Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Van Enschede is ook niet veel ouds bewaard gebleven als je dat zo allemaal bekijkt. Van dat politiebureau is het wel helemaal jammer dat het weg is.

Leuke auto's verder, ik zie o.a. een Hyundai Stellar, een Princess en een van de allereerste Peugeot 204-tjes, nog met de gedeelde achterbumper met de kentekenplaat ertussen.

929V6 zei:
Van Enschede is ook niet veel ouds bewaard gebleven als je dat zo allemaal bekijkt. Van dat politiebureau is het wel helemaal jammer dat het weg is.

Leuke auto's verder, ik zie o.a. een Hyundai Stellar, een Princess en een van de allereerste Peugeot 204-tjes, nog met de gedeelde achterbumper met de kentekenplaat ertussen.
En minimaal één Taunus voor je register! Nu weet ik waarom de 204 me opviel, dank voor de toelichting.

10291803.jpeg

Het is tijd voor winterfoto's!(tu)

Kreidler zei:
Die spiegels op die Golf. Een Volkswagen die liever een Datsun was geweest?
Die dingen werden in de jaren '60 en vroege jaren '70 beschouwd als 'sportspiegels' en bij automaterialenzaken verkocht. Op die plek heb ik ze bij een Golf ook nog nooit zien zitten, wel bij Manta's bijvoorbeeld. Lekker makkelijk afstellen...

Klassiekerrijder zei:
Kreidler zei:
Die spiegels op die Golf. Een Volkswagen die liever een Datsun was geweest?
Die dingen werden in de jaren '60 en vroege jaren '70 beschouwd als 'sportspiegels' en bij automaterialenzaken verkocht. Op die plek heb ik ze bij een Golf ook nog nooit zien zitten, wel bij Manta's bijvoorbeeld. Lekker makkelijk afstellen...

Ze werden ook vaak op auto's van gehandicapten gemonteerd. Zo dus.

Ik versta er nauwelijks iets van, maar de beelden zijn om van te smullen!

XBXG zei:
Een leuk filmpje over de Franse Gendarmerie.
Volgens die Franse Gendarme kan de SM 240 Km/u ( kan ik geloven ) , en de DS 23 Electronique 220 Km/u ( volgens wikipedia 195 Km/u ) . van die DS kan ik het moeilijk geloven , tenzij de motor nog opgevoerd is .

Groep Zigeuners blokkeert een afrit van de A1 bij Hoevelaken uit protest dat geen enkele gemeente ze wil registreren. Vele caravans staan op de snelweg, op de voorgrond zijn vrouwen voor hun kinderen zittend op het asfalt aan het koken. Daarachter ligt een man op de motorkap van een auto te zonnen. Nederland, 5 juli 1981.

rjk26p.jpg

Zigeuners met een Italiaanse nationaliteit zo te zien (Roma's *-))? Wat een barrels van auto's reden ze, die Fiat 125 rechts is aan de onderkant al haast volledig weggerot.

Idd een Galant Sigma. En vooraan een vroege 205 GTI. Als je die qua prestaties en uiterlijk vergelijkt met wat er toen verder rondreed, kun je je wel voorstellen wat een imagebuilder dat geweest is voor Peugeot.

Ook kleinere auto's worden de laatste tijd steeds meer als taxi in gebruik genomen. Een Velsens bedrijf bestelde drie Alfa Nuova's 1,5 en bouwde die om tot taxi. Veel aanpassingen waren niet nodig, achter werd slechts een asbak in beide portieren aangebracht. Bovendien werd een LPG-installatie gemonteerd. Volgens het bedrijf is de ruimte in de praktijk voldoende voor het vervoer van twee personen plus bagage.

b501ev.jpg

D. Elzinga zei:
Ook kleinere auto's worden de laatste tijd steeds meer als taxi in gebruik genomen. Een Velsens bedrijf bestelde drie Alfa Nuova's 1,5 en bouwde die om tot taxi. Veel aanpassingen waren niet nodig, achter werd slechts een asbak in beide portieren aangebracht. Bovendien werd een LPG-installatie gemonteerd. Volgens het bedrijf is de ruimte in de praktijk voldoende voor het vervoer van twee personen plus bagage.

https://i42.tinypic.com/b501ev.jpg

Die goede oude tijd: toen mocht je nog roken in een taxi! :D

Wat een grote taxiborden op het dak in die begravenis stoet.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang die alfa's in dienst zijn geweest en hoe dit bedrijf terug kijkt op die keuze.

Zoals beloofd weer een aantal foto's uit het oude Enschede:

30.jpg

Bovenstaand is de Oldenzaalsestraat, gezien vanaf de kruising Boulevard 1945 met de Brinkstraat
Hier is het nu onherkenbaar veranderd, alleen de 2 flats staan er nog

31.jpg

Station Enschede. Dit is grotendeels gelijk gebleven, afgezien van de pleinen eromheen

32.jpg

Ergens in Enschede, aan het begin van de jaren 70. Verpaupering ohne ende...

