Foto's uit de oude doos

Fram1065WtsHavenplein28-7-1978fotoCWVink.jpg

Amsterdam, Herengracht. Met volgens mij o.a. een Peugeot 204, Kever, Austin ???, Opel Kadett, Lada en een Mini achter de brugleuning
geparkeerd. Wat er net over de brug heenrijdt kan ik even niet identificeren.
amsterdamherengrachtboo.jpg

Amsterdam, hoofdpostkantoor. Met 3 inmiddels zeldzame automodellen, Honda Civic, Skoda Rapid en een Renault 14. Verder nog een Ford
Transit bus, een VW T3 bus en een Mercedes Benz 207 als geldauto. Toen kon er daar nog voor normale bedragen geparkeerd worden.
amsterdamhfdpostkantoor.jpg

Spekky zei:
Amsterdam, Herengracht. Met volgens mij o.a. een Peugeot 204, Kever, Austin ???, Opel Kadett, Lada en een Mini achter de brugleuning

In beide gevallen is het een Austin 1100 Glider. De 204 is een 404, de Opel Kadett is een Ford Cortina Mk I. De auto die over de brug rijdt zou wel een Lada kunnen zijn, of het origineel daarvan, de Fiat 124.

Had die niet wat meer ruimte in de wielkasten? Bovendien verkocht de Toledo marginaal in Nederland, een 124-achtige lijkt me daarom waarschijnlijker.

929V6 zei:
Spekky zei:

In beide gevallen is het een Austin 1100 Glider. De 204 is een 404, de Opel Kadett is een Ford Cortina Mk I. De auto die over de brug rijdt zou wel een Lada kunnen zijn, of het origineel daarvan, de Fiat 124.

De auto tussen de Cortina en de Mini is een Autobianchi Primula. De rode op de brug is inderdaad een 124 (ik denk dat het geen Lada is, want deze foto lijkt me van vóór 1971, het jaar waarin Lada naar Nederland kwam).

Overigens wordt er op het moment dat deze foto werd genomen in de rondvaartboot (die hier altijd even vaart mindert, voor de foto's) gezegd: "On your left you see seven bridges in a row, sieben Brücke hinter einander, sept ponts en ligne, zeven bruggen achter elkaar". Die tekst is in al die jaren nooit veranderd. En ik woon vlakbij die zevende brug...

Dennis_zw zei:
De auto tussen de Cortina en de Mini is een Autobianchi Primula.

Echt waar? Ik zie bijna geen verschil met de Austin links afgezien van de grille, maar daarom dacht ik dat het een Mk II (1100/1300) was. Maar je kan ook wel gelijk hebben, het is moeilijk te zien.

Overigens wordt er op het moment dat deze foto werd genomen in de rondvaartboot (die hier altijd even vaart mindert, voor de foto's) gezegd: "On your left you see seven bridges in a row, sieben Brücke hinter einander, sept ponts en ligne, zeven bruggen achter elkaar". Die tekst is in al die jaren nooit veranderd. En ik woon vlakbij die zevende brug...

Haha, nou ja er zijn vast slechtere plekken om te wonen.:)

2 maal zwart-wit (dus echt oud;)) uit Duitsland.
Stuttgart, Oude Slot. Enkele enige Kevertjes en een Mercedes Benz. En ook nog een cabriolet zo te zien.
stuttgartaltesschloss80.jpg

Berdorf, ParkHotel. Een Kevertje en 3 oudere autos, waarvan eentje met dakbagage en waarvan een andere zo te zien een bestellertje is.
berdorfparchotel800.jpg

929V6 zei:
Had die niet wat meer ruimte in de wielkasten? Bovendien verkocht de Toledo marginaal in Nederland, een 124-achtige lijkt me daarom waarschijnlijker.

is het niet zo'n Alfa 1750 of hoe heten die ook al weer.. is ook een tamelijk" vierkante" auto....

AlfaRomeo1750_berlina.jpg

deze dus, die wielen lijken ook sterk op die rode van op de brug, als ik het goed zie... maar goed , kan er ook helemaal naast zitten:)

De Alfa 1750 heeft een beetje een panoramische voorruit. De rode auto op de brug niet. Ook loopt de motorkap van de Alfa meer af dan van de Fiat 124 (= de rode auto op de brug).

Als ik me er mee mag bemoeien, de eerste auto die mij in de gedachten schoot voor de rode op de brug is de brave Datsun 1200. En steeds blijf ik daarop terugkomen. Ik snap de 124, zou ook nog steeds kunnen, maar voor mijn gevoel zit voor een 124 de bumper te hoog en heeft de voorruit te veel helling. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb wel dat idee. Het is moelijk een goede Dastun 1200 foto te vinden:

Datsun1200.jpg

Natuurlijk mag je je ermee 'bemoeien'. Alle input is welkom om tot een zekere bepaling van die auto te komen. De Datsun zie ik niet zo zitten: de langwerpige zijclignoteur ontbreekt. Bovendien is het stijltje van het ventiliatieruitje zwart en niet verchroomd.

Hier nog even een foto van de Fiat, zoveel mogelijk vanuit dezelfde hoek genomen. Ik moet zeggen dat ik ook zijn ronde zijclignoteur mis, maar die kan in het rood zijn weggevallen (zeker bij dit soort ansichtkaarten, die altijd erg grof gerasterd zijn).

autovhjaar1967_fiat_124.jpg

Je hebt helemaal gelijk dat veel details wegvallen. Nog voordat ik iets gelezen had moest ik het eerst aan die 1200 denken maar het zou zeker heel goed de Fiat kunnen zijn. Of dat stijltje bij alle 1200's zwart was zou ik niet weten maar bij verder zoeken krijg ik wel de indruk dat alle 1200's in NL met van die integrale wieldoppen zijn geleverd. En dat pleit op de foto voor de Fiat ;)

Ja ik vind het ook te duur (al geloof ik dat ik het voor € 12,50 zag, bij Bruna in ieder geval). Bovendien zijn het vooral Engelse auto's want het zijn natuurlijk Britse foto's. Dus wat eenzijdig. Maar het concept past in het thema van dit topic, daarom wilde ik het even genoemd hebben.

