Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2025

Ik heb enorm respect gekregen voor het feit dat McLaren de jongens ogenschijnlijk echt hun gang laten gaan. Maakt het net wat interessanter.

Het is nog een geluk dat hij Piastri niet een lekke band heeft bezorgd, dan waren de rapen pas echt gaar. De Red Bull was helaas weer niet competitief genoeg. Titelaspiraties voor Verstappen kunnen voorlopig wel in de ijskast. Net als Ferrari zijn ze nog erg zoekende.

Dan mag je kijken naar hoe zijn laatste titel is misgelopen: door een niet-gereden race in Spa waarvoor Verstappen de overwinning kreeg en een spelletje van de wedstrijdleiding in de laatste race van het seizoen waardoor Hamilton die wedstrijd niet kón winnen.
Jij kijkt naar wat je wilt zien, ik kijk naar de cijfers: 7 tegen 4 in het voordeel van Hamilton.
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Er zijn zoveel variabelen die een rol spelen dat het heel moeilijk is om te vergelijken. De auto is natuurlijk de belangrijkste variabele. Daarom mss beter kijken over de jaren wat het verschil was met de teamgenoten van Verstappen en Hamilton.

Ja ach, voor een circuit waar inhalen relatief moeilijk is, was het best een leuke race. Mede doordat het op momenten relatief dicht bijelkaar zat. Had niet gedacht dat RUS de druk van Max kon weerstaan, maar heeft me positief verrast. Max reed een goede race waaruit eens te meer blijkt dat de Red Bull met Max gewoon goed genoeg is om voorin mee te rijden. Hij kon de druk van Antonelli makkelijke pareren (slim met de pitstop momenten) en Mclaren had de pace lange tijd niet om echt gevaarlijk te worden, alhoewel ik voor de domme actie van Norris eigenlijk wel verwacht had dat Piastri Antonelli nog zou inhalen.

Dat is sneu inderdaad, de grootste dierenvriend weet ik niet, schijnbaar heeft hij er geen problemen mee dat tijgers als huisdieren gebruikt worden en/of opgesloten worden... Daar kan ik zelf niet zo goed tegen #tigerking...

sddefault.jpg

Nee niet van hem, maar wel leuk genoeg om voor op social media ermee te spelen... alles voor de clicks en likes... Als je dan echt zon grote dierenvriend bent, zet je dan in dat zon Tijger naar een mooi reservaat kan gaan ipv in iemand zn achtertuin... Maar dat is maar mijn mening.

Het is nog een geluk dat hij Piastri niet een lekke band heeft bezorgd, dan waren de rapen pas echt gaar. De Red Bull was helaas weer niet competitief genoeg. Titelaspiraties voor Verstappen kunnen voorlopig wel in de ijskast. Net als Ferrari zijn ze nog erg zoekende.
Dat heeft hij dus wel gedaan, Piastri is ook binnen geweest voor een banden wissel, maar door het grote verschil met de volgende rijder bleef hij vierde.

Losstaand van de bosmarmot, hoe zal hij zich voelen nu een rookie hem het stront voor ogen rijdt in zn oude auto?

Ik ben vooral benieuwd hoe de kindertjes zich voelen nu hun "role-model" Russell zulk onsportief gedrag laat zien bij een safetycar situatie, waarbij het voor iedereen duidelijk is, dat ze met z'n allen achter die safetycar over de finish gaan rijden. :rolleyes:
:p

Qua race: ik denk dat McLaren zich niet veel zorgen hoeft te maken over de constructeurs-titel. Verstappen kan die strijd niet aan, in z'n uppie. En Mercedes en Ferrari vangen elkaar per race de vliegen af, waardoor die ook niet consistent punten halen.
Voor het rijderskampioenschap is de uitslag wel leuk. Blijft er toch nog iets van spanning in. Er zijn nog heel wat races te gaan.

Ik ben vooral benieuwd hoe de kindertjes zich voelen nu hun "role-model" Russell zulk onsportief gedrag laat zien bij een safetycar situatie, waarbij het voor iedereen duidelijk is, dat ze met z'n allen achter die safetycar over de finish gaan rijden. :rolleyes:
:p
Ik denk dat de meesten het niet eens in de gaten hadden. Maar inderdaad, Russell doet zulke dingen ook. Hij is wat geniepiger.

