Fiat 850. Gekocht! Update: afgeleverd :-)

dens

Net ingestapt
Ik heb eigenlijk altijd een oldtimer 'voor de hobby' gehad: diverse Citroens (GSA, 2CV, Dyane, CX en DS), Volvo 144 en 740, Peugeot 404, VW Kever. Maar ook diverse Fiat's (126, 500's, Panda).

Momenteel heb ik geen oldtimer en het begint weer te kriebelen. De Fiat 500 vind ik nog steeds geweldig (heb ik jaren in gereden en ik ben 2 meter lang). Maar met 4 personen in een 500 gaat echt niet lukken. Dus ik zoek iets groters. De 600 en 850 vind ik ook erg leuk. Maar de vraag is, welke van deze 2 modellen heeft nog de beste onderdelenvoorziening? Voor de 500 kun je alles nog nieuw krijgen. Maar is dat ook zo voor de 600 of 850?

Maar met 4 personen in een 500 gaat echt niet lukken.

800px-Fiat_500_Giardiniera_rear_20130901.jpg

Ook heel erg leuk maar de zitruimte is helaas net zo groot/klein als de 'gewone' 500 :cry:

Ik heb vroeger met al die genoemde fiats gereden, had bij alle modellen eerder het idee dat ik ze aan moest trekken i.p.v. erin moest stappen.
De enigste positieve uitzondering daarop was de 600 Multipla: die was echt een stuk ruimer voor de bestuurder als je de vreemde instap eenmaal gewend bent, en als je het reservewiel elders plaatst heeft de bijrijder ook beenruimte.
De onderdelenvoorziening voor de 500 en 600 is bij mijn weten nog steeds goed in orde.

Een 600 Multipla is geweldig! Helaas tegenwoordig erg duur. Ik heb er 1 gezien voor 27500 en een ander voor >38000

Ik wil eigenlijk max. 10000 uitgeven.

De Fiat 600 en 850 hebben veel onderdelen gemeen, want de 850 was nou eenmaal op de 600 gebaseerd. De 600 ging eerder uit productie, hoewel de licentieproductie als Zastava etc. nog lang doorliep. Daarnaast is het zo dat na de 850 ook nog de 133 gebouwd is met vrijwel geheel identieke techniek, en dat de Panda ook nog met de 850-motor is geleverd. Daartegenover staat weer dat de 600 populairder lijkt als oldtimer. Omdat de 850 net iets groter is, zou ik voor dat model gaan als de binnenruimte een belangrijk criterium is. Hij heeft bovendien meer kofferruimte.

Als praktischer alternatief voor 4 personen is een Simca 1000 misschien ook nog wel een optie?

Goede info! Bedankt!

Ik neig zelf ook naar de 850 maar het eenvoudige stalen dashboard van de 600 spreekt me ook erg aan!

je zou natuurlijk ook 'vergelijkend warenonderzoek' kunnen doen en eens gaan kijken wat het beste zit, het meest ruim is etc. Zowel een 600 als een 850 zijn natuurlijk erg leuk.
Misschien hier eens langs gaan? https://link.marktplaats.nl/m1512864179

Ik heb afgelopen week beide modellen bekeken. Een 850 bij De L'Est in Vlaardingen (prachtig!) en een 600 bij een collega.

Voor beiden is iets te zeggen, allebei erg leuk. Maar mijn zorg was dus de onderdelenvoorziening.

@929V6; een Simca 1000 is inderdaad ook erg leuk!

Is het bewust dat je zoekt naar ongeveer de kleinste oldtimers terwijl je daarnaast tevens de eis van 4 personen stelt?

Op zich zal het voor eventjes best wel kunnen om met 4 personen in zo'n notendop te kruipen, maar of het na 15 minuten ook nog leuk blijft is wat anders en zo afgeladen nog een heel klein beetje mee kunnen komen in het huidige verkeer kun je dan al helemaal vergeten... je rijdt dan vooraan in de file en de oude techniek wordt fors belast.
Gezien je budget heb je mogelijkheden genoeg voor een nette oldtimer, ik zou dan liever voor wat groters gaan.
Bijvoorbeeld een Opel Kadett, Ford Taunus, Simca 1100, Citroën Ami of Volvo P444/Amazon bieden dan al aardig wat meer en de onderdelenvoorziening daarvan is ook ronduit goed te noemen via de merkenclubs en het internet.

