Firefly | Vanaf € 29.990

Kip 5900034

Startmotor
2024122115210975.jpg

2024122115205590.jpg

y3cpn3voqt8grg_1200.jpg

2024122115210294.jpg

e0oewyvydsexge_1200.jpg

2024122115211597.jpg

005PVpQegy1hwsv1iexmrj350c2tg7wm-2.jpg

Nio presenteert een nieuw submerk: Firefly. Veel krijgen we er nog niet over te weten, maar wel zien we het eerste model al. Firefly richt zich op relatief luxe compacte EV's.

Nio grijpt zijn 'Nio Day' in Guangzhou niet alleen aan om zijn nieuwe vlaggenschip te presenteren. Het licht ook een tipje van de sluier als het aankomt op Firefly. Met dat nieuwe merk richten de Chinezen hun pijlen op Mini en Smart. Ze noemen de eerstgeborene zelf een 'high end' kleine EV. Kort door de bocht dus een beetje een luxere kleine rakker, zoals de elektrische Mini Cooper en de Smart #1. Die twee noemen we niet voor niets: Firefly laat tijdens de presentatie die twee ook zien in een vergelijking met hun eerste model.

Ik zie eigenlijk nul overeenkomsten met de Honda e. Nou ja, misschien het ovale paneel waarin de binnenste koplampen zitten. Maar dat paneel is niet echt iets van Honda, in de jaren '70 had zo'n beetje iedere auto een dergelijk front.
Met name op de foto schuin van boven zie je dat de firefly aanzienlijk beter geproportioneerd en veel zelfverzekerder geboetseerd is dan de Honda. Top werk van Kris Tomasson (Amerikaan, BMW -> Coca Cola -> Gulfstream -> Ford -> Nio).

Ondanks dat het Chinees is, het is wel weer eens wat anders dan al die crossovers en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik vind het geheel ook niet verkeerd om te zien.

Laatst bewerkt:
Het is een leuk ding. Die koplampen zijn echt wel even wennen, maar ik wil het eerst eens in het echt zien voordat ik oordeel.
De ruimte tussen voorste wielkast en bovenkant motorkap is bij de Honda-e wel erg fors trouwens en bij de Firefly niet. Dat was me bij die Honda nooit zo opgevallen maar zo naast elkaar op de foto wel.

De Firefly gaat ook via dealerorganisaties geleverd worden in de EU lijkt het. En verder zijn de swapstations ervoor heel erg goedkoop en zijn in feite gewoon een container die dus op een parkeerterrein zo kan worden neergezet. Enkel even kijken naar een stroomaansluiiting maar dat hoeft dus niet eens een zware aansluiting te zijn.En omdat ze makkelijk verplaatst kunnen worden ook een stuk eenvoudiger qua vergunningen of het tijdelijk plaatsen naar waar de meeste behoefte is.

Gj9I-AAbYAAt0N4

Hopelijk kunnen ze de Firefly wat beter in de markt zetten dan Nio, want daar gaat het met de Nederlandse verkopen echt niet goed.

Met de Chinese verkopen gaat het ook niet heel goed. Of Nio het op de lange termijn gaat redden moet de toekomst uitwijzen.

On February 17, the Ministry of Industry and Information Technology released more information about the Firefly. The car is equipped with a battery pack with a capacity of 42.1kWh, a battery mass of 314kg, and a range of up to 420km. Officials said that the Firefly will not only have one battery version, but will also have a long-range version after it goes on the market. The Firefly will start pre-sale at the 2024 NIO Day, with a pre-sale price of 148,800 yuan, and the new car will be officially launched in April 2025.

