Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
QLFbesug
Kan wel, maar geen stickers die over het dak lopen.Ik wilde eigenlijk een schuifdak, maar dan kan je geen stickers kiezen![]()
DefinitelyKortom: we zijn het met elkaar eens dat de 500 de leukste auto is van de afgelopen 10 jaar?
Die dikke levertijd heb je waarschijnlijk de komende paar jaar nog wel, dus dan moet je wel érg lang wachtenOf zou ik beter wachten en een dikke levertijd tegemoet willen zien?
we zijn het met elkaar eens dat de 500 de leukste auto is van de afgelopen 10 jaar?
Bron: Autovisie.nl
En zo rijdt –ie: Fiat 500
Fiat zette met de eerste 500 de Italiaanse bevolking op wielen. De nieuwe generatie gaat al net zo’n impact maken, voorspelt Autovisie na onze eerste rij-indruk met de iconische stadsauto.
![]()
De 500 belichaamt de wedergeboorte van een icoon. Bij de nieuwe stadsmini zijn alle succeseigenschappen van weleer opnieuw aanwezig, maar de nieuwe Fiat is meer dan een oefening in retro-design. Het is een nieuw antwoord op de opnieuw ontstane behoefte aan simpelheid, zuinigheid en betaalbaarheid. Voor de 500 heeft Fiat gebruik gemaakt van de techniek van de Panda. Hij lijkt kleiner, maar hij heeft dezelfde wielbasis, grotere spoorbreedten en is nota bene een heel klein beetje langer, hoewel hij er korter uitziet. Het platform gaat overigens ook door Ford gebruikt worden voor de nieuwe Ka. Het is maar dat u het weet.
![]()
We konden twee van de drie versies testen: de 1.4 16V Fire en de 1.3 16V Multijet. Met 100 pk is de 500 zeker adequaat gemotoriseerd, maar dat is niet hetgeen waardoor de auto het meest opvalt. Dat is door het stuurgedrag. De 500 is uiteraard een onderstuurde auto – dat is de veiligste optie –, maar je moet behoorlijk tekeergaan wil hij over zijn voorwielen wegglijden. Hij heeft eerder de neiging over vier wielen een beetje opzij te glijden, waardoor het een onverwacht lekkere gooi- en smijtauto is. Je kunt hem hard de hoeken in laten vallen, waarbij je over vier wielen glijdend precies genoeg snelheid verliest om de curve met succes af te ronden. Wie de versie met 100 pk gereden heeft, kijkt geheid met veel belangstelling naar de aangekondigde Abarth uit. Want als de 1.4 16V al zo sportief en goed rijdt, wat blijft er dan nog aan ruimte over voor de Abarth?
![]()
De 1.3 16V Multijet stuurt iets minder strak. Hij is vóór wat harder, waardoor hij wat onrustiger is op drempels en dergelijke, en de achterhand is iets zachter, waardoor hij een tikje nerveus kan worden als je hem een bocht in remt en het neusje duikt. Desondanks zit er zoveel bruikbare snelheid in de diesel dat het in een 1.4 16V Fire moeilijk is hem af te schudden. De originele 500 was een auto die zeer weinig mocht kosten, dus het interieur was supereenvoudig. Hoewel de nieuwe zeker geen dure auto is, is het interieur veel meer een lust voor het oog. Het roept onmiddellijk herinneringen op aan zijn voorganger, maar het is veel rijker uitgerust. Ook de materiaalkwaliteit ziet er erg goed uit, veel beter dan in de Panda. Het is allemaal duidelijk kunststof wat je ziet, maar doordat getracht is het voornamelijk stalen dashboard van de oude 500 na te bootsen, stoort dat helemaal niet.
![]()
Fiat heeft bovendien een kunststof gebruikt die er mooi strak en hoogglanzend uitziet, als een Apple-laptop of een iPod, zodat je het geheel als aangenaam tot oogstrelend ervaart. Er zijn allerlei mogelijkheden om de 500 van luxe te voorzien: airconditioning, navigatiesystemen (met de kaarten op een USB-stick, net als in de Bravo), aansluiting voor een mp3-speler (USen boordtelefoon. De ruimte voorin is prima, al is het zitvlak van de stoel wat hoog en de zijdelingse steun minimaal. Op termijn komt daar verbetering in, zegt Fiat. Ook bevindt de verstelhefboom voor de stoelhoogte zich pal naast de handrem, waardoor je geregeld per abuis het verkeerde instrument beet hebt. Achterin is de beenruimte onverwacht groot, maar de hoofdruimte is beperkt door het aflopende dakje à la oude 500. De bagageruimte is 185 liter, maar door de achterbank weg te klappen en de Fiat tot aan het dak te beladen kun je 550 liter ruimte creëren.
![]()
Het is moeilijk niet voor de 500 te vallen en niet met het enthousiasme en geloof van Fiat geïnfecteerd te worden. Het is simpelweg zo’n leuke auto. Fiat ziet hem als een model dat zich tussen de Panda en de Grande Punto in nestelt. Hij zal dus iets duurder zijn dan de Panda. Prijzen zijn nog niet bekend, maar onze weloverwogen schatting is plusminus 11.500 euro voor een 500 met 1.2 16V Fire-motor en 16.500 euro voor een exemplaar met de 1,3-liter Multijet common rail diesel. Uitermate concurrerend dus voor de Mini, die weliswaar veilig in een hoger prijssegment lijkt te existeren, maar die daar wellicht minder veilig voor het charmeoffensief van de 500 zou kunnen zijn dan men bij BMW denkt.
![]()
Er zijn je nu al 20.000 (kranten melden inmiddels 25.000) mensen je voor... dus wachten zit er toch wel in.Wassink zei:Of zou ik beter wachten en een dikke levertijd tegemoet willen zien?