Ford Focus facelift (2021)

Rutger DC

Asfaltkampioen
ford_focus_facelift_01.jpg

ford_focus_facelift_02.jpg

ford_focus_facelift_03.jpg

ford_focus_facelift_04.jpg

ford_focus_facelift_06.jpg

ford_focus_facelift_08.jpg

ford_focus_facelift_09.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2022-ford-focus-facelift-bring-updated-styling

In niet ST-Line vorm vind ik de neus echt zo vreselijk lelijk. Die mag van mij flink op de schop. De vorige Focus knapte ook enorm op van een facelift

Nu al een facelift? Auto is deze zomer 3 jaar op de markt, de wagon pas sinds oktober 2018. De Fiesta is een jaar ouder (introductie zomer 2017) en zou mijns inziens eerder aan de beurt moeten zijn. Maar goed, de foto's liegen niet....

Skeep zei:
Nu al een facelift? Auto is deze zomer 3 jaar op de markt, de wagon pas sinds oktober 2018. De Fiesta is een jaar ouder (introductie zomer 2017) en zou mijns inziens eerder aan de beurt moeten zijn. Maar goed, de foto's liegen niet....
Facelift in het 3e of 4e jaar is voor Europese auto's niet ongebruikelijk volgens mij. De focus is sowieso vrij recent nog best flink aangepast, met nieuwe motorversies en het schrappen van de 180pk benzine anderzijds, maar ook digitaal dashboard, etc.

Zou leuk zijn als er met de facelift weer een of meer vlottere versies bijkomen, om het gat tussen de ST en de normale versies wat op te vullen. Maar goed, zal wel niet zoveel markt meer voor zijn.

DeeTwee zei:
Skeep zei:
Facelift in het 3e of 4e jaar is voor Europese auto's niet ongebruikelijk volgens mij.

Dat ben ik met je eens. Het gaat mij er echter om dat ik een facelift van de Fiesta eerder had verwacht (dit jaar).

Ford Focus facelift

dt4y3bmb0vld.jpg

Ford staat op het punt de Focus een facelift te geven, zo blijkt uit een set kakelverse spionagefoto's van een ingepakt testexemplaar dat in het noorden van Europa aan koudetests wordt onderworpen. De vernieuwde Ford Focus verwachten we in de tweede helft van dit jaar op de Nederlandse markt.

De huidige vierde generatie Ford Focus staat sinds medio 2018 bij de Nederlandse dealers en dat betekent dat het model later dit jaar alweer zijn derde verjaardag viert. De Europese tak van Ford is dan ook al even druk in de weer met het testen van een gefacelifte versie, die nu een eerste levensteken geeft.

Om enige verwarring weg te werken: de facelift die Ford in Europa op de Focus doorvoert is geenszins gelijk aan die van de gefacelifte Focus die Ford vorig jaar in China introduceerde. Dat neemt niet weg dat ook het voor de Europese markt bestemde model een andere neus krijgt aangemeten. Op deze foto's krijgen we namelijk de gewijzigde Europese Focus te zien, die zowel aan de voor- als achterkant rijkelijk voorzien is van camouflageplakkers.

f66yjiwbi2o0.jpg

Ford Focus Facelift (2021, koplamp)

De op deze foto's zichtbare vijfdeurs Focus, ogenschijnlijk uitgevoerd als Active maar wel uitgerust met de grille die onder meer op de Titanium-uitvoering zit, heeft namelijk een grondig herzien front. De C-segmenter krijgt compleet nieuwe koplampen, die scherper gesneden zijn dan de huidige lichtunits en die ook nog eens ingevuld worden met een nieuwe lichtsignatuur. Opvallend hierbij is dat de plattere koplampen wel iets weghebben van die van de op leeftijd geraakte Mondeo. Ford geeft de Focus zo te zien een plattere grille en ook de koelopening in de tevens aangepaste voorbumper wordt aangescherpt. Die onderste grille groeit daarbij een slagje. De twee delen worden van elkaar gescheiden door een horizontale balk waarin de kentekenplaat is gehuisvest. Die zit momenteel min of meer los aan de onderzijde van de bovenste grille. Ook achterop monteert Ford een andere bumper en dito verlichting. Ook hier geldt dat de gewijzigde achterlichten net even strakker en kleiner zijn dan de huidige exemplaren. Vooral de uitlopers aan de buitenkant van de units lijken een maatje te krimpen.

