Fiat 500e / Abarth 500e

Wereldpremière van de Abarth 500e in Brussel:

S8-bruxelles-2023-abarth-500e-elle-entre-dans-une-nouvelle-ere-741811.jpg

Abarth-500eC-blauw-4.jpg

Abarth-500eC-blauw-3.jpg

Abarth-500eC-blauw-5-1.jpg

Abarth-500eC-blauw-2.jpg

Bronnen: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-abarth-500e-cabrio-3440265 / https://www.caradisiac.com/bruxelles-2023-abarth-500e-elle-entre-dans-une-nouvelle-ere-200042.htm

Geluid van die Abarth is wel.. eu heftig..
https://www.youtube.com/watch?v=eQlcDSnItRk&ab_channel=AutoTrader

Tja best triest. Je ziet het steeds vaker, ook bij niet-EV's. Je merkt vaak dat AW-redacteuren er toch gevoelig voor zijn want het geeft wel het gevoel weer. Dat rare elektrische gitaargeluid is wel vaag, zal vast gaan irriteren op een gegeven moment. Nepuitlaten, nepgaten en nepgeluid past goed in huidige tijd met anabolen, botox, fillers en filters. :rolleyes:

Op Autoedizione staat een bericht dat suggereert dat Fiat tot het meest betrouwbare merk is gekozen in Duitsland:

"Duitsers vinden FIAT meest betrouwbaar

Auto Bild heeft een uitgebreid onderzoek (“The best brands in all classes 2022/2023”) gedaan onder 42.000 lezers en komt tot de conclusie dat FIAT het hoogste scoort qua betrouwbaarheid in het kleine segment. FIAT zet dus een decennia oude expertise om in uitermate goede producten vandaag de dag. Grapjes tijdens de borrel over ‘neem maar geen Fiat’ klinken dus steeds surrealistischer en absurd. Naast prijs en kwaliteit is uiteraard ook het ontwerp meegenomen in het eindoordeel. Naast de inmiddels ook in Duitsland relatief populaire elektrische 500E, zijn de Panda en 500 Hybrid modellen die hoog gewaardeerd worden. De kleine EV is bij onze oosterburen zelfs de nationale nummer 3 op de elektrische automarkt."

Dat is echter niet waar. Het onderzoek gaat nergens specifiek over betrouwbaarheid, het enige onderzochte aspect dat met betrouwbaarheid te maken heeft, is kwaliteit. Maar je kunt nog zo'n mooie kwaliteit afwerking, materialen of lakwerk hebben, dat zegt natuurlijk niets over hoe vaak je auto stil valt onderweg - en dat zegt eerder iets over betrouwbaarheid. En het gaat hier natuurlijk alleen om het kleinste segment, niet over de hele automarkt.

kleinstwagen-tabelle.jpg

Uit deze tabellen blijkt verder dat de AutoBild-lezers de kwaliteit van de VW Up het hoogst waarderen en dat Fiat met z'n 500 en Panda daar helemaal niet zo hoog scoort. Alleen qua design en 'overall' waardeert men de Italiaanse wagentjes het meest.

Laatst bewerkt:

Ik vind het wel een verstandige beslissing, op deze manier heb je zelf de keus over de aandrijflijn. Ik begrijp alleen niet waarom het nog ruim anderhalf jaar moet duren, voordat de hybride op de markt komt. Het zal technisch wel wat ingewikkelder zijn dan ik denk...

De auto moet ontwikkeld worden, productiefaciliteiten moeten gebouwd worden en de productiemedewerkers moeten bijvoorbeeld worden opgeleid. Hoe lang had jij het gepland?

De auto is al ontwikkeld en hij gaat gebruik maken van al bestaande techniek, daar hoeft geen nieuwe faciliteit voor gebouwd te worden.

Dus electromotor en accu's eruit, motor en versnellingsbak erin, onderstel afstemmen op lagere gewicht, paar testrondjes en klaar zou ik zeggen!

Het verbaast mij ook, de tijd die Fiat nodig heeft. Maar wel lekker consistent; auto’s worden uit productie gehaald en de opvolger moet nog ontwikkeld worden.

@BadEend. Mijn zinnetje is natuurlijk ook wel wat sarcastisch bedoeld, maar heb je het artikel wat ik gepost heb überhaupt wel gelezen?

De auto moet ontwikkeld worden

Eerste zin in het artikel:

Op basis van de huidige FIAT 500e

productiefaciliteiten moeten gebouwd

Tweede zin in het artikel:

Het mooie nieuws is dat Mirafiori deze mag gaan bouwen

En als je nog iets verder leest, lees je dat het een bestaande productfaciliteit betreft waar het momenteel erg stil is.

Voor mij staat er niks nieuws in het bericht dat je post, ik snapte al wat Fiat van plan is. Die bestaande productiefaciliteit zal nog steeds de juiste robots, mallen etc. etc. nodig hebben. Oftewel, 'nieuw'.