Haha, ja, het klinkt een beetje vreemd misschien. Ik zoek inderdaad zo'n beetje het kleinste dat te koop is en wil er met 4 personen in kunnen. Maar ik moet het iets meer nuanceren. Het is vooral een hobby van mijn met onze oudste zoon. Onze jongste zoon interesseert het eigenlijk niets dus die zal bijna nooit meerijden. Mijn vrouw vind het leuk maar ik zal het meestal alleen of met onze oudste zoon erin zitten. Incidenteel met mijn vrouw. En ik zal er alleen met mooie dagen mee rijden. Misschien max. 2000 km. per jaar.

Groter is natuurlijk een optie. Ik heb ook een Peugeot 404 gehad, vond ik ook erg leuk. Een Kever heb ik ook gehad, geweldig! Lancia Fulvia heb ik ook naar gekeken, prachtige auto's.
Ik vind heel veel oldtimers leuk. Wil ze eigenlijk allemaal hebben :)

Maar ik heb gewoon de meeste lol gehad in m'n 500tjes. En dat gevoel, die eenvoud, met iets meer ruimte, zoek ik.

Maar het is nog geen gelopen race. Het kan nog alle kanten op. Je weet maar nooit waar ik tegenaan loop. Dus tips zijn van harte welkom!

ginkelvanmichiel zei:
je zou natuurlijk ook 'vergelijkend warenonderzoek' kunnen doen en eens gaan kijken wat het beste zit, het meest ruim is etc. Zowel een 600 als een 850 zijn natuurlijk erg leuk.

Bedankt voor de tip!
Bijzondere 850. Met Weber carburateur en dubbele uitlaat :p. Zal best lekker klinken! Ziet er mooi uit en als de tekst klopt zal ie in heel goede staat zijn. Ik hou echter van origineel dus die sierstrips, en velgen zijn niet helemaal mijn ding. Die velgen zijn natuurlijk makkelijk te vervangen maar die strips....

Eigenlijk is het altijd wel een beetje in geweest, de kleinere gebakjes.
Enkele voorbeelden die mij te binnen schieten ,en waar jezelf misschien nog niet aan hebt gedacht:

De al eerder genoemde simca 1000.
Fiat 127.
NSU prinz
DKW
goggomobile (4pers zal niet lukken)
Daf.
Honda n600
Datsun 100y
toyoya corolla
Kadett a
Hillman
morris minor

De keuze is reuze.

@Stif: allemaal erg leuke auto's die je opnoemt!

Een DAF heb ik ook al aan gedacht. Vond ik vroeger maar niks maar ga ik steeds mee waarderen. Vooral een vroeg model, 33 of ouder.
Fiat 127 is ook erg leuk! Maar ik zoek iets meer een klassieke look. De 127 is te modern hahah
Datsun 100Y: ik vind alle Datsun's uit de jaren 60-70 erg leuk. Wel lastig om een goede te vinden en ik weet niet hoe de onderdelenvoorziening is??

De keuze is inderdaad reuze :LOL: Luxeprobleem!

Ik googelde even en kwam een hoop onderdelenleveranciers tegen, o.a.
https://www.historic-cars.net/historic-cars-net/eshop/9-1-fiat/469-3-600-body-panels

Zijn vast wel goedkopere te vinden, maar het is er wel!

@Pietzoveel: geweldig, hier zocht ik naar! Ben blij te zien dat onderdelen te krijgen zijn. De prijs maakt me niet zoveel uit :)

Ik vind het superautootjes! Zijn er nog genoeg van, dus niet al te duur, en je kan er wat heel leuks van maken! (Ik zou graag ruimte voor zo'n autootje willen hebben, maar de garage is al gevuld met cabrio)

Ah ja, 100A natuurlijk! De Y uitvoeringen waren wel heel bijzonder gelijnd. Coupe-achtige auto's. Erg leuk!

dens zei:
ginkelvanmichiel zei:

Bedankt voor de tip!
Bijzondere 850. Met Weber carburateur en dubbele uitlaat :p. Zal best lekker klinken! Ziet er mooi uit en als de tekst klopt zal ie in heel goede staat zijn. Ik hou echter van origineel dus die sierstrips, en velgen zijn niet helemaal mijn ding. Die velgen zijn natuurlijk makkelijk te vervangen maar die strips....

zo te zien zijn het standaard 3m- plakstrips. Die kunnen er dus weer af :)

Dat zou mooi zijn!