8uuy812bkhrt.jpg

Ford pakt ongetwijfeld ook het interieur aan, al hebben de wijzigingen hier vooral betrekking op het materiaalgebruik en het infotainmentsysteem. Wat motoren betreft, verandert er waarschijnlijk weinig. Vorig jaar werd het motorenpalet van de Focus namelijk al uitgebreid met 125 pk en 155 pk sterke mild-hybride benzinekrachtbronnen. Daarnaast is de Focus momenteel verkrijgbaar met 100 pk, 125 pk en 150 pk 1.0- en 1.5-Ecoboostmachines. De ST keert waarschijnlijk terug als 280 pk topversie. Een RS hoeven we niet meer te verwachten.

Hoewel de Focus-verkopen in Europa vorig jaar zo'n 100.000 stuks achterbleven op die van de Volkswagen Golf, stond de auto in Nederland vorig jaar met zo'n 7.800 verkochte exemplaren op een nette achtste positie in de verkoopstatistieken. Inderdaad, boven de Golf (plek 14, 6.375 stuks). Feest was het echter niet voor Ford. In 2019 ging de Focus namelijk nog met een fraaie derde verkooppositie aan de haal.

r28ycjubz70x.jpg

x98y79abai3m.jpg

4mqy86zbx1wx.jpg

jj1ym83bvifx.jpg

Hyundai heeft de voorzijde van de i30 N-line bij de recente facelift naadloos gekopieerd van de Focus ST-line. Deze facelift komt dus op tijd.
Ik hoop dat ze het trekgewicht van de 1.0 weer op hetzelfde niveau brengen als bij de Focus 3. Mijn Focus 3 1.0 125 pk mag 1200 kg trekken en trekt onze caravan gemakkelijk. De huidige Focus 4 met de 1.0 motor komt dus voor mij niet in aanmerking als vervanger.
Ook de cilinderuitschakeling hadden ze wat mij betreft mogen schrappen. Lees te vaak over trillingen en niet alleen bij Ford, maar bij meer merken die cilinderuitschakeling hebben ingevoerd om de CO2 uitstoot (op papier) te verminderen.

Met name de goedkopere modellen kunnen inderdaad wel een nosejob gebruiken. De duurdere versies ST-Line, Vignale en Active hebben het mijns inziens nog niet nodig.

MCW zei:
In niet ST-Line vorm vind ik de neus echt zo vreselijk lelijk. Die mag van mij flink op de schop. De vorige Focus knapte ook enorm op van een facelift

In niet-Active vorm vind ik de neus zo lelijk. Op de Active hebben de mistlichten tenminste nog wat vorm. De hatchback is zowiezo niet te pruimen. Bij de wagon hangt het achterwerk er nogal plomp aan, zeker bij de ST-Line met verlaagde ophanging. Met verhoogde ophanging op de Active is het model tenminste nog een beetje elegant. Ik vrees helaas dat de facelift niets zal veranderen aan de lijn van de wagen.

Goede zaak dat ze de cilinderuitschakeling geschrapt hebben. Nodeloos gecompliceerde techniek die de auto er niet fijner op maakt. Ik ben op dit moment best vaak aan het kijken naar een mogelijke opvolger van mijn huidige Focus, maar ben nog steeds niet kapot van de Focus IV. Het interieur is er wel op vooruit gegaan en de ruimte achterin ook, maar de achterzijde van de wagon met die grote overhang kan mij niet zo bekoren. Mijn huidige Focus is de beste auto die ik in mijn 47 jarige autohistorie heb gehad. Bijna een ton op de teller waarvan ik er 90000 op gezet heb, 0 reparaties, alleen een paar nieuwe ruitenwisserbladen en zelfs nog geen lampje gesneuveld in 4 jaar. Daarbij een dealer die klantvriendelijk is, zeer schappelijke prijzen hanteert voor de onderhoudsbeurten en ik zou tot de conclusie moeten komen dat een andere auto niet verstandig is.

Ik heb hetzelfde. De Focus vind ik een heel fijne auto. De volgende mag iets meer pit hebben. Maar de Focus 4 spreekt mij ook niet echt aan. Maar ik denk dat Ford met de 4e generatie wel weer een nieuwe groep aan klanten heeft weten te vinden.

ford-focus-sedan-facelift-new-spy-photo.jpg

Meer foto's: https://www.motor1.com/news/532140/ford-focus-sedan-facelift-spied/

ford-focus-facelift-spy-photo-headlight.jpg

ford-focus-facelift-spy-photo-taillight.jpg

Meer foto's Wagon: https://www.motor1.com/news/526478/ford-focus-wagon-facelift-spied/

Terug
Bovenaan