Mijn gevoel zegt dat deze auto enorm gaat floppen in China, want voor minder geld heb je een serieuze elektrische D-segment sedan of SUV. De introductieprijzen van de Mazda EZ-6 beginnen in China bij 139.800 RMB. Het zou me dus niet verbazen als deze Firefly hier meer dan 40 duizend euro gaat kosten. Ik vraag me af of we deze vaker gaan zien dan de Honda e... Het is best een leuk ding (al vind ik die koplampen en achterlichten meer gek om het gek doen) en de auto zal vast hoogwaardig zijn, maar 40 duizend euro voor een B-segment hatchback is wel erg veel geld.

Dat is wel erg veel. Voor iets onder de 40k heb je ook een Alfa Romeo Junior Elettrica, Alpine A290 GT Performance, Lancia Ypsilon Electric Edizione Cassina Limitata, Fiat 500e Giorgio Armani Edition, Mini Cooper E Classic of Volvo EX30 Single Motor Plus.

Nio is domweg veel en veel te duur voor de Europese markt. Je ziet ze al zelden rijden, binnen 2 jaar zijn ze hier weg.

Ik moet eerlijk zijn. Ik vind het geen mooie auto. Ik vind hem eigenlijk heel lelijk zelfs. Zeker die koplampen.
Zeker voor een nieuw model, zou je toch wat meer charme verwachten.

Vind de auto zo 'in het echt' juist tegenvallen. Hoge taille en afgezien van de lampen niks bijzonders en oogt wat zwaar. Interieur is volgens filmpje wel duidelijk veel hoogwaardiger dan andere Chinese concurrenten.

Voor die prijs heb je ook een R5 die 320km ver raakt en/of een Panda. Al vermoed ik dat de Nio luxueuzer is.

Ik doe hier even een repost van mijn eigen topic. NB ik heb eergisteren met de Alpine A290 gereden dus vandaar de vergelijkingen daarmee.

We blijven even bij het B-segment EV want gisteren was ik uitgenodigd door Nio om bij de NL introductie te zijn (de eerste van Europa) van de Firefly. Die voor de pers was gelijktijdijg op een andere locatie, voor ons als Nio-users was dit op locatie in Nio House Amsterdam. Behalve de introductie was een dagvullend programma omheen met zodoende veel interactie met Nio rijders van alle EU markten tot nu toe (en dit jaar komen er heel veel markten bij). Daarnaast ook de kans om met de verantwoordelijke voor Nio Europa te spreken.

In China helpt het om producten te verkopen als je een "Global Brand" bent. Dat is o.a. de reden waarom veel Chinese merken op de EU markt actief zijn. Het geeft niet als je in EU geld verliest; je moet dit zien als marketing om meer te verkopen in China. Nio zet dit mechanisme heel sterk in met o.a. Nio Houses en zeker dat in Amsterdam. Maar tegelijk kan je al snel beoordeeld worden als "fake" want je moet wel kunnen aantonen dat die auto's die in de EU verkocht worden ook voor EU rijders een goede ervaring geven. Geluiden vanuit Nio-users in EU (zowel positief als negatief; want beide leveren je als user een tegoed op) worden dan ook graag verspreid in China en een slechte score zou dan ook transparant ervaren worden daar. EU gebruikers die veel feedback hebben gegeven krijgen de kans naar China te reizen. Zo begin je steeds beter te begrijpen waarom Nio sterk verlieslijdend kan blijven in EU maar wel heel sterk blijft investeren in klanttevredenheid. Anders dan sommige andere Chinese merken is er bijvoorbeeld een groot onderdelenmagazijn in NL.
Meer verkopen in EU zijn natuurlijk alsnog gewenst; vandaar dat men met partners nu in veel meer landen actief gaat worden - veel sneller dan ze op eigen kracht zouden kunnen uitbreiden.

De Firefly dan. Ik was zelf een beetje twijfelend over de looks maar in het echt komt de auto veel mooier over dan op foto.

En dan de opvallend scherpe prijs. Anders dan bij Nio is dit de prijs inclusief de accu. Accuwisselen kan de Firefly in principe wel maar dit is voorlopig nog niet beschikbaar (ook in China niet).
Er komt later ook een iets luxere versie die massagestoelen heeft en een glazen panoramadak - reken op zo'n 10% hogere prijs.