Hopelijk blijft de lak dan zitten :)

Even verwarmen en dan voorzichtig los halen. Lijmresten krijg je er wel af.

Ja die kleine Fiatjes zijn erg leuk, ooit wil ik nog wel een vroege panda hebben. Onderdelen zijn er nog wel en anders worden ze nog wel gemaakt. Een must is wel een garage of carport waar ze lekker kunnen droog staan. Omdat je er zo weinig mee wil gaan rijden zou ik inderdaad voor een auto die zo rond de 10.000 euro kost gaan. Ga gewoon eens een proefrit met z'n vieren maken ( of huur er 1 voor een dag ) zo kom je er al snel achter wat je leuk en praktisch vindt.

Zelf rij ik al ruim 10 jaar met een wat oudere citroen dyane ( die met name achterin een stuk groter is dan de eend) omdat de wagen bij aanschaf in een ander bugetnivo zat heb ik heb het smeerseltjes hoofdstuk meteen overgeslagen en roestpreventie 2.0 toegepast. natuurlijk heb ik ook een trekhaak onder de dyane want wat er niet in past, past er wel achter. Natuurlijk heb ik de dyane ook voorzien van moderne techniek ( schijfremmen voor, 123 elektronische ontsteking, led verlichting achter in de originele behuizing, radio en 12 volt aansluiting.

Een renault 6 is ook een leuke optie, niet te duur, iets exclusiever dan een 4tje en net even wat groter.

Pietzoveel zei:
En die roesten nogal.... Zijn daar nog body parts van leverbaar?

Alle hier genoemde auto's roesten nogal. De Datsuns in elk geval zéker niet meer dan de Fiatjes en het gebruik is alleen op mooie dagen dus dat is verder ook geen issue. Maar voor die kleinere Datsuns zijn er nog wel wat voorraadjes plaatwerk hier en daar. Je kunt beter gewoon met een goede, al gerestaureerde, beginnen maar de prijzen lopen vooral voor de 100A wel op ondertussen. Een 850 zal waarschijnlijk goedkoper in aanschaf zijn.

@hobbes2cv: ik heb (naast de andere Citroen's) 2 Dyanes gehad. De Dyane was zelfs mijn eerste eigen auto (in 1988). De laatste was een 1972 Dyane in kleur Beige Albatros. Nu alweer een jaar of 6 geleden. Goede herinneringen!

@929V6: mijn intentie is om een roestvrije auto te kopen. En hij staat dan binnen en komt alleen met mooi weer buiten dus roest zal inderdaad geen issue zijn.

Onderdelenvoorziening is wel belangrijk. Ik ben zelf geen echte sleutelaar (kleine dingen doe ik wel zelf) en ik wil vooral rijden. Zoeken naar onderdelen wil ik niet. Als er iets kapot gaat moet ik het zo kunnen (laten) repareren of vervangen.

Je zou ook kunnen denken aan de Renaults 4CV en Dauphine.
Die hebben ook een leuk metalen dashboard en lijkt wel wat op die van de Fiat 500 vanbinnen.
De onderdelenvoorziening is ook geen probleem,aangezien de Cleon motorblokken heel lang zijn doorgebouwd.
(Ook te vinden in de Dafjes en kleine Volvo’s).
Verder had je in Spanje nog de Seat 850 4-deurs,maar of daar exemplaren van in Nederland zijn weet ik niet.

dens zei:
Lancia Fulvia heb ik ook naar gekeken, prachtige auto's.
Inderdaad een prima auto 'binnen' jouw budget:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lancia/fulvia/46912419

Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/4/47037217

Pauli zei:
Je zou ook kunnen denken aan de Renaults 4CV en Dauphine.
Die hebben ook een leuk metalen dashboard en lijkt wel wat op die van de Fiat 500 vanbinnen.
De onderdelenvoorziening is ook geen probleem,aangezien de Cleon motorblokken heel lang zijn doorgebouwd.
(Ook te vinden in de Dafjes en kleine Volvo’s).
Verder had je in Spanje nog de Seat 850 4-deurs,maar of daar exemplaren van in Nederland zijn weet ik niet.

De 4cv en Dauphine zijn inderdaad ook geweldig leuke auto's. Beetje dezelfde sfeer.