Ik ben vooral benieuwd hoe de kindertjes zich voelen nu hun "role-model" Russell zulk onsportief gedrag laat zien
Onsportief gedrag? Wie heeft sinds jaar en dag de meeste penalty punten voor z'n onsportieve gedrag?
Ow ja, da's de man die iedere keer achter de SC intimideerde/provoceerde door precies naast de raceleader te gaan rijden bij een re-start. Hij werd inderdaad even goed op z'n nummer gezet door de actie van Russell. (y)

• Leuk
Waarderingen: iDS
Losstaand van de bosmarmot, hoe zal hij zich voelen nu een rookie hem het stront voor ogen rijdt in zn oude auto?
Daar ligt hij denk ik niet wakker van, hij rijdt nog voor de lol en nu bij Ferrari. Stroll heeft momenteel ook al meer punten Alonso.

Het zat er een keer aan te komen, een aanvaring tussen de beide McLaren coureurs, wel netjes dat Norris heeft toegegeven dat het zijn fout was en zijn excuses heeft aangeboden.

Ik vond het wel opvallend hoor. Bij Max kwam de rook van de banden, zo hard moest hij in de ankers. En dan meteen Russel op de boardradio klagen. Wat een hufter.
Zouden mensen niet denken dat Verstappen agressief reed achter de safetycar?

Het zat er een keer aan te komen, een aanvaring tussen de beide McLaren coureurs, wel netjes dat Norris heeft toegegeven dat het zijn fout was en zijn excuses heeft aangeboden.
Ik denk niet dat het de laatste keer is. Doordat Norris direct excuses aanbood was de angel er meteen uit. Wel erg eerlijk van Norris.

Nou ja, ik dacht dus van niet. Je ziet namelijk direct de SC in de verte verdwijnen. Betekent gewoon dat Russel wel degelijk hard geremd heeft. Het feit dat hij daarna meteen ging klagen over het inhalen van Max vond ik ondersteunend bewijs van zijn kwade opzet ; )

Ik denk niet dat het de laatste keer is. Doordat Norris direct excuses aanbood was de angel er meteen uit. Wel erg eerlijk van Norris.
Inderdaad, ik zie het ook weleens tussen die 2 fout gaan, en dat ze dan beide niet scoren, Piastri heeft afgelopen Zondag nog wat punten gepakt.

Russells actie was zeker hufterig, maar ik vind het ergens wel grappig. Verstappen zou namelijk exact hetzelfde doen. De laatste tijd aangetoond dat als het moeilijk wordt en hij in zijn emoties zit hij alleen maar domme acties kan doen, dan vind ik het wel lachen dat Russell hem terug gaat klooien als hij de kans krijgt. Als het nou echt gevaarlijk wordt, dan is het natuurlijk anders, zoals Hamilton en Verstappen elkaar in 2021 bijna wilden vermoorden elke race. Maar deze actie had vrij weinig gevaar, en is gewoon om elkaar wat penalties te geven, wel lachen op zich.

Ik heb er gemengde gevoelens over, aan de ene kant lijkt het op matennaaierij, al zijn Verstappen en Russell al niet de beste maten, aan de andere kant kan ik het mij bij Russell ook wel voorstellen dat hij dat deed.

Komend weekend de GP van Oostenrijk, Max Verstappen heeft deze GP al een paar keer gewonnen, maar McLaren is nu de favoriet. :)

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden. Ondanks dat McLaren de betere auto heeft, hebben zowel Mercedes als Red Bull gewoon kansen. Dus het kan best nog eens spannend worden.

Mooie P2 voor Leclerc en Ferrari in de kwalificatie, zou mooi zijn als Ferrari morgen een kans maakt, maar ik denkt dat het toch weer een 1-2 voor McLaren wordt.