Grappig die zwart-wit foto met DS, PL17 en 404... Zo moet onze ID19 dus ook ooit geparkeerd geweest zijn, tussen haar leeftijdgenoten of aan de kust op vakantie in 1963...

Mooie reeks zwart-wit plaatjes hierboven.
Arnhemse trolleybus in Velp, met Renault 4, Ford Granada, Daf bestel en tweemaal een Simca 1100.
0117y.jpg

Uit die lange lijst z/w foto's, waarvan de meeste in Amsterdam genomen zijn, herken ik veel plekken. Maar sommige dingen zijn toch wel erg veranderd in 60-70 jaar. Zoals deze plek, de Stadhouderskade.

Toen (die Amerikaan is een Buick):

13-12buick.jpg

En nu (hey, opnieuw een auto van het GM concern):

stadhouderskade.jpg

[size=x-small](sorry, dit Google Maps beeld is een beetje erg fish-eye uitgetrokken)[/size]

Ze zijn super, die foto's !

Ik heb twee Amerikaanse auto's in de garage staan en heb dus ongetwijfeld last van "selectieve perceptie", maar het valt mij op dat er op vrijwel elke foto Amerikaanse auto's te zien zijn, ook de zeventiger jaren foto's. Zoiets lukt nu niet meer ;)

@ Spekky: Idd een Arnhemse Trolleybus, alleen rijdt hij in Oosterbeek.
@Cutlass: Fantastische fotoreeks. Heel mooi. Heel grappig om te zien dat de fotograaf een stiekeme voorliefde heeft voor Amerikaanse auto's. Op bijna ieder foto heeft hij stiekempjes een Amerikaan gefotografeerd. Heel onopvallend opvallend.

Top bijdrage!

Ja zijn mooie plaatjes, de reden dat er op elke foto een Amerikaan staat is meer mijn eigen selectie. Heb er zelf ook 2 in de garage staan.
Komen gewoon van de beeldbank Amsterdam.

Antwoorden gezocht door Belgen en ik heb zo'n vermoeden dat er hier wel deskundigen zijn;), zelf
wordt dat hem zeker niet. Dus maar even een linkje.
Omgebouwdw Sava naar pantservoertuig?
Automobiel%20omgebouwd%20tot%20pantserwagen%20net%20voor%20W.O.%20I%20(mogelijk%20een%20Sava).JPG

Nagant (zegt mij al helemaal niets) en .....?
Mooie%20automobiel%20(Nagant)%20en%20eerste%20vrachtwagen%20in%20Statiestraat.JPG

Hier nog 7 ansichten met niet zeker bekend wat er aan vierwieler(s) opstaaat en de gestelde vraag: Oude Postkaarten

@geit@
Leuk die 127, je kan mooi het verschil zien tussen 2 of 3 deurs, ik vraag mij af waarom er mensen waren die een 2 deurs namen net als bij de d-kadett ik heb het nooit begrepen, het zal wel een centen kwestie geweest zijn.
Maarre wij hadden er zo eentje hoor, een Fiat 127 twee deurs van 1972, met verticaal op de voorspatborden de letters seat.
Zucht had ik maar leuke fotoos hier van.

Voor wat betreft de fiat/seat 2 of 3 deurs waren de ideen duidelijk.
Men dacht dat een derde deur meer zou tochten en meer zou rammelen en kozen veel mensen voor een achterklep in plaats van "deur"

Hetzelfde gold voor auto's uit die tijd waarvan er meer in 2 deurs uitvoering verkocht weren dan 4 deurs, hetgeen nu bijna andersom is.

greetzz Renate.

Spekky zei:
Tllburg, Station NS.
0528.jpg

HAHA,

Die Aral pomp kan ik me nog herinneren... Ik was een jaar of 6. Mijn vader reed een keer met mij naar het station om mijn Opa op te halen van de bushalte daar, maar iets was niet helemaal lekker met die auto (een Austin uit de jaren 70, wat wil je...)

Affijn, hij zet dat ding bij de pomp neer en vraagt aan de pompbediende of die toevallig een brandblusser heeft want... Afijn... Gelukkig wel en het binnenbrandje aan de stuurkolom was dankzij de oplettendheid van die gast binnen 20 seconden geblust... enne.. inderdaad, niet slim van pa...

renate zei:
Voor wat betreft de fiat/seat 2 of 3 deurs waren de ideen duidelijk.
Men dacht dat een derde deur meer zou tochten en meer zou rammelen en kozen veel mensen voor een achterklep in plaats van "deur"

Hetzelfde gold voor auto's uit die tijd waarvan er meer in 2 deurs uitvoering verkocht weren dan 4 deurs, hetgeen nu bijna andersom is.

greetzz Renate.

Die mensen dachten niet alleen... ze hadden ook gelijk: de driedeurs 127 (en later de vijfdeurs helemaal) rammelde inderdaad meer dan de tweedeurs. De 127 was nu eenmaal oorspronkelijk niet als 3-deurs bedacht, en daar was de constructie in de basis dus ook niet op berekend. Niet voor niets bleef er een tweedeurs versie in het programma tot het eind.

Terug
Bovenaan