Wat ik ook leuk vind is een Renaut 10 of Renault 8. Lekker vierkant :). Maar die zijn ook erg schaars.

Er staat 1 Seat 850 4-deurs te koop maar dat is een restauratieproject. Grappig model die hier nooit nieuw verkocht zijn.

speedtouch zei:
dens zei:
Lancia Fulvia heb ik ook naar gekeken, prachtige auto's.
Inderdaad een prima auto 'binnen' jouw budget:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lancia/fulvia/46912419

Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/4/47037217

Die Lancia heb ik op mijn lijstje staan. Ziet er op de foto's erg mooi uit. Die ga ik zeker bekijken.

De R4 is werkelijk fantastisch. Met nog prachtige stoffen bekleding. Zie je niet vaak. Meestal skai. Wat een gave kleurstelling! Die had ik nog niet ontdekt. Komt ook op de lijst.

Mijn lijst wordt steeds langer. Nadeel is dat de meest auto's ver weg staan. Dus dat gaat tijd kosten :)

Vandaag een Fiat 600 bekeken bij een autobedrijf in Loon op Zand. Wat een slechte presentatie. Lekke band, autosleutel zoek, diverse onderdelen ontbraken. En aan alle kanten rot en dan ook nog eens 6000 euro vragen. Echt een lachertje. Maar ik heb wel even kunnen zitten en voelen en de 600 staat nog steeds erg hoog op mijn lijst. Net als de 850.

We hebben ook nog een Citroen CX bekeken in Liempde. Is natuurlijk een heel ander kaliber auto maar ik heb er nog steeds warme gevoelens voor. Zag er best goed uit. Ben er wel achter gekomen dat ik de CX van mijn lijst afhaal. Is erg leuk maar ik zoek toch iets eenvoudigers, iets klassiekers.

Ook hebben we (toevallig ook in Loon op Zand) bij een autobedrijf een gele Kever bekeken. Bijna 5000 euro en echt in slechte staat. Zou een paar 'plekjes' hebben. Hahaha, op diverse plekken gewoon rot. De verkoper kletste eroverheen door snel te melden dat ie wel nieuwe banden had en technisch wel goed was. Doe mij maar slechte banden en een goede carrosserie. Die bandjes stellen niets voor. Toen ik vroeg hoe het chassis eraan toe was kreeg ik te horen dat ik er maar even onder moest gaan liggen. Hij wist het niet en had ook geen brug. Zal wel in net zo'n slechte staat zijn als het plaatwerk....snel wegwezen!

Heb nu nog 2 600's op het oog (particulier) en de 850 in Vlaardingen (die is echt prachtig!). Verder nog 2 Kevers (1 particulier en 1 bij een autobedrijf). En er staat nog meer op mijn lijstje :)

dens zei:
Vandaag een Fiat 600 bekeken bij een autobedrijf in Loon op Zand. Wat een slechte presentatie. Lekke band, autosleutel zoek, diverse onderdelen ontbraken. En aan alle kanten rot en dan ook nog eens 6000 euro vragen. Echt een lachertje. Maar ik heb wel even kunnen zitten en voelen en de 600 staat nog steeds erg hoog op mijn lijst. Net als de 850.

Was dat deze?

Tsja, de Fiat 500/600, VW Kever, Renault 4 en Citroën 2CV zijn zeer populair als oldtimer.... en dat drijft de prijs stevig op door een redelijk grote vraag.
En daar wordt helaas ook massaal handig op ingespeeld door de wat minder betrouwbare knutselaars/verkopers: wrakkie opkopen, beetje plaatijzer bakken en braden, strak boetseren, lekker glimmend spuiten en dik tectyleren, motortje met poetsdoek en ontvetter reviseren, apk'tje scoren, en voor de hoofdprijs gaat die als zijnde "gerestaureerd" weer de markt in.

Kijk heel goed uit je doppen wat je koopt, liefde maakt namelijk blind en daar wordt stevig op ingespeeld.

929V6 zei:
dens zei:

Was dat deze?

Ja, klopt, deze was het. Volgens de website in topconditie. Hahahah, laat ik er maar om lachen. Gelukkig was ik in de buurt en heb er maar 20km. voor omgereden.

Klopt, helemaal!! Er wordt veel ellende aangeboden aan mensen op een roze wolk.