1-2 voor McLaren als ze elkaar niet van de baan tikken. Geen idee of Ferrari de race pace vol kan houden voor een podium. Mercedes in ieder geval niet en Max ziet er ook niet al te best uit…

Ok de updates van de RB hebben duidelijk niet gebracht wat er van verwacht werd, maar de temperatuur heeft hier waarschijnlijk ook veel invloed op gehad. In ieder geval hadden ze één van de slechtste auto's dit weekend, dus misschien is Verstappen een lange lijdensweg bespaard gebleven, maar dat zullen we nooit weten dankzij de 'bowler'.

Tja, dat was me wel weer een saaie race zeg. :( Eventjes spannend tussen Piastri en Norris, maar verder... Ben bang dat Max gelijk heeft en het kampioenschap nu out-of-reach is. Wel leuk voor de Stake rijders. Mooi resultaat. Ook Lawson reed een top race. En natuurlijk ook een mooi weekend voor de beide Ferrari's. Dat hadden ze ook wel weer eens nodig daar.

Red Bull zonder Newey is gedoemd om verder terug te vallen. Dat blijkt duidelijk uit de resultaten sinds Miami vorig jaar. Max heeft het met zijn talent nog enigszins weten te beperken, maar eens te meer blijkt hoe belangrijk Newey was voor het succes van RBR. Wat ook speelt is dat Max met zijn unieke rijstijl de ontwikkeling van de auto in een bepaalde richting heeft geleidt, waar weinig andere coureurs iets mee kunnen. Dat doet nu dubbel pijn voor RBR.
Bij Mercedes doet Russell het wel aardig, maar ik zie in hem geen echte top coureur. Antonelli heeft m.i. ook nog niet echt een race gereden waarvan ik denk: 'Wow'. Maar goed, hij heeft nog tijd om zich te bewijzen.

Goed geschreven Benzai. Maar zonder de crash zat er misschien toch nog plaats 5 of 6 in voor Verstappen. Was ik Tsunoda ik zou de eer aan mezelf houden en gaan vissen, origami vouwen, sake brouwen of zo. Dit slaat nergens op.
Aangenaam verrast door de efficiënte pitstops van Ferrari waar het vorig jaar te vaak een potje was.
Ik bekijk de race op een Franstalige zender, regie en commentaar waren erg goed.

Goed geschreven Benzai. Maar zonder de crash zat er misschien toch nog plaats 5 of 6 in voor Verstappen. Was ik Tsunoda ik zou de eer aan mezelf houden en gaan vissen, origami vouwen, sake brouwen of zo. Dit slaat nergens op.
Aangenaam verrast door de efficiënte pitstops van Ferrari waar het vorig jaar te vaak een potje was.
Ik bekijk de race op een Franstalige zender, regie en commentaar waren erg goed.
Ligt dat aan Tsunoda of aan de auto? Hij doet het niet slechter dan Lawson en kijk waar hij gisteren eindigde. Pakt gewoon 8 punten voor Racing bulls. De RB 21 is een gedrocht qua prestatiewindow en als dat window wel eindelijk wordt gevonden moet je dat ding als een tovenaar weten te besturen, anders wordt het nog steeds niks.

Ik denk dat Red Bull door alle rijderswissels al heeft laten zien dat het niet aan de coureurs ligt. Ja, Verstappen is buitencategorie, maar die anderen zijn echt geen pannenkoek.

Voor Red Bull zou het beter zijn als Verstappen inderdaad naar Mercedes gaat, dan kunnen ze opnieuw beginnen. Gewoon het team opnieuw opbouwen, zonder Newey, Verstappen en Marko.

Edit: en zonder Jonathan Wheatley, die wordt ook gemist.

Intelligente race van Norris:
Onmiddellijk de pits in na het afgeblokte manoeuvre van Piastri waarbij die een flat spot opliep op de achterband.
Maar ook op het einde toen Piastri opnieuw op iets meer dan een seconde lag, hield Norris even in na Alonso en Bortoletto voorbij te zijn gegaan. Daardoor moest Piastri even achter die beide achterliggers de bocht door en verloor zo weer de aansluiting op zijn teammaat. Klasse.

Ik hoop eigenlijks wel dat Max Verstappen naar Mercedes gaat, Red Bull gaat steeds meer richting de middenmoot, en als Max Verstappen daar niet meer zou rijden misschien wel in de achterhoede, maar niet meer aan de top.

Terug
Bovenaan