Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Jansstraat, Haarlem.

125_Haarlem.jpg

124_Haarlem.jpg

Dezelfde plek, maar enkele decennia later.

126_Haarlem.jpg

XBXG zei:
Jansstraat, Haarlem.

125_Haarlem.jpg

124_Haarlem.jpg

Dezelfde plek, maar enkele decennia later.

126_Haarlem.jpg

Dan denk je "wat een leuke oude lantaarn", maar die stond er 100 jaar geleden gewoon nog niet! Het pand op de hoek is gelukkig gerestaureerd, de kerk daarentegen kan wel weer een schoonmaakbeurt gebruiken. Jammer dat de trams weg zijn.

929V6 zei:
Dan denk je "wat een leuke oude lantaarn", maar die stond er 100 jaar geleden gewoon nog niet! Het pand op de hoek is gelukkig gerestaureerd, de kerk daarentegen kan wel weer een schoonmaakbeurt gebruiken. Jammer dat de trams weg zijn.

Zo'n lantaarn heeft er mogelijk/waarschijnlijk wel gestaand vóór het tramtijdperk, want de paal van de linkerfoto is niet alleen voor de verlichting, maar ook voor de bovenleiding van de tram. Plus: op de plek van die 'nieuwe' lantaarnpaal stond vroeger gewoon een pand, dus daar kan gewoon nooit een lantaarnpaal hebben gestaan.

Wat mij wel bevreemdt, is dat op die lege plek nooit meer iets gebouwd is. Parkeerruimte is kennelijk belangrijker dan een mooi compleet straatje.

Op de plek waar nu de lantaarnpaal staat is inderdaad een parkeerterreintje voor zo'n 10 auto's.

Het verbaastte mij ook dat dit parkeerterreintje er al zo lang is. Op onderstaande foto is dezelfde locatie te zien, vlak voor de sloop van de twee pandjes.

Haarlem034.jpg

XBXG zei:
Op de plek waar nu de lantaarnpaal staat is inderdaad een parkeerterreintje voor zo'n 10 auto's.

Het verbaastte mij ook dat dit parkeerterreintje er al zo lang is. Op onderstaande foto is dezelfde locatie te zien, vlak voor de sloop van de twee pandjes.

Dat huidige parkeerterreintje heeft een straatje of steegje erachter, en op die foto hier zie je dat de stoeprand een bochtstuk is, precies achter die man. Dus het lijkt erop dat daar een steegje was en dat naast het ene gesloopte pandje er niet nog een stond. Toch jammer dat het leeg gelaten is, ik vind dit straatje zo veel leuker.

De grote markt in Brussel, ergens in de jaren '60 gok ik:

screen-capture.png

Toen mocht je daar dus parkeren, nu is de hele regio rond de grote markt verkeersvrij, en er zijn plannen om het verkeersvrije stuk in het centrum van Brussel verder uit te breiden. Het benoemen van alle modellen laat ik aan jullie over, ik ben dan wel liefhebber, maar geen expert :)

Het ziet eruit als halverwege jaren vijftig. De gele wagen in het midden (maar wat is het eigenlijk) lijkt me een van de nieuwste auto's.

Op het voorste rijtje zijn nog wel een Citroën Traction Avant, een Ford Custom '49, een Renault Juvaquatre Break, dat gele ding, een Renault Frégate, een Hudson en een Willys Station Wagon te herkennen.

929V6 zei:
Het ziet eruit als halverwege jaren vijftig. De gele wagen in het midden (maar wat is het eigenlijk) lijkt me een van de nieuwste auto's.

Op het voorste rijtje zijn nog wel een Citroën Traction Avant, een Ford Custom '49, een Renault Juvaquatre Break, dat gele ding, een Renault Frégate, een Hudson en een Willys Station Wagon te herkennen.

Ik heb gevonden hoe ik foto's uit een powerpoint haal (dat was een printscreen) en heb de originele foto herupload, volgens de bestandsnaam is hij in 1960 genomen. Daarnaast nog 2 foto's, maar denk niet dat daar veel op te herkennen valt:

ParkingsurlaGrand-Place1960.jpg

De Place Brouckere:
Lestramsbruxellois.jpg

En de Grote Markt tijdens WOI:
Bruxellesoccupe1914-1918.jpg

Piet Roelofs bestaat nog steeds, alleen zit-ie nu in een dorpje aan de andere kant van Arnhem.

Maar als jochie heb ik regelmatig met m'n neus tegen het raam gestaan in Oosterbeek.

Die Ascona is helemaal goed. Past mooi in het tijdsbeeld maar niet verprutst door te veel accessoires. Die witte "Ascona" tekst ken ik niet uit die tijd, ziet er opvallend modern uit.

Haha prachtig, DE auto waar het op de onderste foto om draait wordt weer volledig genegeerd :D
Dat is nou de reden waarom ik dit forum zo mooi vind.

Wat is trouwens de meest linkse auto op die foto, Galant?

KP62 zei:
Haha prachtig, DE auto waar het op de onderste foto om draait wordt weer volledig genegeerd :D

Mazda 626, model 1983-1987.

929V6 zei:
KP62 zei:

Mazda 626, model 1983-1987.

gezien de wieldoppen denk ik pre-facelift: dus 1983-1985.

De foto van de Ascona is gemaakt in 1987. Op de plaats waar de A50 werd aangelegd (tussen Arnhem en Apeldoorn). De lettertjes had ik er zelf opgemaakt! Modern he hahhaa(tu)

Zelfde periode (en zelfde ascona).