Als je je ogen een beetje open houdt dan zie je het gelukkig wel. Getuige de 2 van de 3 auto's die ik vandaag gezien heb en in topconditie zouden zijn :)

Mijn favorieten zijn de Citroën CX Break, Volvo P1800, Of Ford Capri. Allemaal een stuk luxer dan een Fiat met de motor achterin.

Ja, klopt, die zijn een stuk luxer. Maar dat zoek ik niet in een oldtimer. Als ik luxe wil dan stap ik wel in mijn BMW :)

Ik zoek juist de eenvoud en het pure autorijden.

Had je deze al gezien?
https://www.gerardkramerklassiekers.nl/occasions/267632-auto-s/

Een Prinz: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1520500237-nsu-prinz-4-1e-eigenaar-origineel-nederlandse-auto.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Een vroegere 2CV. Vier personen zullen geen probleem vormen, maar qua prestaties denk ik dat je slechts minimale verwachtingen moet koesteren: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1518466788-citroen-2cv-bouwjaar-1958-zeer-mooi.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

rzasa zei:
Had je deze al gezien?
https://www.gerardkramerklassiekers.nl/occasions/267632-auto-s/

Ja, deze heb ik gezien. Heb gisteren contact gezocht maar kreeg niemand aan de lijn. Mail gestuurd, hopelijk snel antwoord.

Ben erg benieuwd naar de staat van de auto. Ik woon niet echt in de buurt dus ik hoop op meerdere en betere foto's.

D Elzinga zei:
Een Prinz: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1520500237-nsu-prinz-4-1e-eigenaar-origineel-nederlandse-auto.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Een vroegere 2CV. Vier personen zullen geen probleem vormen, maar qua prestaties denk ik dat je slechts minimale verwachtingen moet koesteren: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1518466788-citroen-2cv-bouwjaar-1958-zeer-mooi.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Die Prinz ziet er goed uit! Het is niet helemaal mijn keuze, alhoewel ie echt wel leuk is.

Die 2cv is echt enorm mooi!! Die staat nu op m'n checklist. (y)

Catawiki heeft ook vaak hele leuke advertenties van youngtimers, zeker ook op kijken. Zeer veel knalharde Fiats en Lancia's uit Italie.

Cdlop zei:
Catawiki heeft ook vaak hele leuke advertenties van youngtimers, zeker ook op kijken. Zeer veel knalharde Fiats en Lancia's uit Italie.

Daar worden ook heel veel knollen voor citroenen aangeboden, wel leuk om te kijken maar niet om te kopen.:(
Veelal bieden vanaf een laag bedrag terwijl er toch een minimumprijs voor de verkoop is afgesproken (waar nog 9% veilingkosten overheen komen), advertentieteksten is maar net wat de verkoper schrijft en aanlevert (wordt blijkbaar totaal niet gecontroleerd), en over de schatting van de "expert" zullen we het maar niet hebben.... en als er problemen ontstaan met de verkoper doordat het aangebodene niet overeen komt met de advertentietekst moet je dat na betaling zelf maar oplossen, want Catawiki bemoeit zich er niet meer mee nadat ze die 9% veilingkosten geïncasseerd hebben.

Er staat zeker mooi spul op Catawiki maar het lastige is toch om een auto eerst te bekijken. Ik heb geen idee hoe je met de verkoper in contact komt. Wellicht zijn er kijkdagen maar dan moet je maar net kunnen.

Ik vind het vooral vervelend dat je op verkoopsites zoals Marktplaats en Gaspedaal niet kunt filteren op dit soort biedingssites.

dens zei:
Ik vind het vooral vervelend dat je op verkoopsites zoals Marktplaats en Gaspedaal niet kunt filteren op dit soort biedingssites.

Offtopic, maar helemaal mee eens. Je zoekt binnen een bepaald budget en vervolgens wordt een niet onaanzienlijk deel van het aanbod gevormd door auto's van BVA, Catawiki en dergelijke waarvan de startprijs binnen het opgegeven bedrag valt, en dat geldt ook voor private lease-aanbieders die adverteren met het maandbedrag. Zo vervelend.

Ik heb net een geweldige Renault 8 ontdekt Staat uiteraard ver weg :)

Iemand enig idee hoe hier de onderdelenvoorziening van is?

Nieuwe stand van zaken: naast de Renault 8 heb ik ook een prachtige Renault Dauphine ontdekt. Beiden erg leuke auto's!

Terug
Bovenaan