Qua buiten formaat behoorlijk vergelijkbaar met de Alpine A290/Renault 5.

Mooie materialen in het interieur en vrij eenvoudig maar wel luxe opgezet.

Zitpositie voorin is erg vergelijkbaar met de Alpine A290 - wel wat minder gevormde stoelen. Zitpositie achterin is maar een fractie minder dan in mijn ET5. Wereld van verschil met de Alfa Junior en die A290/5. Kofferbak idem, en dan heb je ook nog een goed bruikbare frunk. Dit is een fatsoenlijke gezinsauto (C-segment) in de buitenmaten van een B-segment auto. Erg knap gedaan.

Volgende week beginnen de proefritten. Ik ben zelf nieuwsgierig genoeg geworden om ook een proefrit te gaan boeken. Eind van de maand worden de eerste aan klanten uitgeleverd.

Mooie beschrijving en interessant, het inzicht dat je geeft over de (internationale) marketing en betekenis van reviews van berijders.

Wat een gave auto !! Heb net gebeld met NIO House Rotterdam om te vragen wat deze in de Private Lease "doet".

Naar aanleiding van een post op LinkedIn had ik de configuratie erbij gehaald. Daarmee ben je best snel klaar, omdat er feitelijk weinig opties zijn behalve kleur van exterieur (lavendel is standaard) en interieur (zwart of beige-achtig - beide inbegrepen). Wat me wel opviel is dat de 11 kW-oplader standaard is maar dat je voor de laadkabel blijkbaar moet bijbetalen...
8jN8hge.jpeg

De kleurtjes vallen me wat tegen maar verder is het een leuk ding. Snel eens bekijken, ik ben er benieuwd naar.
En wat een goed verslag, Engineer!!

Laatst bewerkt:
2025072902391321.jpg

Schijnbaar scoort de Firefly erg goed in de crashtests. Die van China is inmiddels bekend en daar verslaat de Firefly de Tesla Model 3. Nu tellen reparatiekosten na een aandijding ook op een bepaalde manier mee in de Chinese test dus misschien zit daar het grote verschil.

Heb me even verdiept in de Private Lease prijzen..... En dan is het wel vreemd dat een auto als deze ( € 30.999,- ) op basis van 60 maanden en 18.000km € 514,- per maand kost (JustLease). Daar heb je ook een R5 Techno / Iconic 52KwH voor. Een 40KwH is zelfs flink goedkoper. Hoe leuk ik de Fyrefly ook vind.... Dan zou mijn voorkeur de 5 zijn.

Waarom is dat vreemd?
Ach "vreemd" is misschien niet de juiste omschrijving. Opmerkelijk misschien vanwege het feit dat je een duurdere 5 voor een lager leasebedrag kan kiezen. En ja ik snap m.... De Fyrefly moet zichzelf nog bewijzen (restwaarde e.d.).

Naar aanleiding van een post op LinkedIn had ik de configuratie erbij gehaald. Daarmee ben je best snel klaar, omdat er feitelijk weinig opties zijn behalve kleur van exterieur (lavendel is standaard) en interieur (zwart of beige-achtig - beide inbegrepen). Wat me wel opviel is dat de 11 kW-oplader standaard is maar dat je voor de laadkabel blijkbaar moet bijbetalen...
8jN8hge.jpeg

Dat ziet er inderdaad tof uit! Is er standaard bij deze auto helemaal geen laadkabel bijgeleverd? IK heb even wat rondgekeken bij andere merken, daar is een laadkabel over het algemeen wel meegeleverd, maar als je daar andere varianten van wilt hebben (langer, andere fase etc) moet je daarvoor bijbetalen.

