Fiat 850. Gekocht! Update: afgeleverd :-)

Ik zie nu de vorige pagina pas, en dus de foto's van de auto. Dat groene interieur ook, heerlijk! Erg leuk, gefeliciteerd met de aanschaf!

Gefeliciteerd! Wat mij betreft de beste keus: de spartaanse stijl van de 500, maar wel met een extra pittig Italiaans karakter. Dat kunnen al die andere genoemde opties je eigenlijk niet bieden.

Je kunt nu het onderwerp van dit topic wel aanpassen (via je openingspost)...

Precies! Dat is wat ik zocht. De 500 is geweldig maar te klein. De 850 geeft wel dezelfde sfeer.

Thx!

dens zei:
De Fiat 850 is aangeschaft!

:LOL::LOL:

Hij wordt nog helemaal nagekeken (want de laatste 17 jaar niet of nauwelijks gereden): nieuwe banden, accu, remmerij incl. remcilinders, alle vloeistoffen en waar nodig rubbers en hoezen. Over een week of 2 is het feest!

Dat laatste hoop je maar. Ik zou er niet op rekenen dat je dan de auto mag rijden, maar misschien is dat gewoon mijn eigen scepticisme wat spreekt; ik mag mijn auto immers niet meer ophalen.

Maar verder zeker mooi! Goede aankoop; precies wat je zocht, goed verzorgd; super. :)

der Magistrat zei:
dens zei:

Hij wordt nog helemaal nagekeken (want de laatste 17 jaar niet of nauwelijks gereden): nieuwe banden, accu, remmerij incl. remcilinders, alle vloeistoffen en waar nodig rubbers en hoezen. Over een week of 2 is het feest!

Dat laatste hoop je maar. Ik zou er niet op rekenen dat je dan de auto mag rijden, maar misschien is dat gewoon mijn eigen scepticisme wat spreekt; ik mag mijn auto immers niet meer ophalen.

Maar verder zeker mooi! Goede aankoop; precies wat je zocht, goed verzorgd; super. :)

Is je dealer gesloten?

Ik zie geen reden waarom ik 'm niet op mag halen? Het zou wel kunnen dat het langer dan 2 weken gaat duren omdat er misschien onderdelen later binnen komen?

speedtouch zei:
Veel succes ermee, hij is gewoon als nieuw!

Hij is inderdaad bijna als nieuw! De 2 voorschermen zijn ooit gespoten (geen kleurverschil!) en daar zijn een paar miniscule oneffenheden onder de lak te zien. Geen roest, lijkt wel iets van haartjes ofzo. Verder is ie echt als nieuw. Onderkant en van de deuren, randjes, naaldjes allemaal supermooi.

En hij rijdt geweldig, zelfs met de nog oude banden en remmen die nog aangepakt worden.

Wauw, gefeliciteerd! Erg leuke aanschaf, komt er ook een mijn auto topic van? Dan ga ik die zeker volgen. :T

dens zei:
der Magistrat zei:
dens zei:

Is je dealer gesloten?

Ik zie geen reden waarom ik 'm niet op mag halen? Het zou wel kunnen dat het langer dan 2 weken gaat duren omdat er misschien onderdelen later binnen komen?

Alles is dicht in België, enkel noodzakelijke verplaatsingen zijn toegestaan.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit in Nederland ook gaat gebeuren. Ik wil hier geen politieke discussie van maken, maar wat Rutte nu zegt is letterlijk levensgevaarlijk.

@der Magiatrat: ahhhh, ik had even niet door dat het om België gaat. Dan snap ik het 👍

Wel balen...

Brent zei:
Wauw, gefeliciteerd! Erg leuke aanschaf, komt er ook een mijn auto topic van? Dan ga ik die zeker volgen. :T

Dank je! Wie weet maak ik er een topic van. Best leuk!

Jij hebt een 500?

dens zei:
@der Magiatrat: ahhhh, ik had even niet door dat het om België gaat. Dan snap ik het 👍

Wel balen...

Ha sorry, ik ga er vanuit dat de meesten weten dat ik in België woon, maar fair enough. :)

En zeker. Dus mijn volledig vrijblijvende advies zou zijn: zorg dat ze de aflevering wat naar voren kunnen brengen. ;)

Ja, het zou mooi zijn als ze eerder kunnen leveren maar het is een klein bedrijf dus weet niet of ze de capaciteit hebben om dat te doen.

We zien wel, komt uiteindelijk wel goed, hopelijk gaat het allemaal niet te lang duren...

