Ik doe hier even een repost van mijn eigen topic. NB ik heb eergisteren met de Alpine A290 gereden dus vandaar de vergelijkingen daarmee.
We blijven even bij het B-segment EV want gisteren was ik uitgenodigd door Nio om bij de NL introductie te zijn (de eerste van Europa) van de Firefly. Die voor de pers was gelijktijdijg op een andere locatie, voor ons als Nio-users was dit op locatie in Nio House Amsterdam. Behalve de introductie was een dagvullend programma omheen met zodoende veel interactie met Nio rijders van alle EU markten tot nu toe (en dit jaar komen er heel veel markten bij). Daarnaast ook de kans om met de verantwoordelijke voor Nio Europa te spreken.

In China helpt het om producten te verkopen als je een "Global Brand" bent. Dat is o.a. de reden waarom veel Chinese merken op de EU markt actief zijn. Het geeft niet als je in EU geld verliest; je moet dit zien als marketing om meer te verkopen in China. Nio zet dit mechanisme heel sterk in met o.a. Nio Houses en zeker dat in Amsterdam. Maar tegelijk kan je al snel beoordeeld worden als "fake" want je moet wel kunnen aantonen dat die auto's die in de EU verkocht worden ook voor EU rijders een goede ervaring geven. Geluiden vanuit Nio-users in EU (zowel positief als negatief; want beide leveren je als user een tegoed op) worden dan ook graag verspreid in China en een slechte score zou dan ook transparant ervaren worden daar. EU gebruikers die veel feedback hebben gegeven krijgen de kans naar China te reizen. Zo begin je steeds beter te begrijpen waarom Nio sterk verlieslijdend kan blijven in EU maar wel heel sterk blijft investeren in klanttevredenheid. Anders dan sommige andere Chinese merken is er bijvoorbeeld een groot onderdelenmagazijn in NL.
Meer verkopen in EU zijn natuurlijk alsnog gewenst; vandaar dat men met partners nu in veel meer landen actief gaat worden - veel sneller dan ze op eigen kracht zouden kunnen uitbreiden.

De Firefly dan. Ik was zelf een beetje twijfelend over de looks maar in het echt komt de auto veel mooier over dan op foto.

En dan de opvallend scherpe prijs. Anders dan bij Nio is dit de prijs inclusief de accu. Accuwisselen kan de Firefly in principe wel maar dit is voorlopig nog niet beschikbaar (ook in China niet).
Er komt later ook een iets luxere versie die massagestoelen heeft en een glazen panoramadak - reken op zo'n 10% hogere prijs.

Qua buiten formaat behoorlijk vergelijkbaar met de Alpine A290/Renault 5.

Mooie materialen in het interieur en vrij eenvoudig maar wel luxe opgezet.
Zitpositie voorin is erg vergelijkbaar met de Alpine A290 - wel wat minder gevormde stoelen. Zitpositie achterin is maar een fractie minder dan in mijn ET5. Wereld van verschil met de Alfa Junior en die A290/5. Kofferbak idem, en dan heb je ook nog een goed bruikbare frunk. Dit is een fatsoenlijke gezinsauto (C-segment) in de buitenmaten van een B-segment auto. Erg knap gedaan.
Volgende week beginnen de proefritten. Ik ben zelf nieuwsgierig genoeg geworden om ook een proefrit te gaan boeken. Eind van de maand worden de eerste aan klanten uitgeleverd.