Om je een klein inzicht te geven; complete software alleen al, die zal aangepast/opnieuw ontwikkeld moeten worden omdat die bij een EV/ICE niet hetzelfde is. Daarnaast is het natuurlijk niet 'zomaar' een motor veranderen. Zoek maar eens op homologatie bijvoorbeeld.

@Quadrifoglio Verde Dat de basis van de auto bestaat betekent niet dat er niets ontwikkeld moet worden. Je kan een elektromotor en een ICE niet als een legoblokje uitwisselen... Er zullen heel wat componenten (op)nieuw ontworpen moeten worden. Dan geproduceerd op een proto-wijze en getest. En dan pas kan je de productiefaciliteit gaan inrichten op de serieproductie van die ontworpen wijzigingen: Logistieke paden inrichten voor de nieuwe componenten, tooling ontwerpen en produceren om de geautomatiseerde assemblage van die nieuwe delen mogelijk te maken, en dat alles programmeren en vervolgens testen.

En dat alles niet voor een eenvoudig product, maar voor een auto die aan allerlei soorten wetgeving moet voldoen en waar elk onderdeel six sigma betrouwbaar moet zijn. Veel rekenen, testen en certificeren dus. Ik vind 1,5 jaar snel voor het aanpassen van een bestaande auto aan een aandrijfunit waar hij in de basis niet voor ontworpen is...

Zoals ik hiervoor zei, heb ik het nodige sarcasme gebruikt. Ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar blijkbaar is dat niet het geval. Bij mijn eerste post heb ik ook al gezegd dat het vast technisch een stuk ingewikkelder is dan ik denk, dus dat is de discussie niet.

Wat Badeend echter eerder postte, kwam niet overeen met het artikel. Maar wel goed dat je daar een beetje op terugkomt door je uitleg(y)

No One Is Buying the New Fiat 500​

Stellantis has halted production of the tiny city car until November 1 over poor demand.

Things aren't looking great for Stellantis. Sales for the company's Dodge and Jeep brands in America are cratering, and its overseas brands aren't doing much better. Adding to the bad news, Stellantis announced today it will extend its suspension of production for the all-electric Fiat 500 until November 1 over low demand.

The company originally stopped production of the 500 on September 12, planning to idle the car's Mirafiori, Italy plant for four weeks. Now, that stoppage has been extended by another three weeks.

The decision, Reuters reports, comes alongside a statement given to trade unions claiming the electric car market in Europe is "in deep trouble."

Despite the production halt, the Fiat 500 is far from dead. Stellantis plans to invest over $110 million into the car in the next two years, funding the development of a gas-powered hybrid version that'll arrive next year, reversing course on a purely electric lineup to account for waning demand.

Nederlandse cijfers:

s2450KJ.png

Erg leuke auto. Alleen te duur en als EV te beperkt. Ze hebben duidelijk verkeerd gemikt.

Las op de homepage dat de Ibrida (waar dan veel van wordt verwacht?) pas eind volgend jaar in productie gaat. Lekker overzichtelijk modellenprogramma, dat wel.

De vanafprijs van de Fiat 500e Giorgio Armani Edition bedraagt €41.490. Waar vroeger Fiat betaalbare auto`s maakte kan ik toch niet anders stellen dat het een absurde prijs is voor dergelijk klein autootje met bescheiden specificaties. Fiat legt tijdelijk de productie stil vanwege de teruggelopen vraag naar de Fiat 500. Het zou helpen de prijs aanzienlijk te verlagen naar de echte Fiat standaarden van vroeger. Toen reed er namelijk heel veel Fiat in Nederland en Europa.

1/ Intussen is er meer nieuws bekend over de nieuwe 500 hybrid: deze zal een firefly motor krijgen: de 1.0 mild hybride zeskleppenmotor, die 71 pk levert (een toename van één pk ten opzichte van het vorige model). Deze motor, die sinds 2020 in de Fiat-fabriek in Termoli wordt geproduceerd, voldoet aan de Euro 6Ebis-norm en wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Productie van het model zou in oktober beginnen, een maand eerder dan verwacht.

2/ Een update voor de 500E komt er pas volgend jaar aan: de 500E zal een LFP batterij krijgen van CATL.In 2026 en niet tesamen met de nieuwe hybrid omdat de batterijfabriek in Spanje (een samenwerking tussen CATL en Stellantis) pas volgend jaar operatief zal zijn.

3/ De opvolger voor de 500 en de Pandina komt er in 2030. Deze twee zullen geproduceerd worden op een nieuw platform: STLA City (en niet STLA small of STLA smart zoals eerst verondersteld werd). Dit platform zal dienst doen voor A-segment wagens. Wat meteen speculaties de ronde doet gaan over een nieuwe Citroën/Opel A-segmenter.

fxQ9TXSuEAoT.jpg

Italiaanse pers

En over het nieuwe platform in 2030

Dat is een welkome versie van de 500. Snap niet dat ze dat bij Fiat niet meteen hadden bedacht.

Ja, dat is echt wel een flinke miskleun geweest, denk wel dat de klant straks de 500 weer weet te vinden.

Terug
Bovenaan