (het bijschrift gaat over de file, maar meldt niet waarom die file er staat; mogelijk staan de auto's voor de spoorwegovergang te wachten, want daar is nu een een tunnel onder het spoor door). Er is daar veel veranderd want nu staan Amsterdam's twee "wolkenkrabbers" er, maar het Blookers Cacao gebouwtje (eigenlijk een kopie van 2002, het origineel is van 1886) is er nog wel...

2vak3k0.jpg

Gaaf !! Al die prachtige foto's van vroeger, ook die prachtige vroeger/nu vergelijkingen !! (tu)

Ik heb er nog meer gevonden. Eerst maar eens de vooroorlogse... [size=x-small](bron van foto's en bijschriften: www.nufoto.nl)[/size]

m1dz646apgeg.jpg

20-5-1900 - Drie heren in een van de eerste auto's.

m1dzdnja7g21.jpg

1903 - Een deelnemer aan de Rally Parijs-Madrid stuift langs over een verlaten landweg. De foto is (net als de vorige) afkomstig uit een anoniem Frans fotoalbum getiteld "Europa".

m1azw9la3ecr.jpg

ca 1930 Verbredingswerkzaamheden aan Rijksweg 5, de huidige N200, Amsterdam-Haarlem leiden tot files

m1fzjnwafxcu.jpg

10-04-1931 - Paasdrukte op de Leidsche Straatweg: een file op Tweede Paasdag, Den Haag

m1dz17jai8x1.jpg

12-2-1938 - Het Sint Jozefziekenhuis beschikt over een ambulance.

Terug
Bovenaan