Fantastisch dat je zo'n leuke auto hebt gekocht, was vroeger gek op de 500, 600 en 850.... . Ook vele malen leuker dan de geijkte klassiekers. Nogmaals veel plezier ermee!

Nog even een paar fotootjes voordat ie van de website van De l'Est verdwijnt:

414399223.jpg

414399221.jpg

414399222.jpg

414399224.jpg

414399220.jpg

Mooi hoor, gefeliciteerd! (y) Ik hoop dat je er ondanks alle perikelen snel van kunt gaan genieten.

CDVDP zei:
Autoweek classic tijdschrift staat artikel over Fiat 1100, wellicht zelfde periode, in ieder geval zelfde kleur , ook erg leuk model en leuk tijdschrift.

Ik heb het gelezen (ik heb een abo). Erg leuke auto en leuk artikel!

Mooi jaar :) ik ben ook uit 1970.

Blijven erg leuk, 500's. Ik heb daar zoveel lol mee gehad (heb een 500R uit 1973 en een 500F uit 1970 gehad. De R is helaas niet meer op de weg. De F nog wel).

Prachtig autootje!!
Fiat maakte echt mooie auto's in die jaren. Ook de wat grotere modellen, de 1300/1500 en de 1800/2100/2300 met hun sierlijke trapezium-lijnen, een beetje 404-achtig. De coupés zie je nu meer, zijn ook mooi, maar geef mij de sedans maar!

Helemaal mee eens! Fiat had echt geweldige auto's in die jaren. Overigens heb ik altijd een zwak voor Fiat gehad. De eerste generatie Ritmo bijvoorbeeld ga ik nu ook steeds meer waarderen. En de Panda....heerlijk!

Gisteren is, na 2 1/2 week met smart wachten, de 850 afgeleverd.

Er is veel aan de auto gedaan: de volledige remmerij is vervangen, 4 nieuwe banden, uitlijnen, koppeling en groot onderhoud met nieuwe riemen, remvloeistof, koelvloeistof etc.
Een paar onderdelen van de remmerij waren verkeerd geleverd en moesten uiteindelijk uit Italie komen (gelukkig kon dat in de huidige tijd).

De eerste indruk is geweldig!! Hij rijdt heel 'smooth' zonder bijgeluiden. De vering voelt als nieuw. En wat een lekker geluidje :)

Het wordt mooi weer dit weekend dus er zullen wel wat ritjes volgen. Helaas zonder terrasje onderweg of langsgaan bij familie om 'm te showen. Dat doen we op een later tijdstip wel.....

Die heb ik ook bekeken(y)

Erg leuke 850 maar nog eens 1000 euro duurder en toch in minder mooie staat.

En ik vind de l'Est gewoon een erg leuk bedrijf met liefde voor oldtimers. En ook nog eens bij mij in de buurt.

Rijplezier geeft ie zeker! Helaas blijkt met iets warmer weer, wachtend voor een verkeerslicht, dat de motor warm loopt. De garage denkt dat de radiateur verstopt zit, niet zo gek en een vaker voorkomend iets bij de 850.

Uiteraard gaan ze dat oplossen. Net zoals de snelheidsmeter die het niet doet. En er moet even gekeken worden naar een onbalans in de auto bij een bepaalde snelheid. Dan bonkt ie wat en ook de versnellingspook slaat wat heen en weer. Geef ik een beetje gas of laat ik het gas wat los dan is het weg.

De 850 heeft lang stilgestaan dus het verbaast me niet dat er wat 'dingetjes' zijn. Geeft niet, als het maar opgelost kan worden. En daar heb ik alle vertrouwen in.

Hoeveel garantie geven ze dan bij De l'Est? Het blijft natuurlijk een auto van vele decennia oud...

Carfanatic zei:
Aflevering had dus wel beter gekund, hoe kan een niet werkende snelheidsmeter nou niet opvallen?

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook, en de radiateur hadden ze toch ook kunnen doorspoelen, ik dacht dat ze het heel grondig zouden doen. Geeft verder niet, ze herstellen het.

Tydelyck zei:
Hoeveel garantie geven ze dan? Het blijft natuurlijk een auto van vele decennia oud...

Er wordt niet over garantie gesproken als zijnde Bovag ofzo. Maar het is een gerenommeerd bedrijf dus dat zit wel goed. Het zijn geen koopjes die ze hebben staan.

Carfanatic zei:
Aflevering had dus wel beter gekund, hoe kan een niet werkende snelheidsmeter nou niet opvallen?

