@cirKel op pagina 95. Prachtige Opel foto's. Mijn ouders en grootouders hebben toen ik jong was een lange tijd Opel gereden. Mijn ouders hadden zelfs een Opel GT tweedehands gekocht, maar die bleek achteraf zo rot te zijn en ontzettend veel te gebruiken, dat ze die auto snel van de hand hebben gedaan. Maar snel was ie wel. Mijn grootouders kochten een Opel C-Kadett Junior met ronde koplampen, zwarte bumper en rond koplampen in een zwarte omhuizing in de kleur signaal rood met een speciale zwarte striping langs beide zijkanten. Mijn ouders kochten kort daarna hetzelfde model in oranje. Die oranje versie van mijn ouders is niet heel lang in mijn herinnering gebleven en heeft het moeten afleggen van een donkergroene Toyota Corolla.
Mijn opa en oma hebben die C-Kadett heel wat jaartjes gehad en uiteindelijk doorverkocht aan mijn ouders. Eerst heeft mijn moeder een aantal jaren erin gereden, toen kregen we een nieuwe Opel E-Kadett erbij en mocht mijn vader elke keer met die inmiddels redelijk oude Opel naar het werk rijden. Toen ik 18 werd, heb ik het rijbewijs gehaald in de eerste Opel Vectra. Daarna heb ik mijn rijiervaring als student opgedaan in het weekend in die naar mijn mening geweldige C-Kadett
Ongeveer 3 jaar later heb ik voor mijn werk een 16-jarige Opel D-Kadett overgekocht van mijn neef. Het bijzondere van die auto was, dat hij op een schrikkeldag gebouwd werd en eigenlijk omgerekend maar 4 jaar was in plaats van 16. Er was zoveel mis mee, dat ik hem na een half jaar slooprijp heb ingeruild voor een Audi 80. De Opel C-Kadett van mijn ouders was technisch nog in een heel goede conditie, maar de roestduivel begon toe te slaan tussen de achterspatborden en de deuren boven de kokerbalken en toen kwam het moment dat de auto afgekeurd werd voor de APK-keuring. Hij heeft nog jaren op de zijklant van de oprit gestaan en met het doel de auto op te knappen, maar dat is er nooit meer van gekomen. Uiteindelijk ging de signaal rode Kadett na consumering van ongeveer 70.000 km naar de sloop.
Ik heb Opel altijd een mooi merk gevonden met de sportievere Manta en opvolger Calibra destijds, maar ik ben overgestapt op een ander merk, omdat de auto's vooral gebouwd n de jaren 90 binnen een aantal jaren snel begonnen weg te rotten en dat begon vaak bij auto's die pas 6 jaar oud waren. De kokerbalken en de wielkasten aan de achterzijde waren heel erg slecht in de verf gezet. Dat is zo jammer en ik denk dat Opel daardoor ook heel wat trouwe klanten kwijt is geraakt aan andere merken en de nummer 1 positie van best verkopend merk van Nederland toen verloren heeft. De eerste Astra-B volledig gegalvaniseerd heeft het tij niet meer mogen keren. Jammer dat die jaren voorbij zijn, ik denk nog met veel vreugde aan dat speciale voor Opel kenmerkend geluid tijdens het lopen van de motor van die C-Kadett. Ik kan het niet beter omschrijven als dat er een luchtig pingeltje in zat, prachtig gewoon. En daar bij de zithouding, het was alsof je in een kuipje zat ten opzichte van toen modernere auto's. Gelukkig blijven die mooie herinneringen en ik vind het fijn dat ze hier opgehaald worden, dank je wel.
Aantekening: ik ben overgestapt op Audi omdat deze voor die tijd al gegalvaniseerd waren, dus blijkbaar roestvrij, echter bleek deze auto een financieel debacle waarover ik misschien een ander keer vertel.
Aantekening 2: Ik ga niets beloven, maar ik weet dat mijn ouders nog foto's hebben van beide Opels C-Kadett junior en ook de Opel GT. Ik probeer ze in de fotoalbums van mijn ouders te achterhalen en dan hier met jullie te delen. Er zal wel een poosje overheen gaan voordat ik ze gevonden en gedigitaliseerd heb. En blijf vooral delen van die unieke nostalgische beelden van voor die tijd mooie auto's, vind ik prachtig.
Aantekening 3 aan Autoweek: ik heb gereageerd op een reactie van cirKel op pagina 95 en ik had verwacht dat deze reactie onder zijn mooie foto's geplaatst zou worden. Dit blijkt echter niet het geval. Willen jullie nadenken hierover en proberen dit probleem te verhelpen, zodat mijn reactie niet 4 pagina's later aan het einde geplaatst zal worden? Dank je wel daarvoor.
Aantekening 4: Ik ben snel tot de conclusie gekomen dat alle Flickr foto's aan het begin van dit topic niet meer zichtbaar zijn. Ik ben daarom aan de laatste pagina begonnen met teruglezen, maar ik verwacht zeker halverwege tot geen fotoresultaten meer te komen. waardoor een bepaald gedeelten jammer genoeg niet meer relevant en verloren is gegaan. Ik zal een lastige vraag aandragen: is het misschien niet verstandig dit topic te archiveren en opnieuw te beginnen met foto's direct geüpload via Autoweek, zodat de foto's in de toekomst door beslissingen en updates van derde partijen niet meer als verloren beschouwd zullen worden? Ik heb alleen maar goede bedoelingen om de nostalgische momenten die terug opgehaald worden en waarvoor lezers veel tijd erin steken gewoon online te houden en niet afhankelijk zijn van factoren bepalend door een derde partij als Flickr. Ik hoop dat jullie er iets mee willen en kunnen doen en erover willen nadenken, dank je wel daarvoor. Ik hoop op een goede oplossing en passende reactie.