33.jpg

Enschede, Hengelosestraat, bij de UT. Ook deze situatie is veranderd --> brug is sinds een paar maanden weg

34.jpg

Grensovergang Glanerbrug. Gek genoeg is hier weinig veranderd

35.jpg

Nogmaals grensovergang Glanerbrug, nu in de jaren 50. Leuke R4 he?

36.jpg

Enschede, Ei van Ko. Foto is genomen vanaf het balkon van het gemeentehuis in de richting van de van Loenshof, kruising met de Raadhuisstraat.
Ook hier is de verkeerssitiuatie veranderd, is nu stadserf. Gebouwen staan er grotendeels nog wel

37.jpg

Enschede, station. Dit bestaat allemaal niet meer, hier is nu een groot plein met het busstation

38.jpg

Station, ook hier weer, station staat er nog, verkeerssituatie totaal anders

39.jpg

Enschede, textielfabriek van de Nido. Helemaal weg, de laatste resten zijn na de vuurwerkramp gesloopt
Dit lag namelijk midden in het rampgebied

40.jpg

Waar dit is weet ik eigenlijk niet, wel in Enschede

41.jpg

Zaterdagmarkt in de jaren 60 in Enschede. Dit is aan de Boulevard 1945 in Enschede. Op de achtergrond is de inmiddels gesloopte HTS te zien, hier staat nu de Alphatoren.

Je ziet dus dat Enschede op veel plaatsen erg is veranderd, en dat is het understatement van het jaar
Ik zou echt donders graag eens met de ogen van nu door Enschede in de periode 75-80 rijden. Maar ja, dat gaat niet he
Ook niet op youtube ;)

Als jullie het leuk blijven vinden dan ga ik gewoon door met foto's plaatsen hoor

Verder is het zo dat ik de foto's verkleind heb naar een breedte van 800 pixels
Mocht er behoefte zijn aan een detail uitvergroting, dan kan dat. De meeste foto's hebben namelijk 2800 pixels breedte

Stif zei:
Wat een grote taxiborden op het dak in die begravenis stoet.

Klopt.Mijn vader was eigen rijder in de jaren 70 en 80.Je had toen een soort taxibond die de Blokband werd genoemd.Er zaten op de achterkant van de taxi's een zwart/wit geblokte band.Ook de grote borden waren toen in.De voorzijde was wit en de achterzijde was rood.

Begin jaren 70 hadden de meeste taxi's een ornaje dak,ongeacht de kleur van de auto.Mijn vader had toen een Opel Rekord ,rood van kleur,maar met een oranje dak.
Ik zal kijken of ik hier een foto van heb,of anders een voorbeeldfoto.
gr Marcel.

D. Elzinga zei:

b501ev.jpg

Leuk! Heb je ook een goede scan van het hele artikel?

Deed me wel een beetje denken aan deze foto:
Alfa33lesauto.jpg

Leuke serie Guus, vooral ook met de achtergrondinfo erbij. Industrieel erfgoed kan best heel mooi zijn, jammer dat er zoveel van is verdwenen. Op de derde foto iets van wat ik meen te herkennen als een Goliath, toch ook in de jaren zeventig al een zeldzaamheid. De 4CV bij de grensovergang moet het nog stellen met één gecombineerd rem- en achterlicht...

@QV,

Grappig, juist de laatste tijd zie ik regelmatig Giulietta's als lesauto rijden, terwijl ik me niet kan herinneren voorheen Alfa's in die hoedanigheid gezien te hebben.

@Guus: Leuke foto's! Ik merk weer dat ik veel te nieuw ben hier, behalve het station herken ik helemaal niets. :)

Leuk contrast met die Goggomobil.:D Het vooroorlogs aandoende geval ertussenin kan ik ook niet thuisbrengen, misschien weet D. Elzinga het wel.:)

929V6 zei:
Het vooroorlogs aandoende geval ertussenin kan ik ook niet thuisbrengen, misschien weet D. Elzinga het wel.:)

Een Ford Junior uit de jaren 1938-1940, model van de Nederlandse Fordfabriek.

@QV: ik zal het hele artikel nog eens voor je inscannen.

Vond nog wat op mijn harde schijf. In 1995 genomen. (had toen een barstende koppijn en mijn vriendin heeft teruggereden)

tt1995.jpg

Wouter82 zei:
1990?
De Meern vlak voor Utrecht?

Goed geschat denk ik. De nieuwste auto die ik kan spotten is die 405 linksvoorin, met XT-kenteken.
De oudste dan... de Rekord die daar vlak achter rijdt? Of mischien die BMW 320 / 323 uit de rechter rij met chromen losse buitenspiegels? 1978?

Op Youtube staan prachtige filmpjes van de Bronx uit de jaren 70 en 80. De duistere periode van pimps, junks, en meer van dat gespuis. Dit combinerend met een funky sound op de achtergrond en het sfeerbeeld is compleet.

Filmpje uit de Oude Doos. Bijna 1 minuten Nederlands straatbeeld uit 1984, vanaf het statief genomen, zonder commentaar!

Rijksweg jaren 80

Na enkele minuten valt me op: veel Galant-Sigma's. Was mij toen als 6-jarige niet zo opgevallen!

Terug
Bovenaan