De aflevering is echt wel goed gedaan, hoor. Daar heb ik geen klagen over. De snelheidsmeter deed het bij de proefrit wel dus ik denk dat het gewoon pech is.

De auto heeft lang stilgestaan en ik heb het nog gehad over pakkingen etc. ivm mogelijk lekkage door ouderdom. Ze vervangen niet alles op voorhand maar gaven wel aan dat als ik na het wat gebruik van de 850 merk dat er toch iets gaat lekken, ze het dan alsnog zullen doen. Dat snap ik ergens ook wel.

speedtouch zei:
Carfanatic zei:

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook, en de radiateur hadden ze toch ook kunnen doorspoelen, ik dacht dat ze het heel grondig zouden doen. Geeft verder niet, ze herstellen het.

Tja, dat had gekund maar tijdens de proefrit liep ie niet warm en het leek er ook na de eerste langere rit (60 km:) niet op dat er wat aan de hand was. Kan me voorstellen dat zij er ook vanuit gingen dat dat in orde was anders hadden ze de radiateur ongetwijfeld gespoeld. Het was bij aanschaf kouder en ik kom er nu met zo'n 20-22 graden achter.

Ze hebben 'm echt wel grondig gecheckt verder, vooral de remmen zijn volledig aangepakt. Ik heb vertrouwen in dit bedrijf dus maak me er geen zorgen over. Alleen hoop ik dat het niet te lang duurt want het is zulk lekker weer nu en ik durf er alleen maar een blokje rond mee te gaan....in totaal heb ik nu pas 200-225 km. gereden.

Durashift zei:
(..) Als jij er lekker mee gaat rijden.. schrikt de techniek dan niet.. en kan je aan de bak om slijtagedelen te vervangen?

Ik hoop voor jouw plezier dat dit niet de waarheid wordt...

Een verstopte radiateur.. daar heb je dan rijdend toch ook last van?
Of is de waterpomp dan zo sterk dat ie de circulatie wél door die verstopping heen douwt :confused:

Koelvin slaat wel aan?

Hopelijk komt er met spoelen geen andere rotzooi los.. Nieuwe (gereviseerde) radiateur (als dat werkelijk het probleem is) lijkt mij dan een koninklijke oplossing (indien leverbaar natuurlijk).

Dat hoop ik ook niet :)

Rijdend geen probleem en de ventilator slaat wel aan. We zullen zien!

Durashift zei:
Durashift zei:
(..) Als jij er lekker mee gaat rijden.. schrikt de techniek dan niet.. en kan je aan de bak om slijtagedelen te vervangen?

Ik hoop voor jouw plezier dat dit niet de waarheid wordt...

Maar ja, dit zijn toch dingen die je wel een beetje incalculeert als je een klassieker koopt? En het bedrijf denkt gelukkig goed mee.

Erg leuke auto trouwens!(y) Als hij stilstaat kan je er nog met plezier naar kijken.

Uiteraard calculeer je altijd in dat er zaken kapot gaan, zeker bij een oldtimer. Ook in dit geval.

Wel is het zo dat ik bij een goed bedrijf koop en er niet weinig voor betaald heb en ik dus wel verwacht dat de auto functioneert zoals hij hoort te functioneren. In ogenschouw nemend dat de auto 55 jaar oud is natuurlijk.

En ja, ook leuk om naar te kijken als ie stilstaat maar hij staat wel binnen dus misschien moet ik maar een stoel in de garage zetten hahahah

dens zei:
Rijplezier geeft ie zeker! Helaas blijkt met iets warmer weer, wachtend voor een verkeerslicht, dat de motor warm loopt. De garage denkt dat de radiateur verstopt zit, niet zo gek en een vaker voorkomend iets bij de 850.

Uiteraard gaan ze dat oplossen. Net zoals de snelheidsmeter die het niet doet. En er moet even gekeken worden naar een onbalans in de auto bij een bepaalde snelheid. Dan bonkt ie wat en ook de versnellingspook slaat wat heen en weer. Geef ik een beetje gas of laat ik het gas wat los dan is het weg.

De 850 heeft lang stilgestaan dus het verbaast me niet dat er wat 'dingetjes' zijn. Geeft niet, als het maar opgelost kan worden. En daar heb ik alle vertrouwen in.

Was de thermostaat al vervangen?
In de Panda 34 zit hetzelfde blokje, en de oude types thermostaat willen graag plakken. Dan wordt het ding natuurlijk helemaal snel warm! De radiateur heeft heel veel doorstroomopeningen, dus ik verwacht dat die niet zo snel dicht zit.

Terug
Bovenaan