Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2025

Ik zie een overstap naar Mercedes ook wel zitten, doen altijd echt wel vooraan mee al is alles met de nieuwe regels straks even afwachten.

Ja, liever wachten wat er allemaal in 2026 gebeurt. Nu lijkt het organisatorisch een bende bij Red Bull, dus lijkt het me niet dat ze weer opeens weer de snelste worden, maar wie dan wel? Auto's worden allemaal anders, dus het is moeilijk om te zeggen welk team dan wel weer de snelste wordt (of de meest betrouwbare, dat is ook een ding elke keer met nieuwe wagens). Vorige jaren werd vaker tijdens de pre-season tests gezegd dat bijvoorbeeld Ferrari het beste team ging zijn, maar dat hebben we ook nog niet gezien. En de ultieme groei van McLaren had ook niemand verwacht volgens mij. Denk dat het beste is als Verstappen even wacht welke teams een goede groei maken met de nieuwe wagens voordat hij een keuze maakt. En dan is het nog de vraag waar er een stoeltje vrij komt of hoe erg teams hun huidige rijders er uit willen gooien voor Verstappen.

Ik hoop eigenlijks wel dat Max Verstappen naar Mercedes gaat, Red Bull gaat steeds meer richting de middenmoot, en als Max Verstappen daar niet meer zou rijden misschien wel in de achterhoede, maar niet meer aan de top.
Ja dat zou je denken, alleen kun je nu nog geen zinnig woord zeggen over wie in 2026 het beste pakket heeft met alle nieuwe regels. Er gaan 'geruchten' dat mercedes weer een voorsprong heeft met de nieuwe PU, maar of dat klopt en in hoeverre dat doorslaggevend gaat zijn weet je gewoon niet. Mijn gevoel zegt ook dat RB niet de beste optie is voor 2026, maar ja...

Ik heb eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in de Ford motor volgend jaar in de Red Bull,ik denk dat Mercedes dan een betere optie is.

Ik hoop eigenlijk niet dat Verstappen naar Mercedes gaat. De vele spatjes van hem en z'n vader brengen onrust in een team. Hij is een top coureur, geweldig, maar laat hem maar lekker bij dat team van Horner en co. blijven.

Hoop gespeculeer deze week. Ik zag dat Doornbos ook precies wist wat er in het contract van Verstappen staat, alleen werd dat weer grondig onderuit gehaald door Jos op Instagram ("Doornbos praat als een kip zonder kop"). Wordt allemaal een beetje aangejaagd door de vroege uitval van Verstappen denk ik. We gaan het wel zien, ik hoop dat hij ooit nog een keer naar Ferrari gaat eigenlijk.

Over Jos gesproken, afgelopen weekend nog even bij hem gekeken in Ieper. Mooi om te zien hoe hard hij nog kan rijden en hoe gedreven hij is. Het ging de eerste dag niet echt naar z'n zin maar toch goed gemutst vrijdagavond bij de service. Uitgebreid tijd voor zijn (vele) fans daar en erg relaxt in de omgang met zijn monteurs van Wevers. Dat is bij rally toch net wat mooier dan bij F1, dat je er zo mooi dichtbij kan zijn. Beetje offtopic, excuus.

Over Jos gesproken, afgelopen weekend nog even bij hem gekeken in Ieper. Mooi om te zien hoe hard hij nog kan rijden en hoe gedreven hij is.
Rally-rijden is natuurlijk ook meer zijn ding. Ook in zijn Formule 1 tijd had 'ie al een voorkeur voor gravel. :sneaky:

Niemand die het heeft over de olifant in de kamer?

Tsunoda nadert nu steeds meer het punt waarop Gasly uit het team werd teruggezet naar het zusterteam. wegens achterblijvende prestaties.
De overeenkomsten zijn opvallend, beide in een auto die bij de subtop hoort en de eerste coureur op een derde plaats in het kampioenschap weet te krijgen maar achterblijft bij een ander in dit/dat jaar dominant team, maar Gasly had in de eerste tien races toch al duidelijk meer laten zien dan Tsunoda nu.
En Hadjar doet het juist opmerkelijk goed in de 'mindere' auto van het zusterteam, beter dan Tsunoda in de 'betere'.

Benieuwd hoelang hij nog krijgt. Al is het maar de vraag of het voor Hadjar gunstig zou zijn mid season te promoveren naar het hoofdteam, en of hij in een andere auto die hij weer moet leren kennen meteen weer evenveel indruk kan maken als hij nu in het tweede team doet.

Ik heb geen idee meer wat ik over die issue zou moeten zeggen nog. Het moge duidelijk zijn dat er al hele lange tijd geen geschikte 2e rijder naast Verstappen gereden heeft. Zelfs Perez voegde zijn laatste jaar echt niks meer toe. Zal ongetwijfeld met name aan de auto liggen. Enige test/of oplossing zou zijn om bijvoorbeeld Hamilton/Alonso of Leclerc een race of 10 in die auto te zien, dan weet je pas zeker hoe het nu echt zit.