Na vele testen, reviews en youtube-filmpjes te hebben geconsumeerd over het nieuwe compacte, goedkopere segment, is er bij mij een duidelijke indruk ontstaan hoe het speelveld zich verhoudt.

De Hyundai Inster en Renault 5 lijken allebei ongeveer evenveel gewaardeerd, maar om hele andere eigenschappen. De Inster is de praktische auto, maar rijdt verder niet heel bijzonder en voor luxe moet je behoorlijk bijbetalen. De Renault rijdt speels en leuk, maar is heel erg beperkt qua ruimte en praktisch gebruiksgemak.

Deze Firefly lijkt de goede eigenschappen te combineren. Ruim en zeer praktisch door een eindeloze hoeveelheid opbergvakjes enzo. En hij rijdt heel volwassen. Niet zo lichtvoetig als de Renault, maar meer allround door uitgewogen onderstel en als enige achterwielaandrijving. De uitrusting is ruim voldoende, bediening en software goed, net zo efficient als de Inster en Renault en vergelijkbaar qua opladen. Alleen de accu is een paar kWh kleiner, waardoor de range ook net iets kleiner is. Sommige reviewers noemen de Firefly near-premium.

De Stellantis drieling is een ander verhaal. De meeste tests zijn nog met de Citroen e-C3, maar de Frontera/Grande Panda zijn identiek, dus daar zal wel hetzelfde voor gelden. Ze rijden matig, zeer beperkte prestaties, matig laden, niet efficient, verschrikkelijke bediening en software en dan ook nog niet eens goedkoper. Niet echt een serieuze concurrent.

In Nederland heb je nog de Dongfeng Box, die duidelijk boven de Stellantis producten uitstijgt, maar net tekort komt op de Inster/Renault, ondanks de aangename aanschafprijs. En als je kan leven met een compleet uitgekleed model, maar wel een lange range en snel opladen (DC dan) wilt (plus een ruim interieur en een volwassen weggedrag), dan is er nog de ID.3 Pure. En binnenkort is er de Leapmotor B10, mischien dat die de Stellantis meubelen nog kan redden.

Kortom, de meeste shoppers in dit segment zullen wel naar de Hyundai of Renault dealer trekken. Maar degene die niet wil kiezen tussen gebruiksgemak en rijplezier en een hogere kwaliteitsbeleving zoekt, is waarschijnlijk het beste af met de meest uitgebalanceerde allrounder, de Firefly.

Lijkt mij een kloppende analyse, al mis ik de BYD Atto 2. Lijkt mij echter ook geen partij voor de Firefly (ik zie ze overigens ook nooit).

De Firefly en de Leapmotor B10 zitten niet in elkaars vaarwater, daarvoor verschillen ze te veel van elkaar. Net zoals een Lancia Ypsilon en een Skoda Elroq een ander koperspubliek bedienen, ondanks dat voor beide wel wat te zeggen is.

Zowel de Firefly als de Atto 2 zijn prima producten, maar prima is voor een merk met weinig naamsbekendheid niet genoeg. Daarom is die Leapmotor zo goedkoop.

Ik heb mijn vorige vraag zelf maar even wat verder uitgeplozen, je krijgt er een standaard kabel meegeleverd, maar die schijnt relatief kort te zijn. zie ook eigen website firefly; https://www.firefly.world/nl_NL/firefly (even naar onderen scrollen onder het kopje "power up")
Als ik daar een 2e, langere kabel bij zou willen kopen, heeft iemand daar specifieke tips voor? Ik zie zelf Voldt veel voorbij komen. Eigen productie, gekeurd, samenwerkingen met bekende automerken, ziet er betrouwbaar uit. Iemand ervaringen?
Gaat specifiek om deze kabel die voor zover ik kan zien de juiste is voor de firefly.

Ik zat dit weekend ook over Voldt te lezen, wil er ook zo eentje bestellen. Lijkt me een prima merk als ik het een beetje zie.

Terug
Bovenaan