Manta%20GTE%202.jpg

De "Piet Roelofs" foto is van ongeveer 1984.

"De lettertjes had ik er zelf opgemaakt! Modern he hahhaa" Grafisch ontwerper geworden? :T

Had ik inderdaad beter kunnen worden ja...:D

Nog een foto uit 1985..... Kroymans Hilversum en Austin Rover!

4b.jpg

KP62 zei:

Ik vind de hond ook wel leuk het beeld binnen komen wandelen.

stoterstangen90 zei:
Mooie Montego.
In dit geval moet ik toch zeggen: hele fijne 288 GTO! Zal ongetwijfeld in de privécollectie van betrouwbare Frits terecht zijn gekomen.

Dat waren toen gewoon oude barrels, behoorlijk verrot ook waarschijnlijk. Er zit ook ergens een Subaru 1600 Wagon uit de jaren zeventig tussen, daar is er niet één meer van.

Mooie dia's uit de jaren vijftig, zestig en zeventig gevonden. Hier alvast eentje, een gerenommeerd restaurant vlak buiten Parijs, dia is van december 1966. Ik moet vanwege die Cadillac toch steeds denken dat het een soort mafia-plek was. Die Mercedes lijkt zelfs klein, naast die limo.

15d0vna.jpg

Prachtige foto! Alsof die Eend met een schuin oog naar de bevallige kont van de Jaguar aan het gluren is.

En die Cadillac belooft inderdaad weinig goeds over de aanwezige geachte clientèle die in dit etablissement hun lunch aan het verorberen zijn...

Phoenixrot74 zei:
KP62 zei:
Mogen filmpjes ook?

https://www.youtube.com/watch?v=TKBpYiXoEK8

https://www.youtube.com/watch?v=TKBpYiXoEK8

Dit zijn compilaties, maar er is meer op internet te vinden. Vindt het wel interesant om te zien hoeveel het straatbeeld is veranderd in 20 jaar :)
Wat zijn daar veel auto's voor gesneuveld die we nu heeeel graag zouden willen hebben! Zo is in het tweede fragment (Breda) een origineel Nederlandse Passat TS te zien (12-HN-04, oranje):,(

Veel bekende nederlanders trouwens!

Veel mooie auto's inderdaad! Zonde! In de gauwigheid toch een paar zeldzame modellen Mazda 626 mk1, Talbot VF2 (bh-14-tk), Renault R20, Toyota Celeste, Princess, Volvo 343, Fiat Ritmo mk1, Alfa Romeo 6, Honda Civic mk1, Renault 5 mk1,

Dennis_zw zei:
Hier alvast eentje, een gerenommeerd restaurant vlak buiten Parijs, dia is van december 1966.

Superfoto Dennis! Weet je toevallig waar dat restaurant precies was? Ik zit nogal in de oude Franse hoofdroutes en vind dat wel interessant (ik kan het nog even niet vinden).

En van mij mag je de andere dia's ook laten zien ;)

72grande zei:
En van mij mag je de andere dia's ook laten zien.

Dat ga ik ook doen, maar niet allemaal tegelijk. Hier eentje waar je niet zomaar even langs kunt rijden: de luchthaven van Kaboel, Afghanistan. De groene uniformen zijn politie; ja inderdaad, collega's van hen die nu ineens door ons getraind moeten worden. Hier (1969) ziet het er overigens allemaal behoorlijk georganiseerd en 'normaal' uit.

13zuzyw.jpg

Het VW busje herkennen we allemaal, maar wat zijn die twee andere auto's?

28wf0oo.jpg

En hier een uit de VS (voorstadje van Chicago), van 1964. Je zult maar in die tijd daar rondgereden hebben, in zo'n schitterende V8 met bijna-vleugels!

24zdc1x.jpg

Deze plek is wel makkelijk te bezoeken. Ik zou zeggen: zoek de verschillen!

3 oude foto's van de vroegere dienstkring Haarlem van Rijkswaterstaat:

1. Kruispunt Heerenweg (rw208)/Zandvoortselaan in Heemstede net na de reconstructie.
De vroegere markering van de 1x4 situatie is nog zichtbaar. ca. '77-'79
oud-1.jpg

2. Kruispunt Haarlemmerweg (rw5) - Burgemeester de Vlugtlaan. Nog zonder Seineweg.
oud-2.jpg

3. Het Ringvaartaquaduct A4 in de Rijpweteringer bossen
oud-3.jpg

Wouter82 zei:
3 oude foto's van de vroegere dienstkring Haarlem van Rijkswaterstaat:

1. Kruispunt Heerenweg (rw208)/Zandvoortselaan in Heemstede net na de reconstructie.
De vroegere markering van de 1x4 situatie is nog zichtbaar. ca. '77-'79
oud-1.jpg

Gaaaaf!! Ik rijd hier best vaak en er is nauwelijks iets veranderd! Ik denk eigenlijk dat enkel die grote witte vlakken midden op het kruispunt er niet meer zijn. De verkeerslichten zijn in ieder geval niet veranderd.

Bedankt voor deze leuke foto. (tu)

Wouter82 zei:
3. Het Ringvaartaquaduct A4 in de Rijpweteringer bossen
Waar zijn de Rijpweteringer bossen gebleven? Die zijn volgens mij volledig verdwenen.
Bedankt voor de mooie foto's, met op foto 1 een vroege Passat variant!

Terug
Bovenaan