RB heeft geen andere opties. Nu alweer van rijder wisselen is ook een zwaktebod. Hadjar doet het nu goed maar heeft weinig ervaring. Zie het “succes” van Liam bij RB, dat lijkt mij nu ook geen safe bet. Dus seizoen uitzitten met Yuki, dan Yuki eruit bonjouren en Max gaat dan zeer waarschijnlijk toch weg. Nieuw team bouwen en door…!

Tsunoda nadert nu steeds meer het punt waarop Gasly uit het team werd teruggezet naar het zusterteam. wegens achterblijvende prestaties.
De overeenkomsten zijn opvallend, beide in een auto die bij de subtop hoort en de eerste coureur op een derde plaats in het kampioenschap weet te krijgen maar achterblijft bij een ander in dit/dat jaar dominant team, maar Gasly had in de eerste tien races toch al duidelijk meer laten zien dan Tsunoda nu.
En Hadjar doet het juist opmerkelijk goed in de 'mindere' auto van het zusterteam, beter dan Tsunoda in de 'betere'.

Benieuwd hoelang hij nog krijgt. Al is het maar de vraag of het voor Hadjar gunstig zou zijn mid season te promoveren naar het hoofdteam, en of hij in een andere auto die hij weer moet leren kennen meteen weer evenveel indruk kan maken als hij nu in het tweede team doet.
Hier gaat het bijna overal al weken over. Maar de conclusie is gewoon dat er geen andere coureur geschikt is. Red Bull moet het gewoon uitzitten met Tsunoda en de auto beter maken. Of gewoon de Racing Bulls van een Red Bull livery voorzien.

Fantastisch om naar te kijken inderdaad. De auto is zó moeilijk zegt hij nog. Maar hij peutert er alles uit, als je het rondje kijkt, zie je rust, souplesse, alle bewegingen zijn spot-on, foutloos en clean. En dan komt daar dus een hele mooie eindtijd uit die iedereen verrast. Je hoort aan de ontlading ook dat het echt een prestatie van de bovenste plank was. Schitterend. Of, simply lovely inderdaad.

Nu hopen dat Max Verstappen morgen ook serieus kan meedoen om de overwinning, zou ook mooi zijn als er een Ferrari coureur op het podium zou komen.

Er is geen olifant in de kamer. Ze gaan geen rijder wisselen, omdat er simpelweg niemand is.

Hamilton op het podium zou ook wel eens weer gaaf zijn, is alweer een tijdje geleden, tenminste, in een reguliere race, geen sprintrace.

Grmblll, ik moet het volgen via F1 GP (YT) is gesproken en data driven. De stream van onze Franse zender RTBF doet het niet :mad:

Heel knap, had ik niet verwacht, Lewis kwam steeds dichterbij. Maar ging net iets te vroeg op de softs. Max nog wat schade kunnen beperken en Oscar gewoon dom, anders had ie zeer waarschijnlijk gewoon gewonnen. Maar het was wel heel chaotisch allemaal!

Daar kan ik weinig aan toevoegen. Wel mooi voor het kampioenschap, de strijd tussen Norris en Piastri wordt echt spannend zo.

Erg vermakelijk race, crashes, spins en daarna ook nog regen. Mooie podiumplaats voor Hulkenberg en terechte penalty voor Piastri.

Heerlijke grand-prix. Super voor Hulkenberg, top resultaat voor Gasly en Stroll, Norris die het weer wat spannender maakt. Benieuwd wanneer Mateschitz het team in de uitverkoop zet. :unsure:

Prachtig mooie derde plek voor Nico Hulkenberg, van harte gegund, eindelijk na 239 races zijn eerste podiumplek.Stom van Oscar Piastri, maar zo blijft het wel spannend tussen hem en Lando Norris in het kampioenschap.

Piastri was echt niet sportief met die SC situatie volgens de data qua remmen, wat mij betreft terechte beslissing. Da's dus het verschil met vroeger, je kon het remmen van Max en Oscar perfect naast elkaar zien in een grafiek.
En Frits79, gelijk, viel me ook op, Hulkenberg zal super blij zijn met zijn 1ste podium en zich er niks van aantrekken.

Piastri was echt niet sportief met die SC situatie volgens de data qua remmen
Ik weet eigenlijk niet of hij het vanuit onsportief gedrag deed of om de SC meer ruimte te geven, maar de penalty vind ik wel terecht.

Edit: ik kijk naar een race altijd nog wat samenvattingen en nabeschouwingen en daarbij ook nog even de cool down room bekeken. Hulkenberg vertelde Piastri daar dat hij bijna in de achterkant van anderen was gereden bij die herstart.

Laatst bewerkt:
Ik lees het ook op GPtoday, de Telegraaf en Bild zijn nou niet de meest betrouwbare bronnen.
Dan rijdt Max volgend jaar bij Mercedes.

Terug
Bovenaan